Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z
Subaru Forester 2.0 Boxer Diesel
19 Ianuarie 2015
Multă vreme a trecut de când prin mâinile redacţiei noastre nu a nimerit vreun proaspăt model Subaru! Dar cititorii noştri fideli ştiu că noi căutăm soluţii pentru a aduce în faţa Dvs. chiar şi modele indisponibile, dar foarte interesante pentru publicul nostru. Marca Subaru are încă un număr mare de fani în Moldova, iar noua generaţie
Forester e cu siguranţă cel mai important model al mărcii din ultimii doi ani. Era deci, evident să ne dorim organizarea unui test cu un Forester de nouă generaţie! Iar atunci când am aflat că putem gusta pentru prima dată şi din senzaţiile unui propulsor boxer diesel, ne-am zis că asta va fi cea mai
interesantă şi potrivită combinaţie! Aşa că am mers tocmai în Germania pentru a testa noul Subaru Forester, în motorizare 2.0 Boxer Diesel! Să vedem, deci, cum e astăzi noua generaţie Forester şi ce senzaţii oferă ea ocupanţilor săi, dar mai ales celui de la volan!
Identitate şi design

Noul Subaru Forester arată bine. Uite-aşa, scurt şi clar. Mai ales la partea frontală, care a căpătat un aspect
profund sportiv şi nărăvaş, reprezentând cum nu se poate mai bine valorile mărcii nipone. Şi LED-urile de zi din blocurile optice faţă, şi extremităţile barei de protecţie,
imită forma unui contur rectangular cu trei laturi, aceste elemente fiind cele care asigură prezenţa pur-sportivă de care vorbim.
Privit din lateral, Forester demonstrează fidelitate pentru tradiţia siluetei practice, care păstrează linia plafonului înaltă şi pentru ocupanţii spate, dar şi pentru portbagaj. Astfel maşina rămâne spaţioasă şi practică la interior. Posteriorul maşinii, însă, cu tot cu siluetă, lasă impresia unei asemănări cu generaţia precedentă a
modelului, un lucru nu tocmai dorit atunci când vrei să subliniezi prospeţimea unei noi generaţii. Pe noi, însă, nu de deranjează câtuşi de puţin, întrucât credem cu sinceritate că noua generaţie Subaru Forester are un design exterior foarte reuşit şi integru, bine proporţionat, care îi pune în evidenţă exact calităţile cele mai preţioase.
Ambianţă interioară

În mod firesc, avem la test o interpretare generos dotată a noului SUV nipon, iar unele din elementele de interior pe care le vedeţi în poze sunt opţionale, pachetele de dotări având
mai multe diferenţe în funcţie de regiunile în care sunt oferite. E bine să ştiţi, dacă veţi ajunge să vă cumpăraţi un asemenea model, iar noi vom analiza impresiile din prisma interpretării testate de noi.
Interiorul noului Subaru Forester lasă
impresia unui tandem nearmonios
între elemente şi zone foarte
inspirate, pe de o parte, şi elemente
de umplutură, de cealaltă parte.
Haideţi să vă dăm şi câteva exemple.
Zona volanului, forma volanului,
aranjamentul şi designul cadranelor
de bord de după volan – sunt foarte
reprezentative pentru un Subaru şi de la volan ai senzaţia pură şi foarte dorită că ai în mâini un Subaru adevărat. Poziţia e foarte reuşită, inserţiile de
aluminiu pe pedale îţi accentuează senzaţia, iar poziţionarea reuşită, în stil sportiv, a levierului transmisiei, îţi întregeşte ambianţa frumoasă şi ergonomică de şofat, cu predilecţii sportive. Alături, însă, pe consola centrală, ai un sistem multimedia rectangular pocnit fără nicio noimă acolo şi-ţi aminteşti de anii dedemult când existau două standarde de cuplare a sistemelor audio – unul nu prea înalt şi lat, mai des folosit, şi altul cu înălţime dublă, folosit pentru sisteme mai avansate. Ei bine, sistemul de astăzi de pe Subaru, pare să se conformeze celui de-al doilea standard, demult uitat de majoritatea producătorilor. Şi vorbim aici de cel
mai avansat sistem multimedia disponibil pentru Forester, care include şi sistem de navigare! Designerii par să nu fi avut inspiraţie de a „umple”
frumos această zonă importantă a centrului bordului şi au recurs la soluţii pătrate şi limitate. Sau poate că au fost forţaţi de limitări de costuri. Un alt exemplu e cel al comenzilor pentru sistemul de climatizare – acestea sunt ergonomice şi relativ bine desenate, în concordanţă cu spiritul sportiv fără artificii nenecesare al mărcii, dar ceva mai sus, deasupra sistemului multimedia, există două prize de aer posomorâte, care par să distrugă orice continuitate de design a consolei.
Tot dreptunghiulare , desigur. Iar între ele stă opziţionat butonul de avarie. Poziţionarea e bună şi ergonomică, dar calitatea butonului lasă foarte mult de dorit. Mai sus există alte două display-uri, mascate reuşit cu senzaţia
unui singur. Cel mai mic, din stânga, indică starea sistemului de climatizare, iar cel din dreapta aglomerează un număr enorm de informaţii cam stângaci structurate, care pot fi paginate după dorinţe. Şi poate cea
mai mare umplutură vine la zona de mai jos de comenzile climatirării, în zona prizei de 12V de acolo. O profilare surdă neclară, care umple un loc în care designerii n-au putut inventa nimic mai bun...
Deşi volanul şi toatre atributele de
condus îţi dau senzaţii sportive,
profilarea scaunelor nu e deloc
sportivă, ba dimpotrivă – prea plată ca şi formă şi prea moale ca şi consitenţă, parcă. Suportul lateral e destul de modest, iar atunci când vrei să te aventurezi într-un condus mai sportiv în viraje forma scaunul te dă de gol un pic şi corpul îţi cam poate umbla de ici colo, aşa că trebuie să te ţii strâns de volan. Parcă nu e în stil Subaru... O altă renunţare la stil veritabil vine de la portierele cu ramă, în detrimentul celor tradiţionale fără ramă, dar şi generaţia trecută avea acest simptom, aşa că Subaru pare să se fi debarasat de acest atribut, cândva definitoriu. Din habitaclu portierele sunt practice şi comode, adăpostind reuşit comenzile geamurilor şi oferind spaţii masive de depozitare.

Şi acum haideţi să vorbim şi despre calitatea materialelor. Vă spunem cu mâna pe inimă că, mergând la testul ăsta atât de special pentru noi, având o dragoste veche pentru marca Subaru şi îndrăgind deja designul exterior al noului Forester, ne aşteptam să descoperim un habitaclu demn de experienţa industriei auto japoneze, dar în acelaşi timp demn de
anul calendaristic în care ne aflăm. Ne aşteptam să descoperim calitatea admirabilă a materialelor dintr-o Kia modernă, de exemplu. Şi uite că, dacă designul şi soluţiile adoptate în habitaclul lui Subaru Forester ne-au oferit deopotrivă primele plăceri şi primele dezamăgiri, atunci calitatea materialeor a completat dezamăgirile. Pielea este rugoasă şi puţin elastică, fiind tapiţată fără atenţie la detalii pe marginile scaunelor, unde se văd încreţiturile formate de cusăturile de pe margină. Partea superioară a plasticului bordului imită o textură mai moale, dar nu lasă impresii formidabile la atingere. Partea inferioară a bordului aduce un plastic dur şi rugos, fără nicio supriză plăcută. Calitatea acestor plastice dure e aceeaşi pe care o vedeam pe maşinile japoneze bugetare de acum vreo 5-10 ani. Nu s-a schimbat nimic spre bine. Iar asta e cu atât mai dezamăgitor, cu cât Subaru nu e o marcă bugetară, ci una la preţ raţional, care se presupune că-ţi oferă o valoare mai ridicată a banilor investiţi. Subaru Forester concurează cu modele precum Toyota RAV4, Mazda CX-5, Nissan X-Trail, Ford Kuga, dar la calitatea ambianţei
calitatea ambianţei interiorului
cedează ruşinos în faţa oricărui
din ele. Şi e păcat!

Ocupanţii locurilor spate
beneficiază de un tratament
similar. Bancheta e aproape
deloc profilată, amintindu-ţi
de un divan din alea mai vechi,
iar tunelul central nu-i bucură
cu guri de ventilare dedicate
pe ocupanţii de aici. Totuşi,
nu putem să nu fim oneşti
până la urmă şi să
remarcăm că spaţiul
oferit genunchilor, capului
şi chiar pe lăţime, e foarte
generos. Da, la capitolul
spaţiu interior, Subaru
Forester o duce foarte bine.
Şi are şi un portbagaj imens.
Gigantic. Deci, aspectele
practice sunt la înălţime şi
tot plasticul interior de care
vă vorbeam mai sus vă poate
da liniştea că va rezista dârz
la uzuri mai intense.
Motor şi cutie de viteze

Eh, uite că a venit şi vremea să gustăm din motorul Subaru boxer diesel – primul şi deocamdată unicul motor diesel cu configuraţie boxer din lume. Subaru a făcut mare tam-tam din această lansare acum câţiva ani şi părea într-adevăr un pas curajos – să rămâi fidel tradiţiilor de motoare boxer, pe care le ai, chiar şi atunci când concepi un diesel! În momentul lansării sale, Subaru punea un mare accent pe buna echilibrare a propulsorului şi silenţiozitatea lui. Cum se simte, deci, mânuirea unui boxer diesel pe viu?

Ei bine, buna echilibrare se simte într-adevăr, dar nu prea putem spune că există astăzi motoare diesel proaspete în patru cilindri în lume care ar duce lipsă de echilibrare. Dacă ai simţuri mecanice foarte fine, simţi o funcţionare diferită a motorului boxer, în care bătăile cilindrilor de pe o parte şi de alta a arborelui cotit se echilibrează reciproc şi dau o senzaţie mai specială. Dar asemenea afinităţi pot fi simţite doar de cunoscătorii mai avansaţi, ceilalţi mulţumindu-se cu senzaţia funcţionării „normale” a
motorului. Cât priveşte sunetul scos de boxerul diesel, nu putem să-l lăudăm prea mult la acest capitol. Dacă e să-l comparăm cu dieselurile troncănitoare de acum vreo 15-20 de ani, cu siguranţă propulsorul le e net superior. Dacă îl comparăm, însă, cu un diesel nou, apărut în ultimii 5-6 ani, atunci troncănitul lui Subaru boxer diesel e oricum mai pronunţat. Deci senzaţiile sunt plăcute şi demne, dar nu veţi fi de-a dreptul impresionat de sunetul motorului sau silenţiozitatea
lui. La drept vorbind, motorul 1.6 dCi de pe X-Trail sună de departe mult mai ritmic, echilibrat şi silenţios. Şi dieselul de 2.2 litri al celor de la Toyota sună un pic mai avansat. E explicabil, ambele sunt mai noi.

Motorul boxer diesel al lui Subaru poate fi cuplat, însă, numai cu o cutie de viteze manuală. Una cu 6 trepte, etajată reuşit, cu o timonerie bună. Motorul şi cutia fac un tandem foarte reuşit, iar cuplările manuale şi
existenţa a trei pedale îţi dau întotdeauna senzaţii mai sportive în condus. E şi cazul lui Subaru. Nouă ne plac transmisiile manuale şi e deosebit de plăcut să conduci manual mai ales în offroad. Te face să te simţi mai încrezut, mai natural, mai capabil. Dar despre offroad, un pic mai târziu. Acum vă vom spune sincer că cei de la Subaru ar trebui să se grăbească să creeze o combinaţie de transmisie automată pentru acest motor. În segmentul SUV-urilor, inclusiv a celor
la preţ raţional, se simte tot mai mult nevoia unei combinaţii diesel cu cutie de viteze automată, iar dacă nu o ai în gamă, cedezi în faţa concurenţei. Pentru cei care vor neapărat o cutie de viteze automată, Forester le oferă una cu raport continuu variabil în combinaţie cu motorul 2.0 boxer pe benzină, cu şi fără turboaspirare. Ah, dar ca să vedeţi, Subaru tocmai şi-a învăţat lecţia şi va aduce în luna martie 2015 o nouă combinaţie a motorului boxer diesel de 2.0 litri şi a transmisiei automate cu raport continuu variabil Lineatronic! Bingo! – exact ce trebuia, Subaru!
Senzaţii de condus

V-am spus deja că motorul diesel şi cutia manuală cu 6 trepte fac un tandem reuşit şi te fac să te simţi sportiv la volan. Mai spus vă spuneam că volanul şi toate elementele din jur îţi inspiră de asemenea un condus sportiv, cu excepţia profilării scaunlui. Toate astea fiind puse cap la cap, putem spune că noua generaţie Subaru Forester îţi dă, într-adevăr, o
senzaţie de naturaleţe în condus ceva mai mare decât concurenţii ei direcţi. Te simţi mai conectat cu motorul, cu transmisia şi cu minunatul sistem de tracţiune integrală simetrică. Simţi prin pedală şi prin tot corpul tău puterea generată de motor şi modul în care se distribuie ea tuturor celor patru roţi. O simţi mai ales în viraje, mai ales pe drumuri cu aderenţă scăzută. Ne bucurăm să găsim aici senzaţiile alea atât de preţuite la un Subaru! Aici, la
acest capitol, noul Subaru Forester ne adevereşte aşteptările şi ne oferă veritabile delicii în condus.

Totuşi, volanului îi lipseşte un pic mai multă acuitate. E prea lejer şi din cauza asta pierde şi din informativitate. Dacă ţi s-ar astupa ochii şi ar pune mâna doar pe volan, dar nu şi pe pedale, n-ai prea putea spune că e un Subaru. E nevoie de o direcţie mai sportivă, mai acutizată, şi atunci
tabloul de condus ar fi unul de-a dreptul fantastic!

Însă naturaleţea de care vorbeam mai sus compensează aceste mici lipsuri. Nici puterea de „doar” 147 CP a motorului diesel nu-ţi mai pare insuficientă, mai ales că valoarea cuplului maxim ajunge la 350 Nm, oferiţi între 1,600 şi 2,400 rpm. Un Forester cu boxer diesel şi transmisie manuală prinde suta în 10.2 secunde, dar parcă nu rapiditatea sprintului e mai plăcută, ci naturaleţea lui, atunci
când conduci un Subaru. Apropo de naturaleţe, suspensia maşinii e foarte bine setată, înghiţând excelent şocurile carosabilului, dar rămânând foarte naturală în senzaţiile transmise. E o senzaţie mai diferită în care simţi bine carosabilul de sub roţi şi textura lui, dar nu te simţi deranjat sau privat de confort. Dimpotrivă, simţi că e suspensia e moale, dar pur şi simplu îţi transmite onest informaţiile senzoriale despre textura carosabilului prin care mergi.
Am ieşit şi pe renumitele autostrăzi germane fără limită de viteză şi am vrut să-l gustăm la viteze înalte. Caracteristica suspensiei de care vorbeam mai sus îl face pe Forester să se pomenească pe la vreo 150 km/h că ar mai avea nevoie de un pic de fermitate în suspensie, pentru a menaja mai bine curenţii aerodinamici şi forţele laterale. La viteze mai mici de atât, Forester se comportă foarte sigur şi încrezut, însă vitezele cu adevărat
mari şi garda la sol ridicată îl fac un pic mai ezitant în reacţii. Până la urmă, viteza maximă a lui Forester 2.0 D e 190 km/h, aşa că e oarecum firesc ca ultimele valori ale vitezei să fie trecute cu senzaţii ceva mai extreme în condus. Pe drumuri mai virajate însă, la viteze de 90-130 km/h, SUV-ul nipon
înscrie traiectorii foarte plăcute şi sigure, ajutat şi de tracţiunea integrală. E un deliciu să conduci un Forester pe nişte drumuri montane, de exemplu, având substratul ăla tehnic simetric şi o cutie de viteze manuală! Eh, e ceva enigmatic şi tentant în maşina asta, în ciuda plasticului amărât din habitaclu.
Conducând-o, înveţi să nu mai priveşti atât de mult la ambianţa din habitaclu, ci la cea dincolo de geamuri, la ambianţele frumoase prin care poţi să ajungi cu un Forester şi nu ai prea putea să ajungi cu alte maşini, spre exemplu! Pentru că Forester, vă amintiţi, e şi un SUV/offroader până la urmă!
Subaru Forester în offroad

Anume în offroad simţi, poate, cel mai bine dorinţa lui Forester de a te fascina prin naturaleţe. Maşina are o geometrie foarte bună de atac în offroad şi îşi
răsuflecă mânecile foarte uşor pentru a te aventura pe dealuri şi frumuseţi reliefate, indiferent dacă sub roţi ai iarbă mustoasă, prundiş sau noroi. Eh, uite că aici aceeaşi suspensie are un comportament de-a dreptul ideal, reuşind să înghită atât şocurile dese şi sacadate ale unui drum cu prundiş, cât şi denivelările mari şi solicitante ale
unor dealuri neumblate. Da, am găsit asemenea dealuri şi în Germania! Împrejurimile în care am reuşit să ajungem erau atât de linişite şi frumoase, încât, dacă am fi avut vreo pătură, cu siguranţă am fi aşternut-o la umbra unui copac şi am fi tras un pui de somn în inima naturii, lăsându-l pe Forester să se odihnească alături! În acele momente am prins a-l vedea pe Forester dintr-o altă perspectivă, mai ales pe Foresterul nostru cu motorizare diesel şi cutie manuală.
Poate nu e maşina ideală pentru zboruri pe autobahn, poate nu e maşina cu ambianţă lucioasă premium la interior, dar e o maşină perfectă pentru cei ce mai păstrează o conexiune spirituală cu natura şi mai vor din când în când să-şi amintească senzaţiile alea pure şi liniştitoare din sânul naturii. Atunci când timpul parcă
nu se mai grăbeşte nicăieri, iar peisajele din jur pot fi admirate ore în şir.. Iar ca să ajungi acolo, ai nevoie de un offroader care nu se sfieşte la prima denivelare. Ai nevoie de o maşină „naturală”. Şi asta e Forester. Un „pădurar” sadea, care îţi spune să nu alergi după artificii lucioase, dar să preţuieşti esenţa. Şi el se descurcă de minune acolo, în miezul esenţei naturii...
După momente lungi de plăcere cristalină în sânul naturii, am privit harta sistemului de navigare a lui Forester. Sistemul e cam simplist, desigur, dar am zărit ceva mai departe, spre nord, o zonă mare împădurită. Ce-ar fi să mergem în inima pădurii cu Forester? Ce ar putea fi mai plăcut?

Zis şi făcut. Peste vreo jumătate de oră de condus lejer pe drumuri extraurbane germane, am ajuns şi la
pădurea vizată. Drumul pe care am apucat devenise tot mai îngust, iar apoi sub roţi nu mai avea decât prundiş. Suspensia îţi face treaba admirabil, eliminând toate alele mici vibraţii pe care le ştim cu toţii atunci când mergem pe un asemenea drum pietros. E formidabil, ne îndrăgostim tot mai mult de Subaru Forester! Iar aici am putut să ne confirmăm cele spuse mai sus despre habitaclu – n-o
fi el cel mai frumos şi mai plăcut la atingere, dar e asamblat cu nădejde, nicio scârţâituri nereuşind să răzbată de pe vreun loc uitat.

În scurt timp am ajuns şi în zone lipsite de pietriş. Am înaintat pe drum de pământ curat, pe unde abia se mai desluşeau urmele rarelor vehicule care mai trec prin acea pădure. Solul, de altfel, era destul de umed, iar noi
începuserăm să simţim tot mai des pierderi de aderenţă şi redistribuiri eficiente ale cuplului, realizate de sistemul de tracţiune integrală. Aveam nişte roţi simple de vară, nu de
offroad, deci nu ne puteam aventura chiar pe oriunde, dar atât timp cât nu forţezi logica, SUV-ul ăsta continue să-ţi facă treaba discret şi eficient, înaintând fără ezitare.
Dar ce-ar fi să forţăm, totuşi, un pic logica? Să mergem în provocări mai mari decât cele fireşti pentru a vedea până unde reuşim să înaintăm cu nişte anvelope de vară în condiţii mai
extreme? Văzuserăm alături de traseul îngust pe care îl parcurgeam un drum în pantă, răzmuiat de izvoare subterane. Era moale de tot, iar faptul că era în pantă făcea aproape absurdă urcarea, în schimb ne dădea şanse că vom putea ieşi în marşarier atunci când nu vom mai putea înainta. Am cuplat treapta 1 a transmsiei şi am pornit încrezuţi într-acolo. Nu prea rapid, abia de aveam vreo 5 km/h. Atunci când panta a început să se
accentueze, toate cele patru roţi ale maşinii şi-au pierdut aderenţa utilă şi maşina dădea semne că nu mai are de ce să se apuce pentru a se căţăra mai departe. Hm, ce-ar fi să o luăm un pic mai repede? Am cuplat marşarierul, am coborât înapoi la baza pantei, cu un pic de rezervă în faţă. Am cuplat din nou transmisia în faţă şi am sporit cu încredere viteza până spre 15-20 km/h! Oh, aici a început adevărat aventură offroad! Subaru
Forester se încăpăţânase frumos să lupte cu demnitate şi a început a arunca noroiul de sub roţi, oscilând intens de la denivelările mari de sub roţi. Întrucât dedesubtul roţilor aveam un sol noroios la maxim, maşina derapa şi de la traiectoria iniţială într-o parte şi în alta, şi derapările trebuiau corectate întotdeauna pentru a nu ne izbi lateral în vreunul din copacii de alături! Dar esenţial e că maşina a înaintat! A înaintat incredibil de curajoasă în panta aia răzmuiată, osclilând şi luptându-se să ne arate că nu se dă bătută! A înaintat până când
acolo, în susul pantei, noi am descoperit că nu mai exista cale de acces. Luminişul ăla pe care noi l-am luat drept drum se terminase pur şi simplu şi dădea în desiş şi copaci, printre care nu aveam cum să trecem. Era încredibil că Forester reuşise să se caţere până aici cu nişte simple
anvelope de vară pe el! Maşina asta ne-a convins că are un sistem de tracţiune integrală fabulos de reuşit şi plăcut, iar cu niţele abilităţi mai avansate te poţi aventura îl locuri
formidabile! Subaru Forester e pregătit pentru offroad! Mult mai pregătit decât pare şi chiar îndrăznim să spunem că e mult mai pregătit decât concurenţii pe care i-am menţionat mai sus!
Verdict: Subaru Forester 2.0 boxer diesel

Noua generaţie Subaru Forester te bucură printr-un design exterior mult mai fidel valorilor Subaru pe dinafară, însă habitaclul îi este contradictoriu – plăcut şi sportiv prin unele elemente şi atemporal şi dezamăgitor prin altele. Practicismul însă, îi rămâne la înălţime. Senzaţiile de condus sunt
deosebit de naturale şi plăcute, deşi volanului nu i-ar lipsi un plus de acuitate, iar la viteze extreme cursele lungi ale suspensiei, mai pregătite pentru offroad şi drumuri dificile, îi fac pe Forester să nu fie pofticios de
viteze mai mari de 150 km/h. La viteze fireşti, însă, maşina se simte foarte încrezută chiar şi pe drumuri asfaltate. Iar offroadul e arealul unde SUV-ul nipon îţi întrece orice aşteptări, prin senzaţii naturale şi o ambiţie nesfârşită
de a înainta acolo unde un SUV obişnuit de talia lui ar rămâne blocat fără nicio şansă. Dincolo de toate, maşina asta are în ea ceva special, care te face să-i ierţi neajunsurile şi să intri într-o conexiune specială cu ea. Poate că trebuie să-ţi placă natura şi explorările în sânul ei pentru a simţi aceste senzaţii. Însă Forester e gata să te uimească odată ce porneşti într-acolo.
PiataAuto.mdIlie Toma
6
5,483
GALERIE FOTO (94 IMAGINI)
COMENTARII (2)
Vlad
Chişinău
la 19 Ianuarie 2015 - 16:22
Foarte obiectiv test, bravo PA!
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 22 Ianuarie 2015 - 20:02
Elegant si rafinat!
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!