Kia Optima
28 Iunie 2012
Acum 10-15 ani, maşinile coreene ne trezeau tuturor un zâmbet subtil. Le ştiam cu toţii renumele de maşini mai puţin fiabile, urât desenate, neplăcute la interior. Însă ceea ce au realizat
coreenii de atunci şi până astăzi merită înscris într-un capitol aparte în istoria industriei auto, de o importanţă apropiată cu renaşterea japoneză de după cel de-al doilea război mondial.

Din 2007 încoace, Kia câştigă în fiecare an premiile cele mai râvnite pentru design – Red Dot Award – şi asta în mare parte datorită şefului de design al mărcii, Peter Schreyer, care a lucrat anterior pentru grupul VW, tot el fiind cel care a desenat prima generaţie Audi TT. Maşina noastră din testul de azi, Kia Optima, a primit şi ea un astfel de premiu în 2011, anul apariţiei sale pe piaţă.
Pe noi ne-a intrigat evoluţia designului coreean, dar şi mai mult ne-a intrigat faptul că producătorul coreean a îndrăznit să intre în forţă în segmentul sedanurilor de talie medie, acolo unde pe continentul european tronează de ani buni modele precum Volkswagen Passat, Ford Mondeo şi mai nou Opel Insignia.
Cât de serioase sunt ambiţiile coreenilor de a le arăta mai marilor europeni că pot crea un model cel puţin la fel de bun în acest segment? Susţine oare noua Kia Optima aceste ambiţii prin calităţi realiste, cu adevărat remarcabile? Să vedem!

Design exterior şi prezenţă

Maşina din test este echipată cu pachetul opţional Sport, care se traduce printr-un kit de design mai agresiv, un spoiiler pe uşa
portbagajului, jante de 18 inch şi scaune sport la interior. Şi fără aceste elemente, însă, designul lui Optima e unul lăudabil, modelul fiind desoebit de bine proporţionat şi aducând elemente foarte inspirate. Iar kit-ul sportiv îi dă exact doza potrivită de sportivitate, care să o facă mai atractivă şi mai plină de personalitate, fără a-i deteriora esenţa.

Privită din spate lateral, Kia Optima adie chiar a siluetă de Jaguar, iar linia cromată e conturului exterior al geamurilor, împreună cu linia
plafonului accentuază această asemănare. Una e clar, Kia şi-a definit cu succes propria identitate, iar modele actuale beneficiază de un design excelent.

Dinamică motor

Kia Optima e disponibilă pe piaţa noastră cu două motoare pe benzină şi unul diesel. Noi avem la test maşina cu cel mai puternic propulsor pe benzină, de 2.4 litri şi 180 CP, cuplat la o transmisie automată în 6 rapoarte. E
un propulsor aspirat natural, dar care, graţie sistemul de gestiune variabilă a valvelor CVVT, respiră într-atât de bine, încât asigură o elasticitate incredibil de plăcută. Chiar şi la turaţii joase, cuplul este suficient pentru a obţine o forţa dorită de propulsie fără întârziere.

Odată apăsată cu putere pedala acceleraţiei, motorul prinde rapid turaţii, iar către 4,000 rpm acesta demonstrează un caracter foarte
sportiv, scoţând un sunet brut şi plăcut. Merită menţionată şi echilibrarea bună a propulsorului, funcţionarea lui fiind lipsită de orice vibraţii nedorite.
Dinamică operare transmisie

Dacă unele modele Kia încă mai vin cu transmisii automate în 4 rapoarte,
atunci Optima face uz de o nouă transmisie, cu 6 rapoarte, care denotă o rapiditate excelentă în schimbarea treptelor. La un condus lejer, cutia de
viteze gestionează puterea motorului plăcut, asigurând un consum mai mic. Totuşi, chiar şi în acest regim, Optima nu pare „strangulată” de dragul ecologiei, ci preferă mai degrabă să răspundă rapid la apăsarea acceleraţiei, decât să minimizeze emisiile CO2.

Mai mult ca atât, există şi padele de schimbare a treptelor transmisiei pe volan, fapt care permite atingerea unui regim foarte sportiv cu Optima. Iar coreenii au reuşit să asigure aceste calităţi fără a recurge la dublul ambreiaj, fapt care noi îl considerăm cel puţin lăudabil. Astfel, graţie unei transmisii reuşite, timpul de accelerare de la 0 la 100 km/h a motorizării de 2.4 litri, cuplată la o cutie de viteză automată, este cu doar 0.4 secunde mai lent decât în cazul cuplării la o transmisie manuală cu 6 rapoarte.

Feedback direcţie

Kia Optima se conformează tendinţelor actuale din industrie de a trece la asistarea electrică a direcţiei, dar o face în modul corect – fără a renunţa la sportivitate şi informativitate în volan. Astfel, chiar dacă direcţia lui
Optima este asistată
electric, volanul rămâne
informativ şi foarte precis
în operare.
Manevrabilitate în viraje

De aici rezultă şi un comportament plăcut al maşinii în viraje. Totuşi, Kia nu sacrifică nivelul înalt al confortului de la bord doar pentru a asigura manevrabilitatea maximă. Să explicăm mai detaliat.

În ultimii ani, mai ales producătorii europeni au neglijat tot mai mult capacitatea suspensiei de a absorbi şocurile carosabilului şi au pus tot mai mult accent pe stabilitatea cu care o maşină poate lua viraje extreme, aproape inexistente în viaţa reală. În anii ’70-’80 în spoturile publicitare vedeam cât de bine se descurcă maşinile în cele mai dificile gropi, astăzi însă vedem drifturi şi viraje spectaculoase, dar atunci când ajung în afara autostrăzilor pefecte, aceste maşini se sfiesc de cele mai modeste gropi. Din fericire, o serie de producători japonezi şi coreeni, mai preferă confortul în favoarea sportivităţii.

Kia este printre aceştia, iar Optima ne demonstrează o manevrabilitate bună în viraje, dar nu merge până la extrem.
Atunci când se merge spre limite, maşina va avea tendinţe subviratorii, însă va rămâne controlabilă.
Confort la rulare

Confortul la rulare este unul excelent în cazul lui Kia Optima. Suspensia izolează excelent textura asfaltului şi asigură o ţinută de drum bună la orice viteză. În cazul jantelor sport de 18 inch, maşina rămâne confortabilă, unicul efect secundar fiind un sunet specific rulării anvelopelor cu profil redus.
Totuşi, pentru o dimensiune atât de mare a jantelor, sedanul coreean denotă o capacitate excelentă de gestiune a neregularităţilor carosabilului, fapt care asigură un confort foarte bun la bord.

Şi în călătorii de distanţe lungi, Kia Optima va oferi ambianţa necesară unor experienţe plăcute. Prin urmare, se poate călători fără probleme în
vacanţe pe distanţe lungi, chiar şi cu toată familia la bord.

Izolare fonică

Atunci când am testat, acum o lună, noua Kia Rio sedan, declaram că modelele coreene au evoluat extrem de mult în direcţia izolării fonice, înţelegând că liniştea acustică la interior e un ingredient inalienabil din
tabloul general al plăcerii călătoriilor. Ei bine, noua Kia Optima denotă aceeaşi tendinţă de antifonare reuşită.
Unicul zgomot la rulare auzit în habitaclu este cel al anvelopelor, în schimb lipseşte cu desăvârşire cel al
componentelor mecanice. Culisarea suspensiei este şi ea lipsită de orice sunete suspecte, iar motorul se face auzit doar la turaţii ridicate. Nu am greşi să spunem chiar că Optima se ridică la nivelul sedanurilor germane la confortul acustic de la interior, or, aici germanii se considerau întotdeauna de neîntrecut.

Design interior / ergonomie

Kia Optima oferă rolul central celui de la volan, chiar dacă se vrea un sedan
suficient de spaţios pentru întreaga familie. Bordul maşinii este delimitat foarte clar în favoarea şoferului şi toate comenzile sunt făcute să fie în primul rând la îndemâna acestuia. Prin urmare, bordul nu pune mare accent pe simetrie, ci pe crearea unui cockpit pentru cel de la volan.

Gurile de ventilare pot părea niţel prea mari, dar acestea sunt încadrate reuşit în designul general. Ergonomia interiorul este însă foarte bună, cu comenzi grupate logic şi intuitive în operare. Pentru cadranele de bord, Kia recurge la simetrie clasică, iar în centru utilizează un display color capabil să afişeze imagini destul de calitative. Trebuie să remarcăm că până şi printre modelele germane concurente, foarte puţine se pot lăuda cu astfel de elemente.

Sistemul media este cel mai avansat în maşina din testul nostru şi vine cu funcţii de navigare şi conexiune a telefonului prin Bluetooth. Din nou, acesta se dovedeşte a fi intuitiv în operare şi chiar e capabil să afişeze traseele principale ale capitalei noastre, iar sunetul scos de sistemul audio e unul care merită apreciat şi de
clienţii cu cea mai fină ureche. Şapte difuzoare diferite asigură calitatea perfectă, ajutate de un subwoofer, iar puterea cumulată constituie 530 W. Însă toată această plăcere costă destul de usturător: 1,400 Euro.
O altă dotare opţională care favorizează ambianţa plăcută de la bord e plafonul panoramic. Mai ales pe timp ploios, precum cel din testul
nostru, sau pe timpul apusurilor de soare, e extrem de plăcut să conduci având cerul deasupra ta. Preţul plăcerii: 825 Euro.
Calitate materiale interior

Calitatea materialelor din habitaclul lui Optima este una care merită o menţiune aparte. Chiar dacă noi avem în test o maşină în dotare maximă, în care materialele textile lipsesc cu desăvârşire, calitatea nu lasă de dorit nici acolo unde acestea sunt prezente, în dotările mai modeste. Plasticul este unul plăcut la atingere, dar e şi durabil în acelaşi timp.

Materialele opţionale, precum pielea din maşina testată de noi, denotă cusături de o precizie excelentă, fără
cel mai mic rateu. La fel de important e faptul că pielea de pe scaune oferă suficientă elasticitate, încât să ştii că aceasta va rămâne în aceeaşi stare foarte mult timp. Mai mult ca atât, pachetul Sport ne oferă şi deliciul unor pedale cu inserţii metalice, dar şi a unor inserţii cu textură în stilul fibrei de carbon? V-aţi fi gândit să descoperiţi astfel de detalii în interiorul unui sedan coreean?
Spaţiu / confort pasageri faţă

Ocupanţii locurilor faţă nu se vor plânge niciodată de lipsa spaţiului la bordul lui Optima. Tunelul central lat favorizează senzaţia de spaţiu pe lăţime iar cotiera generoasă te ademeneşte să călătoreşti cu viteză moderată, savurând confortul de la bord.

Scaunele sportive din dotarea maşinii testate de noi oferă un mai bun suport lateral, dar rămân extrem de moi şi confortabile.

Maşina din test dispune de sistem de încălzire a scaunelor pasagerilor faţă, dar şi de ventilare cu aer din sistemul de climatizare, la fel ca la sedanurile exclusiviste! Însă aici apare şi o mică ciudăţenie: ventilarea este oferită doar pentru şofer, nu şi pentru pasagerul de alături! Nu înţelegem soluţia coreenilor, dar e plăcut că cel puţin şoferul va beneficia de o astfel de opţiune.
Spaţiu / confort pasageri spate

Bancheta spate este foarte generos profilată pentru a oferi un confort înalt ocupanţilor de aici. Spaţiul pe înălţime, însă, are un pic de suferit din cauza liniei dinamice a siluetei lui Optima. Coreenii ar fi putut compensa înălţimea mai mică prin subţierea zonei de şezut a banchetei, aşa cum o fac germanii, însă aceştia au preferat să asigure confortul şezutului, fiind siguri că ocupanţii cu statură de până la 1.80 metri se vor simţi excelent.

Spre deosebire de unele modele japoneze, care încă mai privează pasagerii spate de guri de ventilare separate, Kia Optima le oferă acestora confortul unei climatizări eficiente, asigurându-le a ambianţă plăcută chiar şi în perioadele toride ale anului. Iar dacă în spate călătoresc doar doi pasageri, aceştia îşi pot coborî şi cotiera de acolo, sporindu-şi şi mai mult gradul de confort obţinut

Practicalitate portbagaj

Portbagajul lui Optima oferă un volum generos, de tocmai 505 litri, însă ca şi
în cazul altor sedanuri cu siluetă dinamică, deschiderea uşei acestuia e mai modestă, fapt care reduce din practicalitatea lui. Pe lângă asta, Optima are în zona dintre portbagaj şi habitaclu o structură masivă de forţă a caroseriei, care reduce din spaţiul util de acolo.

Consum

Având la test motorul cu cea mai mare capacitate cilindrică, e firesc să ne aşteptăm la un consum ceva mai mare. Teoretic, maşina are nevoie de 11.4 litri de combustibil pentru 100 km parcurşi urban. Practic, într-un regim lejer de condus, cifra poate fi obţinută fără prea mare dificultate, atât timp cât
nu se recurge la accelerări sportive. Lipsa turbinei face ca cifra reală de consum să fie mult mai apropiată de cea teoretică.

