Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z
Testăm noile motoare diesel Opel în Irlanda
17 Iunie 2015
Cei de la Opel se află în plină ofensivă inginerească, sau, mai simplu zis, în plină lansare a motoarelor noi şi eficiente, de generaţie nouă, care să se fie conforme cu standardele de emisii tot mai stricte, dar şi să ofere parametri dinamici mai impresionaţi, iar astfel modelele diesel Opel să devină şi mai plăcute în condus, dar şi mai atractive pentru cumpărători. Da, doamnelor şi domnilor, pentru că în zilele noastre nu ne mai mulţumim doar cu eficienţa excelentă a unui diesel – vrem
cuplu şi putere de la un motor diesel, vrem rafinament în funcţionare şi sunet plăcut, vrem plăcere în condus şi pasiune de la un asemenea propulsor!

Redacţia noastră a avut de curând ocazia să meargă tocmai în Irlanda, o ţară fantastică pe care am vizitat-o pentru prima dată. Am mers până acolo tocmai pentru a gusta din motoarele diesel, noi şi delicioase, create de inginerii Opel şi montate sub capota
lui Mokka şi Insignia şi Insignia Country Tourer. Să vedem, deci, cum se simt astăzi două proaspete motoare germane, de 1.6 litri şi 2.0 litri, pe două modele pe care, în principiu, le cunoaştem deja de la teste indivuale cu Mokka şi Insignia Country Tourer. Tocmai de asta nu vă vom vorbi foarte mult despre calităţile generale ale celor două modele, expuse de noi în acele teste, ci ne vom focusa pe ingineria şi mai ales pe senzaţiile de condus ale celor două noi motoare diesel germane!
Inginerie germană

Da, doamnelor şi domnilor, dacă în trecutul îndepărtat Opel monta pe modelele sale motoare diesel dezvoltate în parteneriate cu alţi producători, precum ar fi Fiat, de exemplu, astăzi ofensiva inginerească a germanilor aduce de ani buni motoare noi, dezvoltate de inginerii mărcii germane. Câteva din aceste motoare noi le-am şi testat sub capota ultimelor modele Opel şi întotdeauna acesteau ne-au părut
net superioare faţă de motoarele de dinainte. Dar acum, germanii nu se opresc aici şi-şi îmbunătăţesc propriile creaţii, completând un portofoliu de motorizări diesel proprii pentru toate modelele din gama lor. Dar este oare ingineria noilor motoare cu adevărat germană?

Eh, în lumea globalizată de astăzi
această întrebare îşi cam pierde
sensul şi ea ţine mai mult de
originea mărcii pentru care un
propulsor e dezvoltat. Iar în cazul
celor de la Opel, parte a grupului
General Motors, globalizarea
procesului de creaţie este pe alocuri
incredibilă. Centru ingineresc Opel
al motoarelor diesel e localizat în
Torino, Italia, de pe vremea când
inginerii de acolo colaborau cu cei
de la Fiat. Astfel, ingineria de bază
a propulsoarelor e realizată acolo.
Apoi, altă echipă de ingineri GM din SUA, sub egida diviziei cu
sigla Pontiac, desăvârşesc procesul ingineresc. Şi aici nu se opreşte alaiul, după ce toate sunt pregătite, echipa de ingineri din Russelsheim, patria celor de la Opel, face calibrarea finală pentru fiecare model şi transmisie. Aceste două motoare diesel noi, pe care le testăm astăzi, au trecut prin acest circuit global ingineresc foarte complex, pentru a ajunge astăzi sub capota lui Mokka şi Insignia Coutry Tourer. Haideţi, să vedem, deci, care e rezultatul aceste inginerii şi cum se simt ele în condus?
Anturajul Irlandei

Irlanda e o ţară foarte specială în întreaga ei esenţă. Dincolo de legendele despre tradiţiile locale, această ţară aproape insulară are o geografie impresionantă, pe care să tot vrei s-o explorezi, mai ales de la volanul unei maşini. Din păcate, unica mâhnire de la volanul unui automobil vine
atunci când îţi dai seama cât e de mică această frumoasă ţară, iar tu ai mai fi vrut să savurezi geografia ei. Şi totuşi, durata plăcerii nu slăbeşte neapărat din intensitatea ei, aşa că noi am mers extrem de entuziasmaţi la acest test drive.

În Irlanda se circulă pe partea stângă a drumului, ca în Marea Britanie. Am
crezut, iniţial, că vom avea de-a face cu maşini cu volanul pe dreapta la acest test, dar spiritele noastre s-au liniştit când am descoperit că flota de test venea din Germania şi era, deci, cu volanul pe stânga. Dar a trebuit să circulăm pe partea stângă a drumului, evident, iar unii dintre noi au avut nevoie de ceva timp de adaptare.
Opel Mokka 1.6 CDTI 136 CP

Cunoscătorii motoarelor diesel din familia Opel vor intui imediat despre ce e vorba: noul motor de 1.6 litri şi 136 CP vine să-l înlocuiască pe renumitul 1.7 CDTI de 130 CP, care era un adevărat veteran în tabăra Opel. Era
un motor rezistent şi destul de fiabil, dar trăncăneala diesel specifică era prezentă, iar construcţia lui era gândită câteva decenii în urmă, fiind perfecţionată între timp. Noul
motor de 1.6 litri, însă, e tocmai cel poreclit „dieselul şoptitor” în familia Opel, şi astfel vine să aducă un nou grad de rafinament pentru Moka şi, desigur, calităţi dinamice mai bune şi o
eficienţă sporită. Noul motor poate fi cuplat cu cutie manuală sau automată, cu tracţiune integrală adaptivă sau tracţiune faţă. Transmisia manuală e disponibilă cu ambele tipuri de tracţiune,
în timp ce cutia de viteze automată e disponibilă doar cu tracţiune pe faţă.

Noi am pornind explorarea Irlandei cu o versiune cu tracţiune faţă a lui Mokka. Am condus anterior noul motor 1.6 CDTI de la Opel pe mai multe modele
ale mărcii – Meriva facelift şi Astra – dar am apucat să-l cunoaşte şi într-o variantă super-eficientă a lui pe Meriva, într-o provocare diesel de lungă distanţă. De fiecare dată am rămas cu impresii excelente, iar atunci când am analizat comparativ noile motoare diesel de 1.6 litri din lumea auto, am nominalizat acest motor pe poziţia 2 în cele top, la foarte mică distanţă de lider. Deci, e un motor despre care avem o părere foarte bună!
Dar, pe Mokka, noul propulsor pare să facă un mariaj mai puţin ideal, cel puţin în versiunea cu tracţiune faţă. Izolarea fonică a acelui exemplar Mokka de culoare, albă, cu care am explorat iniţial Irlanda, s-a dovedit a fi surprinzător de rarefiată, mai redusă decât o ţineam minte noi la testul drive al lui Mokka din momentul lansării pe piaţă. Sunetul
motorului pătrundea destul de intrusiv la interior, iar cel mai deanjant din toată orchestra acustică era sunetul turbinei motorului, pe care o auzeai întotdeauna şuierând discret, undeva în fundal. Nu am auzit aceste sunete la alte modele Opel, dotate cu acelaşi propulsor, deci, fie e vorba de o calibrare mai nereuşită a noului propulsor cu Mokka, fie e vorba
pur şi simplu de o izolare fonică mai slabă a modelului, care lasă toate aceste sunete mecanică să pătrundă la interior.

Dinamismul dat de motor e acelaşi pe care îl ştim şi îl aşteptat. Pentru talia lui Mokka, cei 136 CP şi 320 Nm sunt mai mult decât suficienţi pentru a-i imprima un dinamism suficient, iar cuplul mare face ca şi ia ieşirea din viraj maşina
să poată imprima traiectorii dinamice. Şi senzaţiile din volan au fost destul de plăcute, şi plăcerea rulării prin Irlanda. Dacă ne-am fi lipsit de sunete, motorul ăsta ne-ar fi trezit aceleaşi impresii frumoase ca întotdeauna şi pe Mokka, cu un bun dinamism, o funcţionare ritmică şi un feedback prompt. Doar sunetele ne-au stricat plăcerea condusului. Şi unde mai pui că Irlanda are porţiuni rurale cu drumuri foarte, foarte rele, aproape prundiş, iar acolo
am început a auzi şi mici greieraşi în habitaclul lui Mokka. Pe maşina aia aveam impresia că nivelul de calitate ştiut de mine anterior în cazul lui Mokka, scăzuse cumva, se rarefiase parcă. Ştiu că la Mokka multe din elementele constructive par identice, dar diferă la versiunile cu tracţiune integrală, în favoarea calităţii pentru versiunile superioare. Iar primul exemplar Mokka pe care l-am condus în Irlanda mi-a lăsat un gust amărui.
Ceva mai târziu, însă, am luat în mâinile mele un alt exemplar Mokka, de culoare roşie, cu tracţiune integrală şi cutie de viteze manuală. Ei bine, doamnelor şi
domnilor, senzaţiile au
fost în măsură să mă fac să cred că
mă aflu la volanul unui cu totul alt
model. Izolare fonică mai bună, un sunet mult mai filtrat al motorului şi niciun sunet suplimentar în habitaclu! Acest exemplar Mokka e cu totul altă
mâncare de peşte! Iar graţie tracţiunii integrale, maşina e mult mai manevrabilă în viraje strânse, aşa că am savurat-o cu mult mai multă
plăcere pe drumurile curbate ale Irlandei! Asta am aşteptat din start de la maşina asta! Şi uite că de-abia aici am descoperit aceste senzaţii plenare! Vă
recomandăm, deci, ca o sugestie şoptită la ureche, să alegeţi o versiune cu tracţiune integrală a lui Mokka
1.6 CDTI, pentru că nu doar tipul tracţiunii diferă. Suntem siguri că aţi înţeles sugestia.
Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 170 CP

Eh, dragii noştri... Atunci când am urcat în Insignia Country Tourer ne-am pomenit într-o oază veritabilă a calităţii
şi a confortului cu tentă premium. Maşina asta e una din cele mai reuşite şi admirabile din câte le-a creat Opel vreodată. Ce poziţie superbă de condus! Ce ţinută de drum! Mokka părea o jucărie pe lângă graţia de la bordul lui Insignia Country Tourer. Şi,
în asemenea dotări de vârf, Opel Insignia Country Tourer poate concura curajos cu break-urile cu capacitate sporită ale mărcilor care şi-au legiferat prezenţa în liga premium! Superb model!
Dar haideţi să vorbim despre acest nou propulsor diesel de 2.0 litri şi 170 CP. Insignia şi Insignia Country Tourer au mai avut şi până acum motoare diesel de 2.0 litri în gama lor, deci care e noutatea pe care o aduce noul propulsor? Ei bine, noua motorizare e dezvoltată pe baza acelui propulsor de 2.0 litri despre care tocmai v-am pomenit, dar inginerii Opel au adăugat
o mulţime de elemente avansate, care să-l facă, permiteţi-mi să spun, cu adevărat hi-tech. Turbina, spre exemplu, e una cu geometrie variabilă, iar actuatorul său nu mai e unul pe bază de vacuum, ci unul acţionat electric, iar astfel reacţia de răspuns, şi aşa foarte bună, a fost îmbunătăţită cu 20%. Mai mult ca atât, pentru durabilitate, turbina are răcire cu apă, iar circuitul de ulei are un filtru suplimentar în imediata apropiere a turbinei! Camerele de
combustie ale motorului au fost regândite, iar un nou sistem de injecţie funcţionează la presiune de 2,000 de bari şi poate asigura până la 10 injecţii pe fiecare cilindru la fiecare ciclu cilindric. Şi dacă ar fi să continuăm şi mai detailat de atât, v-am putea explica schimbări esenţiale în sistemul de recirculare a gazelor de eşapament EGR, care a fost integrat cu turbina
într-un singur sistem, dar nu vrem să vă obosim cu detalii atât de specializate. Vă putem spune mai simplu, că motorul ăsta a beneficiat de o inginerie cu adevărat consistentă şi modernă, care l-a făcut extrem de avansat!

Iar în condus cei 170 CP şi 400 Nm ai motorului se simt gustos de tot! Motorul nu are nevoie de overboost pentru a livra cei 400 Nm, ci îi pune pe tavă imediat, de la 1,750 rpm la 2,500 rpm. Astfel, mai ales în combinaţie cu transmisia manuală de pe versiunea condusă de noi, plăcerea pură a condusului şi manevrării turaţiilor
e extraordinară. Sunetul e plăcut, cu un tembru gros şi echilibrat, iar vibraţiile nedorite sunt insesizabile. Îndrăznesc să spun că această combinaţie de motor cu cutie de viteze manuală se simte ca o maşină foarte bărbătească, masculină. Cuplu şi putere imense, precizie foarte bună în acţiune şi un control deplin. Da, un Opel Insignia Country Tourer cu noul motor 2.0 CDTI de 170 CP e o maşină extrem de plăcută, foarte aventurieră, foarte
dinamică şi savuroasă în condus, iar în combinaţie cu cutia de viteze manuală o simţi parcă şi mai plină de forţă în caracterul ei. Inginerii au făcut o treabă excelentă cu noul motor, iar Insignia Country Tourer, ca şi model, ne-a convins încă o dată că e o adevărată navă amiral în tabăra germanilor de la Opel!
PiataAuto.mdIlie Toma
1
3,135
GALERIE FOTO (45 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
TESTE DRIVE DE CARE AŢI PUTEA FI INTERESAT
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!