Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Renault Captur XMOD

11 Mai 2015
Ilie Toma
Renault Captur XMOD
Sunt tot mai multe SUV-uri ultra- compacte în lumea asta! Şi majoritatea lor sunt construite pe platformele tehnice ale suratelor urbane din gamă, a hatchback-urilor de segment B. Segmentul e tot mai aglomerat la nivel european, fiind populat de modele precum Opel Mokka, Nissan Juke, Peugeot 2008, Ford Ecosport, plus o altă suită de modele care abia ajunge pe piaţă. Renault Captur e oferta francezilor în acest segment şi are ambiţii de a se impune printre liderii segmentului! Şi în timp ce concurenţii săi oferă şi versiuni de top cu tracţiune integrală, Captur a renunţat în totalitate la această idee, însă ne aduce versiunea XMOD, cu un sistem mai avansat de control al tracţiunii faţă în schimb! Ei bine, noi am luat la test un Captur XMOD tocmai pentru a vedea cât de „SUV” poate fi, până la urmă, un astfel de model şi ce obţine un proprietar al unui Renault Captur XMOD în senzaţiile de la bord! Haideţi să descoperim, deci, ce înseamnă un SUV ultra-compact în interpretarea celor de la Renault!

Picătură de culoare

La partea designului, Renault Captur îşi adjudecă imediat apreciere pozitive din partea celor care-l privesc. Odată cu noua generaţie a lui Clio, francezii au dat-o pe un ton de design mult mai simetric şi mai armonios, fără a renunţa în acelaşi timp la micile lor picanterii, care-i fac deosebiţi. Captur e plăcut şi interesant proporţionat, aducând aceeaşi armonie vizuală a lui Clio în faţă, dar făcând uz de roţi imense pentru a accentua senzaţia unui SUV de dimensiuni mai mari. În spate, însă, unghiul posteriorului e ceva mai deosebit, cu vârful hayonului poziţionat vizual undeva deasupra axului spate, iar acest posterior îl evidenţiază cumva din mulţime prin originalitate. Versiunea XMOD, testată de noi, mai aduce şi nişte imitaţii de protecţii metalice inferioare, dar acestea nu sunt decât acelaşi plastic vopsit într-o nuanţă de aluminiu mat. Zgârâiatul lui este nepreferabil, deci.

La interior maşina aduce şi mai multe originalităţi. Tapiţeria aduce combinaţii interesante de cusături şi inserţii de culoare roşie, iar aceeaşi nuanţă de roşu se regăseşte şi în conturul consolei centrale. Consola centrală, de altfel, e foarte ergonomică, cu un minim de comenzi, structurate în cel mai simplu mod posibil. Aceeaşi culoare roşie se regăseşte şi la interiorul sertarului din planşa de bord, iar atunci când deschizi sertarul eşti de-a dreptul şocat de mărimea lui imensă! Ai impresia că e un dulap imens, făcut la comandă!

Volanul aduce o profilare plăcută, sportivă chiar, cu nişte inserţii plăcute în jumătatea de jos. Cadranele de bord dinaintea ochilor sunt extrem de simple, simpliste chiar, oferind un minim absolut de informaţii. Subiectiv vorbind, designul acestora nu e tocmai drăguţ, dar cei care sunt mai cuceriţi de stilul designului francez se vor împăca bine cu aceste forme. Poziţia în condus e destul de comodă pentru exerciţiile de agilitate urbană sau pentru călătoriile de distanţe scurte şi medii. Maşina oferă o vizibilitate bună datorită poziţiei înălţate, dar suporturile scaunelor nu sunt foarte pronunţate şi nici profilarea lor nu pare să te predispună pentru un confort în călătorii lungi de mii de kilometri.

Ocupanţii locurilor spate vor fi alintaţi cu o altă picanterie – nişte şnururi roşii de fixare a eventualelor obiecte, fixate pe spătarul scaunelor faţă. E o soluţie tare deocheată, care nu face decât să confirme încă o dată stilul foarte neaoş al maşinii. Constatăm că pasagerii de aici au spaţiu mai mare decât ne aşteptam pentru genunchi. La spaţiul pe înălţime ocupanţii mai înalţi îşi vor apropia capurile de tavan, iar pe lăţime doi ocupanţi adulţi se vor simţi binişor, în timp ce în trei se va sta foarte strâmtorat. Pasagerii de aici nu beneficiază de guri de ventilare dedicate.

