Volkswagen Amarok
14 August 2012
Atunci când avem în faţă un SUV compact, ne vedem nevoiţi să-i iertăm capacităţile moderate de trecere sau anduranţă, declarând că marea majoritate a clienţilor acelui segment nu-l vor pune la treabă în serios. Această scuză nu e valabilă şi în cazul pick-up-urilor, însă. Greutăţi serioase,
drumuri accidentate, teren dfificil, condiţii climaterice extreme – toate fac parte din peisajul firesc de exploatare al unui pick-up, şi, deci, un pick-up adevărat trebuie să le facă faţă.

Noi avem astăzi la test primul pick-up din istoria recentă a celor de la
Volkswagen – Amarok. Într-o lume în care Toyota Hilux domină, alături de Mitsubishi L200, Nissan Navara şi câteva modele Ford şi Chevrolet dincolo de ocean, Volkswagen a încercat să dea lovitura din prima, creând un model cel puţin la fel de capabil ca modelele legendare din
segment. Hm! Să fie oare chiar aşa? Să fie oare Amarok, un novice în segment, capabil să se bată de la egal la egal cu modelele legendare concurente? Să vedem!
Design exterior şi prezenţă

Ei bine, designul nu prea face parte din lista de priorităţi a unui pick-up. Şi totuşi, Volkswagen a creat un pick-up destul de atrăgător, capabil să trezească admiraţie. Designerul lui Amarok e Walter de Silva, marele
maestru al grupului VW, prin urmare nu e de mirare că Amarok pune un mult mai mare accent pe atractivitatea formelor sale, decât o fac concurenţii.

Şi proporţiile maşinii sunt plăcute, silueta pick-up-ului părând a fi bine echilibrată, capabilă să inspire forţă.
Dinamică motor

Aparenţa de maşină capabilă de multă forţă nu ar costa nimic dacă nu ar fi însoţită şi de un propulsor pe măsură însă. Sub capota maşinii din test avem un motor turbodiesel de 2.0 litri. Nu e acelaşi motor 2.0 TDI de sub capota altor modele Volkswagen însă, deşi de acolo îşi trage rădăcinile. Motorul lui Amarok are mult mai multe în comun cu cele de sub capota lui Transporter şi Crafter decât cele montate pe Golf sau Passat – şi asta pentru că un cărăuş
precum Amarok nu pune accent pe cai-putere şi timpi minimi de acceleraţie, ci pe cuplu masiv şi durabilitate în exploatare.
Astfel, motorul de sub capota modelului din test dezvoltă 122 CP la 3,750 rpm, iar valoarea cuplului maxim urcă la 340 Nm, disponibili între 1,750 şi 2,250 rpm. În condus, motorul îţi permite uşor să-i
intuieşti nivelul corect al turaţiilor, de care are acesta nevoie, pentru a reacţiona cu promptitudine la apăsările de acceleraţie. Dacă se gestionează corect turaţiile, atunci se pot obţine
reacţii foarte bune în propulsie, însă dacă se apasă pedala acceleraţiei cu putere la turaţii foarte mici, se va observa un turbolag firesc.
La trecerea unor pante abrupte, pe teren accidentat, cuplul generos al motorului îşi dezvăluie avantajele, acesta fiind suficient pentru a propulsa
pick-up-ul cu lejeritate chiar şi pe cel mai accidentat teren.

Pe asfalt, dinamica oferită de propulsor pare ceva mai moderată, dar încadrată în limitele fireşti ale unui pick-up.
Amarok nu e vehiculul perfect pentru depăşiri rapizi, însă poate asigura un condus relaxant la viteze mai mari 100 km/h. Pentru amatorii de mai multă putere, există o motorizare mai puternică, ce oferă 161 CP.

Dinamică operare / etajare transmisie

Transmisia lui Amarok este una manuală, cu 6 rapoarte. Dacă la autoturisme producătorii ne alintă de
mai multă vreme cu transmisii cu 6 trepte, atunci pentru pick-up-uri acestea sunt încă destul de rare, fapt care îi conferă un avantaj important lui Amarok.
Cutia de viteze a lui Amarok este focusată spre asigurarea unei bune etajări la viteze moderate, primele 4 trepte fiind axate spre viteze de până la 50 km/h. Treapta a 5-a asigură o viteză ceva mai mare, iar a 6-a e mult mai lungă, asigurând o croazieră cu turaţii moderate şi viteze îndrăzneţe.
Capacităţi atac offroad

Nu ne-am dorit un test drive cu Volkswagen Amarok fără a avea posibilitatea de a-l pune serios la treabă în offroad. De fapt, având o construcţie pe cadru dur, o tracţiune integrală cu diferenţiale blocabile şi suspensie spate pe foi de arcuri, ar fi fost păcat să nu îi oferim lui Amarok un tratament pe măsură. Am fost nemiloşi cu el, pentru că am vrut să mergem peste limitele unei simple escapade offroad, simţind cu adevărat duritatea sa şi capacităţile sale în offroad.

Amarok are un unghi bun de atac frontal, graţie barei de protecţie inteligent proiectate şi distanţei foarte mici de la marginea acesteia până la roţi. Astfel, Amarok prinde rapid cu roţile denivelările abrupte, urcând cu încredere peste acestea.

În partea spate, distanţa de la roţi la marginea benei e mult mai mare, fapt care implică un unghi de degajare mai moderat. Totuşi, Amarok este ajutat de faptul că are roata de rezervă montantă dedesubt, astfel că anvelopa acesteia preia eventualul punct de contact cu solul, după care urmează structura de forţă a cadrului şi zona de plastic a
barei de protecţie spate. Deci, un eventual contact uşor cu terenul ar putea trece fără consecinţe.

Capacităţile de atac ale lui Amarok sunt sporite de cursa foarte mare a supensiilor, roţile având posibilitatea de a-şi păstra aderenţa în cele mai dificile înclinări unghiulare ale maşinii.
Posibilităţi tracţiune integrală

Iar acolo unde unele roţi pierd contactul cu solul din cauza terenului prea accidentat, întră în rol ingineria tracţiunii integrale. Amarok nu se joacă prea mult cu softurile electronice, ci aplică legea durităţii metalice. Tracţiunea integrală are poziţii de cuplare doar
a punţii spate, sau de cuplare a tuturor celor patru roţi, cu distribuire fixă a cuplului între axe. Eventual, pe un teren mai dificil, diferenţialul punţii spate poate fi blocat, cele două roţi învârtindu-se în unison indiferent de aderenţa fiecăreia din ele. Iar pentru condiţiile şi mai dificile, Amarok oferă şi un demultiplicator de cuplu, capabil să mişte maşina încet şi sigur, la turaţii utile ale motorului.
Cuplarea tracţiunii integrale este însoţită de sunetul mecanic al cuplării diferenţialului între axe, prin urmare
puteţi fi siguri că puterea brută nu vă va dezamăgi în cele mai dificile situaţii. În schimb, cuplarea tracţiunii integrale este bine să se facă la viteze moderate
sau chiar pe loc, pentru a nu dăuna diferenţialului. Iar dacă alegeţi să blocaţi diferenţialul punţii spate, atunci în acest regim este recomandat să se circule cu maxim 30-40 km/h, în special pe teren accidentat, şi nu pe asfalt. Altfel, în viraje pe astfalt, roţile spate care se învârtesc în unison ar forţa nedorit de
mult diferenţialul dintre ele, şi unde mai pui că blocarea diferenţialului spate implică şi deconectarea electronică a unor funcţii ale sistemelor ESC şi ABS.

La volanul lui Amarok, având toate aceste comenzi asupra modului în care forţa motorului este transpusă pe sol,
simţi o doză imensă de încredere faţă de capacităţile de înaintare ale maşinii. Amarok îţi permite rapid să-i cunoşti comportamentul, trecând imediat de la faza de cunoaştere la cea de condus adaptat, bine direcţionat, şi foarte intuitiv. Fără prea multă ezitare, Amarok îţi permite să te aventurezi în
abordarea celor mai dificile zone
offroad şi, intuitiv fiind, îţi oferă şansa
de a estima din timp traiectoria
potrivită pentru arhitectura maşinii.
E ca şi cum, după 10 minute la volan, ai senzaţia că maşina asta e ta de cel puţin 1 an şi îi ştii toate „secretele”.
Pentru mai multă distracţie în offroad, se poate cupla tracţiunea pe puntea spate, caz în care maşina poate fi
aruncată mult mai uşor în derapaje. Dacă e, totuşi, să comparăm un tur de offroad trecut în viteză cu tracţiunea integrală cuplată şi decuplată, atunci trebuie să remarcăm că, în cazul în care toate patru roţi sunt motrice, Amarok îşi păstrează traiectoria mult mai precis la viteze înalte, chiar dacă sub roţi e un continuu noroi, în timp ce tracţiunea pe puntea spate îi oferă
reprize scurte de abateri de la traiectorie, care sunt şi destul de distractive.

Feedback direcţie

Volkswagen Amarok are un feedback bun pentru un pick-up, însă, totuşi, acesta este unul foarte diferit de ceea ce se poate obţine la bordul unui autoturism german. Volanul este informativ, fapt care permite buna
manevrare în offroad, însă denivelările de asfalt se fac simţite destul de mult în volan, din cauza construcţiei specifice a suspensiei şi a coloanei de direcţie, axată spre durabilitate.

Manevrabilitate în viraje

Eh, manevrabilitatea în viraje e un subiect tabu pentru pick-up-uri, mai ales dacă ne amintim de suspensia spate pe foi de arcuri. E şi cazul lui
Amarok. Maşina poate face faţă unor viraje abordate cu ceva mai multă viteză, dar e bine să nu se exagereze – legile fizicii sunt încă valabile. Totuşi, dacă ar fi să raportăm ţinuta de drum a lui Amarok la cea a concurenţilor lui direcţi, atunci putem să remarcăm un uşor avantaj al modelului german faţă de concurenţă.
Confort la rulare

Nici confortul la rulare nu e cel mai mare avantaj al unui pick-up. Eh, maşina asta e totuşi, în primul rând un cărăuş, un partener fidel în treburi grele, şi abia apoi un automobil care să vă alinte la bordul său. Aceeaşi suspensie spate a lui Amarok îi va zgâlţâi bine pe cei de la bord în denivelările transversale ale asfaltului autohton, mai ales pe pasagerii banchetei spate. Totuşi, partea bună a roţilor masive ale lui Amarok şi a construcţiei sale rigide este capacitatea maşinii de a trece nestingherită peste orice denivelări, iar pe offroad Amarok poate înainta fără ezitare. La volanul lui Amarok poţi să nu mai alegi traseul pentru a te feri de gropi şi denivelări, ci le poţi sfida fără milă.

Izolare fonică

Izolarea fonică de la bordul lui Amarok e una potrivită pentru un pick-up, fiind din nou niţel mai bună decât cea a concurenţilor direct. Nu vă aşteptaţi însă la un confort acustic de genul celui din Touareg. Amarok e totuşi un pick-up.
Design interior / ergonomie

Axarea puternică spre funcţionalitate a pick-up-urilor sacrifică de cele mai multe ori ergonomia şi designul interiorului. Nu e şi cazul lui Amarok însă. La bordul pick-up-ului german descoperim o puternică asemănare a interioruolui cu celelalte modele Volkswagen, până şi afişajul cadranelor de bord fiind aproape identic. Acest element dă o senzaţie foarte plăcută şi familiară, mai ales pentru cei care au mai condus un alt model al mărcii. Iar comenzile principale sunt situate exact acolo unde pot fi găsite şi într-un alt autoturism VW. Cele specifice doar lui Amarok, precum comenzile tracţiunii integrale, sau multitudinea de prize electrice, au fost poziţionate intuitiv, acolo unde te aştepţi să le găseşti, lângă levierul cutiei de viteze.

Deci, notă maximă pentru designul interior şi ergonomia lui Amarok. Un proprietar de Golf, Jetta sau Passat, spre exemplu, care are nevoie de un al doilea automobil, capabil să facă ceea ce poate face un pick-up, are zeci de motive să opteze în favoarea unui Amarok!
Calitate materiale interior

La calitatea materialelor din habitaclu
Amarok nu se mai conformează fami-
liei de autoturisme a mărcii, ci abor-
dează lucrurile ceva mai în stilul clasic al pick-up-urilor. Plasticul este dur, orientat spre durabilitate şi rezistenţă, materialele textile nu sunt cele mai sofisticate, în schimb pot fi mai uşor spălate. Mici scăpări se remarcă la calitatea asamblării unor elemente ale interiorului, precum mânerele uşilor.

Totuşi, senzaţia generală la bordul lui Amarok este una care inspiră mult mai multă calitate decât oricare alt pick-up concurent. Şi, dacă până acum Amarok era asamblat în Argentina, atunci de curând a fost dat startul producţiei modelului şi în Germania, fapt care ne duce cu gândul la o viitoare îmbunătăţire a calităţii habitaclului.
Spaţiu/confort pasageri faţă

Pasagerii faţă dispun de un confort demn la bordul lui Amarok. Scaunele sunt profilate reuşit, iar spaţiul este mai mult decât suficient. Confortul este amplificat de prezenţa unui sistem de climatizare bi-zonal (opţional) – o dotare unică pentru pick-up-uri – care asigură confortul termic individual al fiecărui ocupant al locurilor faţă. Trebuie să remarcăm şi faptul că, în pofida dimensiunilor sale generoase, Amarok oferă şi o bună vizibilitate celui de la volan.

Spaţiu / confort pasageri spate

La bordul lui Amarok pasagerii banchetei spate beneficiază de un spaţiu cu adevărat generos şi asta graţie siluetei rectangulare a modelului. Lungimea mai mare a cabinei pick-up-ului se traduce şi printr-un spaţiu suficient pe lungime pentru aceştia, atât la genunghi, cât şi la disponibilitatea spaţiului pentru o înclinare reuşită a banchetei.

Unicul disconfort al pasagerilor de aici va fi săltarea lor în denivelări de asfalt absorbite paralel de ambele roţi ale punţii spate.
Practicism portbaj

De fapt, în cazul lui Amarok, vorbim mai degrabă de benă decât de portbagaj. Totuşi, aceasta are un mecanism opţional de acoperire, care o face utilizabilă în calitate de simplu portbagaj. Totuşi, trebuie să spunem că deschiderea şi închiderea acestui
mecanism superior de acoperire a benei e destul de anevoioasă, necesitând apăsări specifice în zonele de prindere cu bena. Cu alte cuvinte, nu e o operaţiune pe care să o faceţi prea des.
În schimb, partea spate a benei e formată dintr-o uşă mult mai comodă în utilizată, pe care se poate şi aşeza, dat fiind că aceasta suportă sarcini destul de mari.
Consum

Oficial, consumul modelului din test indică valoarea de 9.4 litri în regim urban, 6.7 litri în regim extra-urban şi 7.6 litri în regim mixt. După aproape două ore petrecute în offroad dur, cifra consumului nu a depăşit 12.6 litri/100 km în cazul maşinii noastre, fapt care e admirabil, zicem noi. La rulare de traseu şi apoi urban, am opţinut 8.6 litri/100 km.
Avantajul motorului de sub capota lui Amarok e capacitatea lui mult mai bună de a face faţă unui combustibil diesel mai puţin calitativ, precum cel din ţara noastră. Cu Amarok nu va trebui să vă faceţi prea multe griji de filtre de combustibil sau eventuale defecţiuni la pompa diesel – o problemă întâlnită la motoarele foarte pretenţioase la calitatea diesel-ului.
Preţ de achiziţie

Atunci când vorbim de pick-up-uri, e bine să ştim că în ţara noastră acestea se importă cu statut de camioane, prin urmare nu plătesc accize vamale în funcţie de capacitate cilindrică, ci TVA, care poate fi deductibil în cazul achiziţiei de către o companie. Noi,
totuşi, vom vorbi de preţul final al maşinii, cu tot cu taxe.

Preţul de bază al unui Volkswagen Amarok, cu tracţiune pe spate şi motor 2.0 TDI 122 CP, constituie 19,990 Euro. Versiunea testată de noi, cu acelaşi motor, dar cu tracţiune integrală, porneşte de la 21,500 Euro. Cu tot cu opţionale, maşina din test costă 26,227 Euro.

Costuri de întreţinere

Volkswagen Amarok va efectua revizii
tehnice la fiecare 10,000 km. E curios
faptul că, la cei 2.0 litri capacitate cilin-
drică a motorului, Amarok are nevoie de aproape 9 litri de ulei de motor. Vă amintiţi de paralela cu Crafter şi Transporter? Ei bine, aici ea e vizibilă!

Preţul mai mare al deservirii tehnice de
la 90,000 km rezidă din schimbarea
curelelor de transmisie şi a rolelor la
motor, operaţiune care se repetă doar
o dată la 90 mii km. Faţă de un sedan
sau un SUV compact, costurile de
mentenanţă ale lui Amarok sunt
sesizabil mai mari, însă sunt mai re-duse faţă de camionete şi microbuze.
Volkswagen Amarok –
verdict final


Deci, ce oferă Volkswagen
Amarok proprietarului său? Este
acesta capabil să se afirme ca
un concurent redutabil pentru
modelele cu tradiţie de câteva
generaţii în segment?

În primul rând, trebuie să
spunem că substratul tehnic al
lui Amarok e unul ce nu
dezamăgeşte. Construcţia
dură, bine închegată, se
dovedeşte a fi foarte capabilă
în condiţii extreme de offroad.
Motorul şi cutia de viteze
manuală fac un tandem bun,
asigurând, împreună cu
sistemul de tracţiune integrală,
o bună distribuţie a cuplului, şi
o înaintare a maşinii în orice
condiţii.

Micile scăpări la unele elemente
ale habitaclului sunt
compensate de o ergonomie
excelentă şi de un design
apropiat de cel al autoturismelor
Volkswagen.

Într-un final, putem spune că
germanii au reuşit să creeze un
automobil foarte capabil să
reziste la condiţii dure de exploatare. Amarok e foarte apropiat de potenţialul de offroad a unor concurenţi redutabili, precum Hilux şi L200, câştigând puţin la dinamica motorului. În schimb, în interior germanii au jucat o carte de care sunt întotdeauna siguri, oferindu-i lui Amarok un interior ceva mai elevat decât al oricărui concurent. Prin urmare, concluzia firească e că
Amarok s-a alărutat din prima lovitură ligii celor mai dure pick-up-uri.

Lui Amarok îi lipseşte deocamdată povestea legendară, pe care o poate obţine doar cu anii. Germanii lucrează însă lucrează de zor şi la asta, trimiţându-l în mod repetat pe Amarok la raliul Dakar ca vehicul de asistenţă pentru echipele Volkswagen.
Deocamdată Amarok pare să se fi descurcat de minune chiar şi în acele peisaje dure. Deci, legenda e în curs de formare…

Instrumente utile
Comparaţie Volkswagen Amarok vs. concurenţi
Toate versiunile Volkswagen Amarok

PiataAuto.mdIlie Toma
5
9,308
GALERIE FOTO (54 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (3)
FIFA
Chişinău
la 14 August 2012 - 11:27
ce ati gasit in boloata?
0
0
ironwolf
Chişinău
la 14 August 2012 - 23:07
Bună mașină. Bun test. Mașina perfectă, pentru drumuri "perfecte".
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 30 Octombrie 2012 - 13:08
Pe unde trece aista cu Amarok-ul lui, treci si cu Vaz 2106...
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!