Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z
Audi A8 L W12
8 Aprilie 2016
V-aţi întrebat vreodată care e diferenţa de senzaţii între un motor entry-level şi motorizarea de top a unui model? În prima parte închipuiţi-vă senzaţiile celui mai accesibil motor, cu dinamismul pe care-l poate oferi acesta şi toate echipările de bază asociate, iar de cealaltă parte imaginaţi-vă vârful absolut al ierarhiei unui model, acolo unde motorul de top e gândit pentru cei ce nu economisesc, ci cumpără modelul mai ales pentru plăcerea supremă? Şi
acum tranzitaţi acese închipuiri în liga limuzinelor luxoase. În partea incipientă a ierarhiei stau motoare de şase cilindri, or, mai nou, chiar de patru cilindri, de 2.0 litri turbo, iar în vârful ierarhiei aveţi sub capotă un motor de tocmai 12 cilindri! O fi plăcut să conduci vârful absolut al unei limuzine luxoase? O fi plăcut să fii condus de către un şofer în ambianţa vârfului absolut al unei limuzini luxoase? Ce-aţi zice dacă am descoperi împreună aceste senzaţii?!
Am avut ocazia de curând să merg la un întreg tur de teste drive speciale prin Germania cu Alex Berdicevschi, talentatul nostru fotograf şi videograf colaborator. Iar datorită lui Alex, nu doar maşina acestui test drive vine în ipostază supremă, ci şi imaginile testului!... Da, doamnelor şi domnilor, în Ingolstadt ne aştepta un ditamai Audi A8 L W12, cu care să ne răsfăţăm cât dorim...
Bătălia pentru cel mai bun automobil din lume

În liga limuzinelor premium, puţinii reprezentanţi se bat întotdeauna aprig pentru titlul de „cel mai bun” automobil din lume. Iar asta se întâmplă pentru că producătorii pun întotdeauna miza maximă pe modelele din acest segment, înglobând tot ce au mai bun în momentul creării lor, toate tehnologiile noi şi inovative, toate dotările luxoase menite să vă alinte la bord. Uitându-ne la triada germană din acest segment, formată din Mercedes-Benz S-Class, BMW Seria 7 şi Audi A8, modelul din testul nostru este ce dintâi apărut dintre ele. Deşi a trecut deja şi de un facelift de mijloc de carieră, băieţii mai proaspeţi, S-Class şi Seria 7, au apărut mai târziu şi n-au ezitat să facă uz de
tehnologii mai multe şi mai noi, apărute între timp. Astfel, când am testat cele două am rămas încântaţi de fiecare dată şi am tot menţionat că ultimul apărut în segment reuşea de fiecare dată să-şi adjudece titlul de cel mai bun automobil din lume.

Dar ne amintim şi astăzi cât de fascinaţi am fost de actuala generaţie Audi A8, atunci când a fost lansată. A fost un pas
gigantic pentru Audi şi pentru întregul segment. Anume Audi a ridicat atunci standardele acestui segment până la culmi nevăzute. Iar noi avem astăzi interpretarea de vârf absolut a acestei filosofii admirabile pe nume A8, interpretare de după facelift, care vrea să ne ia în lumea ei şi să ne convingă că un Audi A8 L W12 este şi astăzi capabil să le facă faţă concurenţilor, ba pe alocuri chiar să-i mai şi tachineze. Este oare aşa?
Prezenţă

Litera „L” din denumirea maşinii
înseamnă Long, adică ampatament
mărit. Iar motorizarea W12 vine doar
în combinaţie cu ampatamentul mărit.
Acum priviţi limuzina asta. Ea spune
fără cuvinte, dar spune imediat, că e
interpretarea de top absolut. E
ca şi cum ţi-ar şopti când o
priveşti „sunt luxul, sunt
definiţia luxului, sunt
starea supremă a
ceea ce poate fi o maşină”. Şi nu e doar o inducţie, ci e o declaraţie directă prin aspectul maşinii. Priviţi calandrul maşinii, cu linii proeminente cromate, ce ascund un fundal de plasă cu şi mai multe linii cromate, dar mai
discrete. Priviţi jantele cu 15 spiţe duble, executate dintr-un aliaj şlefuit până la un aspect de aluminiu lucios. Nici nu mai e nevoie să mai vorbim şi de micile accente cromate de pe caroserie, care fortifică aceeaşi senzaţie de somptuozitate. Însăşi lăţimea imensă a maşinii şi lungimea ei de 5.27 metri îţi
spun că priveşti la liga
superioară a industriei auto.
Iar semnătura finală a absolutului e
reprezentată chiar emblemele cu
combinaţia „W12”, montate pe
calandru, aripile faţă şi portbagaj.
Faţă, lateral şi spate, cu alte cuvinte,
astfel încât de oriunde ai privi maşina
asta, să ştii imediat – ăsta e un W12,
cel mai scump şi mai exclusivist
Audi A8.
Ambianţă interioară

Obsesia inscripţiilor W12 nu sfârşeşte
la exterior. De îndată ce deschizi
portiera, o inscripţie iluminată W12
îţi urează binevenit pe pragurile
maşinii. Planşa de bord
are doar tradiţionala emblemă „quattro” pe ea, însă cadranele de bord îţi amintesc imediat ce le porneşti că ai de-a face cu W12.

Luxul e omniprezent la bordul lui Audi A8 L W12. Fiecare detaliu este lucrat cu grijă, fiecare cusătură e trasă cu
delicateţe, iar selecţia materialelor e una cu totul nobilă. Aluminiu şlefuit, lemnul cu o textură naturală, pielea – toate reuşesc să-ţi accenteze senzaţia luxului desăvârşit. Dar există şi mici indicii, care trădează trecerea timpului faţă de când
a fost conceput acest model, indicii care contrastează un pic cu ceea ce oferă concurenţii. Calitatea afişajului display-ului central al sistemului multimedia e unul din aceste indicii, or afişajul mai
trădează nişte pixeli mai mari, daţi uitării deja de liga luxoasă din lumea auto. Cadranele de bord nu sunt digitale, ci analogice, însă au un display mare între ele, care îndeplineşte toate funcţiile digitale necesare, iar calitatea afişajului
acestui display este foarte bună. De fapt, cadranele analogice nu mă întristează deloc, ba dimpotrivă, îmi par mai naturale, şi-mi par că se asociază mai bine cu un motor aspirat natural de
cilindree enormă. Cei mai pretenţioşi ar putea menţiona şi stilul comenzilor sistemului de climatizare, dar pe noi acestea nu ne deranjează prea mult. Ne place enorm, însă, prezenţa ceasului
analogic de pe centrul planşei de bord. Ne plac difuzoarele în formă de clepsidră ale sistemului Bang & Olufsen, puse prin părţi pe planşa de bord. Ne place şi forma volanului, şi levierul
transmisiei, şi zona aia de recunoaştere a scrisului de mână, şi poziţionarea butonului de start al motorului pe consola centrală, aproape de cotieră. Ne place, în general, designul simetric şi cu mult bun gust al habitaclului, ne
place poziţia la volan şi confortul cu care te copleşesc imediat scaunele faţă. Sunt masive, moi, extrem de confortabile, iar masajul completează senzaţiile divine din călătorii.
Dar asta e floare la ureche pe lângă confortul de care beneficiază cei doi pasageri ce pot lua loc în spate. Aici există scaune senatoriale, despărţite de o consolă masivă, iar scaunele sunt, de fapt, nişte fotolii imense, şi mai luxos profilate decât cele din faţă, cu la
fel de multe reglaje, funcţii de masaj, încălzire şi ventilare. Pasagerii de aici au comenzi depline la toate aceste funcţii, dar şi la cele de climatizare individuală, pentru că Audi A8 L W12
are 4 zone ale sistemului de climatizare. Iar gurile de ventilare pentru ocupanţii de aici vin de sub scaunele faţă, din tunelul central, dar şi din montanţii laterali centrali ai maşinii. Tot pe
montanţi sunt amplasate şi nişte
difuzoare suplimentare ale sistemului
audio, astfel încât maşina asta e o
adevărată sală de concerte.
Ocupanţii de aici au acces la
sistemul multimedia central al
maşinii, dar pot folosi şi separat
sistemul pentru a asculta
fiecare ce-şi doreşte în
căşti. Da, maşina vine
şi cu nişte căşti
wireless. Iar în
faţa fiecărui
pasager
există şi un display mare, ce le poate permite interacţionarea mai intuitivă cu sistemul multimedia sau vizionarea unui film, spre exemplu. Există şi un telefon
propriu al maşinii, la bord, în stilul clasic al acestor limuzine. De fapt, există cam orice vă puteţi imagina la bord. Până şi o reţea WiFi de mare viteză. Eh, ce
spuneţi, Audi A8 L W12 nu rămâne cu nimic în urmă la tehnologiile şi luxul de la bord, nu? Da, multe din aceste funcţii nu sunt centralizate pe o interfaţă
digitală, pe o tabletă de exemplu, fiind accesibile prin butoane directe, dar întodeauna în exploatare te convingi că
prezenţa butoanelor tangibile nu e cu nimic mai rea decât funcţiile unei interfeţe digitale, care se mai poate şi
descărca uneori. Ori om fi noi trecut de 30 de ani şi ne simţim bine cu butoane în era digitală, ori experienţa de
interacţiune cu acestea este chiar fantastică într-un Audi A8 L W12!

Cu tot luxul ăsta de pe locurile din
spate, am ajuns să-l invidiez de la
volan pe Alex, care luase loc
într-unul din scaunele senatoriale.
El se putea bucura de toate aceste
tehnologii, inclusiv şi de WiFi-ul în
mişcare, dar eu eram condamnat
să ţin volanul în mână şi să
conduc W12-ele sub
capotă! Cum pot să mă
plâng de una ca asta, veţi zice?
Dar haideţi să vedem se senzaţii
oferă limuzina asta în condus!
Senzaţii

Ajung tot mai rar să conduc un motor aspirat natural, de cilindree mare, în lumea auto modernă, pentru că sunt pe cale de dispariţie. Sunt sigur că şi viitoarea generaţie A8 va avea un motor turboaspirat în rol de vârf de ierarhie. Dar acum, astăzi, Audi A8 L W12 vine cu un motor aspirat natural, de 6.3 litri,
cu 12 cilindri în formă de W. Ce înseamnă formă de W? Ei vine, motorul ăsta seamănă cu două motoare V6 lipite alături, având patru blocuri câte trei cilindri, iar blocurile sunt poziţionate în formă de W.

Dintr-o capacitate cilindrică de 6.3 litri, un motor turboaspirat ar scoate fără probleme vreo 600-700 de cai-putere,
însă motorul lui Audi A8 L W12 scoate 500 CP relaxaţi, izvorâţi dintr-un motor ce funcţionează întotdeauna odihnindu-se. Cuplul maxim ajunge la 625 Nm, şi e atins la 4,750 rpm. De asta, şi senzaţiile oferite de acest motor sunt altfel decât cele livrate de motoarele turboaspirate moderne.

La turaţii joase, apeşi pedala şi motorul începe a toarce imediat urcarea în
revoluţii circulare, graţie puterii naturale, dată de cilindree. Şi puterea urcă gradual, linear, odată cu urcarea în turaţii, neexistând boost-ul cela cu care ne-au obişnuit motoarele turbo. La început, parcă-l aştepţi dacă eşti deja obişnuit cu el. Apoi, începi să te îndrăgosteşti din nou de senzaţia demult uitată, parcă, a unui motor
imens, aspirat natural, în care puterea vine altfel, pur şi simplu. Fără dopaje suflate, fără stoarceri, ea vine pur şi simplu ca un şuvoi, din inima mecanică a acestei maşini. Iar atunci când urci motorul ăsta în turaţii, te surprinzi admirând forţa celor 500 de cai naturali ce împing lejer această limuzină imensă! Puterea e transmisă tuturor
celor patru roţi, iar odată ce ea vine linear, nu există pierdere de putere şi derapaje nenecesare. Forţa imensă pune în mişcare toate patru roţi, iar acestea lucrează într-o echipă perfectă pentru a-i imprima maşinii o acceleraţie, pe cât de nebună, pe atât de galantă. Audi-ul ăsta atinge prima sută după numai 4.6 secunde! Dar asta nu se
simte prin zmunciri ştrengăreşti! Puteţi monitoriza acest timp doar după vitezometru şi un cronometru! Cert este că maşina are o forţă imensă, dar absolut imensă sub capotă, pe care o
foloseşte zâmbind parcă, sfidând legile fizicii şi în acelaşi timp ţinându-te într-o cochilie de confort suprem, fără măcar să te zmuncească mai agresiv! E o inginerie într-atât de rafinată, încă îţi
vine să spui că maşina asta e o legendă vie, care va rămâne mai pe urmă în amintirea fanilor ca ultimul Audi A8 atât de natural. Pentru că toate sunt atât
de speciale aici, dar în nici una din senzaţii nu se simte intervenţia sistemelor electrice. Suspensia e pneumatică şi te izolează până la
absolut de toată textura drumului, dar ea nu compensează electronic forţele fizice, ele fiind gestionate cu lejeritate de
lăţimea mare a maşinii, de construcţia complexă a braţelor suspensiei şi de sistemul quattro. Numai puntea
faţă are cinci braţe de stabilizare pentru fiecare roată, iar ambele punţi au bare tubulare anti-ruliu. Şi
toată această complexitate mecanică inginerească dă senzaţii absolut divine la bord, fie că eşti la volan, fie că eşti pe bancheta spate.

Mă întristează doar sunetul
motorului. E prea izolat de
mine, şi aş fi vrut să-l aud mai mult, dar înţeleg că cei de la Audi şi-au dorit o izolare acustică perfectă a interiorului, pentru toţi cei de la bord. Şi totuşi, chiar şi atunci când sunetul motorului pătrunde niţel la bord, la turaţii înalte,
el are un timbru de bariton, nu unul de bas, cum aş fi aşteptat de la un motor de 6.3 litri, cu 12 cilindri. Îmi amintesc că până şi multe motoare V8 sună mai gros şi mai sonor, nemaivorbind de V12, dar aici arhitectura în formă
de W îşi spune cuvântul în înmuierea sunetului. Nici măcar într-o parcare subterană, turând motorul, n-am putut scoate un sunet mai fioros. Deh, manierele aristocratice sunt de vină. Puterea e imensă, dă senzaţii
ameţitoare, dar se aude discret în vâltoarea acţiunii.

Am călătorit departe cu limuzina asta,
până spre poalele munţilor Alpi ai
Germaniei, acolo unde castelele se
întâlnesc pe fiecare pisc montan. Am
alergat pe autostrăzi şi cu 180, şi
cu 240 km/h, iar la o asemenea
viteză Audi A8 L W12 rămâne extraordinar de silenţios. Da, chiar şi la asemenea viteze puteam discuta încet cu Alex de pe bancheta spate, iar din sistemul Bang & Olufsen se distingeau la fel de bine clinchetele unei orchestre de jazz cu percuţie minunată. Ce plăcere să te afli la bordul acestei maşini!
Atunci când am ajuns pe drumuri montane şi ne-am convins din nou de ţinuta rutieră absolut impecabilă, dar în acelaşi timp foarte naturală, a maşinii prin virajele strânse. Şi cutia de viteze tiptronic, cu 8 trepte, îşi face minunat treaba chiar şi atunci când vrei să ieşi accelerând din viraje. Schimburile de trepte sunt întotdeauna logice, şi extrem de prompte. Ne-a plăcut şi faptul că atunci când accelerezi uşor, cutia lasă motorul să prindă forţă în mod natural, fără a retrograda imediat. Desigur, dacă treci maşina în regim Sport, ea va fi
mai dornică de retrogradări, pentru a-ţi oferi accelerări şi mai prompte. De altfel, regimul Sport dictează nişte modificări, dar ele nu schimbă total caracterul maşinii, întărind un pic suspensia, acutizând reacţiile motorului şi cutiei, dar, după ce l-am probat un pic, am trecut din nou la regimul confortabil obişnuit, numit Auto, care i se potriveşte mult mai bine lui A8 L W12. Există şi un regim Confort, care va înmuia suspensia la maxim şi vă va face să aveţi senzaţia că plutiţi pe apă când mergeţi, dar la viteze mai mari
reacţiile maşinii devin un
pic mai ferme în mod automat, apropiindu-se de cele din regimul Auto. Puteţi alege oricare din aceste regimuri, pentru că maşina îşi păstrează caracterul de naturaleţe manierată în fiecare din ele şi nu-şi schimbă radical ţinuta de drum. Şi nici nu are de ce să o facă, pentru că ea, ţinută, e prea bună încât să aibă ipostaze prea diverse.
După aproape jumătate de mie de kilometri parcurşi cu maşina asta, trebuia să ne despărţim de ea, dar nu vă vom spune aici despre regretele despărţirii, ci vă vom întreba, mai degrabă, cât credeţi că a consumat Audi A8 L W12, cu tot cu motorul ăla
imens de 6.3 litri? Ei bine, ce ziceţi de o medie de 11.8 litri/100 km? Ea scăzuse chiar la 11.2 litri/100 km când intrasem în Ingolstadt înapoi, dar vreo 15 minute de ambuteiaje au ridicat-o înapoi exact
la 11.8 litri. Concluzie: în ambuteiaje motorul ăsta nu e eficient, dar la drum întins consumă aproape la fel ca un motor de o cilindree de două ori mai mică! Dar plăcerea în mânuirea e absolut incomparabilă!
Un fel de verdict,
dacă putem spune


Senzaţiile simţite în acest test
nu pot fi supuse unei tentative de
a le face un sumar, pentru că am pierde ceva important din ele. Am spus totul, aşa cum a fost simţit la bord, în întreg articolul acestui test drive şi fiecare parte formează tabloul acelei experienţe desăvârşite dintr-un Audi A8 L W12.
Dar cât costă un Audi A8 L W12 în Moldova? Mult. Foarte mult. Şi nu doar în Moldova. Şi în Germania costă mult. De fapt, la el acasă un Audi A8 L W12 porneşte de la un preţ de 143,800 euro fără opţionale. În Moldova un Audi A8 L W12 porneşte de la un preţ aproape identic – 145,000 euro, fără opţionale,
iar cu un preţ de 170,000-180,000 euro, sau poate chiar un pic mai mult, vă puteţi echipa o maşină într-o ipostază similară celei din test. Nu e pentru toţi, e evident, şi nici în Germania nu şi-o
pot permite decât cel mai înstăriţi şi de succes oameni. E vârful absolut al unei limuzini de lux ce poartă sigla cu patru inele pe calandru. E măiestria absolută şi luxul absolut a tot ce înseamnă Audi
astăzi. Iar dacă ajungi să conduci o maşină ca asta, sau să fii condus, după mulţi ani de muncă şi carieră performantă, vei simţi întotdeauna la bord că ai o viaţă împlinită.
PiataAuto.mdIlie Toma
5
4,122
GALERIE FOTO (76 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!