Citroen Grand C4 Picasso
17 Noiembrie 2014
Citroen Grand C4 Picasso, alături de fratele său C4 Picasso, sunt primele modele franceze care s-au bucurat de noua platformă tehnică modulară a grupului PSA Peugeot-Citroen. Un soi de MQB francez, ca să înţelegeţi mai uşor, iar odată cu această nouă platformă, francezii au reintrat în liga producătorilor inovatori şi eficienţi, care ştiu să-şi gândească substratul
tehnic al maşinilor prin prisma tehnologiilor care să le facă atractive, dar şi a modularităţii care să le facă profitabile. Deci, doamnelor şi domnilor, haideţi să vedem astăzi pentru prima dată ce înseamnă modularitatea franceză, iar odată cu ea să simţim „sufletul” tehnic al multor modele franceze de acum încolo!
Nava spaţială

În familia C4 Picasso, atributul de „Grand” e asociat versiunii cu 7 locuri şi cu posterior niţel alungit, cu siluetă mai rectangulară. Noi îl testăm anume pe marele Grand C4 Picasso. Pentru noi e un test cu atât mai interesant, cu cât acum mulţi ani am testat şi generaţia anterioară a modelului, despre care spuneam că e firesc de ciudată, dar care se conducea ca o adevărată barcă de uscat, şoferul fiind nevoit să prindă vântul potrivit în fiecare viraj. Noua generaţie epatează imediat cu un design total neconformist, în care continuarea calandrului foarte îngust e reprezentat de câte un set de LED-uri de zi în
ambele părţi. După convenţionalul de design auto, acolo ar fi trebuit montate farurile. Însă adevăratele faruri sunt montate ceva mai jos, ca un soi de ochi dublu. Şi încă mai jos vin proiectoarele de ceaţă. Această încurcare totală a rolurilor blocurilor optice ne aminteşte cumva de Nissan Juke şi dacă acolo a funcţionat, francezii s-au gândit, probabil, că şi aici va funcţiona. Cel puţin rolul de şoc vizual e îndeplinit cu brio. În acelaşi
timp, Grand C4 Picasso nu naşte controverse, ci mai degrabă îţi sugerează un design foarte extravagant, dar care n-are cum să nu-ţi placă. Îţi poate cădea mai puţin tronc la inimă, dar nu-ţi va crea niciodată asocieri negative. Iar dacă îţi mai arunci privirea de jur-imprejurul maşinii, vei observa şi alte soluţii deosebite şi interesante aplicate. Spre exemplu, montanţii faţă, care înaintează foarte mult spre faţa
maşinii, însă au o grosime foarte redusă, iar după ei linia geamurilor coboară în jos până la punctul primei portiere. Apoi masivitatea ambelor portiere, care aduce un relief moderat fără artificii nenecesare de design, îţi sugerează un spaţiu interior imens. Iar spre posterior observi un montant care
contrastează cu culoarea caroseriei, iar fâşia de contrast continuă înapoi spre montantul faţă. Posteriorul aduce forme clasice, un pic plinuţe, condimentate futuristic de blocuri optice de formă foarte ciudată. Mai mult ca atât, maşina din testul nostru are bifată opţiunea blocurilor optice
„3D”, iar asta le face să aibă LED-uri stratificate în diferite nivele de adâncime. Astfel, când priveşti blocul optic şi îţi schimbi unghiul de vedere, întreaga succesiune de LED-uri îţi accentuează frumos senzaţia de spaţialitate. Eh, ce să mai zicem, e un artificiu frumos şi original de design. Nu putem să nu menţionăm şi designul original al jantelor, şi el venit din acelaşi curent uşor cosmic al liniilor maşinii.
Deşi „ciudat” e primul cuvânt care îl poate caracteriza la prima vedere, Citroen Grand C4 Picasso are un vino-ncoa’ special în aspectul său exterior. E modern, e inovator, e original şi carismatic în acelaşi timp, iar monovolumelor franceze nu le-a reuşit asta foarte mulţi ani la rând. Şi, din fericire, noului Grand C4 Picasso îi reuşeşte.
Interior

