Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z
Jaguar F-TYPE
7 August 2014
Am urmărit cu admiraţie maşina
asta încă de la momentul primei
apariţii. Pentru că are un design într-atât de reuşit, încât aproape că alunecă în zona erotică. Pentru că se vrea a fi un continuator moral al celui mai măreţ Jaguar creat vreodată – E-TYPE, despre care până şi Enzo Ferrari spunea că e „cel mai frumos automobil din lume”.
Dar în anii ’60 ai secolului trecut industria şi ingineria britanică erau într-o fază de apogeu, iar creaţiile măreţe eclipsau cu adevărat tot ce creau pe atunci germanii sau americanii, ca să nu mai vorbim de niponii aflaţi la stadii incipiente în acele vremuri. Astăzi, însă, gloria britanică e alimentată
mai mult de nostalgia acelor vremuri decât de consistenţa noilor realizări şi nu de puţine ori ne-a fost dat să descoperim că după declaraţiile pompoase de „brilliant British engineering” se ascund fie nişte tradiţii inutil de înapoiate, fie pur şi simplu nişte maşini bune. Să fie oare altfel
în cazul noului Jaguar F-TYPE? Să fie oare maşina asta într-atât de specială, încât să-şi merite un loc onorific pe piedestalul prezentului lumii auto? Să fie modelul ăsta oare cu adevărat un „brillliant British engineering”, care
să combine ingineria minuţioasă şi bine gândită cu o naturaleţe de excepţie în condus?

Ei bine, nu avem decât să aflăm! Şi pentru că pe meleagurile noastre
un Jaguar F-TYPE e o raritate absolută, mai ales în formă iniţială decapotabilă, am mers tocmai în Germania pentru a testa această proaspătă bijuterie britanică!
Plecăciune pentru design

Capitolul în care nu încape nici cea mai mică fărâmă de critică e designul. Pentru că la capitolul design, gustul britanic al discreţiei, proporţiilor
corecte şi a accentului clasic nu s-a pierdut niciodată! Partea cea mai fascinantă e faptul că maşina asta nu priveşte spre trecut pentru a trage la indigo forme şi siluete, ci s-a reinventat din cea mai frumoasă inspiraţie a prezentului. Nu, F-TYPE nu este o replică modernă a lui E-Type, ci e o nouă decapotabilă, cu caracter modern şi aspect genial, care vrea să îi repete succesul şi simbolismul în familia mărcii, dar care şi-a creat propria identitate.
Cât de genial desenat îi este calandrul ăla din partea frontală! Cât de bine se potrivesc prizele de aer alăturate, cât
de potrivite sunt inciziile de pe aripi, cât de bine îi arată spatele cu tot cu forma aia genială a blocurilor optice de acolo! Şi cât de corecte îi sunt proporţiile şi dimensiunile! Trebuie să fii orb ca să spui vreodată că maşina asta nu e frumoasă! E o capodoperă, ce mai!

Iar noi am avut norocul să prindem la test un Jaguar F-TYPE vopsit în British green, adică acea nuanţă de verde
britanic care s-a identificat întotdeauna cu gunul gust al coloristicii engleze. Un astfel de F-TYPE nu e nici pe departe la fel de ţipător precum unul roşu
strident, dar cu siguranţă denotă un gust mult mai rafinat al unul eventual proprietar! E clar, maşina asta ne-a convins că verdele britanic e cea mai
bună nuanţă pentru ea. Dar, şi mai important, Jaguar F-TYPE ne-a convins că e o maşină irezistibil de frumoasă. Maşina asta merită o plecăciune pentru design!
Ospitalitate britanică

Ei bine, se zice că britanicii sunt
foarte amabili şi zâmbăreţi
atunci când îşi
demonstrează
ospitalitatea. Într-atât
de amabili şi
tacticoşi, încât
nu-ţi mai dai
seama ce-o
fi, de fapt,
în mintea lor. Jaguar F-TYPE vrea să te cucerească imediat cu un aer de maşină exclusivistă în habitaclu, încât să nu-l mai priveşti în detaliu, ci să-ţi îndrepţi satisfăcut privirea dincolo de parbriz, zombat de pasiunea emanată
de maşina asta, şi să-l conduci! Pur şi simplu să-l conduci!

Dar noi suntem într-o ţară străină la testul ăsta, şi oricât de zombaţi am fi de formele apetisante ale maşinii, tot trebuie să setăm sistemul de navigare să ne ducă spre prima destinaţie. Şi aici descoperim prima bilă neagră a
lui F-TYPE – un sistem de navigare foarte greoi în operare, cu o calitate grafică a afişajului adusă parcă de acum un deceniu... Selectarea puncteor de interes din apropierea unei destinaţii aglomerate e de-a dreptul infernală, categoriile fiind puţine la număr şi oricare din ele dând zeci de rezultate irelevante şi repetitive la doar
câteva sute de metri de locul în care te afli, astfel că găsirea unei destinaţii mai îndepărtate e o provocare majoră în a păcăli logica stâlcită a maşinii pentru găsirea rezultatului necesar.
Levierul transmisiei e foarte sportiv
desenat, dar schimbul regimurilor
între iarnă şi cel de cursă nu-ţi lasă,
parcă o alternativă evidentă de mijloc.
Abia mai apoi am găsit şi aici o
soluţie ocolitoare. De altfel,
observaţi şi mânerele uşilor
cât de ciudate sunt –
acestea se regtrag în
interiorul portierelor
şi ies în afara atunci când le atingi şi vrei să urci. Dacă veţi coborî în afară, ele nu se vor retrage până când nu veţi încuia maşina cu lacătul centralizat.

Designul cadranelor de bord e foarte stilat şi sportiv, mai ales cifrele mari ale turometrului inspirându-ţi forţa de
care e capabilă maşina. Dar, din
nou, calitatea grafică a afişajului
display-ului dintre cele două cadrane
de bord trădează restanţe la acest
capitol. Comenzile sistemului de
climatizare sunt ceva mai originale,
conţinând şi display-uri în centrul
fiecărei dintre ele.
Şi totuşi, designul interior al lui Jaguar F-TYPE e frumos şi plăcut. Consola centrală bine conturată, cu două prize de aer retractabile în partea superioară, sporeşte aerul de maşină foarte specială, iar mânerul din partea
dreaptă a consolei îţi delimitează parcă spaţiul pentru tine, la volan, amintindu-ţi că ai de-a face cu o maşină în primul rând plăcută în condus! Iar volanul şi poziţia foarte coborâtă te fac să simţi maşina asta prin deplina-i ei esenţă încă înaintea de a porni motorul!
Vroooom!...

Dacă astea sunt senzaţiile înainte de a porni motorul, atunci ce se întâmplă după ce butonul ăla magic e apăsat, iar motorul supraalimentat de sub capotă porneşte? Ei bine, primele senzaţii simţite sunt auditive, atunci când un vrooom lung, de rasă, se lasă auzit din ţevile de eşapament. Mai există şi un buton lângă levierul transmisiei, care activează o valvă în
toba de eşapament, astfel încât sunetul motorul să se lase auzit şi mai dominant! Cu siguranţă veţi dori să folosiţi funcţia asta foarte des!

Noi conducem un Jaguar F-TYPE cu motor 3.0 V6 Supercharged, de 340 CP. Ăsta e cel mai „puţin” puternic F-TYPE, dar 340 cai-putere şi 450 Nm cuplu maxim ar trebui să fie suficienţi pentru o decapotabilă de o asemenea talie, la construcţia căreia e folosit pe
larg aluminiul. Şi cifrele oficiale par promiţătoare – un F-TYPE Convertible cu această motorizare poate prinde prima sută în doar 5.3 secunde, prinzând o viteză maximă de 260 km/h!

În condus urban motorul se aude delicios cu funcţia aia sonoră, dar nu prea ai unde să-l turezi în forţă, pentru
a ajunge la faza în care compresorul mecanic al motorului să-şi facă treaba cu adevărat. Aşa că la turaţii modeste uneori chiar ai senzaţia unor motor prea cuminte în zvâcniri dinamice. Tot aici, pe denivelările drumurilor urbane, constatăm că suspensia reuşeşte să absoarbă foarte bine şi firesc şocurile carosabilului, în ciuda jantelor de mari dimensiuni. Cursa suspensiei nu e prea mare, dar absorbţia energiei se realizează cu brio, şi maşina îşi păstrează o ţinută rutieră plăcută şi nederanjată! Toate puse cap la cap îţi dau senzaţia unui condus urban foarte
plăcut, condimentat şi de senzaţii foarte pure şi informative în volan. Cu alte cuvinte, dacă vrei să defilezi pe străzile oraşului cu o asemenea decapotabilă de ultimul răcnet, o vei face cu satisfacţie în condus.

În scurt timp, însă, ieşim din jungla urbană aglomerată şi ajungem în nişte zone extra-urbane frumoase ale Germaniei. Oh, aici motorul turat la peste 3-5 mii de rotaţii devine un cu totul alt deliciu! Simt de parcă până acum aş fi mâncat bucate reci, iar acum, în sfârşit, am parte de
prospeţime abia scoasă de la cuptor! Oh, da! Cei 340 CP se fac simţiţi sus de tot, dar materializarea lor e însoţită şi de un sunet dulce-infernal cu gust de păcat ademenitor! Acolo, la acele turaţii, puntea spate aproape că nu reuşeşte să transpună pe asfalt întreaga putere a maşinii şi dacă ţi-ai dori să-ţi faci de cap cu derapaje controlate, ai putea-o lesne face. Şi cutia de viteze, de altfel, funcţionează impecabil! Schimbările se realizează în momente potrivite, fără pic de ezitări sau sacadări, atât în regim automat cât şi în regim manual. În ultimul
regim cutia e foarte ascultătoare la padelele de lângă volan, iar tu ai astfel ocazia unui condus foarte sportiv şi exaltant! Aici trebuie să menţionăm că transmisia e una de origine ZF, ca şi toate cutiile de viteze automate de pe modelele Jaguar, iar cei de la ZF fac, cu siguranţă, unele din cele mai bune cutii de viteze automate din lume!
Şi da, centrul ăla de greutate coborât face maşina asta foarte plăcută în condus, mai ales pe drumuri cu multe curbe! Volanul nu e la fel de rafinat ca cel al unei decapotabile premium germane, dar am impresia că tocmai ăsta a fost scopul britanicilor, să îi asigure maşinii un caracter mai nefiltrat, mai sălbatic. Nici suspensia
nu se oboseşte cu rafinamente prea fiţoase, dar reacţiile îi sunt foarte naturale şi asta te face din nou să te simţi la volanul unei maşini brute. E o maşină brută, cu caracter, dar se simte foarte agilă în manevrele pe care vrei să le faci. Pe alocuri trebuie să-i păcăleşti manierele brute ca să obţii şi mai multă distracţie la volan! E greu
să afirmi dacă un roadster german rafinat şi echilibrat până la absolut îţi dă o plăcere mai mare, sau creaţia asta britanică nefiltrată, un pic stângace în manevre-limită, devansează germana la plăcerea oferită. Răspunsul obiectiv se ascunde în detalii, probabil.

Iar britanicii ne-au dat pe tavă o faţadă perfectă, creată parcă de însăşi mama-natură. Dar dincolo de această faţadă
există scăpări pe care nu le-am mai simţit demult la modelele sonore germane, spre exemplu, sau chiar nipone. Ca să utilizăm expresia britanică, „you have to find a way to say it without saying it”... Dar noi va
trebui să punem, totuşi, un pic degetul pe rana orgoliului britanic.

