Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Porsche Panamera Turbo by TechArt, alias Grand GT

18 Noiembrie 2015
Ilie Toma
Porsche Panamera Turbo by TechArt, alias Grand GT
Lumea caselor de tuning devine tot mai constrânsă de producătorii auto în ultimul timp, întrucât producătorii, mai ales cei premium, pot oferi acum cam tot ceea ce-ţi puteai dori cândva de la un atelier specializat – kituri de design mai agresive, interioare croite după gust individual şi chiar pachete cu surplusuri de putere uneori sau suspensii rigidizate. Şi totuşi, mai există oameni care apelează la creaţiile atelierelor renumite de tuning, iar noi revenim întotdeauna cu plăcere în atelierele cu care redacţia noastră a mai reuşit între timp să mai stabilească şi nişte legături amicale. Unul din aceste ateliere e TechArt, iar invitaţia atelierului german de a testa un Porsche Panamera facelift cu modificări ample de tuning cooptate într-un creaţie numită Grand GT, a sunat pentru noi ca o oportunitate de a coborî niţel în iad pentru o clipă de desfrâu mecanic pervers. Evident, am acceptat-o şi am mers tocmai în Germania, în micuţul orăşel Leonberg din apropiere de Stuttgart, pentru a testa acest bolid imens, cu un motor V8 birturbo sub capotă, care a fost adus la tocmai 620 CP.

Prezenţă şi design

Maşina asta are şi anvelope sau doar jante? Asta ar putea fi întrebarea care v-ar putea apărea la vederea acestei creaţii, întrucât jantele imense de 22 de ţoli aproape că nu mai lasă loc anvelopelor. N-o să vă mai zdruncinăm liniştea presupunând cât ar putea costa un set de anvelope cu dimensiunea 265/30 ZR 22 şi nici n-o să ne întrebăm cât de practică ar fi o astfel de dimensiune pentru drumurile din Moldova, întrucât răspunsul îl ştiţi din start. Dar există în lumea noastră şi oameni care nu-şi bat capul de răspunsuri la astfel de întrebări. Şi Grand GT e o creaţie gândită mai ales pentru ei.

Suspensia e coborâtă, iar maşina a primit un kit agresiv amplu, care a însemnat praguri modificate, aripi faţă modificate cu incizii masive, bară de protecţie spate cu incizii la fel de agresive şi o bară de protecţie faţă cu nişte prize imense de aer şi cu un spoiler sub ea. Pe hayon şi-a făcut locul un alt spoiler masiv, iar pe lângă asta au fost înlocuite şi o serie de alte mici detalii de caroserie, precum corpurile oglinzilor, gurile de evacuare sau LED-urile faţă. După noi, maşina asta arată bestial de ştengăresc, dar, ori om fi noi deja prea copţi la minte, ori îmbătrânim pur şi simplu, dar parcă tot mai frumoasă ne pare Panamera originală, ieşită de pe poarta uzinei Porsche.

Ambianţă interioară

Interiorul este şi mai ţipător lucrat. Întreg designul planşei de bord a primit zone masive cu inserţii dintr-un soi de textură ce sugerează fibra de carbon vopsită în auriu. Cei de la TechArt zic că aceste inserţii sunt foarte apreciate de clienţii lor, dar nouă ne pare o soluţie cam orientală şi repulsivă, zicând aşa, mai uşurel. Volanul e schimbat şi e simţitor mai gros, în stilul celor de la TechArt. Pe ico-colo mai sunt câteva detalii modificate, inclusiv fundalurile cadranelor de bord, dar nici unul dintre ele nu pare să-i sporească valoarea maşinii într-un mod veritabil. Sunt doar nişte elemente diferite, menite să-i facă pe unii să creadă că astfel îşi exprimă individualitatea.

Calitatea execuţiei acestor modificări e bună, întrucât nu am remarcat niciun defect vizibil, spre deosebire de maşinile altor ateliere testate de noi în ultimii ani. Prin urmare, Grand GT încă rămâne un Porsche în standardul de calitate oferit la interior, iar cei de la TechArt merită apreciaţi pentru asta.

Senzaţii în condus

Vrooorrrrrr... Ah! Cât de sonor şi frumos sună motorul ăsta imens de sub capota lui Panamera Turbo! E un V8 biturbo de 4.8 litri, care dezvoltă în mod normal 520 CP şi 770 Nm în combinaţie cu pachetul Sport Chrono, fapt care o face pe o Panamera Turbo ieşită din uzină să prindă prima sută în 3.9 secunde, apucând o viteză maximă de 305 km/h! Corectă e întrebarea ce vi se strecoară în aceste momente în gând: „cine s-ar putea gândi că aceste cifre de putere şi parametri dinamici sunt insuficienţi pentru o ditamai Panamera şi şi-ar putea dori mai mult?”. Eh, uite că cei de la TechArt i-au crescut puterea acestei maşini cu încă 100 CP, până la 620 CP, iar cuplul maxim ajunge la 900 Nm cu overboost. În rezultat, bolidul pe care-l testăm noi astăzi poate prinde prima sută cu 0.2 secunde mai repede, adică în 3.7 secunde cu pachetul Sport Chrono. Nu prea mult, veţi zice, însă aflaţi că viteza maximă a crescut de la 305 km/h la 320 km/h.

Senzaţiile din volan sunt plăcute, şi nici nu puteau fi altfel, pentru că e un Porsche Panamera până la urmă. Suspensia e mai rigidă în condus, dar ne bucură să descoperim că are în continuare o bună capacitate de absorbţie, cel puţin prin soiul de denivelări pe care le-am putut găsi prin Germania. Noul sistem de eşapament urlă nemilos în regim Sport, anunţând toate pădurile şi străzile din jur că pe aici trece o fiară. Şi de la volan e plăcut să auzi acest răcnet gros, cu o linie melodică tipică unul V8 de mare capacitate.

Acceleraţiile sunt demenţiale, dragii noştri. Atunci când apeşi pedala acceleraţiei cu putere, motorul urlă imediat, ajutat şi de cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj, care retrogradează pentru reacţii prompte. Iar atunci când motorul începe a urla, eşti pur şi simplu aruncat în mijlocul scaunului, unde stai lipit bine de tot, în timp ce maşina prinde viteză ameţitoare! Se zice că tot ce e mai rapid de 5 secunde în acceleraţie se simte animalic, iar aici, astăzi, noi avem o maşină care prinde suta în mai puţin de 4 secunde, în 3.7 secunde! Şi senzaţiile sunt de-a dreptul ameţitoare! Dacă maşina asta şi-ar transmite puterea doar punţii spate, probabil am topi imediat roţile în derapaje, dar aşa ea beneficiază de un sistem de tracţiune integrală permanentă, care face ca toate patru roţi să zmuncească asfaltul de sub ele şi să te arunce pe tine adânc în spătarul scaunului. Dar chiar şi cu tracţiune integrală, o asemenea putere tot mai scoate uneori scrâşnete de anvelope la pornirile rapizi!

În acele momente de accelerare intensă, ai nevoie de concentrare maximă, de pilot de curse, pentru a stăpâni maşina, pentru că această Panamera nu se mai simte pur şi simplu ca o maşină puternică, ci ca una periculos de puternică, ce te-ar putea scoate în decor sau omorî dacă îi subestimezi potenţialul. Da, maşina înscrie traiectorii perfecte şi în viraje şi în linie dreaptă, dar întotdeauna trebuie să ţii bine volanul în mâini, pentru că 900 Nm şi 620 CP nu sunt o joacă de copil. Şi e păcat, pentru că, la cum arată maşina asta, va fi cumpărată mai degrabă de puşti de bani gata, care abia aşteaptă să demonstreze privitorilor forţa maşinii, fără îndeajunse abilităţi de a o stăpâni.

Iar senzaţia de pericol a crescut subit atunci când deasupra noastră au venit norii şi în scurt timp a început a ploua mărunt. Carosabilul a devenit ud cât ai clipi, iar piloţii de curse recomandă ca pe un astfel de carosabil suspensia să fie trecută într-un regim mai moale, pentru mai multă aderenţă. Dar Panamera Turbo din mâinile noastre, cu modificarea ei numită Grand GT, are nişte roţi imense şi suspensii rigidizate, înmuierea cărora nu ajută prea mult. Aşa că în scurt timp am simţit ce înseamnă să ai o putere imensă pe care să n-o poţi folosi, pentru că maşina şi-a pierdut cel puţin jumătate din aderenţă. Dacă accelerezi într-un tempou mai moderat, tracţiunea integrală îşi face treaba excelent şi maşina îşi păstrează un curs precis, însă dacă apeşi un pic mai mult pedala, cuplul mare nu mai are aderenţă suficientă şi maşina se simte ca pe gheaţă lucie – lăsând impresia că toate patru roţi lunecă în gol sub ea. Peste ceva timp toate treaba asta e devenit veselă pentru noi, pentru că aproape că lunecam ca pe gheaţă şi în viraje şi loc mai drept, dar în acelaşi timp ne dădeam seama că un şofer neavizat ar putea ajunge în decor imediat. Uite de asta suspensia standard cu jante mai mici e preferabilă, pentru că ea are un diapazon de aderenţă mult mai mare, calculat de nenumărate ori de inginerii ăia geniali de la Porsche. Iar ăsta e un fel de fast-food ingineresc – gustos şi calorinic, dar tare nesănătos.

Am trecut ulterior de ploaie şi am ieşit pe unul din autobahnele germane fără limită de viteză. Traficul ne-a permis să prindem „doar” vreo 255 km/h, iar la viteze uriaşe maşina asta are o aromă cu totul specială. Mai ales în felul în care accelerează când se deschide o nouă undă liberă de trafic în faţă. Pofta ei de a prinde viteză pare nesecată indiferent de cifra de pe vitezometru!... Fantastică maşină! Şi ca să fim sinceri până la urmă, elementele de tuning fac o diferenţă minusculă – fantastică e şi Porsche Panamera Turbo în forma ei originală!

Verdict

Testul ăsta ne-a adus încă o dată în lumea aia specială, dar tot mai de nişă, a atelierelor de tuning, care duc la extrem nişte creaţii inginereşi şi aşa excelente. Porsche Panamera Turbo e o maşină extraordinară din momentul în care iese pe poarta uzinei, iar modificările celor de la TechArt prin tratamentul Grand GT au făcut-o să pară mai ştrengară, mai specială poate, mai unică pe străzi. Însă problema unicităţii unui Porsche Panamera S poate apărea în Stuttgart, acolo unde le vezi la fiecare minut, însă în orice alt oraş un Panamera Turbo comandat cu gust e deja o exclusivitate şi un semn de bun-gust din partea proprietarului. Iar în această lumină, să apari cu versiunea asta ştrengară te evidenţiază la fel de mult ca un... tatuaj – tu ai impresia că ţi-ai exprimat personalitatea, dar de fapt n-ai făcut decât să-ţi bagi ireversibil nişte cerneală în piele şi să te conformezi unui alt curent care se declară non-conformist. Cam aşa e şi cu tuningul azi. Şi unde mai pui că modificările tehnice ale acestei creaţii au făcut-o, evident, mai extremă în acceleraţii, poate mai extremă în viteză maximă şi-n sunetul pe care-l scoate până ajunge acolo, dar o simplă ploaie măruntă ne-a limitat apăsările pedalei de acceleraţie la jumătate pentru că acele roţi semănau mai mult cu roţile unui utilaj de tasat asfaltul, iar suspensia era prea rigidă să asigure aceeaşi aderenţă gândită iniţial de producător. Prin urmare, noi v-am recomanda să optaţi pentru o Panamera Turbo croită cum vreţi după gustul Dvs., dar ieşită de pe porţile uzinei Porsche şi de pe uşile unui showroom Porsche. Dacă nu sunteţi de acord, nu trebuie să vă forţăm convingerea. E o chestie de gust şi preferinţe până la urmă. Poate am devenit eu prea conservator după treizeci de ani, cine ştie. Poate pur şi simplu nu-mi plac tatuajele. Poate îmi pare mult mai admirabil un Porsche Panamera configurat cu bun gust într-un showroom al mărcii germane. Cert este că Porsche Panamera Turbo e o maşină absolut specială şi fantastică! Detaliile le alegeţi Dvs.!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (76 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter