Noua generaţie Audi Q7
24 August 2015
Noua generaţie Audi Q7 a fost lansată de curând şi în Moldova, iar redacţia PiataAuto.md este prima entitate de presă din Moldova care a testat acest model. Ce aduce noua generaţie a lui Audi Q7 – o apariţie care s-a lăsat atât de mult aşteptată? Cum se simte ea în condus şi ce exerienţe au cei de la bordul ei? Haideţi să aflăm împreună!
Design, prezenţă şi personalitate

Noul Audi Q7 a primit un design în ton cu cea mai recentă versiune a filosofiei formelor Audi. Vă amintiţi că vreo doi ani în urmă Audi spunea că viitoarele modele vor avea expuse la exterior
elemente constructive ale scheletului, întrucât tehnologiile sunt atât de valoroase la această marcă, încât pot fi expuse direct spre admiraţia publicului? Ca un calculator cu carcasă de sticlă, prin care se văd toate măruntaiele? Atunci Audi dădea exemplul unui
calandru de aluminiu, care face corp comun cu scheletul maşinii, iar acest fapt se vede de la exterior. Ei bine, noul Audi Q7 are anume un astfel de calandru, care pare să iasă constructiv de undeva din interiorul construcţiei maşinii. Nu este decât o aparenţă,
totuşi, pentru că cerinţele de siguranţă şi raţionamentele de producţie n-ar permite o altă abordare. Desigur, grila radiatorului are şi o formă nouă, în pas cu abordarea începută de noul TT, iar blocurile optice full LED par foarte futuriste.

Şi totuşi, noua generaţie Audi Q7 şi-a pierdut din somptuozitatea cu care era înzestrată generaţia precedentă. Îmi amintesc de lansarea precedentei generaţii – cât de magnifică părea ea pentru timpul în care apăruse, cât de dominant arăta, cât de „corect” era designul său în raport cu marca
din care făcea parte. Era un Audi „rege” şi arăta regeşte. Noul Audi Q7 însă... arată mai mult ca un break înălţat. Priviţi zona compartimentului motor, întreaga zonă de la faţa maşinii până la montanţi – ea a devenit mult mai subţire în înălţime, ca un sedan, un break sau un hatchback şi amintiţi-vă de înălţimea imensă a acestei zone de la generaţia
precedentă. Diferenţa în aspect e uriaşă. Pe lângă asta, şi silueta noului Q7 a devenit mai suplă, având o înălţime mai redusă, parcă. Iar la toate se mai adaugă şi garda la sol mai coborâtă, care taie nemilos din caracterul de SUV aventurier al
maşinii. Am impresia că cei de la Audi s-au lăsat duşi de valul tehnologiilor de reducere a greutăţii, de eficientizare a consumului, de optimizare a dimensiunilor şi de civilizare hi-tech pe noua generaţie – un val admirabil pentru orice alt model, dar care i-a şters drastic din personalitatea lui Q7. Noua generaţie a devenit oarecum prea
europeană, prea cuminte, prea birocratică, prea ONG-istă, dacă vreţi. Iar Audi n-a vândut aproape deloc precedentul Q7 prin Europa, în schimb s-a bucurat de o popularitate enormă în ţările din Orient, în ţările est-europene şi în cele de peste ocean. Să-şi fi dorit oare cei de la Audi să civilizeze noua
generaţie într-atât de mult, încât să renunţe la pieţele tradiţionale şi să lupte pe cea europeană mai mult? Vorbind pe şleau, dacă precedenta generaţie a lui Audi Q7 concura mai mult cu Mercedes-Benz GL-Class şi Land Rover Range Rover, atunci noua generaţie pare să
concureze mai degrabă cu Mercedes-Benz GLE (M-Class) şi Volvo XC90, spre exemplu.