Portbagajul maşinii e mare mai mare decât în cazul concurenţilor, mai ales la suprafaţa podelei. Dacă priveşti, însă, partea de sus a lui, acesta se îngustează vertiginos până spre linia geamurilor şi aici vine şi explicaţia pentru silueta posteriorului – unghiul despre care vorbeam mai sus avantajează mai ales suprafaţa podelei portbagajului pentru a crea impresia unui spaţiu de încărcare mai mare. Forma lui, însă, nu va permite încărcarea obiectelor mai voluminoase, sau pătrăţoase, decât cu rabatarea banchetei spate.

Senzaţii în condus

Noi conducem un Renault Captur XMOD cu motor diesel dCi 90, de 1.5 litri. După cum spune şi indicele motorizării, propulsorul dezvoltă 90 CP, iar cuplul maxim constituie 220 Nm, disponibili la 1,750 rpm. E un motor pe care-l ştim de multă vreme în familia celor de la Renault şi care, atunci când l-am condus din nou pe Captur XMOD, ne-a confirmat încă o dată de ce e atât de apreciat în segmentul său. Împinge bine şi consumă destul de puţin, având şi o reputaţie bună de fiabilitate.

Sunetul lui mai trăncănitor, însă, ne-a făcut să ne amintim de silenţiozitatea şi ritmicitatea motorului mai nou 1.6 dCi al francezilor şi astfel să ne convingem ireversibil că evoluţia e evidentă. Pentru cazul lui Captur, însă, francezii au luat o decizie corectă de a pune propulsorul tradiţional de 1.5 litri. Maşina e mai compactă, iar preţul final contează foarte mult.

Un alt element, poate şi mai important, pe care am apucat să-l gustăm la acest test, e transmisia automată EDC cu dublu ambreiaj. Ea are 6 trepte şi funcţionează destul de interesant. În timp ce schimburile de trepte au loc destul de insesizabil, graţie celor două ambreiajuri, deciziile de schimbare a treptelor pot fi uneori ezitante, mai ales când ritmul de condus e foarte schimbător. Nu există padele de schimbare manuală a treptelor lângă volan, la schimbul manual putându-se recurge doar cu ajutorul levierului transmisiei. În general, transmisia lasă impresia unei axări spre o funcţionare liniştită şi potrivită unui regim firesc de condus, atunci când reuşeşte să-şi facă treaba absolut neobservat. În regim urban de condus, maşina e foarte vioaie şi agilă, şi tandemul motorului şi al cutiei funcţionează ireproşabil. La viteze extraurbane maşina îşi mai reduce din potenţialul dinamic, dar cele 6 trepte o ajută să alerge cu turaţii mai liniştite. O eventuală depăşire va necesita întotdeauna o retrogradare a treptei transmisiei, lucru pe care transmisia îl va face foarte prompt, mai ales dintr-a 6-a în a 5-a. În cazul altor trepte, retrogradările se pot lăsa cu mici sacadări – un simptom observat de noi şi la alte transmisii cu dublu ambreiaj.

Volanul lui Renault Captur XMOD nu îţi lasă senzaţii sportive şi nici măcar nu-ţi trezeşte emoţii deosebite în senzaţiile de condus. Maşina se conduce un pic amorf şi fără prea mult suflet, dorindu-şi nimic mai mult decât a te duce din punctul A în punctul B în condiţii de agilitate şi eficientă, cu o ambianţă civilizată la bord. Manevrabilitatea modelului este şi ea moderată – fiind foarte bună la viteze urbane, dar reducându-şi reacţiile la viteze mai mari în viraje mai solicitante. Acolo devine mai simţitor centrul de greutate mai înalt şi arhitectura simplă a punţii spate. Da, pentru că pe puntea spate avem o simplă bară de torsiune, exact ca şi la Clio, model înrudit tehnic cu Captur. Şi dacă unii concurenţi ai lui Captur aduc şi versiuni cu tracţiune integrală, care mai oferă un plus de precizie în condus sau poate nişte abilităţi suplimentare în offroad, atunci Renault Captur nu oferă decât această versiune XMOD, care vine cu un sistem ESC mai avansat, capabil să funcţioneze în câteva regimuri şi să favorizeze electronic o aderenţă mai bună pe puntea faţă. Puntea spate, însă, nu primeşte nimic în plus. O logică similară, cu un sistem analog, o oferă şi Peugeot 2008, Captur având, însă, o geometrie de atac mai bună în offroad.

Noi ne-am aventurat cu Renault Captur XMOD în condiţii de offroad destul de lejer pentru că e cât se poate de clar că sistemul de tracţiune faţă avansată nu e menit decât să ofere un suport modest pentru condiţii lipsite de dificultate prea vădită. Pe un drum de pădure mai solicitant un pic, pe un drum acoperit cu prundiş sau pe nişte urcuşuri moderate în mijlocul naturii – Captur XMOD se va descurca binişor, dar nu vă aşteptaţi să-l puneţi să înainteze în noroi sau în nămeţi de zăpadă. Noi am încercat şi o echilibrare o roţilor pe diagonală în offroad.

Evident, atunci când ambele roţi faţă păstrează aderenţa, maşina înaintează fără dificultăţi. Atunci când una din roţile faţă îşi pierde aderenţa, iniţial diferenţialul faţă îşi transmite puterea acelei roţi, cu rezistenţă minimă, după care intervine sistemul electronic şi frânează sacadat acea roată, astfel încât cuplul să ajungă şi la cealaltă roată, iar maşina să înainteze. Există şi câteva regimuri de funcţionare, care schimbă un pic viteza de reacţie şi modul de intervenţie, dar principiul de funcţionare rămâne acelaşi, şi el se va dovedi, de fapt, suficient pentru cei care nu se aventurează în condiţii prea extreme. Renault Captur XMOD e o maşină pentru cei din mediul urban, totuşi, care o vor folosi doar ocazional în uşoare escapade offroad.

Verdict: Renault Captur XMOD

Anume astfel trebuie înţeleasă această maşină: drept una creată mai ales pentru cei din mediul urban, care o vor folosi doar ocazional în uşoare escapade de offroad. V-aţi putea întreba, atunci, de ce să nu optaţi pentru un Clio Estate, spre exemplu, cu portbagaj ceva mai mare, sau pentru un Megane mai spaţios. Iar răspunsul raţional nu e în favoarea lui Captur. Captur e ales pentru design şi pentru şarmul de a fi SUV, chiar dacă acele calităţi de SUV sunt rarefiate şi mai puţine la număr. Însă cumpărătorii moderni se vor lăsa cuceriţi de designul lui, de poziţia mai înaltă la condus, şi de orgoliul de a se număra şi ei printre posesorii unui SUV.

Poate, pentru drumurile noastre, un argument suplimentar vine de la suspensia mai rezistentă şi adaptarea mai bună la abordarea gropilor şi denivelărilor. Din păcate, nici aici nu e cazul. Dimensiunea mai mare a roţilor le lasă mai puţin profil util de amortizare a şocurilor, deşi suspensia se descurcă relativ bine cu denivelările autohtone. Unele zgomote mai răzbat, fireşte, în habitaclu, dar Captur XMOD nu se lasă intimidat de calitatea carosabilului autohton. Preţul poate fi un argument pentru ţara noastră, întrucât în Moldova un Renault Captur porneşte de la 11,500 euro, cu un motor pe benzină de 90 CP. Versiunea Captur XMOD, însă, porneşte de la 14,500 euro, iar în combinaţie cu motorul diesel şi cutia de viteze automată un Captur XMOD costă 17,400 euro. Cu acest din urmă preţ, însă, Captur XMOD e un pic piperat, intrând într-o zonă de preţ unde există oferte multe şi variate de tot soiul.

Aşadar, decizia spre un Captur XMOD e mai mult una emoţională decât raţională. Nu emoţională în sensul plăcerii savuroase de condus, pentru că ea e minimă, fiind înlocuită de o lejeritate mai modernistă în mânuirea maşinii. Vorbim de emoţia de vă lăsa cucerit de designul şi stilul maşinii, de conceptul ambianţei ei interioare cu totul originale şi de personalitatea ei. Iar după ce aceste atribute vă vor fi cucerit, veţi găsi cu uşurinţă şi argumente raţionale în favoare lui XMOD dCi 90 EDC – motorul diesel e deosebit de eficient şi fiabil, cutia automată e foarte modernă şi comodă în condus, iar la revânzare această combinaţie va valora mai mult decât altele şi astfel vă va recompensa investiţia mai mare într-o versiune mai echipată şi mai scumpă. Şi ştiţi, dacă vă lăsaţi cucerit emoţional de Renault Captur XMOD, atunci vă asigurăm că plăcerea exploatării va fi infinit mai mare şi vă veţi bucura de toate micile detalii şi picanterii practice pe care modelul acesta francez vi le va oferi tot timpul cât vă va fi alături!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (43 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter