Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Mercedes-Benz C-Class Estate

22 Iulie 2014
Ilie Toma
Mercedes-Benz C-Class Estate
Aoleu, cât de bine se ţine break-ul ăsta în viraje! Uite un nou viraj, acum e momentul să fac uz plenar de tracţiunea spate! Ridic un pic piciorul de pe pedala acceleraţiei înaintea virajului, apoi către mijlocul lui apăs cu generozitate pedala şi puntea spate îşi face meseria pe care o ştie perfect – scoate maşina din viraj pe o traiectorie perfect de precisă, cu o stabilitate laterală de invidiat pentru un break! Îi dau un impuls selectorului AGILITY SELECT şi pun maşina în ipostază sport, întărind suspensia, sporind acuitatea volanului, a pedalei de acceleraţie şi a transmisiei şi repet manevrele de trecere a virajelor în următoarea curbă, toate întâmplându-se şi mai prompt, şi mai precis! În pofida unei greutăţi suplimentare de vreo 75 kg faţă de sedan, noul Mercedes-Benz C-Class Estate e extrem de apropiat faţă de primul, având o ţinută rutieră aproape identică!

Nu ştiu alţii cum sunt, dar pe mine mă ademenesc maşinile care apelează direct la inteligenţa ta. Sunt acele maşini în care te vezi cu cravată la volan, după o zi frumoasă de muncă la un serviciu la care te simţi împlinit. Sunt acele maşini în care îţi vezi familia călătorind în confort şi siguranţă deplină, spre destinaţii admirabile. Sunt acele maşini în care să vrei să asculţi o muzică bună, sunetele fidele ale căreia, înmuiate acustic de materialele ultra-calitative ale habitaclului, să le savurezi în timp ce conduci. Sunt acele maşini în care te simţi parte a celui mai civilizat segment al umanităţii şi în care simţi că cea mai frumoasă parte a unei munci oneste şi asidue e o recompensă inteligentă. Iar noul Mercedes-Benz C-Class are această alură şi în versiunea sedan, şi în cea Estate. Ştiţi cu toţii, probabil, că redacţia PiataAuto.md a achiziţionat acum două luni noul Mercedes-Benz

C-Class sedan, cu care vom fi alături mult timp de acum încolo, şi pe care am reuşit deja să-l cunoaştem îndeaproape. Iar testul internaţional al noului Mercedes-Benz C-Class Estate a fost pentru noi o ocazie de a cunoaşte noul model cu o experienţă consistentă obţinută cu sedanul, cunoscând ambianţa dată de caroseria break, similarităţile şi deosebirile, noi motorizări şi noi combinaţii, dar şi o mulţime de dedesubturi tehnice, multe din ele comune şi pentru sedan. Am fost unica entitate de presă din Moldova la eveniment. Dar a fost şi primul test internaţional Mercedes-Benz la care e invitată o entitate de presă din Moldova. Ne simţim, deci, onoraţi de rolul cu totul special pe care l-am avut!

Germanii au fost şi foarte generoşi cu selecţia de motorizări pe care ne-au oferit-o în meniu – punându-ne pe tavă versiunile C200, C250, C250 BlueTEC şi C300 BlueTEC HYBRID, disponibile în ipostaze de design Exclusive, Avangtarde şi AMG. Acum dacă facem un pic de combinatorică matematică, ajungem la o listă incredibilă de combinaţii prezente la test... Asta înseamnă că am alergat din plin la testul ăsta pentru a le cunoaşte cât mai profund pe toate, iar acum avem foarte multe să vă spunem!

Construit altfel

Mercedes-Benz C-Class Estate şi C-Class sedan de generaţie precedentă aveau o reputaţie impecabilă de fiabilitate, fiind printre liderii absoluţi în industrie la acest capitol. I-am întrebat pe inginerii germani cât de crucială a fost pentru ei păstrarea acestei reputaţii pentru noul model. Nu i-am întrebat din pură curiozitate, însă, ci mai ales pentru că tehnologia de producţie a noului model diferă atât de mult de generaţia precedentă şi de orice altă tehnologie uzuală din industrie, încât nu poate să nu nască o asemenea întrebare. Să vă destăinuim secretul!