În regim extra-urban, maşina ar avea nevoie de 6.1 litri de combustibil pentru 100 km. E mai mult decât valorile declarate de 5 litri ale concurenţilor germani turboaspiraţi, însă e mai aproape de indicele obţinut în condiţii reale. Totuşi, aici Kia încă nu reuşeşte să echivaleze consumul real al japonezilor de la Toyota, pe sedanurile
cărora noi am obţinut în repetate rânduri cifre aproape incredibile de consum. Dar, în cazul lui Optima, lucrurile sunt într-o albie firească. Şi să nu uităm că mai există şi diesel-ul 1.7 VGT, cu un consum mixt de doar 5.1 litri/100 km.
Preţ de achiziţie

La preţul de achiziţie, Optima bate serios în concurenţi dacă privim dotările de bază. Cu un preţ de pornire de doar 16,700 Euro, pentru motorul de 2.0 litri pe benzină, cuplat la o transmisie manuală cu 5 rapoarte, Optima are foarte puţini concurenţi mai accesibili. De fapt, doar Hyundai şi Opel pot oferi preţuri mai mici în ţara noastră.

Dacă ne referim la cel mai accesibil diesel din gamă, atunci Kia Optima îşi lasă concurenţii fără drept de apel, cu un preţ de 18,020 Euro pentru motorizarea de 1.7 litri, cuplată la o transmisie manuală cu 6 trepte.

Motorizarea testată de noi, de 2.4 litri, poate fi cuplată doar la o transmisie automată şi porneşte de la 21,830 Euro, incluzând şi mult mai multe dotări standard. Echiparea Sport, cea din testul nostru, costă 24,010 Euro, la care se mai adaugă 3 dotări suplimentare – sistemul media (1,400 Euro), sistemul automatizat de asistenţă la parcare (400 Euro) şi plafonul panoramic (825 Euro).
În rezultat, preţul unei Kia Optima dotate cu adevărat la maxim, atinge 26,635 Euro. E un preţ la care mulţi
concurenţi pot fi atractivi, dar să nu uităm că Optima oferă şi dotări exclusiviste pentru aceşti bani.
Costuri de întreţinere

Pentru primii 100,000 km costurile de întreţinere pentru Kia Optima vor fi uşor mai piperate faţă de o serie de concurenţi din acelaşi segment, disponibili pe piaţa noastră. Per total, proprietarul unui Optima va plăti pentru deservirile programe în primii 100,000 km parcurşi puţin peste 30,000 lei.

Partea bună a monedei e garanţia de tocmai 5 ani sau 150,000 km, pe care o primesc posesorii de Optima. O garanţie atât de lungă în timp nu e oferită de nici un alt concurent în acest segment.
Kia Optima – se ridică aceasta la nivelul concurenţilor japonezi şi germani?

Aceasta fiind şi întrebarea principală de la începutul testului nostru, suntem onoraţi să oferim şi un răspuns ferm. Da. Kia Optima este un model la care s-a lucrat cu foarte multă atenţie şi inspiraţie şi care reuşeşte să lupte cu demnitate cu cei mai veterani dintre concurenţii săi.

Un aspect la care modelul poate ceda în faţa germanilor de la Volkswagen şi
Opel e sportivitatea în condiţii extreme de circuit. Un alt aspect la care Optima nu reuşeşte să-i devanseze pe japonezii de la Toyota e consumul mic. Per total însă, având un design excelent, un interior lucrat cu grijă şi calitate, o suspensie confortabilă, un tandem reuşit dintre motor şi transmisie, şi un preţ de achiziţie foarte atractiv, ne vedem nevoiţi să recunoaştem avansul incredibil pe care l-au realizat coreenii, iar pe Kia Optima ne vedem impuşi de constatări realiste să o declarăm cam cea mai bună alegere în acest moment în
segmentul sedanurilor de talie medie cu preţ raţional! Dacă sunteţi în căutarea unui sedan din acest segment, Vă îndrumăm să cunoaşteţi pe viu o Kia Optima. Probabilitatea că vă veţi transforma rapid în posesorul acestui model e foarte mare!

Instrumente utile:
Kia Optima 2.4 180 CP Automat vs concurenţi
PiataAuto.mdIlie Toma
8
9,030
GALERIE FOTO (33 IMAGINI)
COMENTARII (4)
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 29 Iunie 2012 - 04:25
Frumoasa masina ... Nu am vazut nimic de motorizarile diesel.
0
0
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 29 Iunie 2012 - 06:29
Constantin, există şi o motorizare diesel 1.7 VGT de 136 CP. Preţul dieselului porneşte de la 18,020 Euro.
0
1
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 29 Iunie 2012 - 17:33
Pffff, pretul nu e mare deloc pentru o asa masina.
0
0
Jeremy Clarkson
Chişinău
la 3 Iulie 2012 - 17:30
Design-ul chiar este peste masura !!!
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!