Honda CR-V 1.6 i-DTEC
11 Ianuarie 2014
Honda CR-V a primit recent noul
motor diesel al japonezilor de 1.6 litri.
La noul 1.6 i-DTEC inginerii niponi
au muncit mult şi l-au adus în
Europa drept armă esenţială din
arsenalul noii generaţii Civic în
recucerirea segmentului pe bătrânul
continent, întrucât anterior lansatul
motor diesel de 2.2 litri e
prea mare pentru multe
ţări şi atrage mai multe
complicaţii de taxare. Toate bune cu un astfel de motor pentru micuţul Civic şi chiar pentru breakul Civic Tourer, dar să se monteze un motor de doar
120 CP pe un SUV de talie medie precum CR-V? Ce-o fi fost în mintea japonezilor, ne-am întrebat noi, atunci când am aflat noutatea? Iar astăzi avem şansa să aflăm şi răspunsul la această întrebare, întrucât vom proba pe viu ce poate ieşi din această combinaţie!
Ambianţă

Despre design reuşit şi versatilitatea excepţională a interiorului noii generaţii CR-V nu vom vorbi prea mult, pentru că am făcut-o atunci când am gustat pentru prima oară nouă generaţie a SUV-ului nipon, acum mai bine de un an (vezi testul drive de atunci). Şi astăzi rămânem de părerea că actualul CR-V este de departe cel mai inspirat şi mai frumos CR-V din toate timpurile, iar interiorul său, cu tot cu portbagajul imens, e unul din cele mai practice din segment, chiar dacă designul interiorului nu e tocmai o mostră de inspiraţie artistică. Să trecem la esenţial, însă, la ceea ce se deosebeşte pe modelul testat de noi astăzi.
Motorizarea 1.6 i-DTEC vine pe Honda CR-V doar cu două nivele de dotări – cel de bază şi unul mediu, dotările de vârf fiind rezervate pentru motorizările superioare. Noi testăm o dotare de bază pentru această motorizare, care costă în Moldova exact 23,500 euro, prin urmare a fost firesc să descoperim la bordul maşinii testate de noi o tapiţerie de velur pe scaune, care ne amintea de vremurile de demult, cu o nostalgie plăcută. La drept vorbind, velurul de aici e mai plăcut la atingere decât fibra textilă artificială a multor modele de pe piaţă cu sigle premium pe calandru. Mai
există şi o inserţie mediană pe planşa de bord care imită oarecum fibra de carbon, dar evident, nu e realizată din fibră de carbon adevărată. Rotulele sistemulului audio şi ale celui de climatizare au un contur nepotrivit de lucios. Era mult mai plăcut dacă se realizau dintr-un plastic în stil de aluminiu mat, ca şi conturul butoanelor mai mici ale sistemului audio.

Calitatea materialelor a rămas, însă, demnă peste tot, chiar dacă vorbim de o motorizare mult mai accesibilă şi o dotare mai simplă. Mai mult ca atât, în dotarea de bază Honda CR-V 1.6
DTEC primeşte şi sistem de
climatizare bizonal, şi volan
multifuncţional şi încălzire scaune
şi tot setul de atribute fireşti de
confort pentru un SUV modern. În
condus de traseu, însă, ai impresia
că izolarea fonică excelentă a
motorizărilor superioare, de care
vă povesteam în primul nostru
test, a fost un pic rarefiată, astfel
încât au rămas cam vreo 60-70 la
sută din ea. O fi de vină căptuşelile
interioare ale portierelor, sau a
plafonului, sau anvelopele diferite, e
greu să identifici foarte clar din
habitaclu sursa creşterii volumului
sunetelor exterioare, cert este că
motorizările mai superioare se simt
ceva mai rafinat. Dar, totuşi, nici
situaţia actuală a izolării fonice
pentru versiunea 1.6 i-DTEC nu e
una gravă, ci mai debrabă e una un
pic mai bună de mediu, cam ca
într-un RAV4 sau într-un CX-5, în
timp ce motorizarea 2.0 litri pe
benzină poate fi comparată cu SUV-
urile premium la acest capitol.
Substrat tehnic