Din fericire, noi am testat un exemplar cu suspensie pneumatică şi gardă la
sol ajustabilă. Abia atunci când ridici nivelul gărzii la sol maşina începe să capete un aer de luptă. Însă, evident, nu poţi merge prea mult cu garda la sol sporită şi nu are nici vreun rost practic să faci asta.
Dar să vedem cum stau lucrurile la interior. Poate aparenţele exterioare înşeală sau poate e doar o primă impresie prea subiectivă.
Ambianţă interioară

Luxos şi foarte hi-tech. Aşa arată şi se simte habitaclul noii generaţii Audi Q7. Practic, tot ceea ce trebuie să aibă un A8 la bord îşi poate găsi locul şi pe
noul Q7. Toate, însă, iau o formă mai aerată, mai în stilul construcţiei uşoare. Mai ciudată pare decizia designerilor de a pune nişte prize de aer pe aproape toată lăţimea planşei de bord, de la volan spre dreapta. E o soluţie interesantă şi neobişnuită, dar care adaugă multe linii orizontale şi-i redă planşei un aspect subţire.
Pe tunelul central există un levier mai
conform cu caracterul aventurier al
maşinii, înconjurat de mai multe
butoane funcţionale, iar alături e
poziţionat şi o zonă tactilă folosită
pentru scrisul de mână. Sistemul
multimedia recunoaşte scrisul de
mână, asta o ştiţi de ani buni la
Audi, nu?
Noi conducem o versiune S Line cu nişte scaune speciale, care au o formă foarte atletică, dar cu un suport lateral
foarte bun. Volanul vine şi el cu design special S Line şi trebuie să recunoaştem că arată foarte bine. Despre ergonomie la un Audi modern nu se prea pot spune multe – pentru că designerii Audi au desăvârşit de multă vreme acest aspect, iar Audi Q7 te
bucură cu comenzi intuitive, simple în operare şi foarte logice. Calitatea materialelor este şi ea desăvârşită – toate zonele habitaclului sunt minuţios executate, cu o calitate excelentă a
materialelor folosite. Totuşi, planşa de bord este acoperită cu polimer moale simplu în partea de sus, nu cu piele, aşa cum îşi desfată ocupanţii modelele concurente, deşi maşina din test are opţionale de peste 30,000 euro burduşite pe ea.
Sistemul multimedia şi cel audio sunt
de o logică şi o calitate desăvârşită,
cu excepţia calităţii reproducereii
camerei video spate pentru
marşarier. Maşina din
test nu e dotată cu
sistemul de
vizualizare la 360 grade, afişând doar
imaginile din spate, iar calitatea acestora dezamăgeşte, fiind una de
nivelul unei maşini de vreo
3 ori mai accesibile.
Confortul oferit de scaune este, însă, superlativ. Te simţi ca şi cum ai pluti într-un break cu gardă la sol mai înaltă, într-un confort desăvârşit. Bancheta
spate oferă un confort similar, cu reglaje individuale şi foarte mult spaţiu, atât pentru genunchi, cât şi pe înălţime sau lăţime. Pasagerii spate beneficiază şi
de un modul bi-zonal de climatizare. Audi Q7 a rămas un model extrem de spaţios – e un fapt care nu poate fi tăgăduit nicidecum. Modelul are acum
şi un al treilea rând de scaune,
care poate fi inserat în
podeaua portbagajului sau
poate fi activat. Spaţiul
disponibil acolo, însă, se
potriveşte mai mult unor
copii de vârsă fragedă sau
adolescenţi, deşi după câteva
minute de analiză vizuală ai
impresia că vei putea sta şi la un drum mai lung chiar fiind adult.

Izolarea fonică este foarte bună, iar confortul general este unul care se apropie de limuzinele largi din
segment, or, anume aşa trebuie să fie
SUV-urile de talie mare. Deci, deşi
personalitatea exterioară a
noului Q7 este discutabilă,
la interior confortul e unul
desăvârşit, evoluând
plăcut faţă de
generaţia
anterioară.
Senzaţii în condus

Ce volan uşor! Ce conducem noi, un hatchback urban, un sedan? Ah nu! Un ditamai SUV! Dar senzaţiile din volanul noului Q7, în regim obişnuit de condus sau cel numit „comfort”, sunt atât de facile, încât ai impresia că nu mai conduci un SUV. Volanul poate fi mişcat cu degetul mic de la o mână, suspensia pare să te izoleze total de carosabil şi ajungi să-ţi pară că pluteşti deasupra drumului fără niciun efort. Suspensia pneumatică a maşinii din test are şi
reacţii ajustabile, iar în regim normal sau comfort ea oferă o izolare foarte bună de denivelările drumului. Însă gropile mai mari sau denivelările pronunţate o vor face să ajungă rapid la limita ei de absorbţie, aşa că pe carosabil foarte rău sau pe teren accidentat trebuie să rulaţi mai prudent şi mai încet. În regim sport suspensia devine prea dură pentru drumurile Moldovei, însă perfectă pentru
abordarea unor serpentine montane
europene, de exemplu. În acel regim
Audi Q7 devine foarte manevrabil
şi dornic de turaţii. Totuşi, şi
abordarea virajelor în
regimurile mai „moi” ale
suspensiei păstrează maşinii o bună manevrabilitate. Dincolo de un ruliu iniţial mai simţitor, maşina îşi păstrează ţinuta demnă de drum. Mai există şi un regim individual, unde pot fi combinate diverse caracteristici pentru fiecare componentă în parte.
Noi conducem motorizarea diesel de top a noului Audi Q7, care are sub capotă un propulsor diesel de 3.0 litri, care dezvoltă 272 CP şi 600 Nm! Ah, ce motor delicios, veţi spune! E şi cuplat la o transmisie automată cu 8 rapoarte, iar această combinaţie face capabilă o
acceleraţie de la 0 la 100 km/h în doar 6.3 secunde! Cum se simt aceşti parametri în condus însă?

În regimuri normale de condus, motorul se simte ca unul foarte potent, cu multă rezervă de cuplu şi putere, care îţi
este livrată doar în mică măsură în regim obişnuit. Apăsările un pic mai accentuate îţi oferă imediat pe tavă o doză mult mai generoasă, de care faci uz cu plăcere. Atunci când apeşi pedala la maxim însă, uneori există şi mici
ezitări ale transmisie în a retrograda, iar atunci când motorul începe a urca în turaţii şi a-şi dezlănţui potenţialul maxim, constaţi că te împinge în scaun, însă nu tocmai cu forţa aia ameţitoare pe care ai fi aşteptat-o de la 600 Nm. În parte, senzaţia e cauzată de talia mare a maşinii, în parte – şi de suspensia foarte
izolantă, care reducere din dramatismul acceleraţiei, deşi acul vitezometrului urcă vertiginos. E o maşină prea confortabilă pentru ca să urle şi să se scuture când accelerează, aşa că, fără aceste efecte speciale, ai uneori senzaţia că accelerezi mai încet, de fapt, şi doar acul vitezometrului te convinge de optimismul situaţiei.
Totuşi, senzaţia de sportivitate poate fi sporită dacă treceţi cutia de viteze într-un regim manual şi schimbaţi treptele cu ajutorul padelelor de lângă volan. Cutia de viteze răspunde prompt în asemenea caz, iar motorul poate fi turat mai tare şi, în rezultat, simţit mai sportiv. Sunetul motorului este, de altfel, pur şi simplu delicios! Melodia dulce a motoarelor V6 îţi mângâie cu adevărat urechea!
La viteze mari de autostrăzi, Audi Q7 se simte ca peştele în apă. Puteţi merge cu 180 km/h prin Germania fără cel mai mic fior de nelinişte. Iar frânele noii generaţii au fost îmbunătăţite, având o rezervă mult mai mare şi oprind maşina mult mai prompt chiar şi la viteze foarte mari. Totuşi, maşina din test a avut un soi de sediment pe plăcuţele de frână faţă, care dădea la început un miros ciudat şi a lăsat o urmă pe centrul
discului de frână, apoi, după ce am efectuat o frânare bruscă de la viteză mare şi peste câteva sute de metri am oprit, am observat şi fum ieşind din acea zonă. Distribuitorul ne-a asigurat, însă, că nu e vorba de o problemă, ci de anumite sedimente care s-au depus în acea zonă în urma staţionării mai îndelungate a maşinii, sedimente care s-au vaporizat odată cu exerciţiile noastre de frânare.
Din păcate, testul nostru a fost mult prea scurt pentru a putea testa noua
generaţie Audi Q7 şi pe teren accidentat, în provocări adevărate de offroad. De aceea, la acest capitol nu ne putem expune deocamdată, poate în viitor vom putea testa alte motorizări ale modelului care ne vor da şansa şi unor escapade de offroad.
Preţ

Noul Audi Q7 porneşte de la 56,600 euro în Moldova, cu motorizarea pe benzină 3.0 TFSI de 333 CP. Începând cu luna septembrie, va fi disponibilă şi o motorizare 2.0 TFSI de 252 CP, la un preţ de 47,700 euro. La capitolul
diesel, motorul V6 de 3.0 litri e oferit în două versiuni de putere – de la 58,800 pentru versiunea de 249 CP şi de la 65,000 euro pentru cea testată de noi, de 272 CP. Maşina testată de noi a avut şi opţionale de peste 30,000 euro pe ea,
aşa că preţul exemplarului din imagini a ajung la peste 97 de mii de euro. Oh, e cam mult, zicem noi, mai ales la partea opţionalelor. Dar, în acelaşi timp, conştientizăm că am testat motorizarea de top.
Verdict: noul Audi Q7

O maşină care vine să continue istoria unui predecesor glorios, dar care evoluează într-o direcţie mai puţin aşteptată – cea a civilizării excesive şi a „cuminţirii” personalităţii. Caracterul noii generaţii Audi Q7 a uitat ce înseamnă agresivitatea şi prezenţa dominantă pe drum, şi a ales să fie un reprezentant cuminte al societăţii civile, cu respect maxim pentru toţi ceilalţi. Sunt calităţi care vor place celor din vestul Europei, probabil, dar care nu vor rezona cu
clienţii generaţiei precedente, care aşteptau continuarea poveştii glorioase a lui Q7 în aceeaşi tonalitate de bariton. Nu, noul Q7 a devenit un tenor, aproape un eunuc chiar...

Şi totuşi, confortul de la bord e unul desăvârşit, iar cei care ţintesc spre un Q7 din perspectiva senzaţiilor din habitaclu, pot fi siguri că vor fi alintaţi acolo. Aerul hi-tech şi civilizaţia
avansată sunt binevenite aici, iar noul Audi Q7 excelează la acest capitol. Senzaţiile de condus sunt şi ele în ton civilizaţia unor motoare moderne performante. V6-ele diesel al lui Q7 mai e şi foarte gustos, pe deasupra, livrând un sunet extraordinar de plăcut! Manevrabilitate, ţinută de drum şi confort de limuzină – asta oferă noul Q7 pe drumurile asfaltate. O maşină perfectă pentru călătorii lungi, inclusiv
şi pe drumuri cu multe serpentine. După acest test, spuneam, noi îl vedem mai mult ca un concurent pentru Mercedes-Benz GLE şi Volvo XC90, cu senzaţii la rulare mai apropiate de ultimul.

Poate că tusea răguşită şi îngroşată nu mai e la modă şi nimeni nu ne-a anunţat? Poate că şeicii nu mai cumpără atât de multe SUV-uri mari şi Q7 şi-a reorientat atenţia spre lumea mai civilizată, dorind s-o cucerească prin alte calităţi? Sau poate că, pur şi
simplu, noul Audi Q7 şi-a propus să concureze într-un alt segment, lăsând loc unui alt viitor frate mai mare care să se „ocupe” de lumea orientală, dornică de SUV-uri imense şi somptuoase? Cine ştie, rămâne de văzut...
PiataAuto.mdIlie Toma
6
7,467
GALERIE FOTO (53 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!