Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z
Tesla Model S
31 Decembrie 2014
De ce maşinile electrice ar trebui să fie hidoase şi respingătoare în aspect? De ce ar trebui să aibă grilele alea oarbe în faţă, jantele alea surde la roţi? De ce ar trebui să aibă culori
verzi-albastre? Aerodinamică? Necesitate tehnică? Percepere ecologică? Convenţional? Aşa o fi. Aşa e „normal” să fie. Până când se găseşte o minte mai luminată, care să poată pune la îndoială convenţionalul! Până când cineva spune „dar oare chiar altfel nu se poate?”!

Tesla Model S a făcut revoluţie în lumea auto tocmai pentru că nu a mers pe calea bătătorită pe care au mers aproape toţi producătorii şi pe care toţi ca unul au eşuat lamentabil. Câţi producători în lumea asta trâmbiţă tare despre lansarea unui nou model electric, apoi îl aduc pe piaţă peste vreo 2 ani într-o serie limitată de vreo mie-două de exemplare, ca să bifeze şi ei prezenţa în lumea mobilităţii electrice! Uitaţi-vă la Volkswagen Golf electric, de cât amar de vreme ni-l tot
trâmbiţă Volkswagen şi când, peste ani, vine momentul apariţiei pe piaţă, aflăm că model de serie înseamnă, de fapt, o parcare de la mall de maşini şi basta. Alţii se entuziasmează şi lansează grăbit modele, vreun an trâmbiţă frumos despre cum vreo companie poştală din vreun judeţ a cumpărat 5 maşini apoi se aşterne liniştea la acel subiect. Unde e Renault ZoE, Fluence ZE, astăzi? Unde e Kangoo Electric? Au fost vândute în doar câteva mii de exemplare, în locul
zecilor şi sutelor de mii anunţate drept prognoze iniţiale. Până şi Nissan Leaf şi-a ofilit succesul după numai vreo 2-3 ani de triumf veritabil, fiind unul din puţinele exemple în care după vorbă a urmat şi o faptă consistentă. Nici nu mai vorbim de electromobile precum Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Audi A3 e-tron, Toyota RAV4 Electric, Mercedes-Benz B-Class electric drive de generaţie precedentă, smart fortwo electric drive, Ford Focus Electric, Volvo C30 Electric, Chevrolet Volt şi Opel Ampera? BMW are mai nou, o abordare mai radicală cu gama „i”, care pare să dea roade. Dar toţi, absolut toţi au creat automobile care fie nu au mai ajuns pe liniile de producţie în număr mare întru evitarea pierderilor, fie nu au mai fost dorite de cumpărători.
Şi aici a venit mintea aia genială a lui Elon Musk, fondatorul Tesla, care s-a întrebat de ce automobilele electrice curente nu au fost dorite şi populare. Răspunsurile pot fi punctate foarte simplu – un automobil trebuie să fie un produs pe care să-l doreşti de la prima vedere. Maşinile electrice sunt deocamdată scumpe. Iar dacă sunt scumpe, cu atât mai mult trebuie să fie un produs dorit. Maşinile electrice sunt hidoase şi te fac să te distingi prin mulţime printr-un aspect abstinent şi performanţe impotente. Maşinile electrice te scot din minţi cu autonomia aia mică, care se mai înjumătăţeşte de la teorie la practică şi te conving că sunt inutilizabile în viaţa reală. Dacă rezolvi probleme astea, ai putea obţine o maşină electrică dorită de toată lumea!
Şi Tesla Model S a fost răspunsul şi soluţia care a rezolvat toate aceste dileme. Pentru prima dată, poate, o maşină electrică arată extraordinar de bine. Într-atât de bine, încât am dori-o cu toţi chiar dacă ar avea un imens V8 sub capotă. Iar când rulează pe stradă, nu trebuie să te simţi un oropsit păcătos, care arată tâmpit de deocheat, dar care, cică, salvează planeta... Pentru prima dată, o maşină electrică are o autonomie reală de vreo 400 km fără să-ţi dea transpiraţia pe frunte când mergi, la propriu şi la figurat. Pentru prima dată, o maşină electrică arată luxos la exterior şi interior şi parcă ai fi tentat să-i justifici preţul de 80-90 mii euro chiar dacă ar avea un motor cu ardere internă.
Pentru prima dată o maşină electrică se vrea a fi cu adevărat confortabilă, cu adevărat plăcută în condus. Pentru prima dată o maşină electrică poate bate la un sprint sedanurile cu motoare V8 şi V6 sub capotă, iar tu nu te mai simţi un perdant, ci un învingător!

Ei bine, toate astea sunt o frumoasă teorie de introducere a ceea ce înseamnă Tesla Model S. Pe parcursul anilor 2013 şi 2014 am tot primit mesaje de la Dvs., vizitatorii noştri, în care ne-aţi întrebat – „dacă tot testaţi maşini atât de speciale şi unice, de ce nu testaţi o Tesla Model S? Vă rugăm, testaţi o Tesla Model S, ne este extrem
de interesantă!” Să ştiţi că de mai bine de un an tot discutăm periodic cu cei de la Tesla Motors, care ne-au tot refuzat în repetate rânduri un test pe motivul că Moldova nu e inclusă în planurile lor de prezenţă pentru viitorul apropiat. Abia în 2016 va apărea un super-încărcător Tesla la Chişinău, destinat încărcării gratuite a modelelor care vor tranzita, eventual, ţara noastră. Tesla dezvoltă o astfel de
reţea de încărcătoare pe continentul nord-american şi cel european, care vă pot încărca maşina în doar câteva ore, gratis! Şi uite că discuţiile noastre au evoluat în timp şi la divizia din Danemarca a celor de la Tesla Motors, una din cele mai puternice din Europa, iar aceştia au fost de acord, într-un final, să ne ofere şansa unui test drive în Copenhaga!
Primele senzaţii din Tesla Model S

În primul rând, vom spune încă o dată că maşina asta are o prezenţă magnifică pe viu. E un design superb de reuşit, un design de maşină premium care ar putea concura cu modele precum Porsche Panamera, BMW Seria 6 Gran Coupe, Audi A7 Sportback, Aston Martin Rapide. Maşina asta are şi nişte jante elegante, iar opţional vă puteţi comanda şi etriere vopsite în roşu, pentru un
contrast mai frumos. Ca şi în cazul
unei maşini „normale”, interiorul
poate primi tapiţerie bej sau negru,
eventual cu inserţii de lemn. Există
şi un pachet de lux, în care zona
inferioară primeşte ceva mai mult
lemn în stilul iahturilor. Există, deci,
o oarecare logică similară modelelor premium! Iar calitatea materialelor de la interior e ireproşabilă, conformă statutului de maşină premium.

Evident, cadranele de bord sunt digitale. La fel e şi întreaga consolă centrală, ea fiind, de fapt, o uriaşă
tabletă cu ajutorul căreia se reglează cam toate funcţiile maşinii. Şi n-ar fi greşit să spunem că anume Tesla Model S a adus curentul tabletelor masive şi digitalizării interioarelor, încă de atunci de când venea la saloanele auto internaţionale în formă de concept.
Iar senzaţiile cu adevărat impresionante sunt cele date de poziţia confortabilă pe care o obţii, indiferent de locul din habitaclu. Dacă eşti la volan vei fi plăcut surprins de un centru de greutate coborât şi o poziţie joasă la volan, ca în cazul limuzinelor veritabile din segment. Vei avea parte de un scaun în toată legea, confortabil, cu reglaje necesare. Şi în spate trei pasageri pot sta bine, dar aici centurile de siguranţă trebuiesc neapărat cuplate, altfel maşină continuă avertizarea foarte aspru. Mai mult ca atât, dacă ocupantul va „muşca” un pic din zona de şezut a altui pasager, va începe imediat avertizarea sonoră a centurii necuplate pentru pasagerul de alături, cele trei zone de şezut fiind un pic prea sensibile la acest capitol.

Din poziţia şoferului, apuci un volan de dimensiuni şi formă normală şi îl simţi plăcut. Comenzile din jurul volanului îţi provoacă un deja-vu mai ales dacă ai avut de-a face cu vreun Mercedes-Benz modern – toate comenzile sunt preluate direct de acolo. Până şi levierul transmisiei e identic, fiind de asemenea poziţionat lângă volan. E justificabil, pentru că până recent Daimler a deţinut 10% din acţiunile Tesla şi a primit de la aceştia tehnologia bateriilor şi propulsiei electrice pentru B-Class electric drive de generaţie nouă, în schimbul altor tehnologii, printre care şi aceste elemente.

Iar cât priveşte spaţiul de depozitare a unor obiecte, Tesla Model S are două portbagaje – unul în faţă şi altul în spate. Pentru că motorul electric,
poziţionat pe axul spate, are nevoie de mult mai puţin spaţiu. Versiunile mai noi, însă, pot avea şi un motor în faţă, astfel că volumul portbagajul frontal se reduce. Noi conducem o Tesla Model S P85+, care presupune un motor mai puternic şi o autonomie sporită, dar vârful performanţei actuale a dat de versiunea P85D, cea care vine cu motor şi pe puntea faţă şi dispune, astfel, de un soi de tracţiune integrală.
Senzaţii de condus

Am pornit iniţial pe străzile aglomerate ale oraşului Copenhaga. Maşina noastră nu avea bateria încărcată complet, dar mai aveam o autonomie de cel puţin vreo 200 de kilometri, suficientă pentru planurile noastre
din acea zi. Primele străzi pavate m-au făcut să constat un fapt neaşteptat pentru o maşină electrică – maşina asta are o suspensie cât se poate de confortabilă şi capabilă să absoarbă şocurile unui carosabil din viaţa reală! Şi pe drumurile Moldovei ea ar avea o ţinută demnă! Şi asta pentru că cei de
la Tesla nu au inventat bicicleta a doua oară, ci au aplicat arhitecturi bine-cunoscute ale suspensiilor faţă şi spate, folosite la mai multe sedanuri premium performante. Până şi amortizoarele sunt de origine Bilstein – cât se poate de uzuale.
Volanul se simte incredibil de informativ. Mă simt la volanul unui sedan graţios şi performant, simt plăcerea condusului şi manevrării maşinii în spaţiile urbane! Maşina asta te face să te simţi special, dar nu te discriminează în raport cu ceilalţi şoferi, ci dimpotrivă, te plasează undeva la nivelul proprietarilor de sedanuri luxoase. Sunt de-a dreptul impresionat cât de plăcut se conduce o Tesla Model S. Şi n-am apucat să-i apăs acceleraţia, sau să o simt luând virajele la viteză. Vorbesc de simpla
rulare lentă pe străzile unui oraş! Chiar şi în asemenea ipostaze maşina asta e savuroasă!

Peste aproape o oră ies în afara oraşului, scăpând de traficul aglomerat. Dau de primele drumuri mai şerpuitoare şi am norocul să fie libere. Iar primele viraje şi rămân fascinat de cât de plăcut trece Model S prin ele. E o precizie demnă de o maşină premium convenţională, înţesată cu o graţie specială. Apăs ceva mai puternic pedala acceleraţiei
şi simt imediat răspunsul cuplului transmis roţilor spate. E mult. E generos. Nu te simţi privat de vreuna din plăcerile condusului, deşi nu auzi vreun răcnet de motor V8 de sub capotă. Auzi pur şi simplu rularea lină a roţilor pe asfalt şi savurezi liniştea învolburată de viteză. Noi, cei ce vorbim româna, folosim cuvântul „încet” atât pentru sunet, cât şi pentru mişcare, pentru că în concepţia noastră rapidul mişcării nu poate fi încet ca şi sunet, mişcarea şi zgomotul fiind cumva legate între ele.
Dar Tesla Model S sfidează această corelaţie întipărită în minţile noastre şi ne demonstrază că „încetul” sunetului poate coexista cu rapiditatea ameţitoare a mişcării! Ies la un traseu drept, pustiu, şi apăs pedala acceleraţiei din plin, iar în acel moment toate gândurile mele de mai devreme au căpătat un sens şi mai consistent. Rapidul vitezei a urcat până la 125-130 km/h în câteva clipe infinit de scurte, în timp ce liniştea a fost formată doar din micile sunete ale rulării anvelopelor pe un asfalt perfect drept!... Iar forţa cu
care maşina asta te împinge în scaun e comparabilă cu cea a unui Panamera în motorizări de top, cu cea a unui S-Class în aceleaşi motorizări de top! E greu să-ţi crezi propriilor simţuri în acele momente!

Cum ai putea cumăra o Tesla Model S în Moldova şi cât ar costa?

În procesul de vânzare a exemplarelor Tesla, compania lui Elon Musk a mai realizat o revoluţie, excluzând distribuitorii şi dealerii din ecuaţie. Pur
şi simplu Tesla vrea să-şi vândă produsele direct consumatorilor. Aşa că în oraşele europene sau americane nu există showroom-uri Tesla, ci magazine Tesla, un fel de Tesla Store, ca în cazul celor de la Apple. Majoritatea din ele vor fi incredibil de mici, lipsite de somptuozitatea unui mare showroom premium. Însă vor avea eventual o maşină-două pentru a le vedea pe viu şi câţiva consultanţi care să vă ajute în comandarea maşinii. După comandarea maşinii, transferaţi un depozit de 2,000 euro,
iar restul îi plătiţi aproape de termenul de livrare a maşinii.

Fiind un cetăţean moldovean, într-o ţară în care Tesla încă nu are un magazin, va trebui să faceţi comanda online pe site-ul producătorului, alegându-vă opţiunile dorite şi să bifaţi locul de unde doriţi să ridicaţi maşina – spre exemplu Amsterdam sau chiar Copenhaga. Există şi posibilitatea să îi rugaţi pe cei din oraşul dorit să vă organizeze un transport direct spre Moldova al maşinii, pentru care va trebui să plătiţi suplimentar. O Tesla Model S echipată generos va costa între 75 şi 80 mii de euro fără taxe, pregătită pentru re-exportare din una din ţările de mai sus spre Moldova. La intrarea în Moldova va trebui să achitaţi TVA de 20% - cam 15-16 mii euro şi astfel obţineţi un preţ final de 90-96 mii euro. În acest preţ e inclus şi un încărcător de 380 V, pe care trebuie să-l instalaţi în parcarea sau garajul Dvs.
cu ajutorul distribuitorului de energie electrică, pentru că doar astfel vă veţi putea asigura o încărcare deplină în decursul a 6-8 ore. Şi voila! – sunteţi proprietarul unui Tesla Model S în Moldova! În Danemarca exemplarele astea se vând ca pâinea caldă, fiind motivate şi de scutirea de taxe.

Cum rămâne cu deservirea tehnică, veţi spune? Păi aflaţi că Tesla Model S
nu prea are nevoie de deservire tehnică! Ea nu are un motor cu ardere internă, deci nu are nevoie de schimburi de ulei, filtre de aer, etc. Are doar un filtru de polen obişnuit, pentru sistemul de climatizare. Iar suspensia e cât se poate de simplă în construcţie, fără piese rare şi speciale, aşa că aţi putea-o, eventual, verifica şi repara la un centru de deservire a unei mărci premium. Tesla nu vă va
penaliza cu anularea garanţiei, ba dimpotrivă, chiar ea vă stimulează să vă simţiţi liber la acest capitol! Iar o dată în vreo doi ani, dacă aveţi ocazia, o puteţi pur şi simplu arăta la un service Tesla pentru o inspecţie sumară a propulsiei electrică, pentru a vi se confirma că totul e funcţional. Puteţi face asta la oricare service Tesla, dar nu e obligatoriu să o faceţi, dacă simţiţi că maşina nu vă face nicio problemă!
Nu ne mai împiedică nimic să trecem la mobilitatea electrică

Am putea finaliza testul ăsta drive cu
vorbe mari şi pompoase, de gen
„viitorul este aici”. Dar adevărul e că
maşina asta pare atât de firească în
exploatarea cotidiană, încât sesizezi
că nu ne mai împiedică nimic, de
fapt, să trecem la mobilitatea
electrică. Preţul? Păi Tesla Model S
ar costa în ţara noastră exact cât un
Porsche Panamera, poate chiar
mai puţin! Şi anume ăla e segmentul
în care se încadrează prin
senzaţiile şi spaţiul oferit!
Plăcerea de condus? Ba bine că nu – Model S e cel puţin la fel de plăcut de condus, iar prin liniştea aia monumentală combinată cu acceleraţia ameţitoare îţi dovedeşte că poate fi şi mai fascinantă! Design,
confort? Toate sunt prezente cu generozitate! Uitaţi de hidoşeniile alea electrice care ne promit nu ştiu ce în viitor. Asta e mobilitatea electrică adevărată şi plăcută! Ea este deja aici, printre noi!
PiataAuto.mdIlie Toma
10
6,467
GALERIE FOTO (25 IMAGINI)
COMENTARII (1)
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 8 Ianuarie 2015 - 22:18
http://www.nummerplade.net/soeg/?regnr=ap43115 :)
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!