Noul propulsor diesel de 1.6 litri al japonezilor a fost gândit în primul rând pentru Civic şi acolo el se potriveşte perfect maşinii, cu 120 CP şi 300 Nm la activ. Pentru CR-V, însă, el constituie mai mult o versiune de downsizing pentru europenii foarte
păsători de cifrele de emisii CO2, care mai şi atrage facilităţi de taxare în mai multe ţări, graţie cifrei de 119 g/km în emisii de dioxid de carbon.

Un CR-V cu motor de 2.0 benzină şi transmisie automată cântăreşte peste 1,650 kg la gol, iar unul cu motor diesel de 2.2 litri şi transmisie automată –
1,806 kg la gol. Ce ar putea face un propulsor de 120 CP cu o greutate comparabilă, ne-am întrebat noi când aflasem decizia niponilor de a monta acest motor pe CR-V? Dacă vom arunca o privire pe la concurenţi de talie similară, fie cu un preţ de achiziţie accesibil sau din tabăra premium, nu vom prea vedea motoare de o
cilindree atât de mică şi o valoare atât de modestă a puterii montate pe SUV-uri de o asemenea talie. Deci, cât de înţeleaptă a fost decizia celor de la Honda şi cum se simte ea pe viu?

Ei bine, nu ne ia mult să ne convingem că inginerii au făcut o decizie conştientă, deşi au fost forţaţi la un asemenea pas, probabil, de colegii lor care îşi bat capul de vânzări. Zicem că decizia a fost conştientă pentru că inginerii au decis imediat că un
asemenea motor are nevoie de o sarcină uşurată în cazul unui CR-V, iar asta a însemnat că tracţiunea integrală, cu toate componentele ei, a dispărut de pe lista de opţiuni. Da, noul motor de 1.6 litri diesel e disponibil pe Honda CR-V doar cu tracţiune pe puntea faţă! Mai mult ca atât, motorul poate veni combinat doar cu o transmisie manuală cu 6 trepte, şi nicidecum cu una automată. Toate puse cap la cap, au uşurat greutatea totală a maşinii, astfel încât un CR-V
1.6 i-DTEC, cu cutie de viteze manuală, cântăreşte la gol 1,517 kg – cu aproape 300 kg mai puţin decât fratele diesel mai mare cu tracţiune integrală şi cutie de viteze automată şi cu 140 kg mai puţin decât motorizarea pe benzină cu transmisie automată şi tracţiune integrală. Chiar şi aşa, masa totală autorizată a lui CR-V 1.6 i-DTEC constituie 2,075 kg, ceea ce înseamnă că SUV-ul ăsta rămâne extrem de capabil, putând transporta o sarcină utilă de 558 kg la bord!

Ce spun cifrele de acceleraţie pentru această motorizare? Spun că cel de volan trebuie să fie un om răbdător, pentru că sprintul de la 0 la 100 km/h se realizează în 11.2 secunde, iar viteza maximă ajunge la 182 km/h. Ei bine, 11.2 nu e chiar rău până la urmă, pentru 120 CP, dar haideţi să vedem cum se simte toată această reţetă pe viu!
O versiune pentru zgârciţi şi ultra-raţionali

Maşina asta e asemeni unui amic, care îţi spune pe şleau lucruri mai puţin plăcute, dar de cele mai multe ori adevărate. Eşti iritat la început, îţi zici că nu prea vei putea lega o prietenie în acest fel, dar până la urmă îţi devine unul din cei mai buni şi mai fideli prieteni.