Atunci când conduci cu acoperişul ascuns, savurând albastrul azuriu al cerului, plăcerea creşte, evident, la valori exponenţiale. Dar la viteze mai mari de 80-90 km/h curenţii aerodinamici pătrund atât de intrusiv în spaţiul din jurul capului tău, încât te întrebi dacă maşina asta a trecut cu adevărat prin multiplele probe ale unui tunel aerodinamic, atât de necesare unei decapotabile premium. Nici măcar ridicarea ecranului ăla de echilibrare aerodinamică din spate nu rezolvă problema. Forma maşinii din jurul parbrizului şi micile detalii de
acolo, care trebuie să direcţioneze corect curenţii mai departe, sunt proiectate astfel încât te lasă expus la vânturile vitezelor... Şi poate n-am fi atât de critici, dacă n-am fi testat chiar vara asta alte vreo 4-5 decapotabile germane, de la Porsche la BMW şi Mercedes-Benz, care ne-au convins că aerodinamica bună e un avantaj posibil şi al naibii de plăcut la o decapotabilă! Mai ales la o decapotabilă premium!

Şi apoi, ingineria britanică a mai arătat un paradox în ziua testului. Era o zi toridă de vară în Germania, cu temperaturi apropiate de 30 de grade la soare. Jaguar F-TYPE e construit
din aluminiu, asta o ştiţi cu toţii probabil, fapt care îi uşurează greutatea şi-l face mai agil. Tot din aluminiu sunt făcute aripile faţă, capota, portierele. E inovativ şi admirabil pentru o decapotabilă. Dar se pare că formula exactă a aliajului, gândită de britanici, n-a luat în calcul zonele cu adevărat fierbinţi ale planetei. Am avut ocazia testării unui al doilea exemplar F-TYPE cu motor 5.0 V8 Supercharged, roşu şi frumos, care, după ce a stat câteva ore în soare, s-a făcut de ruşine. Cum? La deschiderea uşii şoferului, aceasta a prins în aripa stângă faţă şi a îndoit-o! Bine că unul din cei de la Jaguar a fost eroul păţit, şi nu noi!... Cum e posibil
una ca asta? Răspunsul este pe cât de simplu – pe atât de şocant. La căldura soarelui cele două piese s-au dilatat şi spaţiul mic prevăzut între ele a făcut ca la deschiderea uşii aceasta să prindă pur şi simplu în aripa stângă... Ei bine, dar există o mulţime de modele în lume cu piese din aluminiu şi asemenea stupidităţi nu se întâmplă! Pentru că acolo se foloseşte un aliaj rezistent la schimbările de temperatură din mediul terestru, iar toate transformările fizice posibile sunt luate în calcul. Domnilor, Audi făcea încă primul A8 din aluminiu, acum 20 de ani, şi nici acolo nu se întâmplă aşa ceva! Aici, însă, la acest capitol
„brilliant British engineering” s-a dovedit a fi un mare şi ruşinos balon de săpun. Şi unde mai pui că germanii au amânat de două ori testul nostru cu alte exemplare 5.0 V8 Supercharged din cauza a tot soiul de probleme apărute la maşinile cu acel motor. Tocmai de asta am decis astăzi să renunţăm la V8-ul supraalimentat şi să gustăm de motorul 3.0 V6 Supercharged, care denotă o fiabilitate cu mult mai bună pe F-TYPE. Aşa că, dragii noştri, dacă ajungeţi să alegeţi un F-TYPE, noi am tinde să vă recomandăm anume motorizarea 3.0 V6 Supercharged, în varianta de 340 CP sau 380 CP.
Ne-am convins încă o dată că britanicii zilelor noastre fac declaraţii prea pompoase şi un pic prea umflate faţă de consistenţa produsului pe care îl oferă lumii. Jaguar F-TYPE e o maşină extraordinar de frumoasă, poate cea mai frumoasă maşină pe care a creat-o marca britanică de ani buni şi poate că-şi merită rolul de continuator al
legendarului E-Type, dar ingineria ei are scăpări inadmisibil de copilăreşti pentru greutatea numelui mărcii pe care o reprezintă. Cu mici perfecţionări, maşina asta ar putea fi cea mai superbă decapotabilă din lume, mai ales că se conduce fantastic de plăcut, într-un stil mult mai distinct decât o fac alte decapotabile.
Verdict: născut clasic

Maşina asta te derutează al naibii de tare. Pe de o parte, te farmecă irezistibil cu chipul şi formele ei, iar momentele petrecute alături sunt cele mai plăcute clipe ale zilelor. Pe de altă parte, e o capricioasă încăpăţânată, cu mofturi copilăreşti, şi-ţi dai seama din start că ţi-ai putea petrece jumătate de viaţă în certuri disperate şi supărări de fiabilitate. Şi ce să faci, până la urmă? Să-ţi uneşti viaţa cu una ca asta? Să-ţi
uneşti viaţa cu Ea? Păi, depinde de cât calm ai, ca să treci de capricii. Pentru că cealaltă parte, a clipelor frumoase, îţi poate recompensa viaţa cu extaz pe care nu l-ai putea prinde nicăieri altundeva!

Vroom, vroom! Porneşte motorul ăla, sari direct în maşină dacă e prea cald afară şi pune-ţi un CD cu Deep Purple în sistemul ăla audio! Lasă-l să-ţi inunde mintea cu sunetele gustoase şi la fel de nefiltrate ale rock-ului britanic
clasic şi savurează condusul unei maşini născute clasice. Da, da! Născute clasice! Pentru că aproape toate modelele venerate legendare au avut întotdeauna capricii pe măsură. Pentru că Jaguar F-TYPE e o maşină cu totul specială în lumea noastră, creată din zvâcniri de inspiraţie care apar odată la câteva decenii! E o bijuterie imperfectă, dar e o bijuterie de milioane!
PiataAuto.mdIlie Toma
6
3,469
GALERIE FOTO (60 IMAGINI)
COMENTARII (8)
Vlad
Chişinău
la 8 August 2014 - 08:46
Bravo PA! Un test neasteptat de obiectiv, cel putin eu nu m-am asteptat sa citesc un asa test la F type! Un mare respect pentru munca voasta si p/u atitudine! Unde esti, Robert, sa comentezi despre problemele despre care scrie si PA in test? :) in testul asta ai multe motive! :D
0
0
jaguar
Chişinău
la 8 August 2014 - 09:18
Oricum masina arata bestial!
0
0
Vlad
Chişinău
la 8 August 2014 - 09:26
@jaguar: de acord, arata bestial! Dar fiabilitatea va fi cam varza. Poti sa-ti iei o Honda S2000 si sa ai placere si mai mare in condus si sa n-ai treaba cu probleme tehnice niciodata. Ia-ti o Mazda MX-5 si ai sa fii si mai fericit - cred ca cea mai reusita masina decapotabila creata vreodata. Daca ai bani mai multi de aruncat si vrei dezign mai frumos, ia-ti un Porsche, un Mercedes, un BMW Z4 mai la urma urmei si tot o sa fie mai normal gindit de ingineri. Englezul fara mina unui neamt sau a unui japonez nu poate construi mashini normale in zilele noastre :) Факт есть факт! :)
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 10 August 2014 - 18:04
Slab Jaguar pe langa colosii Lexus si Caddy, dar mult mai exclusivist si bine finisat decat pocnitorile gen Mertzedes-Bas si Bhemve. Cel putin masini ca Jaguar nu detine ''publicul manelar''', deci asta poate fii un mare avantaj de imagine al acestui brand.
2
0
berta
Alba Iulia, România
la 10 August 2014 - 21:55
Slugoiule,tu stii ce inseamna 'caddy"? Ai fost prea sigur si nu ai mai cautat pe net? Printre altele, Caddy este un model facut de VW.Te mai incline,partarule?
2
0
Robert
Bucureşti, România
la 11 August 2014 - 10:23
Amice! Esti foarte limitat.....dispari de aici.....Eu m-a referit la Cadilac .
1
0
Robert
Bucureşti, România
la 11 August 2014 - 10:23
Amice! Esti foarte limitat.....dispari de aici.....Eu m-a referit la Cadilac .
1
0
berta
Alba Iulia, România
la 11 August 2014 - 21:48
Cred ca ai vrut sa scrii Cadillac.Si stiu ca te-ai scremut cam mult sa pari inteligent. Tot inclinat,partzarule? Tot slugoi ?
1
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!