„Ciudat” e acelaşi cuvânt pe care vrei să-l rosteşti atunci când urci la volanul noului monovolum francez. Tot ce vezi în faţa ta sunt două perechi de montanţi foarte subţiri, care îţi
direcţionează staniu câmpul vizual enorm din faţa ta. Parbrizul e imens şi urcă până deasupra capului tău, de el fiind fixat şi tunelul funcţional care fixează ambele oglinzi de interior. Da, ambele, pentru că, pe lângă oglinda obişnuită, Citron Grand C4 Picasso mai vine cu o oglindă mică panoramică, prin care să-ţi vezi toţi
ocupanţii din habitaclu şi să comunici cu ei mai uşor. Însă senzaţia incredibil de panoramică asupra lumii exterioare are şi un atribut de care trebuie să ţină cont mai ales cei care stau mai rău cu sesizarea dimensiunilor maşinii – de după geam nu ai cum să vezi
nicidecum vreo altă parte din faţa maşinii, astfel încât va trebui să manevrezi în spaţii înguste doar după intuiţie şi experienţă. La început,
senzaţa de condus e deranjantă şi mult prea diferită, vizitându-te asocieri cu un şofer de autobuz, dar peste câteva minute bune la volan începi să te complaci în ideea de căpitan de navă cosmică. Înţelegi că tot spaţiul din jurul tău a devenit aşa cu un scop frumos al celor care l-au creat, şi dacă te laşi pătruns de nobleţea acestui scop, atunci începi să savurezi mult mai frumos modelul ăsta familist.
Calitatea materialelor e cât se poate de bună peste tot pe unde ţi-ai putea arunca privirea. Deşi există zone de plastic dur, textura acestora păstrează o decenţă apreciabilă, iar calitatea asamblării elementelor de interior este întotdeauna foarte bună. Portierele, spre exemplu, sunt căptuşite cu un material striat foarte interesant, dar foarte plăcut la atingere, iar materialul textil de pe scaune pare
foarte plăcut şi rezistent. În zona inferioară a planşei de bord se ascund mai mult locuri imense de depozitare. O zonă în care lucrul pare neterminat este cea a pedalelor şoferului, unde materialul de acoperire a podelei nu ajunge până la ultimul colţ vizibil, iar coloana de direcţie este lăsată total neacoperită, aşa cum coboară ea dinspre volan spre mecanismul de
direcţie de sub podea. Deşi e un simptom care se întâlneşte mai des la maşinile moderne, nouă ni se pare întotdeauna un semn de economisire prea dură de costuri, un pic de sălbăticie nemanierată pentru secolul nostru.
După cum vă spuneam, Grand C4
Picasso are o multitudine de spaţii
de depozitare, pornind de la planşa
de bord, continutând cu uşi, cotiera
centrală şi chiar spaţii de depozitare
în podea, mai ales în zona
pasagerilor spate. Pentru o maşină
familistă cu care s-ar putea călători
frecvent la distanţe lungi e o chestie
foarte necesară şi plăcută! Pasagerii
de pe bancheta spate, de altfel,
se vor bucura de un spaţiu
de-a dreptul enorm, pe toate
dimensiunile, iar confortul
vizual le va fi desăvârşit de
draperiile de la geamuri.
Scaunele lor dispun şi de
reglaj individual, doar că
deplasarea şezutului se
face împreună cu spătarul,
astfel că, dacă vreţi să
ajustaţi unghiul spătarului,
acest reglaj va atrage după
sine şi o mişcare a zonei
şezutului. Rabatarea acestei
banchete se poate face până la
o podea aproape dreaptă, dar modul
în care acest lucru trebuie făcut vă
va da bătăi de cap serioase, întrucât
nu e deloc intuitiv. Acelaşi cârlig de care se trage pentru a avea acces la rândul 3 de scaune, trebuie tras în mod repetat de câteva ori, pe
segmente, pentru a obţine efectul dorit. Iar pe cel de-al treilea rând de scaune doi copii de până la adolescenţă pot sta în condiţii demne, deşi nu putem spune că sunt alintaţi cu prea mult
spaţiu. Totuşi, bancheta
rândului 2 are suficient
de multă rezervă de
spaţiu pentru a face
loc mai mult
ocupanţilor din
rândul 3, astfel
încât cele 7 locuri
de la bordul lui
Grand C4 Picasso
nu sunt doar o
găselniţă de
marketing, ci un
element cu
adevărat
funcţional. Iar
partea bună a
întregii poveşti
este că şi în
cazul activării
celui de-a treilea
rând de scaune,
volumul
portbagajului
rămâne generos,
iar dacă la el se
mai adaugă
multitudinea de
spaţii de
depozitare din habitaclu, atunci
maşina asta va fi extraordinat de
multifuncţională chiar şi pentru
familiile mari!

Dar haideţi să revenim la volan,
acolo unde căpitanul navei
cosmice cu mulţi
copii primeşte
adevăratele
senzaţii în
condus!
Senzaţii în condus

În primul rând, constaţi că nava pe care o conduci nu are cadrane de bord în faţa ta. Dar aşa a fost şi la precedenta generaţie Grand C4 Picasso. Apoi, vezi un display imens pe centrul consolei de bord, cu o rezoluţie foarte bună şi un altul mai uzual în dimensiuni mai jos, tot pe centru. La care să te uiţi? Pentru informaţiile esenţiale de condus, trebuie să te uiţi la cel imens de sus,
pentru că acolo se va vedea viteza pe care o ai, în cifre, alături de o simulare de vitezometru clasic, în zona vitezei actuale, cu vedere doar a unui arc de cer. Nu există, însă, turometru şi, din câte setări de afişaj am încercat, nu am putut să găsim vreo setare care să ne scoată pe display turometrul. Eh, în fine, familistul din tine n-ar nevoie de tuometru, au zis francezii... În timpul condusului constaţi că unele informaţii se repetă pe ambele display-uri – spre exemplu cele conectate cu sistemul
de navigare. Un fel de umplere a pixelilor disponibili... Însă poţi seta ecranul de jos să-ţi arate datele sistemului multimedia, în timp ce cântă vreo piesă de pe USB sau telefonul mobil. Ah, şi displayul de sus poate fi setat să facă asta, şi mai poate şi arăta mai frumos aceste informaţii. Iar acel de sus mai poate şi face slide show-uri cu fotografiile voastre de familie. Mai pe scurt, posibilităţi multimedia multiple, cu două display-uri ca să-i împace pe cât mai mulţi dintre voi, cei de la bord.
Elementul cel mai ciudat, poate, dintre toate cu care are de-a face cel de la volan, e levierul transmisiei automate. Acesta e poziţionat deasupra coloanei de direcţie, spre dreapta, fiind asemeni unui fir rigid de plastic, iar mutarea lui e foarte mecanică, fiind posibilă şi atunci când motorul e oprit. Trebuie să-l mişti cu două degete, că altfel ai senzaţia că ar putea fi rupt dacă e bruscat prea tare, iar un alt element incomod e poziţionarea regimului manual după
Drive. Ai şanse aproape sigure să nimereşti în Manual chiar şi după multă vreme petrecută la bord, iar însăşi existenţe acestui regim manual e oarecum îndoielnică, întrucât există padele de schimbare manuală a treptelor, care reacţionează în regim Drive. Cu alte cuvinte, dacă în regim
normal de condus poţi trece la schimbul manual al treptelor cu ajutorul padelelor, la ce ai mai avea nevoie de un regim Manual dedicat? Poate doar pentru condiţii de iarnă, intrucât în Drive, după o perioadă, cutia trece înapoi în regim automat, în timp ce în Manual poţi tura motorul până la imaginabila linie roşie şi cutia tot n-o să schimbe treapta.
Sub capota maşinii din testul nostru avem un motor turboaspirat pe benzină de 1.6 litri, care livrează aici 150 CP. E o adaptare specifică regiunii a propulsorului similar THP 155, care livreză cu 5-6 CP mai mult în alte regiuni ale Europei. Motorul e cuplat la noua cutie de viteze automată robotizată ETG6. În condus şi senzaţii pe viu, cutia de viteze manifestă întotdeauna o ezitare de aproximativ 1/3 de secundă la porniri, după care schimburile următoare de trepte se realizează foarte bine, fără întârzieri
vizibile sau sacadări de putere. Motorul respiră foarte liber, fără vreun efect simţit de turbolag, astfel că după ce o iei din loc, Citroen Grand C4 Picasso va fi destul de vioi în a prinde viteză. Şi schimbul manual al treptelor se realizează plăcut şi prompt, iar la pornirile de pe loc în pantă maşina menţine frâna până la demarare, astfel că niciunul din dezavantajele unei transmisii robotizate nu se mai face simţit. Trebuie doar să te obişnuieşti
cu acea fracţiune de secundă de ezitare la pornire şi atâta tot.

Marea supriză vine de la caracteristicile de rulare ale noii platforme tehnice modulare. Ca şi în cazul germanilor, aceasta poate veni cu mai multe tipuri de suspensie pe puntea spate, iar în cazul nostru e vorba de o bară de torsiune. Totuşi, toate elementele suspensiei sunt excelent de bine ajustate pentru un
rezultat final admirabil. Predecesorul lui Grand C4 Picasso era moale şi volatil în viraje, în timp ce noul Citoren Grand C4 Picasso ia virajele cu mult mai multă fermitate şi bucurie. Suspensia nu a devenit prea rigidă, dar a căpătat o fermitate necesară pentru o ţinută de drum mult mai bună. Cursa suspensiei e mai mică, dar şi din această cursă mai mică modelul reuşeşte să absoarbă foarte bine
denivelările, menţinând un nivel foarte bun de confort la bord. Şi volanul este acum mai informativ ca niciodată, dacă vorbim de monovolumuri franceze! Despre Citroen Grand C4 Picasso, construit pe noua platformă tehnică modulară franceză, se poate spune în sfârşit că este un model plăcut de condus, care te provoacă la dinamism! Nu ne aşteptam să descoperim o evoluţie atât de
consistentă! Şi, deşi în virajele mai strânse centrul de greutate ridicat la maşinii şi construcţia tipică a suspensiei spate îşi mai fac simţită prezenţa, întreaga platformă tehnică e într-atât de bine echilibrată şi atât de integru construită, încât nu ai niciodată senzaţia că ai fi depăşit de situaţie. Ba dimpotrivă, maşina asta poate executa cu excelenţă episoade foarte dinamice de condus, aducându-ţi zâmbetul pe faţa ta de familist cu suflet rebel!
Verdict: Citroen Grand C4 Picasso

Cât costă un Citroen Grand C4 Picasso în Moldova? Cea mai acesibilă motorizare pe benzină, cu 120 CP la activ, porneşte de la 18,700 euro, în timp ce motorizarea testată de noi poate fi cuplată doar cu transmisia automată şi porneşte de la 20,700 euro. Noi am testat o dotare de vârf, botezată „Exclusive”, care porneşte
de la 21,200 euro, şi la care s-au mai adăugat câteva dotări opţionale, care i-au adus preţul final la 22,105 euro. Noi spunem că acest preţ aduce un vehicul foarte consistent, care îşi merită din plin banii investiţi în el!

Nu putem să le spunem decât un mare „bravo” francezilor pentru noua lor platformă tehnică! Dacă platforma asta a reuşit să facă din ditamai
monovolumul imens un model plăcut de condus, atunci modelele mai compacte şi mai agile cu siguranţă vor fi savuroase ca şi cina unui restaurant parisian de înaltă clasă! Dacă acei dintre voi care caută un model familist plăcut de condus, ocoleau până acum tabăra franceză din motive evidente, de astăzi încolo trebuie să probaţi şi modelul ăsta francez înainte de a lua decizia finală! S-ar putea să vă placă rău de tot senzaţiile date de el, coopotate cu tot soiul de chiţibuşuri utile de la bord! Voila!
PiataAuto.mdIlie Toma
2
6,662
GALERIE FOTO (40 IMAGINI)
COMENTARII (3)
salaria
Chişinău
la 17 Noiembrie 2014 - 14:45
dupa poze rindul 3 de scaune tre sa fie ft comod :)
0
1
ionutz turcanu
Paris, Franţa
la 17 Noiembrie 2014 - 14:47
chiar arata ca o nava spatiala..am doar o mica intrebare sunteti sigur ca acest motor e cuplat la o cutie automata robotiza tip ETG6? din cite stiu ETG6 e cutia robotizata pentru motorizari diesel.acest motor e cuplat la o cutie automata EAT6.daca era ETG6 nu era nici D si nici P si era doar A N R si M respectiv.
0
1
Vlad
Chişinău
la 19 Noiembrie 2014 - 13:23
Бигимот :))
0
1
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!