La volanul lui CR-V, din start, îţi zici că maşina asta îţi oferă o combinaţie un pic ciudată pentru timpurile noastre. Adică pe un ditamai SUV-ul de talie
medie tu să mai apeşi ambreiajul şi să mai schimbi treptele transmisiei, şi să nu stai ca boierul la volan în timp ce accelerezi orgolios?... E clar, nu te simţi în apele tale să faci asta în primele vreo 15 minute. Dar mai apoi te obişnuieşti şi mai observi că maşina mai şi frânează automat atunci când demarezi în pantă. Şi asta se întâmplă indiferent dacă porneşti cu treapta 1 a transmisiei sau, înapoi, în marşarier! Deci există semne de civilizaţie care te fac să înţelegi că inginerii tot s-au gândit la confortul tău.
Motorul dispune şi de sistem start/stop, care îl deconectează la staţionările de la semafor şi îl ajută să fie mai eficient. Inginerii Honda anunţă un consum incredibil de mic pentru CR-V 1.6 i-DTEC, de 4.8 litri/100 km în regim urban, 4.3 litri/100 km în regim extra-urban şi 4.5 litri/100 km în regim mixt. Să fie oare posibilă atingerea unor asemenea cifre?
Noi am preferat călătoriile de traseu şi am menţinut intiţial un tempou moderat de condus, cu viteze de până la 100-110 km/h. Etajarea transmisiei e bună pentru accelerările urbane şi vitezele moderate, însă la 120 km/h, în treapta a 6-a, motorul are deja 2,300 rpm, ceea ce e destul de mult pentru un diesel. Pe o autostradă germană,
la viteze de 130-150 km/h, s-ar putea ca motorul ăsta să nu mai fie la fel de eficient ca acum, când înregistăm vreo 5.3 litri/100 km.

În curând, în faţa noastră s-a deschis o porţiune de traseu lat şi ne-am zis că acum e momentul să punem motorul ăsta la o treabă mai serioasă. Am
accelerat mult mai pronunţat şi am vrut să menţinem o viteză medie de vreo 140 km/h. Honda CR-V 1.6 i-DTEC e, într-adevăr, departe de a-ţi oferi senzaţii de lipire în scaun la acceleraţii, dar cuplul ăla de 300 Nm o ajută să aibă un comportament demn atunci când apeşi pedala de acceleraţie cu putere. Ţinem o viteză
de 140 km/h, chiar dacă traseul mai are şi mici urcuşuri, şi mici coborâşuri. Cifra medie a consumului a urcat cu rapiditate până spre 5.8, 5.9 la sută, apoi a trecut de bariera de 6 litri şi s-a stabilizat undeva spre 6.5 litri/100 km. Hm... Dacă alergi cu intensitate motorul, el nu se mai dovedeşte chiar atât de eficient... Şi e cam departe chiar şi de indicele de consum urban indicat în fişa oficială. Suntem absolut siguri că motorul de 2.2 litri diesel, cu tot cu tracţiune integrală şi greutate mult mai mare, ar putea indica un
consum similar în aceste condiţii numai datorită faptului că îşi utilizează la o rată mai mică resursele de care este capabil, iar relaxarea aduce imediat şi eficienţă. Aici, însă, motorul de 1.6 litri operează mult mai aproape de maxim într-un astfel de tempou, şi de aia avem un astfel de consum.

Ei bine, experimentul condusul intens ne-a convins că avantajele motorizării mai mici sunt valabile la un condus foarte lejer şi devin aproape nule la un ritm foarte dinamic de condus, similar
autostrăzilor europene. Să revenim la un ritm lejer de condus, fără a reseta cifra calculatorului de bord şi să vedem cum evoluează lucrurile mai departe! Peste doar vreo 15 km cifra consumului mediu a scăzut la 5.9 litri/100 km, dar să ştiţi că am condus fără o prea mare străduinţă de a obţine cifre record.