Noul Mercedes-Benz C-Class Estate, la fel ca şi sedanul, este construit cu folosirea pe larg a aluminiului, inclusiv la structura sa, unde, în zonele cheie de asigurare a rigidităţii, e folosit aluminiu de o duritate maximă. Problema cea mare a aluminiului e sudarea, care nu poate fi făcută prin metode clasice, ca şi în cazul oţelului. Dacă celula de structură poate fi turnată dintr-o bucată, atunci alte componente de structură trebuiesc unite cu prima şi între ele prin soluţii viabile, care să asigure şi rigiditatea torsională finală dorită. Mai mult ca atât, acolo unde oţelul trebuie fixat cu aluminiul provocarea devine de-a dreptul maximă, întrucât cele două metale nu se supun sudării între ele. Inginerii de la Mercedes-Benz au adoptat soluţii care par de-a dreptul incredibile pentru a rezolva aceste provocări. În cazul sudării a două componente de aluminiu, acest proces se realizează printr-o multitudine de puncte de sudare ohmică, unde cele două piese sunt încălzite până la temperatura topirii prin rezistenţă electrică, fiind şi presate în acelaşi timp. Această tehnologie e folosită la noul C-Class Estate, spre exemplu, mai ales la uşi şi la plafon.

Fixarea componentelor de aluminiu şi oţel alături a fost rezolvată printr-o tehnologie de alipire a celor două materiale prin bolturi speciale. Nituirea are loc unilateral şi asigură o fixare ultra-durabilă, iar întreaga tehnologie poartă denumirea de ImpAcT, fiind folosită pentru prima dată în industrie de Mercedes-Benz. Lista tehnologiilor noi aplicate doar la asamblarea noului model german poate continua cu sudarea niturilor pe anumite piese, fixare prin presare, nituire la temperatură înaltă cu crearea găurii de fixare în momentul nituirii şi chiar ranforsarea unor legături cu ajutorul unor adezivi, legături „legiferate” mai apoi de cuptoare industriale de mare temperatură. Astfel, roboţii industriali de asamblare a noului model german nu se mai rezumă la clasicele procedee de sudare, ci construiesc un adevărat LEGO, unde contopirea fiecărei piese e gândită cu rezervă enormă faţă de sarcina pe care o suportă. Vă întrebaţi, probabil, ca şi mine, dacă toate această structură revoluţionară şi acest proces extraordinar de construcţie poate asigura aceeaşi rigiditate torsională acum şi peste mulţi ani şi dacă provocările majore ale unor condiţii dure de exploatare nu vor face de ruşine toate aceste inovaţii. Ei bine, inginerii Mercedes-Benz ne-au asigurat că toate aceste metode inovaţionale de contopire a materia- lelor formează zone suplimentare de rigiditate în structură, iar scheletul esenţial al maşinii e realizat din aluminiu ranforsat, mai dur decât oţelul folosit anterior, astfel încât rigiditatea torsională a maşinii a crescut. Mai mult, durata de viaţă a unei caroserii construite conform noilor tehnologii va fi cu mult mai mare decât până acum, aluminiul având proprietăţi excelente de durabilitate în timp cu păstrarea neschimbată a caracteristicilor de duritate şi consistenţă. Iar piesele exterioare de caroserie sunt ferite de pericolul ruginii şi acum, şi peste 20 sau 30 de ani, întrucât la noul C-Class Estate, spre exemplu, sunt realizate din aluminiu componente precum capota, aripirile frontale, hayonul, toate patru portiere şi plafonul.

Ei bine, cu siguranţă vreţi să ştiţi dacă declaraţiile inginerilor germani sunt sprijinite şi de senzaţii pe viu. Ei bine, noi am condus sedanul redacţional C-Class peste 9,000 km până acum şi ne-am convins de o rigiditate torsională exemplară şi o integritate structurală superbă. Acceaşi senzaţie de maşină perfect închegată am avut-o şi la testul noului C-Class Estate, iar atunci când simţi aceste senzaţii pe un break zâmbetul de fascinaţie îţi este şi mai mare!

O maşină cu adevărat mare

Ei bine, haideţi să vorbim un pic şi despre formele şi designul noului Mercedes-Benz C-Class Estate. Dacă partea frontală e identică celei de pe sedan, atunci posteriorul aduce o desăvârşire elegantă a unui design inspirat. Aici, însă, nu a mai rămas nicio urmă din identitatea de „baby S-Class” pe care o are sedanul, or formele limuzinei de top din gamă nu aveau cum şi nici nu puteau fi transpuse pe un break. Noul C-Class Estate nu-l imită nici măcar pe E-Class Estate, ci decide să meargă pe o cale proprie, care i-a asigurat un design foarte atractiv. Blocurile optice spate au exact dimensiunea corectă, conformă proporţiilor maşinii, unghiurile de coborâre a liniei plafonului şi a celei a suprafeţei vitrate sunt şi ele armonioase, iar profilarea hayonului şi a barei de protecţie spate îi dă maşinii un ultim ton de seriozitate şi eleganţă.

