Noua generaţie Kia Sorento
26 Ianuarie 2015
Noua generaţie Kia Sorento este pregătită să ajungă în primele showroom-uri europene, inclusiv cel din Moldova, însă, înainte ca primii cumpărători să-şi poată face achiziţia multaşteptată, Kia Motors a organizat un grandios test drive internaţional al noului SUV, primul test internaţional Kia la care a fost invitată şi o entitate de
presă din Moldova. Anume redacţia PiataAuto.md a avut onoarea să fie cea invitată la eveniment, având astfel prilejul de a testa în exclusivitate naţională noua generaţie a SUV-ului coreean tocmai pe tărâmurile spaniole. Înainte de a merge la testul ăsta, v-am întrebat pe Dvs., vizitatorii noştri, căror versiuni doriţi să le dăm preferinţă în test – motorizări pe benzină sau diesel, tracţiune faţă sau integrală, versiuni cu 5 sau 7 locuri. Cei mai mulţi dintre Dvs. ne-au sugerat să testăm motorizarea 2.2 CRDi cu tracţiune integrală, cuplată la o transmisie automată, iar câţiva
dintre Dvs. au insistat şi pentru o motorizare diesel similară, cu tracţiune integrală, dar cuplată cu o cutie de viteze manuală. Preferabil să gustăm atât versiuni cu 5, cât şi cu 7 locuri. V-am ascultat întocmai! Spre surprinderea noastră plăcută, programul testului drive internaţional a fost destul de lejer, aşa că am avut şanse să gustăm mult şi pe îndelete motorizarea 2.2 CRDi cu tracţiune integrală, atât în combinaţie cu cutia de viteze automată, cât şi cu cea manuală cu acelaşi număr de trepte. Desigur, am condus ambele configuraţii de locuri la bord. Aşa că am reuşit să ne formăm, pe parcursul a 3 zile spaniole, păreri consistente despre noua generaţie Kia Sorento, păreri pe care abia aşteptăm să vi le împărtăşim!
Identitate şi design

Unul din punctele forte evidente a noii generaţii Kia Sorento e designul extrem de reuşit. Kia a reuşit în ultimii ani să se adapteze cu excelenţă gusturilor şi percepţiilor europene a ceea ce înseamnă un design inspirat, preponderent datorită faptului că designul mărcii a fost condus de talentatul Peter Schreyer, cel care în
anii începutului său de carieră crea bijuterii precum Audi TT. Toată filozofia de design Kia din ultimii ani buni se datorează lui, iar lucurile i-au reuşit într-atât de bine, încât Schreyer a ajuns astăzi marele şef al mărcii coreene. Iar Sorento întruchipează perfect acest simţ talentat al designului corect, inspirat, cu mult bun-gust. Modelul are o siluetă foarte proeminentă, cu „umeri” laţi şi bine aşezaţi pe drum, aşa cum îi
şade bine unui SUV sadea. Până şi o privire laterală îţi lasă aceeaşi impresie de model musculos şi capabil. Linia plafonului coboară foarte discret, mai mult coborând cea a geamurilor pentru crearea unor efecte vizuale dinamice, în timp ce spaţiul util pe înălţime rămâne foarte generos. În faţă grila masivă e subliniată de o capotă proeminentă, care întregeşte tabloul unei prezenţe plină de forţă. Pe lângă toate, garda
la sol înaltă, de 185 cm, scuturile de protecţie inferioară, oferite standard, şi zonele practice de protecţie din plastic de jur-împrejurul caroseriei, subliniază capacităţile de atac în offroad ale modelului.

Ce mai, Kia Sorento lasă impresia unui model mare, capabil, dar foarte modern şi stilat în acelaşi timp. Dar, în primul
rând, noul Sorento emană un caracter de forţă masculină veritabilă, aşa cum puţinor SUV-uri le mai reuşeşte în zilele noastre!

Ambianţă interioară

La văzul primelor imagini cu interiorul noii generaţii Kia Sorento, şi noi, dar şi
multe alte voci din lumea auto, au declarat grăbit: „gata, e clar, cu noul Sorento, Kia intră în segmentul premium”. Pentru că habitaclul noului Sorento emană un aer premium autentic. Dar la testul drive internaţional al modelului creatorii lui şi mai-marii mărcii Kia ne-au spulberat supoziţiile. Kia nu vrea să intre în segmentul
premium. Kia îşi doreşte să rămână în continuare o marcă la preţ raţional. Diferenţa e că astăzi oamenii au aşteptări bine motivate mult mai mari
de la o maşină cu preţ raţional, iar producători precum Kia pot satisface aceste aşteptări, iar uneori pot chiar suprinde cu mult peste ele. Practic,
noul Sorento îşi propune să ofere criteriile esenţiale care definesc noţiunea de „premium” – precum calitatea materialelor şi a asamblării,
sau confortul ambianţei, dar fără a face exces de artificii nenecesare sau kitsch-uri inutile. E un soi de esenţă a unei alegeri conştiente, raţional de pretenţioase şi foarte înţelepte.

Şi toată această filosofie de epocă nouă musteşte din plin în habitaclul noii Kia
Sorento. Calitatea materialelor e peste tot foarte bună, inclusiv tapiţeria de piele în toate nuanţele testate de noi. Dacă e vorba de o piele neagră, cusătura aleasă e executată cu nuanţă gri, pentru un contrast mai redus, dar mai modern, iar precizia acesteia e demnă de modelele veritabile premium. Mai mult
ca atât, pielea poate fi şi perforată,
dispunând şi de ventilare pe scaunele
faţă. Şi mai impresionant e faptul că
noua Sorento poate beneficia până
şi de planşă de bord cu partea
superioară tapiţată cu piele, exact
ca în SUV-urile premium apărute în
ultimii ani! Sub piele se ascunde
un polimer moale la atingere, aşa că şi în cazul în care nu veţi opta pentru planşa cu piele tot veţi avea un polimer plăcut la atingere pe bord. Şi nu e vorba doar de partea superioară – până şi polimerii din zona inferioară sunt moi la atingere, cu un aspect calitativ. Pe uşi există din nou zone tapiţate cu piele, iar acolo unde sunt prezenţi polimerii, aceştia sunt calitativi la senzaţii tactile şi aspect. Unica zonă a interiorului în care se remarcă o scăpare e cea a capacului din faţa levierului transmisiei, care
astupă nişte spaţii de depozitare. Mânerul acestuia culisează înainte şi înapoi pentru a-l deschide, iar pe una din maşini am remarcat apariţia unor zone reliefate în jurul acelui mâner, provocate uzura mişcării lui, probabil un pic subestimată.
Ca şi design interior, forma volanului e cea care ne creează nouă o disonanţă vizuală, din cauza centrului mult prea circular, care nu se potriveşte cu nici un alt element de design interior. Un centru trapezoidal ar fi arătat mult mai bine. În interioarele cu zona mediană a planşei de bord de culoare bej, se formează un
contrast mult mai accentuat, parcă, între acel bej de fundal şi zona neagră a comenzilor sistemului de climatizare. În
schimb partea superioară a planşei are un contur onduit pe toată lăţimea, care continuă şi pe portiere, formând astfel senzaţia unui design care te înconjoară frumos şi neîntrerupt. Cadranele de
bord sunt foarte reuşit desenate, fiind şi foarte informative. Trebuie să menţionăm, însă, că noi am testat exemplare de Sorento dotate exclusiv cu cadrane digitale de bord, iar din primele informaţii se pare că în Moldova acestea vor fi prezente începând cu cel
de-al doilea nivel de echipare. E interesant şi faptul că display-ul sistemului multimedia a fost poziţionat intenţionat la aceeaşi înălţime cu cadranele de bord, pentru a uşura mişcarea ochilor şoferului pe orizontală. Calitatea afişajului acelui display e una
foarte bună, de altfel, atât în regim de funcţii multimedia, cât şi în regim de afişaj al hartei 3D de navigare sau a camerelor video. Apropo, am reuşit să testăm şi exemplare dotate cu camere video la 360 grade, care asigurau o unghi de vedere de deasupra a
maşinii – un lucru extrem de util în spaţiile de parcare sau în offroad. Camerele video pentru acest sistem sunt 4 la număr şi sunt poziţionate în corpurile oglinzilor exterioare, pe
calandru şi pe hayon. Totuşi, dispay-ul sistemului multimedia rămâne a fi un touchscreen simplu, cu comenzi efectuate prin atingere, din habitaclul lui Sorento lipsând vreun touchpad,
imitaţie de mouse sau ori alt gadget similar cu care ne-au obişnuit modelele din liga premium. Kia declară că acesta e tocmai unul din artificiile pe care a încercat să le evite.
Poziţia la volan e una foarte înaltă şi dominantă, cu mult spaţiu pe toate trei dimensiuni şi cu o cotieră lată care să-ţi susţină poziţia de căpitan. Vizibilitatea spre exterior e foarte bună, iar scaunele
sunt foarte bine profilate, reuşind să asigure un nivel foarte înalt de confort, deopotrivă cu o bună susţinere laterală.
Pe bancheta din spate condiţii de
confort îmbelşugat. Bancheta este
din nou bine profilată şi dispune
acum de unghiuri reglabile separat
ale spătarelor, dar şi culisări pe
longidutinală. Astfel, se pot găsi
poziţii excelente pentru fiecare
dintre ocupanţi. Ea, bancheta,
poate fi rabatată în trei segmente,
iar rabatarea doar a centrului
permite crearea unui spaţiu
pentru depozitatea schiurilor,
de exemplu. Confortul
îmbelşugat de care vorbeam
mai sus, însă, se manifestă şi
prin spaţiul extrem de generos
de care beneficiază toţi cei 3
posibili ocupanţi pe lungime,
înălţime şi lăţime. Spaţiul pentru
genunchi e mai mult decât
suficient, cel pentru lăţime e
la fel de generos ca în faţă,
iar cel pentru înălţime rămâne
uimitor graţie liniei plafonului.
Mai mult ca atât, podeaua din
zona banchetei e absolut plată,
lăsându-l şi pe pasagerul din mijloc
să se bucure de spaţiu pentru
picioare. Inginerii au reuşit
să asigure acest detaliu
în ciuda tracţiunii integrale
şi montării unui arbore cardanic de
transmitere a cuplului către puntea
spate. Iar pe tunelul central sunt
prezente două guri de ventilare
dedicate, o priză de 12V şi o priză
USB pentru încărcarea gadgeturilor.
Iar pentru desăvârşirea noţiunii de
confort, Sorento poate veni şi cu
draperii pe geamurile portierelor
spate, astfel asigurând intimitatea
şi confortul absolut. Şi dacă nu vă
zgârciţi la dotări de top, atunci
puteţi beneficia şi de
un minunat şi imens plafon panoramic! E de-a dreptul impresionant pentru un SUV la preţ raţional, nu?
Ah, şi acum vine şi întrebarea celor 7 locuri. O maşină cu 5 locuri oferă plăcerea unui portbagaj mai mare, care măsoară cam 660 litri până la linia geamurilor, în poziţie normală a banchetei spate şi urcă până la cifre uriaşe în cazul rabatării ei. O maşină cu 7 locuri va avea ceva mai puţin spaţiu în regim normal, din cauza mecanismului de pliere a celui de-al treilea rând de scaune. Iar dacă acesta este scos din podea şi „activat”, atunci volumul portbagajul scade pe la 140 litri. E oarecum firesc, însă pe noi ne interesează un alt aspect mult mai important. Dacă noua Kia Sorento pune un accent atât de important pe disponibilitatea celor 7 locuri la bord, cât de relevante sunt cele două locuri suplimentare? Pot fi ele oare folosite cu adevărat, sau sunt într-atât
de strâmtorare, încât îşi pierd utilitatea de facto? Întrebarea e cu atât mai pertinentă, cu cât în ultimele luni ne-am întâlnit cu modele care îşi accentuau cele 7 locuri de la bord, dar ultimele două locuri erau aproape o luare în râs pentru pasagerii de acolo. În cazul lui Kia Sorento probarea pe viu ne-a oferit un răspuns cu mult peste aşteptări. Ultimul rând de scaune oferă condiţii de confort foarte demn chiar şi adulţilor de statură medie, nemaivorbind de copii. Există spaţiu pentru genunchi şi picioare, există şi spaţiu pe înălţime şi, aproape incredibil, există comenzi separate pentru aerul condiţionat dedicat pasagerilor de aici, cu guri de ventilare speciale! Eh, uite în asemenea condiţii se poate călători cu adevărat demn pe cel de-al treilea rând de scaune! Aşa că, dacă aveţi o familie
mare şi vreţi un SUV care să vă ofere un confort demn şi veritabil pentru toţi cei 7 de la bord, alegeţi Kia Sorento fără nicio îndoială! La acest capitol noua generaţie Sorento excelează! Ah, şi un ultim detaliu legat de portbagaj, în care iese din nou în evidenţă atenţia la detalii a celor de la Kia – cortina portbagajului are nişte zone acoperite cu material textil în locurile în care se fixează de pereţii portbagajului, pentru a nu admite producerea oricărui sunet în viitor! Soluţie aparent simplă, dar foarte eficientă mai ales în timp!
Motor diesel 2.2 CRDi şi cutii
de viteze


După cum vă spuneam la începutul acestui test, v-am ascultat sugestiile şi am probat anume motorul diesel, atât în combinaţie cu transmisia automată cu 6 trepte, cât şi cu cea manuală. La drept vorbind, deşi pe piaţa Moldovei mai e disponibil şi un motor aspirat natural, pe benzină, de 2.4 litri, propulsorul diesel 2.2 CRDi nu mai lasă loc pentru vreo alternativă benzinară. Un SUV de
talia asta e logic să fie motorizat de un propulsor diesel, iar atunci când acesta mai şi denotă caracteristici inginereşti plăcute, nu-ţi prea rămân motive raţionale pentru un benzinar. În primul rând, se simte o maturitate inginerească a acestui diesel, la care s-a lucrat mult de tot. Dieselul celor de la Kia are o funcţionare cu tact ireproşabil, plăcut, şi un sunet apropiat de ritmicitatea unui benzinar. Se simte ingineria modernă, care a perfecţionat o arhitectură existentă de mai mult timp în tabăra
coreenilor şi a adus-o până la senzaţii impresionante în mânuire. Propulsorul diesel de 2.2 litri dezvoltă exact 200 CP la 3,800 rpm, iar cuplul maxim, de tocmai 441 Nm, este livrat între 1,750 şi 2,750 rpm. Iar disponibilitatea unui cuplu atât de generos, pe o plajă mare de turaţii joase, se simte foarte plăcut şi potent în condus.

Cutia de viteze automată este, evident, cea pe care v-o recomandăm cu plăcere. În primul rând pentru că vă
oferă lipsă totală de griji în călătorie şi o funcţionare foarte intuitivă, cu trepte bine etajate, care fac până şi călătoriile la viteze înalte lejere. În al doilea rând, pentru că se descurcă foarte bine chiar şi în offroad! Mai bine decât cea manuală! Adevărul e că transmisiile manuale au fost neglijate în ultimii ani de cumpărători şi ingineri şi evoluţia tehnică acolo a fost mai lentă decât în cazul transmisiilor automate. Am observat la multe modele moderne, mai ales la SUV-uri, că, de îndată ce forţezi un pic ambreiajul unei transmisii manuale în condiţii mai dificile de
offroad, acesta începe să miroasă a ars şi topit, de parcă ditamai SUV-ul n-ar fi trebuit folosit în offroad. Şi Kia Sorento cu transmisie manuală a dat simptomul ăsta de îndată ce am dus-o pe o plajă nisipoasă, în care roţile au trebui să lupte cu nisipul afundător de sub ele, iar ambreiajul a fost ceva mai mult forţat la pornire. Mirosul de ambreiaj în uzură a venit cât ai clipi, spre deosebire de lipsa oricărui simptom de sfiire tehnică a
transmisiei automate, deşi pe cea automată am chinuit-o mult mai mult în urcuşuri solicitante pe drumuri muntoase ascuţite... Deci, transmisia manuală e mai mult o alegere a celor care ţintesc spre o oarecare plăcere de condus de modă veche, dar nu aduce avantaje evidente faţă de cea automată. Poate doar în consum, cu un avantaj între 0.8 şi 1.0 litri/100 km, în funcţie de ciclu.
Senzaţii de condus

Am pornit testul nostru cu o versiune cu transmisie automată cu 6 trepte şi am ales să ne aventurăm pe un spectru
foarte larg de peisaje şi reliefuri. Ruta iniţială sugerată era destul de „civilă”, ducând prin câteva localităţi spaniole şi drumuri extra-urbane de conexiune cu acestea.

Dar nouă ne place să încercăm mult mai multe, dincolo de ceea ce ne-a
pregătit producătorul în mod programat. Dacă n-am face asta ar fi ca şi cum ne-am duce la o conferinţă de presă a unui politician şi, după ce acesta şi-ar fi spus discursul siropos în care n-a prea spus nimic, nu i-am fi oferit nicio întrebare directă, tăioasă, cu adevărat informativă pentru public. Aşa că ne-am abătut de la traseul iniţial şi am apucat-o spre inima nordică a Spaniei, vrând să ajungem spre munţi.
Pentru că nu prea poţi spune foarte multe conducând un SUV pe drumuri uzuale, drepte, cu 50-80 km/h. Da, în asemenea peisaje uzuale poţi remarca un bun confort al suspensiei, de exemplu, şi senzaţiile de confort de la bord. La un scurt segment de autobahn am remarcat o izolare fonică excelentă
a noului Sorento, cu mult superioară faţă de generaţia precedentă! Sunt lucruri importante şi informative, dar cum se va comporta modelul coreean în condiţii mai solicitante? În offroad, poate?
În scurt timp am dat de zone cu localităţi mult mai rare şi segmente de drum în care puteam prinde viteze mai mari. Volanul lui Sorento e mai informativ decât la generaţia precedentă, în mare parte datorită montării motorului electric
de asistenţă direct pe bara de virare a sistemului de direcţie, în locul montării lui pe coloană. Însă anumite versiuni mai slab echipate vor avea în continuare electromotorul montat pe coloana de direcţie, iar acolo senzaţiile ar putea fi diferite. Totuşi, deşi se simte o îmbunătăţire semnificativă, nu se poate spune despre Sorento că e un model cu senzaţii sportive sau foarte informative în volan. E pur şi simplu un model plăcut de virat în stilul unui SUV de talie mare.

Traseul nostru începuse să conţină mult mai multe viraje, o cotă tot mai mare din
ele fiind foarte ascuţite. În primele viraje abordate simt dificultatea maşinii de a înscrie traiectorii lejere şi cu precizia pe care o aşteptam. Deşi suspensia e relativ fermă şi maşina rămâne încrezătoare, se simte un oarecare ruliu al caroseriei şi o tendinţă de subvirare, care creşte proporţional odată cu creşterea vitezei de abordare a virajelor. M-am gândit că soluţia ar fi să recurg la apăsări de acceleraţie în viraje, cu un accent în apex, pentru ca anume cuplul şi acceleraţia uşoară să scoată maşina pe o traiectorie mult mai precisă din viraj. Vine următorul viraj ascuţit, frânez un pic până la el, las maşina pe inerţie
să se apropie de viraj, apoi apăs uşor acceleraţia, pentru a o spori mai aproape de mijlocul lui. Dar nu obţin efectul scontat. Maşina se simte la fel de subviratoriu. Hm... E o maşină cu tracţiune integrală, până la urmă, unde e senzaţia propulsiei transmise tuturor celor patru roţi? Însă încep să sesizez că o parte din senzaţii vine şi de la reacţia mai puţin promptă a tandemului motor-transmisie. Am impresia că atunci când eu apăs acceleraţia în plin viraj, motorul nu îşi eliberează tocmai întregul său potenţial spre roţi spre a-mi da efectele aşteptate. Apăs atunci butonul DRIVE MODE de lângă levierul
transmisiei care, zic inginerii, acutizează reacţiile pedalei de acceleraţiei, a transmisiei şi a direcţiei. Ei bine, senzaţiile în volan se schimbă insesizabil de puţin, ba chiar aş putea spune – deloc. Însă reacţiile motorului şi a transmisiei sunt mai evidente. În următorul viraj repet din nou manevra de accelerare şi observ o îmbunătăţire a traiectoriei şi a preciziei! Da, astfel motorul şi transmisia reacţionează mult mai prompt, iar Dvs., de la volan, veţi fi
mai capabil să înscrieţi viraje strânse în viteze sporite. Dar, totuşi, parcă mai rămâne un efect subviratoriu şi un ruliu al caroseriei. Mă gândesc atunci că greutatea de 1.8 tone a maşinii îşi spune cuvântul şi nu prea ai ce să-i faci, dacă are un centru de greutate mai mare. În acelaşi timp, un alt episod mai lung de autostrăzi iberice de mai târziu, în care am avut şansa să alerg nesătul noul Sorento la viteze de peste 150 km/h, inclusiv în viraje ceva mai largi,
mi-a demonstrat că Sorento are o susţinere laterală foarte bună, şi se simte foarte încrezut la viteze mari şi în curbele de pe autostrăzi. Ce să fie, deci? Care să fie cauza acestui simptom pe care îl simt, dar nu-i pot găsi rădăcina deocamdată?

Răspunsul l-am aflat seara, când am vorbit cu inginerii. I-am ascultat vorbind de tracţiunea integrală a modelului,
reclamată pompos, ca în cazul oricăror altor ingineri, că e inteligentă şi prevede situaţiile de offroad. Ei bine, dar haideţi să vorbim pe şleau. Cum distribuie aceasta cuplul? Ce diferenţial asigură distribuţia între axe? Aflăm că între axe e un diferenţial multi-disc obişnuit, prezent pe multe sisteme de tracţiune integrală din lumea auto. Dar aflăm că regimul inteligent de tracţiune integrală presupune că pe trasee normale doar puntea faţă primeşte cuplu motor. Puntea spate nu primeşte cuplu decât atunci când sistemul ESC al maşinii, ajutat de alţi câţiva senzori, primeşte alerte electronice de pierdere a aderenţei vreuneia dintre roţi, cu o
reacţie teoretică de câteva milisecunde. Iar în acele clipe, sistemul transferă până la 40% din cuplu punţii spate, restul 60% rămânând pe puntea faţă! Deci asta e cauza subvirării pe care am simţit-o în curbele strânse – maşina mea nu pierdea aderenţă şi eu eram naiv să aştept comportament de tracţiune integrală pe un vehicul care era, în acel moment, cu tracţiune faţă! Dacă îmbunătăţeşti reacţiile motorului prin apăsarea regimului sport, atunci puntea faţă trage mai cu poftă maşina din viraj şi luptă mai eficient cu greutatea maşinii, pentru a învinge forţa centrifugă prin cea de tracţiune. Hm,
dar există şi un buton de blocare a distribuţiei tracţiunii integrale. Îi întreb pe ingineri ce se întâmplă în acest caz. Mi se răspunde, predictibil, că atunci 50% dintre cuplu merge spre spate şi 50% în faţă. S-ar putea să fie tocmai asta soluţia! Şi a doua zi am încercat-o! Am simţit încă un plus de îmbunătăţire în înscrierea traiectoriilor, iar aici deja lupta se ducea între învingerea bine sincronizată a forţelor laterale de către cele de tracţiune. Şi pentru a maximiza şi acest din urmă aspect, am încercat şi regimul manual de funcţionare a transmsiei, pentru a avea turaţii mai mare la intrarea în viraj şi astfel să am
cuplul dorit imediat. Acest ultim ingredient a adus cel mai mare plus de precizie şi sporitivitate în viraj, chiar mai mult decât activarea distribuţiei constante de 50 la 50 între punţi. Deci, până la urmă, Sorento poate fi făcut să înscrie traiectorii neverosimil de sportive pentru un SUV de talia asta! Dar
trebuie să fiţi foarte dibaci şi fan de sportivitate în acelaşi timp pentru a conduce o Kia Sorento într-un asemenea ritm! După o tură cu multe seprentine luate de mine cu o asemenea poftă mefistofelică, pasagerul meu de alături a avut nevoie
de o gură de aer curat, acuzându-mă de un condus chinuitor de sportiv, pentru el şi maşină... Însă m-am convins până la urmă că noua Kia Sorento nu suferă de sindromul bărcii şi are mai multe arme în arsenal pe care să le pui în luptă atunci când îţi doreşti nişte pastile de condus mai sportiv.
Kia Sorento în offroad

Dar, dacă tot am vorbit de tracţiune integrală, cum se simte noua generaţie Kia Sorento în offroad? Traseul nostru de prima zi ne-a dus până la o intrare tentantă într-o zonă împădurită. Am decis să ne aventurăm într-acolo. Drumul din pădure avea o parte
carosabilă care amesteca pietrele cu pământul umed, începând să solicite un pic sistemul de tracţiune integrală. Rulam în regim automat, fără vreo setare specială, şi maşina s-a descurcat excelent, fără pic de ezitare. Dar drumul nostru a început să urce tot mai pronunţat în pantă, ridicându-se la altitudinea munţilor, iar suprafaţa
drumului a devenit formată exclusiv din pietre, multe din ele masive şi ascuţite, peste trecerea cărora sistemul nostru de tracţiune integrală a început a fi provocat de-a binelea. Simţeam redistribuţia cuplului şi aici reacţiile
sistemului erau prompte şi potrivite. Până la urmă, se pare că şi configurarea aleasă de inginerii Kia e mai mult decât suficientă – în condiţii provocatoare de offroad maşina reacţionează foarte reuşit, iar pe drumuri publice puţini vor avea porniri sportive maniacale ca şi noi, iar dacă le vor avea, pot face uz de instrumentariul specializat de la bord.
Pietrele de sub roţi au devenit de-a dreptul extreme, deşi înaintam încă pe un drum. Am cuplat blocajul tracţiunii şi Kia Sorento a înaintat dârz, realizând redistribuiri excelente de cuplu. N-am avut nicio singură situaţie în care maşina să-şi transmită cuplul greşit către roţile care pierdeau aderenţă. Sorento a asigurat retransmiterea către roţile cu aderenţă, iar noi am înaintat fără prea mari bătăi de cap! Iar suspensia manifestă o capacitate de
absorbţie incredibil de bună chiar şi aici, pe prundişul ăsta ascuţit şi tăios, şi chiar şi cu jantele imense de 19 ţoli cu care e echipată maşina noastră! Şi unde mai pui că presiunea în roţi era de 2.6 atmosfere, în strictă concordanţă cu cerinţele producătorului pentru condus civilizat. Doar sacadările agresive şi repetate o fac să transmită un pic de vibraţii ocupanţilor, iar unele din aceste viraje se simt şi în coloana de direcţie dacă roată virează în acel moment, însă luând în calcul dimensiunea roţilor,
presiunea din ele şi offroadul pe care
circulăm, putem spune că noua Kia
Sorento are o suspensie foarte reuşit
setată, potrivit de fermă, pe de o
parte, şi foarte capabilă de
absorbţie pe de altă parte. Şi
inginerii ne-au confirmat mai
târziu aceste percepţii,
spunându-ne că au montat
amortizoare mai groase
decât cele de pe
generaţia anterioară, iar pe cele din spate le-au pus sub un unghi vertical, anume din considerentele absorbţiei energiei şocurilor. Bine făcut!

Ceva mai târziu, ne-am aventurat şi pe plajele iberice nisipoase. Roţile pierdeau uşor aderenţă şi se cufundau în nisipul moale, iar cu sistemele electronice pornite maşina lasă urme în formă de valuri, provocate de la sacadările micilor înăbuşiri pe care le realizează sistemul de tracţiune integrală, ajutat de sistemele electronice. Dacă deconectăm sistemele electornice, rămâne să funcţioneze fizica tracţiunii integrale, iar urmele sunt mult mai
neîntrerupte, iar roţile mai şi aruncă nisip prin toate părţile de la derapajele frumoase de plajă! Ah, cât e de plăcut!
Până la urmă, sistemul ăsta de tracţiune integrală se conturează ca unul mai puţin setat pentru sportivitate în
în viraje, şi mai mult setat pentru înaintare în condiţii de offroad sau teren alunecos. O configuraţie mai
practică, dacă vreţi, dar care vă conferă o încredere cât se poate de mare că veţi înainta chiar şi în condiţii foarte dificile de teren!
Kia Sorento în oraş

Dar cum se simte ditamai Sorento în
oraş? Am gustat şi din traficul de
amiază din Barcelona cu giganticul
SUV şi vă putem spune că am
rămas mai mult
decât satisfăcuţi.
În ciuda
dimensiunilor
mari, Sorento e foarte manevrabil în oraş, chiar şi în spaţii înguste de parcare sau la accesul în parcări subterane, aşa că modelul nu vă dă mari bătăi de cap. Iar substratul tehnic e pur şi simplu inobservabil în mediul urban. Iar cazul acesta, e sinonim cu excelent.
Consum

În primele segmente de drum, cu primele exemplare gustate de noi, când ne-am focusat atenţia mai mult spre experienţele de condus şi mai puţin spre un ritm eficient, am obţinut întotdeauna medii care oscilau între 8.0 şi 9.5 litri/100 km. Un segment mai lejer, care a inclus şi bucăţi de autostrăzi, ne-a adus o medie de 7.4 litri/100 km. Kia declară un consum oficial de 7.6 litri/100 km în oraş, 6.0 litri/100 km afara lui şi 6.6 litri/100 km în regim mixt. E destul de optimist pentru un condus uzual, dar noi am vrut să probăm pe un segment
de traseu extraurban de vreo 40 de km dacă ne putem apropia de cifrele oficiale. Am obţinut, la final, 5.9 litri/100 km! E un consum excelent!

Preţ

Noua generaţie Kia Sorento porneşte în Moldova de la un preţ de 26,000 euro, valabil pentru motorizarea pe benzină de 2.4 litri, cuplată la o cutie manuală şi tracţiune faţă. Motorizarea 2.2 CRDi porneşte de la 27,500 euro, tot în combinaţie cu cutia manuală şi tracţiune faţă. Atât cutia de viteze automată, cât şi tracţiunea integrală, adaugă fiecare
câte 1,000 euro la preţ. Iar o Kia Sorento 2.2 CRDi AWD, cu transmisie automată, în dotare de vârf absolut ajunge la un preţ maxim de 39,500 euro. Unii ar putea spune că dotarea de vârf absolut se apropie un pic prea mult de SUV-urile premium cu motorizări diesel entry-level, în dotări de bază. Însă tocmai asta e diferenţa, că o Kia Sorento costă sub 40 de mii de euro în cea mai plenară şi satisfăcătoare interpretare a ei, în timp ce un SUV premium în motorizare entry-level va mai trebui echipat cu multe mii de euro opţionale pentru a rezulta în senzaţii cel puţin similare, completate parţial de
statutul mărci. Totuşi, noi spunem că noua generaţie Kia Sorento îşi merită pe deplin banii investiţi pentru ea, însă am recomanda să optaţi în special pentru motorul diesel 2.2 CRDi, transmisie automată şi tracţiune integrală. În ceea ce priveşte dotările,
vă sfătuim să vă ţintiţi alegerea spre dotări de la medii în sus, deşi nu e neapărat să optaţi chiar pentru vârful absolut. Totuşi, plăcerea adevărată de la bord începe atunci când maşina asta primeşte echipări care vă fac viaţa plăcută şi consistentă.
Verdict: noua generaţie Kia Sorento

Noua Kia Sorento aduce un design de nota 10, cu o prezenţă masculină şi remarcabilă pe carosabil. La interior, consistenţa e uimitoare, cu materiale din segmentul premium cam peste tot unde ţi-ai putea arunca privirea sau pune degetul. Spaţiul disponibil e imens atât pentru pasagerii faţă, cât şi spate, iar versiunile cu 7 locuri aduc un al treilea rând de scaune pe care se poate sta cu adevărat, chiar şi în cazul adulţilor de statură normală. Confortul la bord e excelent, la fel ca şi izolarea fonică, şi ea similară modelelor premium. Lipsesc
gadget-urile şi artificiile high-tech, dar designerii s-au debarasat intenţionat de ele, preferând să vă ofere consistenţă mai înţeleaptă.

În senzaţii de condus Kia Sorento e incintantă la explorare, aventurieră. Nu face exces de informativitate sau sportivitate de volan, iar abordarea virajelor, deşi rămâne sigură şi încrezută, te convinge că modelului îi lipseşte un veritabil caracter sportiv, cu care se laudă modelele premium de talie similară. Doar poate şi acesta e
artificiu în filosofia Kia, şi modelul ăsta nu şi-a pus niciodată scopul de a fi extraordinar de sportiv. Cei care vor un condus cu precizie în curbe vor putea face uz de mici combinaţii tehnice care să acutizeze ţinuta de drum, dar până la urmă trebuie să vă împăcaţi cu gândul că sportivitatea aia pur-sânge în segmentul SUV-urilor de talie mare încă rămâne un atribut exclusiv al segmentului premium tradiţional. În schimb Kia Sorento abundă în practicism şi confort, dar şi capacităţi avansate în offroad.
Până la urmă, senzaţia pe care o obţii de la condusul şi exploatarea unei Kia Sorento e consistenţă. Consistenţa de a fi ales un model mai mult decât raţional pentru preţul investit, un model modern, confortabil, practic şi versatil, care a ales să-ţi ofere esenţa noţiunii de premium, fără artificii nenecesare, păstrând astfel preţul în limite
rezonabile. Noua Kia Sorento îţi lasă marea şi poate nepreţuita senzaţie a unei alegeri înţelepte!

Date tehnice:
» Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Automat
» Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Manual

PiataAuto.mdIlie Toma
6
11,279
GALERIE FOTO (150 IMAGINI)
COMENTARII (1)
Vlad
Chişinău
la 28 Ianuarie 2015 - 18:09
Foarte informativa relatare in acest test si foarte obiectiv ca de obicei. Am 2 copii, unul este micut, trebuie totdeauna de luat multe lucruri in deplasari, tot timpul nu ajunge loc, imi pare ca la asa familie in Moldova trebuie un SUV de acesta, nimic mai bun nui ca sa poti sa mergi normal pe drumurile noastre bortelite. Cind ajunge in Moldova Kia Sorento nou?
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!