După aproape 60 de kilometri de la start, cifra globală medie a coborât la 5.7 litri/100 km. E bine pentru un SUV de talia asta, dar încă e departe de
cifra excelentă anunţată în fişa tehnică. Noi am alternat un ritm foarte intens de condus cu un ritm lejer şi eficient ca să obţinem această medie, însă suntem siguri că dacă am conduce numai în ritm eficient la un traseu mai lung, am putea obţine vreo 5 litri la sută, ceea ce, pentru o maşină de dimensiunile lui CR-V, e foarte bine! Hm!... Poate ar trebui să ne convingem pe viu, într-un maraton de distanţă lungă?...
Cert este că noul motor diesel e unul care îi va atrage şi îi va mulţumi pe mai ales pe cei ultra-raţionali şi zgârciţi. Le va economisi câteva mii de euro bune la achiziţie dacă sunt de acord să renunţe la tracţiune integrală, la cutie de viteze automată şi la dotări de vârf, iar mai apoi îi va recompensa cu un consum excelent doar dacă aceştia vor avea dârzenia de a menţine un
ritm foarte grijuliu în condus. Cine ar putea să respecte o asemenea dietă de la plăcerile depline ale acceleraţiilor accentuate şi de la escapadele în offroad cu un SUV? Cei menţionaţi mai sus! Dacă ar fi după noi, noi am prefera motorul 2.2 diesel, echipat generos, care te face să simţi maşina asta ca una premium. Acolo, cu acel propulsor, poţi alege cu curaj un CR-V
în locul unui SUV de marcă premium şi tot vei economisi câteva zeci de mii de euro. Aici, însă, noul propulsor e perfect pentru o familie care îşi doreşte spaţiul imens dintr-un CR-V şi toate aspectele practice care vin la pachet, şi nu ţine neapărat la calităţile de SUV ale modelului, mulţumindu-se cu o gardă la sol mai ridicată şi percepând modelul mai degrabă ca un van
familist mai înălţat, care, pe deasupra, mai e şi foarte eficient în consum, contribuind la economisirea bugetului de familie. Mai ştim cu siguranţă că o familie se va simţi excelent într-o călătorie lungă şi lipsită de grabă cu acest propulsor, economisind un buget foarte important în banii aruncaţi la pompă!

Se făcuse noapte între timp şi maşina asta a reuşit să ne facă să o simţim atât de familiară, în doar câteva ore! Nici nu observasem cum purtam o
discuţie lejeră de câteva zeci de kilometri încoace, operând firesc şi intuitiv cu Honda CR-V, ca o maşină pe care o ştii de ani buni. Ei uite, în primele 15 minute o făceam pe snobii iritaţi de nevoia de a schimba treptele transmisiei manuale, iar acum ne place atât de mult atmosfera de la bord, încât sunt nevoit să constat din nou că, în pofida designului interior un pic extraterestru, Honda CR-V te face să te simţi bine şi familiar la bord, şi e
unul din puţinele SUV-uri de pe piaţă pe care l-aş cumpăra! Poate pentru că sunt şi eu un zgârcit uneori. Şi un ultra-raţional uneori. Şi mai am şi o familie tânără. Şi pun mare preţ pe fiabilitate. Şi vreau consum redus de la o maşină de familie. Nu ştiu ce-o fi, dar CR-V-ul actual îmi face tot mai mult din ochi...
PiataAuto.mdIlie Toma
6
11,876
GALERIE FOTO (33 IMAGINI)
COMENTARII (21)
FIFA
Chişinău
la 11 Ianuarie 2014 - 21:35
oricum e un motor mic raportat la masa masinii
1
1
Viorel
Teleneşti, Moldova
la 11 Ianuarie 2014 - 23:12
lamureste asta la europeni
1
1
Robert
Bucureşti, România
la 12 Ianuarie 2014 - 01:05
Anul trecut tocmai citisem ca Honda CR-V se vandu'se in peste 800.000 de exemplare. Pozitia a doua era ocupata de un alt SUV cu circa 400.000 de exemplare. Se pare ca pentru majoritatea posesoriloer de SUV-uri sunt mai importante fiabilitatea si confortul in detrimentul capacitatii de a face derapaje controlate.In rest este o masina superba. Are un interior extrem de elegant, asa cum ne-a obisnuit Honda, iar exteriorul privit dintr-un anumit unghi, in partea din spate e posibil sa surprinda pe unii. Motorul este performant, chiar daca au aparut suv-uri cu motoare mai economice si mai dinamice (CX 5 etc). Este atent lucrata cu o grija deosebita pentru detalii, precum marcile premium.
4
0
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 12 Ianuarie 2014 - 05:47
Downsize-ul asta are si el avantajele lui.Cei de la Ford au pus osul la treaba si au scos minunatul 1.0 eco Boost. Puterea lui ajunge pana la 125 CP. Am fost cu un B-Max fabricat exclusiv in Romania la Craiova si am fost surprins. Un motor atat de mic sa fie atat de nervos ?
0
0
jaguar
Chişinău
la 12 Ianuarie 2014 - 08:54
Eu prefer motorul de 2.2
0
0
FIFA
Chişinău
la 12 Ianuarie 2014 - 10:55
oricum cind mergi cu o masina relativ grea ce are un motor mic,,,parca chinui pe cineva mai ales la un deal.....motorul lucrind la turatii mari si consumul nu e asa mic cum ai astepta
1
1
Mihail
Chişinău
la 12 Ianuarie 2014 - 14:36
ceea ce conteaza este puterea nu marimea! daca motorul scoate 200 cp.... sunt 200! indiferent ca motorul e de 5 l sau de 1..... si indiferent daca cintereste 1 tona sau 200 kg....
acestea sunt rezultatul tehnologiei din ziua de azi.....

telefoanele mobile vechi nu sunt mai performante ca acestea de azi cu toate ca erau mai mari :)
2
0
Robert
Bucureşti, România
la 12 Ianuarie 2014 - 15:07
Oricum parerea mea este ca atunci cand mergi cu un TSI sau oricare pocnitoare germana de cilindree mica + o caroserie relativ grea (gen BMW seria 3 2.0 L 116 ) ce are un motor mic,,,parca chinui pe cineva mai ales la un deal.....motorul lucrand la turatii mari si consumul nu e asa mic cum ai astepta. Adevarata treaba .

Goodbye Tudorele !
4
0
Robert
Bucureşti, România
la 12 Ianuarie 2014 - 22:25
Pfff, ar fi mult mai inteligent niste argumente potrivite si pertinente de la cei care ''au votat'' in schimbul voturilor negative . Asta nu insemna decat, incompetenta in gandire greu de descifrat.
4
0
FIFA
Chişinău
la 12 Ianuarie 2014 - 22:54
nu mihai, nu sunt deacord aici cu ce ai spus...de ex 200cp dintrun 1,2 sau 1,4 turbo *teoretic vorbind* si 200 cp dintrun 3,0 V6 de 200cp pe acceasi caroserie nici nu se compara....nemaivorbind de durata de viata a unui motor turbo in 3 cilindri de ex acel de la ford sau acel de pe dacia .....inkipuieti cum trebuie sa lukreze 3 cilindri cit de intens si cum trebuie sa lukreze 6 cilindri ca sa obtii aceleasi performante dinamica sau viteza sau etc....un v6 se odihneste...dar unul in 3 sau chiar 4 cilindri....mai repede iese din functiune.

1
4
501STL
Chişinău
la 13 Ianuarie 2014 - 08:46
eleganta?frumoasa din spate? :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD asta cum ai vedea o baba de 85 de ani gheboasa si ai spune ca intro anumita pozitie de excita :D
2
4
501STL
Chişinău
la 13 Ianuarie 2014 - 08:46
*te
2
1
Robert
Bucureşti, România
la 13 Ianuarie 2014 - 12:27
Pe net poti fi oricine, insa se pare ca multi aleg sa fie deosebit de penibili. Pe acelasi principiu mizeaza si dansii de sus cu initialele ''T'' si ''A''. Sa-mi fie cu iertare, dar asta-i adevarul :D
4
1
Vlad
Chişinău
la 13 Ianuarie 2014 - 17:06
Eu tot is zgircit si nicaieri nu ma grabesc cind calatoresc cu familia :D
Mi-as cumpara Honda CR-V cu asa motor pentru consum si pret mai ieftin!
0
3
Mihail
Chişinău
la 13 Ianuarie 2014 - 19:06
tudor sa stii ca mai tare fortezi motorul cu o treapta mare si turatii mici decit cind ridici duratiile mai sus....