Ca şi în cazul sedanului, noul C-Class Estate poate avea mai multe ipostaze de design, care să vă atingă direct coarda potrivită a sufletului. În versiune de design Exclusive, C-Class Estate va avea o grilă frontală masivă cu trei linii orizontale subţiri şi una mediană verticală, iar steaua mărcii va trona pe mijlocul capotei, deasupra grilei. În această versiune şi suspensia maşinii va fi cea mai „moale”. Ipostaza Avantgarde va veni cu o grilă frontală cu doar două linii masive orizontale, iar pe centru va trona, mare şi reliefată, steaua mărcii. În acest caz, capota nu mai primeşte steaua, iar suspensia maşinii e cu 15 mm mai coborâtă, fapt care dictează o foarte uşoară sporire a rigidităţii. În fine, amatorii de doze generoase de sportivitate, pot opta pentru pachetul AMG, care vine cu acceaşi grilă ca şi la Avantgarde, dar cu o bară de protecţie cu prize masive, cu accente metalice, cu praguri mai profilate şi o bară de protecţie spate cu un difuzor masiv de aer şi cu două fante laterale agresive. Trebuie să recunoaştem că în această ipostază noul C-Class Estate arată foarte agresiv, mai ales că şi dimensiunile de jante sunt obligatorii mai mari, iar suspensia este mai coborâtă şi simţitor mai rigidă.

Dincolo de toate aceste ipostaze diverse, care vin să-ţi ofere reţeta perfectă pentru orice gust, noul Mercedes-Benz C-Class Estate e o maşină pur şi simplu impresionant de mare. Break-ul măsoară de la un capăt la altul peste 4.70 metri lungime, iar la interior ai un spaţiu cu adevărat generos pentru toţi ocupanţii. Un şofer de 1.90 metri înălţime, care îţi setează scaunul pentru confort şi spaţialitate maximă, lasă loc în spate lui pentru un alt pasager cu aceeaşi înălţime, care va avea încă o mulţime de spaţiu liber pentru genunchi, dar şi deasupra capului. Pe bancheta spate se stă lejer, vast, şi foarte confortabil, cu un unghi foarte reuşit de înclinare a spătarului şi cu o banchetă excelent profilată, astfel încât călătoriile de familie vor fi cu adevărat de 5 stele. La confortul desăvârşit vor contribui gurile dedicate de ventilare de aici, prezente în orice nivel de dotare, iar maşinile din test au bifat sistemul de climatizare tri-zonal, ceea ce înseamnă că şi pasagerii spate au comenzi de reglare a temperaturii şi intensităţii de suflare.

La drept vorbind, stând aici, pe bancheta spate, nu-mi pot explica de ce familia ta ar avea vreodată nevoie de un E-Class Estate, spre exemplu, în locul lui C-Class Estate. Spaţiul nu va fi cu siguranţă motivul, pentru că spaţiu mai mult decât necesar ai şi aici, iar urcarea în ierarhie se poate face doar din dorinţa de mai mult lux, de statut mai consistent. Mercedes-Benz C-Class Estate nu mai este astăzi break-ul care să-ţi ofere spaţiu exact la limita în care să te simţi demn şi neînghesuit – modelul a crescut cu generozitate şi oferă acum rezerve consistente la toate capitolele!

Plăcerile, însă, nu sunt deloc mai mici pentru cel de la volan. Designul bordului e identic cu cel al sedanului şi poate depinde şi el de ipostaza aleasă, dacă nu vreţi să mergeţi mai departe cu individualizări mai speciale. Versiunea Avantgarde va veni de obicei cu planşă de bord netapiţată cu piele, cu accente de inserţii de aluminiu şlefuit, iar consola centrală va fi executată în piano black, care arată foarte bine, de altfel. Într-o asemenea ipostază vă va lipsi ceasul central. Versiunile Exclusive sunt echipate, de obicei, cu console executate în lemn mat sau lemn lucios, eventual cu margine cu contur metalic. Aici şi planşa de bord e tapiţată cu piele, iar ceasul analogic îşi face apariţia. Versiunea AMG, mai ales dacă e echipată cu interior tapiţat cu piele roşie, vine cu o consolă executată în lemn mat de nuanţă maro-gri, cu contur negru. Desigur, şi forma volanului variază în cazul pachetului AMG, cu accente mai sportive, iar padelele negre şi discrete sunt înlocuite de altele argintii mai masive.

În toate ipostazele, însă, ai o poziţie regală volan, susţinută şi de tunelul central masiv, destul de înălţat, pe care îţi poţi sprijini mâna dreaptă în momentele de relaxare la volan. Atunci când conduci o versiune Exclusive, cu steaua aia pe capotă, ai senzaţia unei maşini şi mai mari în dimensiuni, astfel că te simţi cu adevărat la bordul unei maşini luxoase. De altfel, senzaţia de lux e susţinută şi de o mulţime de dotări din vârful industriei auto, prezente aici – sistem de ventilare a scaunelor, reglaj în X-sprezece poziţii a scaunelor, cu memorie, sistem audio Burmester, sistem multimedia cu display de înaltă rezoluţie, o mulţime de sisteme de siguranţă care veghează asupra siguranţei celor de la bord şi o suită de echipări hi-tech. Dacă vă spuneam anterior că sedanul redacţional C-Class, dotat cu sistemul multimedia Audio 20 CD cu Touchpad, se poate conecta la internet folosind telefonul mobil, atunci maşinile din test, dotate cu sistemul multimedia de top Command, pot asigura conexiune internet în ambele direcţii – fie folosind telefonul, fie dimpotrivă, adăpostind o cartelă SIM şi conectându-se direct, iar pe lângă asta generând un hotspot WiFi în maşină pentru device-urile mobile de la bord. Acum imaginaţi-vă cât de distractive pot fi călătoriile la bord cu familia! Ca să nu mai vorbim de Internet radio, disponibil pe oricare din cele două sisteme multimedia superioare!

Mai mult ca atât, cei de la Mercedes-Benz au echipat toate exemplarele C-Class şi C-Class Estate actuale cu o pregătire electronică pentru o aplicaţie online foarte interesantă, care va fi disponibilă iniţial în câteva ţări UE, apoi se va extinde şi pentru restul ţărilor. Aceasta vă va permite să vă logaţi online de la orice device mobil şi să vedeţi starea şi poziţia maşinii Dvs., indiferent de proximitatea la care vă aflaţi. Puteţi fi în India la o conferinţă, şi să vedeţi statutul maşinii din Chişinău, veţi putea să ştiţi dacă e deschisă sau închisă, cât combustibil are în rezervor, cât lichid de parbriz există în rezervorul dedicat, şi orice altă informaţie tehnică! Unele versiuni vor putea fi chiar pornite în avans cu setarea sistemului de climatizare pentru o temperatură dorită! Ce mai, celebrul „Internet of things” e aici!

Senzaţii pe viu

Am avut un adevărat deja-vu când am urcat la volanul primului exemplar C-Class Estate, de culoare albastră, în interpretare Avantgarde. Planşa de bord şi consola centrală e aproape la fel ca şi cea de pe C-Class-ul redacţional! Aceeaşi combinaţie de culori a bordului, aceleaşi inserţii, aceeaşi consolă piano black. Ah, uite că vin şi diferenţele! Display-ul multimedia e ceva mai mare, iar pe tunelul central, lângă selectorul

AGILITY SELECT e pus şi butonul de ajustare a gărzii la sol, întrucât toate maşinile din test sunt echipate cu suspensie pneumatică! Ah, ca să vezi, C-Class şi C-Class Estate sunt primele modele din segmentele lor care oferă suspensie pneumatică!

Ei bine, pe lângă diferenţele menţionate mai sus dintre maşina noastră redacţională şi primul exemplar C-Class Estate pe care am pus mâna la test, mai sare în ochi şi culoarea bej a tapiţeriei perforate, cu scaune faţă cu ventilare. Toate maşinile din test mai au şi sistemul audio Burmester montat pe ele şi aici aveam o mare curiozitate. Ştiam că faţă de sistemul Audio 20 CD cu touchpad, cu care suntem deja obişnuiţi, acest sistem se deosebeşte doar prin unităţile acustice, în timp ce partea electronică e aceeaşi. Mi-am reglat nivelul frecvenţelor după cum o fac de obicei şi am sesizat o însoţire grafică frumoasă. Apoi am zis că e cazul să ascult un pic în linişte diferenţa de sunet. Ei bine, vă pot spune că se simte imediat redarea mai bună a sunetelor de la extremităţile diapazonulului auditiv – vibraţii foarte joase şi clinchete foarte înalte, dar mai ales frecvenţele joase. Per total, însă, ascultând sunetul plăcut şi calitativ Burmester, faci o altă constatare plăcută – că şi sistemul Audio 20 CD oferă un nivel foarte înalt de calitate şi fidelitate! Deci, dacă vă doriţi perfecţiunea, atunci optaţi pentru Burmester, însă puteţi fi perfect împăcaţi cu faptul că şi Audio 20 CD vă va oferi un nivel demn de calitate chiar şi pentru audiofili înrăiţi. Ceva mai târziu, apropo, discutam cu unul din inginerii Mercedes-Benz responsabil de sunet şi sistem multimedia despre asta şi i-am zis despre aceste senzaţii. La care îmi spusese că şi ei, inginerii şi cei de la marketing, au senzaţia că au asigurat un nivel de calitate a sunetului mult prea înalt a sistemului Audio 20 CD, astfel încât s-ar putea să fie greu să convingă clienţii să opteze pentru Burmester. Le-am zis atunci, să nu le treacă prin minte să schimbe această stare de lucruri, pentru că Mercedes-Benz întotdeauna s-a lăudat cu un sunet de calitate la interior, acest aspect devenind unul definitoriu pentru marcă! În fine, pornesc motorul exemplarului albastru pe care am onoare să-l testez iniţial. E o culoare extraordinar de frumoasă, mai ales în luciul razelor calde ale soarelui, dar ştiu că mulţi dintre conaţionalii noştri nu o vor agrea. Totuşi, albastrul ăsta îi dă maşinii un aer profund aristocrat şi elegant la o lumină potrivită şi foarte avangardist atunci când lumina e uniformă, de umbră. Motorizarea pe care o conduc e C 250, pe benzină, iar asta înseamnă că m-am avântat direct la cel mai puternic propulsor pe benzină disponibil în acest moment pe piaţă! Sub capotă e montat motorul turboaspirat de 2.0 litri, care dezvoltă 211 la 5,500 rpm, cu un cuplu maxim de 350 Nm, disponibil între 1,200 şi 4,000 rpm. Motorul poate fi cuplat doar cu transmisia automată cu 7 rapoarte 7G TRONIC PLUS, dar să ştiţi că toate maşinile din test sunt echipate cu cutii de viteze automate, întrucât vânzările cu transmisii manuale în gama Mercedes-Benz, şi în particular în gama C-Class Estate, sunt infime.

Mă urnesc din loc şi în câteva clipe ajung pe una din autostrăzile germane din jurul aeroportului Frankfurt. Pe aici există multe zone cu viteză limitată, ceea ce înseamnă că savurez deocamdată confortul călătoriilor la viteze de 120-130 km/h. Constat imediat o izolare fonică splendidă, inclusiv în zona hayonului spate. Aici mă încearcă din nou senzaţiile alea de maşină care face apel la inteligenţa ta pentru a o înţelege şi o savura în întreaga-i esenţă. Mercedes-Benz C-Class Estate e o maşină rafinată şi desăvârşită pentru oameni cu intelect rafinat şi desăvârşit. Dacă ajungi la aceeaşi lungime de undă cu ea, te simţi ca peştele în apă în habitaclu, simţi că ţi se potriveşte perfect aspiraţiilor tale de viaţă şi la o eventuală întrebare „de ce nu ai luat un SUV de banii ăştia” nu vei face decât să schiţezi un zâmbet discret...

Scap de zonele cu limită de viteză şi în sfârşit pot să dezlănţui forţa motorului. Activez regimul Sport al motorului, dar trebuie să vă reamintesc că C-Class Estate şi C-Class sedan au două regimuri sportive – Sport şi Sport+. Spre deosebire de alte mărci, unde de la Sport+ te-ai aştepta să ai mai multă permisivitate de la sistemul ESP pentru joaca de-a driftul, în cazul Mercedes-Benz setările ESP nu se schimbă, acesta rămânând întotdeauna de gardă. „Noi suntem inventatorii sistemului ESP şi suntem siguri că prezenţa de gardă a acestuia e absolut necesară, în orice situaţie. Nimeni nu o face mai bine decât noi. Punct”, îmi spune cu mândrie şi zâmbet unul din inginerii Mercedes-Benz ceva mai târziu. Îi zic „uite asta e o frază demnă de a fi citată în articol”, la care dânsul râde cu poftă şi binedispunere.

Pentru condusul de mare viteză pe autobahn, regimul Sport îţi este perfect suficient, dacă îţi doreşti acele reacţii prompte, fără a sacrifica de tot eficienţa. Suspensia devine mai rigidă, volanul răspunde cu maximă precizie, iar C-Class Estate poate rula cu 180-190 km/h menţinând în habitaclu o stare de calm absolut! Arhitectura suspensiei, centrul de greutate coborât, aerodinamica excelentă – toate contribuie la aceste senzaţii. Chiar şi la viteze apropiate de 200 km/h, nu există sunete aerodinamice constante de nicăieri de jur împrejurul caroseriei, deşi conduc un break! Se pot auzi doar mici adieri de curenţi neregulaţi, sparţi de viteza enormă cu care înaintez. Noul Mercedes-Benz

C-Class Estate are nişte caracteristici aerodinamice fascinante! Iar izolarea fonică excelentă se face din nou simţită, întrucât chiar şi la aproape 200 la oră poţi savura percuţia unui baterist talentat în toată gama sunetelor! Formidabil!

După câţiva zeci de kilometri parcurşi cu viteza uraganului, ies de pe autobahn şi mă îndrept spre drumuri şerpuitoare extra-urbane.