bodaprosti da in ziua de azi motoarele nu mai sunt ca cele de alta data care se aprindeau la turatii mari.....

e doar o chestie imaginara.... ca dacati merge motorul la turatii mici iti pare ca o duce ca in rai....

si de ce se ajunge la aceasta micsorare a volumului unui motor in ziua de azi? ..... pentru ca o poate permite tehnologia.... materialele ... nivelul cu care sunt prelucrate.... proectate.... si aici este un mare plus.... se reduce greutatea motorului...... si nu mai platesti pentru tone de fier in plus...

si sa lasam fiabilitatea.... ca banii pe carei economisesti iti ajung sati ei motor noua cind e necesar....
0
1
FIFA
Chişinău
la 13 Ianuarie 2014 - 22:26
ia in vedere in ambele cazuri cutie automata...interesant la cite turatii ,,,la o accelerare obisnuita de la semafor skimba aceasta honda din 1 in 2 si din 2 in 3...cred vreo 4 mii
0
0
FIFA
Chişinău
la 13 Ianuarie 2014 - 22:26
sau nu aceasta,,,unul din motoarele ecoboost de 1,0 sau tce
0
0
Roman
Chişinău
la 18 Ianuarie 2014 - 14:39
"Suntem absolut siguri că motorul de 2.2 litri diesel, cu tot cu tracţiune integrală şi greutate mult mai mare, ar putea indica un consum similar în aceste condiţii numai datorită faptului că îşi utilizează la o rată mai mică resursele de care este capabil". Stimati domni ai redactiei PA, puteti fi siguri doar dupa ce testati. Va asigur, consumul unui 2.2 I-Dtec la viteze 130-140 se apropie constant de 10l/100km.
0
0
Roman
Chişinău
la 18 Ianuarie 2014 - 23:13
P.S.
La mesajul anterior, tot din datele aduse de voi.
Pentru motorul 2.2 I-Dtec de 150cai 350nm cu masa de 1800kg, ca parametrul de comparatie ar fi cai putere(cuplu) per tona. Asadar pt 2.2 idtec avem 83c.p. si 194nm per tona.

Pentru variana 1.6 I-DTEC de 120 cai si 300nm cu masa 1517kg avem 80c.p si 200nm! per tona, deci 1.6 nu e deloc submotorizat. Caii si cuplu sunt dezvoltati in acelasi diapazon de turatii, motorul 1.6 ii foarte eficient.
0
0
Vadim Popa
Chişinău
la 31 Ianuarie 2014 - 13:28
Eu am avut ocazia sa conduc chiar aceasta Honda CRV din testul sus mentionat. Va asigur, merge extraordinar. Este o masina destul de "nervoasa" si in acelasi timp foarte economa, mai ales cu sitemul ECON pornit.
Ba mai mult pot sa va spun ca cei de la Honda planifica incet cu incet sa scoata motorul 2.2 din producere din motive ca e un motor greu, putin capricios si plus la asta mai este si putin invechit. In acelasi timp bate la buzunar cind merge vorba de exploatare si de devamare.
Ce tine de motorul 1.6 de la Honda cu tehnologia Earth Dream de 120 de CP este viitor Honda pentru motoarele cu motorina. Ei planifica producerea un motor 1.6 biturbo pentru Honda CRV cu tractiunea 4X4. El urmeaza sa apara deja in 2015.
0
1
Roman
Chişinău
la 4 Februarie 2014 - 11:10
Vadim, interesant comentariu. Nu stiu ce ai avut in vedere referitor la motorul 2.2 - "putin capricios", insa cu detaliile referitor la 1.6 biturbo m-ai intrigat, ai vreo sursa?
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!