Până aici am simţit maşina asta foarte apropiată de sedan, iar suspensia pneumatică a versiunii Avantgarde mi s-a părut foarte similară în reacţii faţă de cea ne-pneumatică a aceleiaşi versiuni Avantgarde a sedanului redacţional. Vreau să vă acum, pe drumuri curbate, pe alocuri denivelate, cât de mare e diferenţa şi unde se simte ea cel mai bine.

Ei bine, în regim Sport sau Sport+, suspensia pneumatică e de-a dreptul similară celei standard, ambele cu

AGILITY CONTROL. Plusul de reacţii moi vine în regim confort, unde maşina pare să fie un pic, doar un pic mai moale. Diferenţa mai sesizabilă vine pe drumuri mai denivelate. Despre C-Class-ul redacţionat spuneam că, deşi poate fi foarte moale în Confort, uneori simţim că nu-i ajunge capacitate de absorbţie promptă a şocurilor denivelărilor mai tăioase şi uite că aici, suspensia pneumatică a break-ului, mai greu cu 75 kg decât sedanul, pare să câştige anume la o capacitate mai mare de absorbţie. Totuşi, în interpretare Avantgarde diferenţa dintre o suspensie ne-pneumatică, cu AGILITY CONTROL, şi una pneumatică dotată cu acelaşi sistem de ajustare a reacţiilor, este relativ mică.

Pe autobahn am avut şansa să pun la acceleraţii maxime şi motorul de 211 CP de sub capotă, cu toţi cei 350 Nm ai lui. Sunt familiarizat bine cu reacţiile sedanului C 180, cu 156 CP şi 250 Nm la activ, şi chiar înainte de acest test am probat sedanul într-un sprint în regim sport, pentru a putea compara mai bine senzaţiile obţinute. Ei bine, trebuie să constat că motorul lui C 250 te poate împinge în scaun cu mai multă fermitate, însă parcă e un pic mai necioplit faţă de rafinamentul la care a fost adus C 180. Şi cei 55 CP şi 100 Nm în plus nu te fac tocmai să exclami de extaz. Parţial, e de vină greutatea suplimentară, dar să ştiţi că diferenţa de sprint de la 0 la 100 km/h dintre un sedan şi un break C-Class este de doar 0.2 secunde. Până la urmă, cu 6.8 secunde până la prima sută, Mercedes-Benz C-Class C 250 e o maşină puternică, rapidă, dar parcă şasiul ăsta excelent poate adăposti şi un alt motor, şi mai puternic, pentru statutul de vârf în gama de motorizări. Şi să ştiţi că va exista, ceva mai târziu, un C 350 HYBRID, care va combina acest motor pe benzină de 211 CP cu un electromotor de 82 CP!

Dar felul în care maşina asta se conduce, şi trece virajele, e unul suprem. Aici noul Mercedes-Benz C-Class Estate e foarte aproape de limuzina din familie, cu o ţinută rutieră impecabilă şi precisă, şi o satisfacţie maximă în urmarea traiectoriilor.

A venit, însă şi timpul să probăm un alt deliciu tehnic – motorizarea C 250 BlueTEC. Aici, deja, e vorba de un motor diesel sub capotă! E celebrul proaspăt diesel de 2,143 cm cubi al celor de la Mercedes-Benz, pe care îl mai cunoaştem de pe alte modele, dar eram curioşi să vedem ce face el pe noul C-Class Estate! Mai mult ca atât, schimbăm şi interpretarea – acum urcăm pe un C-Class Estate în ipostază Exclusive, cu steaua aia falnică pe capotă.

Prima senzaţie remarcabilă pe care o ai vine de la suspensie. E tot una pneumatică, dar aici, în interpretare Exclusive, se simte o diferenţă majoră de reacţii superb de moi. Şi primul nostru test cu noua generaţie C-Class a fost realizat cu un exemplar Exclusive, fără suspensie pneumatică, şi putem să vă spunem că anume aici, în această interpretare, suspensia pneumatică îşi merită cu adevărat investiţia! Diferenţa de reacţii e uriaşă, astfel încât acum am senzaţia că aş conduce un E-Class cel puţin, dacă nu chiar un S-Class! În regim Confort reacţiile sunt moi, elegante şi agale, şi vezi întreaga maşină înotând peste denivelări! E o senzaţie din alea divine pe care le caută foarte mulţi fani ai mărcii germane! Ei bine, dacă vă doriţi aceste senzaţii, trebuie să optaţi pentru interpretare Exclusive în combinaţie cu suspensia penumatică şi o dimensiune nu prea mare a jantelor. Vă veţi simţi ca pe covorul lui Alladin...

Exemplarul pe care îl conducem acum, de culoare albă, are bifat în lista de dotări şi head-up display-ul, cu care te familiarizezi imediat. Ai toate informaţiile esenţiale pe parbriz, inclusiv limita curentă de viteză şi indicaţiile sistemului de navigare, or până acum trebuia să-mi arunc ochii pe display-ul central de pe bord pentru a vedea aceste informaţii. Şi combinaţia de culori e una nobilă, lemnul ăla de culoare deschisă şi planşa tapiţată cu piele făcându-şi efectul.

Punerea în regim Sport sau Sport Plus a suspensiei o rigidizează sesizabil, astfel încât maşina se transformă din covor aerian în tren de mare viteză, care poate lua virajele ca fixată de şine. Da, sunt surprins să constat că în interpetarea Exclusive suspensia pneumatică are cel mai mult sens şi îi conferă maşinii un diapazon şi mai mare de comportament de drum, într-atât de mare încât nu-ţi vine să crezi că toate sunt posibile pe o singură maşină.

Dar ce face motorul diesel de sub capota versiunii C 250 BlueTEC? Oh, dragilor, maşina asta te lasă cu gura căscată! Aici sunt, aparent, „doar” 204 CP faţă de cei 211 de mai devreme, dar cuplul maxim ajunge la valoarea de 500 Nm, şi tocmai el face marea diferenţă în senzaţii! Maşina asta te împinge cu o poftă nesăbuită în scaun, şi accelerează, şi accelerează, fără să se mai sature! Motorul e şi rafinat şi incisiv în reacţii în acelaşi timp! Iar dacă mai asculţi şi sunetul ăla perfect echilibrat, aproape că nu-ţi mai vine să crezi că ai de-a face cu un diesel! E formidabil! Versiunea asta m-a încântat profund!

Am trecut Rinul cu feribotul, la un moment dat, şi mi-am continuat călătoria exaltantă pe drumuri pline de curbe, urcuşuri şi coborâşuri, cu C 250 BlueTEC. Îmi repetam la fiecare două minute că această combinaţie e o adevărată bijuterie tehnică pe noul C-Class Estate. Nici nu e de mirare – motorul ăsta se descurcă bine cu S-Class, cu E-Class, sau cu imensul ML-Class. E evident că atunci când are de-a face cu C-Class sau C-Class

Estate, el jonglează lejer cu maşina, transformând-o într-un altar al plăcerii de condus! Am ieşit apoi şi pe autobahn, şi am tot crescut viteza, şi am tot crescut, până când acum vitezometrului arăta vreo 225-230 km/h! O ţinută de drum excepţional de bună!

Se apropia seara, iau eu condusesem doar două ipostaze ale noului C-Class Estate! Poate sunt două ipostaze cele mai gustoase, dar îmi doream să cunosc şi mai mult de atât. Am vrut neapărat să probez şi un exemplar în pachet AMG, pentru a-i sesiza diferenţa de rigiditate în suspensie, în pofida faptului că şi acolo există suspensie pneumatică. În fine, am luat din nou un C 250 pe benzină, cu pachet AMG şi jante de 19 inch, la o plimbare. Ei bine, dacă vreţi sportivitate maximă, sau dacă mergeţi des pe autostrăzile europene, versiunea asta e indicată, însă noi nu v-am recomanda suspensia AMG, pentru că până şi pe drumurile germane, în combinaţie cu 19 inch, ea se simte un pic exagerat de dură, mai ales după covorul aerian în care am mers mai devreme. Şi capacitatea de absorbţie este mai mică, parcă, iar schimbarea regimurilor AGILITY

SELECT dă o diferenţă mai mică în senzaţii, accentul sportiv fiind întotdeauna prezent.

Trebuie să recunosc, însă, că am savurat mai mult plăcerea condusului versiunii C 250 acum, în interpretare AMG. Suspensia sportivă şi volanul mai profilat i-au accentuat caracterul sportiv al motorului, şi parcă şi sunetul venit de sub capotă era mai de rasă. Bine, recunoaştem, în versiunea asta, C-Class Estate C 250 cu pachet AMG arată foarte sportiv şi agresiv, şi se conduce cel puţin la fel de sportiv. Aşa că dacă vă doriţi un break cu valenţe sport, asta e reţeta indicată.

Uite că vine şi rândul versiunii C 300 BlueTEC HYBRID pentru o tură. A fost cea mai solicitată dintre toate, şi aici a trebuit să fim destul de rapizi în perceperea senzaţiilor. Motorizarea asta combină dieselul de mai devreme, de 2,143 cm cubi şi 204 CP, cu un electromotor de 27 CP. Ei bine, acelaşi electromotor era prezent şi pe S 400 HYBRID, de generaţie precendetă, acum câţiva ani şi constatam atunci o lipsă de rafinament, şi o funcţionare cam stângace a întregului sistem de propulsie. Ei bine, acum lucrurile s-au maturizat simţitor şi noua formulă diesel-hibrid al celor de la Mercedes-Benz face un mariaj mult mai armonios, mult mai rafinat şi mult mai desăvârşit. La pornirile normale startul este dat de electromotor, după care intervine galant şi dieselul. La pornirile maniacale, pe lângă forţa admirabilă a dieselului, mai intervine şi cea a electromotorului, care îţi dă un plus de accentuare a acceleraţiei, dar nu poţi spune că menirea acestei maşini e sportivitatea accentuată, ci mai degrabă eficienţa. Producătorul anunţă un consum mixt de 3.8 litri/100 km de diesel, iar noi am reuşit să obţinem în scurtul nostru tur 4.9 litri/100 km. Atunci când conduci maşina asta, însă, îţi zici că Mercedes-Benz a ajuns, în sfârşit, la o formulă de propulsie hibridă eficientă, desăvârşită şi plăcută. Maşina asta se simte foarte uzual când o conduci, or tocmai asta e cea mai mare realizare pentru un automobil cu propulsie hibridă – să-l simţi ca pe unul cu propulsie convenţională.

A mai rămas o reţetă negustată de noi la acest test, pe care am probat-o din plin a doua zi a testului. E vorba de versiunea C 200, care are sub capotă acelaşi motor turboaspirat de 2.0 litri de sub capota versiunii C 250, dar care e relaxat să ofere o putere maximă de 184 CP şi un cuplu maxim de 300 Nm. Uite că era turboaspirării a adus o delimitare clară, a câte 50 Nm, între C 180, C 200 şi C 250 – 250 Nm, 300 Nm şi 350 Nm respectiv. Ei bine, despre C 200 se poate spune cu succes că e varianta mijlocului de aur între performanţele sporite şi preţul mai mare a lui C 250, pe de o parte, şi între lejeritatea şi preţul mai moderat al lui C 180, de cealaltă parte, dacă-ţi doreşti o motorizare pe benzină. C 200 se simte şi undeva pe la mijloc şi în materie de rafinament între cele două motorizări menţionate mai sus, deci pentru cei mai mulţi cumpărători anume ea s-ar putea adeveri drept cea mai optimă şi raţională alegere. Dacă, însă, sunteţi oarecum limitaţi de buget, noi vă sfătuim să optaţi pentru versiunea C 180, cu doar 28 CP mai puţin puternică, şi să bifaţi mai multe opţionale plăcute din lista de dotări, pentru a vă asigura ambianţa desăvârşită la bord!

Verdict

Cu siguranţă unul din cele mai BUNE modele create de Mercedes-Benz în ultimi ani, disponibil acum şi în versiune cu spaţiu şi funcţionalitate desăvârşită pentru familia ta. Ne-au plăcut ambele motorizări pe benzină, atât C 200 cât şi C 250, dar şi cea hibridă – C 300 HYBRID, care reprezintă o ofertă maturată şi rafinată. Dar marea senzaţie a venit de la motorizarea diesel C 250 BlueTEC, care a fost o adevărată revelaţie în condus!

Suspensia pneumatică are cel mai mult sens în combinaţie cu ipostaza Exclusive, unde diapazonul de reacţii posibile e cel mai mare, iar confortul desăvârşit e dincolo de imaginaţie. Suspensia AMG pare un pic prea accentuat de sportivă, chiar şi pe drumuri germane, iar Avantgarde aduce cea mai optimă combinaţie, care poate fi aleasă cu sau fără suspensie pneumatică.

Orice motor aţi alege, însă, în orice ipostază de design sau tip de suspensie, puteţi fi sigur că noul Mercedes-Benz C-Class vă va recomensa cu senzaţii extrem de plăcute în condus, cu o ţinută de drum splendidă, cu un confort desăvârşit la bord, cu spaţiu şi funcţionalităţi gândite pentru toate situaţiile vieţii de familie fericită. Ah, da, şi mai e şi bonusul ăla de care vorbeam la început, pe care nu poţi să-l cuantifici şi care vine la pachet indiferent de ipostază sau motor. E senzaţia ceea de maşină inteligentă, care are nevoie de ocupanţi inteligenţi. E senzaţia aia de civilizaţie, de frumos, de iluminare, de viaţă pe care o trăieşti muncind pentru a-ţi atinge aspiraţiile, or, maşina asta e tocmai una din acele mari aspiraţii, pe care ţi-o împlineşti atunci când o cumperi!...
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
GALERIE FOTO (146 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter