Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Lexus NX 300h

29 Ianuarie 2016
Ilie Toma
Lexus NX 300h
Povestea modelului Lexus NX a început foarte îndrăzneţ, prin lansarea unui concept pe care noi l-am poreclit din start drept „cyborg”. E vorba de conceptul LF-NX, un prototip de crossover cu zeci suprafeţe plane, convexe şi concave, toate îmbinate într-o creaţie ce părea adusă dintr-o altă galaxie. Întâi conceptul a fost prefaţat înainte de salonul auto de la Frankfurt din 2013, apoi surprins pe viu de redacţia noastră la acelaşi salon, apoi, peste două luni a fost prezentat peste ocean într-o formă niţel evoluată, numită LF-NX Turbo. În fine, în primăvara anului 2014 Lexus a dezvăluit în SUA şi modelul de serie NX, pe care noi l-am poreclit deja un cybord civilizat, pentru că-şi mai temperase din formele absurde, iar în luna august 2014 a început şi producţia acestui model la uzina Miyata a celor de la Lexus, situată, evident, în Japonia. De aici încolo, n-a durat prea mult până să vedem şi ipostaza europeană a lui Lexus NX. E un model care ne-a intrigat mult de când l-am văzut în versiunea de serie şi pe care am reuşit să-l prindem în premieră la un test drive special în Moldova! Mai mult ca atât, avem la test versiunea cu propulsie hibridă NX 300h, or noi avem o pasiune mai veche pentru hibrizii Lexus încă de la testarea celei de-a doua generaţii Lexus RX, în versiune 400h, în anul 2008, apoi şi celei de-a treia generaţii Lexus RX, în 2010, tot în versiune hibridă, de această dată cu indicele 450h! Evident, astăzi vorbim de un nou model în gama Lexus, mai compact decât RX, iar indicele 300h ne sugerează şi o configuraţie corespunzătoare dimensiunilor noului model! Dar suntem extrem de curioşi să descoperim atât senzaţiile de la bordul noului crossover nipon, cât şi consistenţa evoluţiei sistemelor de propulsie hibridă Lexus! Să vedem, deci, doamnelor şi domnilor, ce înseamnă astăzi cu adevărat noul Lexus NX 300h!

Prezenţă

Cyborg-ul s-a civilizat. De la concept la versiunea de producţie, această creaţie a mai aruncat de pe ea detaliile prea ţipătoare şi a lăsat esenţialul, pe ici pe colo cizelat de maeştrii de design. Astfel, dintr-un cyborg ţipător, care năştea senzaţii controverse la văzul lui, NX s-a transformat într-un SUV atlet foarte îndrăzneţ, plin de personalitate, care îţi atrage privirea ca un magnet şi care nu mai pare deloc un mutant, ci mai degrabă o creaţie foarte inspirată, detaşată de valul convenţionalului. Deşi conceptul ne cam ţinea la distanţă, modelul de serie ne place mult. Şi unde mai pui că Lexus NX a adoptat şi nişte mici detalii picante în stilul ultimelor modele Lexus, care-l fac să pară şi mai civilizat şi inovaţional – un calandru în formă de clepsidră, LED-uri de zi în formă de „L” poziţionate sub blocurile optice principale, precum şi nişte prize laterale verticale foarte profilate.

Privită din plan lateral, silueta lui Lexus NX e foarte dinamică şi agresivă în acelaşi timp. Roţile mari, accentuate şi de zonele de plastic din jurul aripilor îi conferă forţă în aspect, iar evazările puternice ale aripilor, provenite de la concept, îi accentuează această senzaţie. Linia plafonului curge dinamic spre spate, dar nu într-atât de mult încât să taie cu totul şansa de spaţiu pentru ocupanţii spate, fiind, în schimb, compensată vizual de linia geamurilor, care sfârşeşte foarte iscusit în zona montanţilor spate. Blocurile optice spate sunt cel puţin la fel de ciudate ca formă precum cele din faţă, dar sunt şi la fel de bine integrate în tabloul de design. Plus că în partea de jos a posteriorului mai există mici condimente create chiar doar de dragul designului. Şi farurile de ceaţă frontale au o formă ciudată şi sunt adânc ascunse în inciziile laterale, dar cât de frumos sunt integrate în designul maşinii! Da, la Lexus NX nu forma urmează funcţia, ci funcţia urmează formele! Şi cât e de plăcut să vezi asta! Să vezi că cineva astăzi mai îndărzneşte să creeze o maşină cu un accent pe un design atât de curajos şi dificil, realizarea căruia necesită mult mai multe costuri de producţie. Simţi oarecum că la maşina asta nu s-a economisit pe muchie de cuţit, ci s-a mers pe crearea unui produs integru, care să fie cât mai aproape de ideea originală. În zilele noastre, asemenea senzaţie îşi merită de una singură admiraţia!

Ambianţă interioară

Şi designul interior emană expresia ultimelor tendinţe în formele habitaclelor Lexus, unde formele groase şi proeminente se îmbină cu simetria, senzaţia de hi-tech şi percepţia de lux. Volanul exprimă cel mai bine atributele de „gros” şi „proeminent”, iar consola centrală cu continuarea ei pe tunelul central e cea care accentuează aerul de maşină ultra-tehnologizată. Lexus are o manieră de a formata ultimele console centrale în zone etajate, proeminente, însă aici s-a recurs la un singur etaj pronunţat, în partea superioară a lui fiind poziţionate comenzile sistemului de climatizare şi un ceas analogic, iar în partea de jos – cele ale sistemului multimedia. Gestionarea sistemului multimedia se face cu ajutorul unei rotule şi a câtorva butoane din jurul ei, mai aproape de stilul germanic. Comenzile transmisiei şi ale regimurilor de condus sunt poziţionate alături şi e interesant că de fiecare dată când se cuplează poziţia „P” a levierului transmisiei, se activează automat frâna de mână, iar atunci când se schimbă o altă poziţie a transmisiei, frâna de mână este şi ea degajată automat! E foarte logic acest algoritm, până la urmă cam de asta ai nevoie de fapt şi te întrebi de ce nu s-au gândit şi alţi producători la asta!

Pe tunelul central există şi un alt element pe care nu l-am mai întâlnit la o altă maşină. E vorba de o oglindă detaşabilă, tapiţată cu piele pe dosul ei, cu mâner de retractare şi cu poziţia ei special rezervată acolo! Pare să semene cu un gadget scump, cu un telefon scump, şi nu e decât o altă chestie care va fi utilă în puţine situaţii şi la destul de puţini proprietari, dar uite că ea există, ca demonstraţie că cei de la Lexus le-au prevăzut pe toate probabile şi puţin probabile! Doamnele şi domnişoarele au acum un motiv în plus să cumpere modelul ăsta!

Display-ul central are o grafică bun de afişaj, iar sistemul multimedia funcţionează logic şi intuitiv. Calitatea grafică e slabă doar la camera video de marşarier, dar acest simptom pare să fie omniprezent pe foarte multe maşini nipone. Sistemul audio de pe dotarea din test, însă, are o calitate excepţional de bună şi curată a sunetului.

Materialele din habitaclu merită o menţiune separată. Ele repetă întru totul aerul hi-tech al maşinii, aşa încât aici nu veţi găsi clasicisme precum inserţiile de lemn, sau crom lucrios. Veţi găsi, însă, piele luxoasă pe bord, aluminiu mat, facturi metalice şi plastic de o bună calitate. Planşa de bord este moale la atingere, iar pielea de pe scaune are o factură atât de fină şi de calitativă, încât pare adusă din liga limuzinelor ultra-luxoase de vârf. Da, doamnelor şi domnilor, crossoverul ăsta nipon nu cedează cu nimic în faţa concurenţilor germani proaspăt lansaţi, ba chiar pe alocuri toate elementele interiorului par mult mai rezistente şi mai de nădejde fixate. Iar aerul premium de la interior e unul consistent şi veritabil! În Lexus NX există şi foarte mult spaţiu la interior. Ocupanţii faţă nu se pot plânge de nimic, beneficiind şi de nişte scaune foarte confortabile, bine profilate, cu susţinere laterală excelentă. Marea dilemă este, însă, în mod firesc, cât de mult spaţiu e oferit ocupanţilor locurilor spate? Vă spunem un mic secret: Lexus NX este construit pe rădăcina platformei tehnice a lui Toyota RAV4. Zicem rădăcină pentru că mult prea multe elemente sunt total diferite în întreaga maşină, însă ampatamentul celor două modele e identic, prin urmare spaţiul interior e oarecum similar. Adică aproape la fel de generos, cu mici diferenţe la spaţiul pe înălţime, unde acesta s-a redus de la enorm de mult la pur şi simplu mult. Lexus NX oferă, deci, spaţiu cu generozitate ocupanţilor banchetei spate, inclusiv dacă acolo vor sta trei pasageri, iar bancheta dispune şi de reglaje pentru sporirea confortului, dar şi de o cotieră centrală. Pasagerii de aici beneficiază şi de guri de ventilare dedicate, iar în fiecare portieră de aici sunt montate alte două difuzoare. Vă ziceam noi că sistemul audio e unul extraordinar de bun. Iar izolarea fonică a habitaclului este şi ea apreciabilă – curenţii aerodinamici lipsesc, zgomotul la rulare este infim, iar motorul este pur şi simplu dificil de descifrat cu simpla ureche, mai simplu fiind să urmăreşti cadranele de bord, care, apropo, sunt foarte informative în toate regimurile de funcţionare a sistemului de propulsie.

Volumul portbagajului lui Lexus NX 300h e niţel afectat de podeaua mai înaltă, care, la rândul ei, e motivată parţial de existenţa bateriilor. Totuşi, în acest portbagaj vor încăpea cu uşurinţă bagajele unei familii într-o călătorie mai lungă sau chiar nişte obiecte mai mari, la nevoie.

Senzaţii în condus

Sistemul de propulsie hibridă al lui Lexus NX 300h urmează o configuraţie deja tradiţională pentru crossoverele Lexus – un motor pe benzină şi două electromotoare, unul din care e poziţionat aproape de puntea faţă, iar altul – pe puntea spate. Motorul pe benzină nu are conexiune mecanică directă cu puntea spate, aşa că tracţiunea integrală se realizează datorită electromotorului de pe puntea spate. În cazul lui Lexus NX 300h, motorul pe benzină are o cilindree de 2.5 litri, o construcţie 4 cilindri în linie şi funcţionează în ciclu Atkinson. Puterea lui e surprinzător de modestă – doar 155 CP la 5,700 rpm, iar cuplul maxim ajunge la 210 Nm între 4,200 şi 4,400 rpm. Motoarele în ciclu Atkinson sunt, însă, foarte eficiente la turaţii medii şi mari, iar combinarea lor cu electromotoare în sisteme hibride compensează excelent dinamismul la turaţii mai joase. Şi unde mai pui că un motor de tocmai 2.5 litri care dezvoltă doar 155 CP va fi întotdeauna relaxat în funcţionare şi, deci, aproape veşnic ca fiabilitate! Cât priveşte electromotoarele, cel din faţă dezvoltă 143 CP de unul singur, iar cel din spate – 68 CP. Pe lângă cele două motoare electrice, care pot propulsa puntea faţă, şi respectiv, spate, mai există un electromotor în faţă, cu funcţie doar de generator. Puterea cumulată a sistemului hibrid nu rezultă însă din aritmetica 155 CP + 143 CP + 68 CP, ci constituie valoarea de 197 CP, formată dintr-o simbioză variabilă a celor trei motoare. Mai trebuie să ştiţi că Lexus NX 300h dispune şi de o transmisie automată cu raport continuu variabil, prin care trece forţa trimisă punţii faţă. Cum se simte, deci, toată această complexitate hibridă în senzaţii reale de condus?

Ei bine, Lexus NX300h are pe cadranele de bord un indicator al rezervei de putere, care-ţi indică disponibilul rămas şi câtă putere foloseşti în timp real. În regim normal de condus, Lexus NX300h se simte suficient de dinamic, cu reacţii echilibrate ale transmisiei automate, conducându-se cu lejeritate şi relaxare. Atunci când presaţi brusc pedala acceleraţiei, cutia retogradează variabil raportul de transmisie în funcţie de cât de mult se apsă acceleraţia şi se includ şi electromotoarele în acţiune, mai ales la prima etapă a demarării unei acceleraţii sau a unei depăşiri. Totuşi, chiar dacă am continuat să ţinem pedala puternic apăsată, indicatorul puterii n-a urcat decât până spre vreo 80 la sută din diapazon. Abia în următoarele episoade, când am inclus şi transmisia într-un regim manual simulat de schimbare a treptelor, indicatorul puterii a urcat până la 100%. Dinamismul lui Lexus NX300h nu este astfel, unul ameţitor, care să vă frapeze prin lipiri de scaune, dar nici anemic nu poate fi numit, oferind un dinamism cât se poate de demn. Transmisia cu raport continuu variabil, de altfel, se adaptează stilului recent de condus şi astfel, după câteva episoade de acceleraţii, va fi mult mai alertată şi mai promptă în reacţii dinamice. Şi apoi, dacă vă doriţi un condus dinamic, există regimul Sport, care mută algoritmii propulsiei şi transmisiei spre oferirea unor performanţe mai imediate.

Lexus NX 300h e extraordinar de plăcut în senzaţiile pe care le oferă la volan, prin informativitatea lui şi prin senzaţiile venite de la suspensie. Aceasta din urmă e fermă şi oferă SUV-ului o manevrabilitate bună, dar are şi o capacitate de absorbţie bună. Lexus NX 300h e modelul care să vă izoleze bine de drumul cariat de afară, permiţându-vă să conduceţi fără stresul de a da peste o denivelare mai mare, dar în acelaşi timp suficient de antrenant pentru a genera zâmbete de satisfacţie de la simpla manevrare a volanului. Aici, în senzaţiile de condus, Lexus NX 300h e extrem de departe de fratele de platformă RAV4, simţindu-se total diferit. Sunt două modele distincte, chiar dacă undeva rădăcinile tehnice pornesc din acelaşi loc, şi asta ne bucură mult, pentru că viitorul posesor al lui Lexus NX 300h va primi ingineria, precizia şi satisfacţia unui produs premium distinct.

Ne place modelul ăsta mult mai mult decât intuiam. Lexus NX 300h are în el un vino-ncoa’ care te face să te simţi bine la interior, fie că eşti la volan, fie că eşti pasager. Îţi place cum se conduce, îţi place cum se simte, îţi place aerul de hi-tech şi ai vrea parcă să te laşi cucerit de tot ce-ţi oferă el.

Am ieşit cu Lewus NX300h şi pe drumul mai acoperite de zăpadă, dacă tot îl testăm iarna. Pornirile fireşti de pe loc includ întotdeauna niţel şi motorul spate, aşa că maşina n-apucă să derapeze pe carosabil lunecos. Dacă forţezi un pic nota, poţi simţi scurte derapaje, de o fracţiune de secundă, pe puntea faţă, dar acestea sunt extrem de repede corectate şi maşina înaintează fără dificultăţi, împinsă de toate patru roţi, în pofida faptului că roţile spate sunt puse în mişcare doar de un electromotor. Da, evident, offroad-ul dur nu se va împăca prea bine cu maşina asta, dar pentru condiţiile uzuale de condus sistemul ăsta E-FOUR de tracţiune integrală e cam suficient.

Consumul lui Lexus NX 300h

Asta e partea care ne-a pus pe gânduri cel mai mult la Lexus NX 300h. Te aştepţi de la un model hibrid să fie eficient, că doar nu în zadar alegi propulsia hibridă. Şi te aştepţi să fie eficient şi în oraş şi în afara lui, mai ales dacă vorbim de un SUV. Dar modelele hibride moderne se dovedesc a fi de multe ori eficiente doar în anumite regimuri prevăzute de producători, eventual mai mult în oraş, sau eventual doar pe prima sută de kilometri pentru modelele plug-in hybrid. Lexus NX 300h nu este un model plug-in hybrid şi, prin urmare, nu poate fi încărcat de la priză. Bateriile lui Ni-MH nu sunt prea mari şi prea grele, iar încărcarea lor are lor în timpul mersului, rulării pe inerţie, frânării, uneori chiar şi atunci când electromotorul faţă împinge puntea faţă bateria este încărcată parţial. Deci, teoretic, maşina face totul pentru Dvs., nu vă impune să vă schimbaţi regimul cu încărcări la priză şi o puteţi exploata ca un crossover obişnuit, trecând din când în când pe la pompa de petrol.

La un moment dat, în testul ăsta, ne-am zis să plecăm mai departe în afara oraşului, resetând cifra de consum la început. Să mergem pe dealuri şi văi, pe traseele Moldovei, ca să vedem ce consum real putem scoate. Apoi să intrăm în Chişinău şi să mergem până în centrul aglomerat al oraşului, ca să vedem cu cât va creşte consumul. Am mers câteva zeci de kilometri, ridicând dealuri şi văi, având o viteză normală de traseu. Nu ne venea să credem ochilor! Atunci când am ajuns la intrarea în Chişinău, Lexus NX 300h înregistra un consum mediu de doar 5.4 litri/100 km! Cum e posibil, ne întrebam noi? Şi pe lângă toate, aveam bateria aproape pe deplin încărcată. Am continuat să conducem în oraş şi am activat regimul pur electric de condus – Lexus NX 300h are un asemenea regim şi poate rula 1-2 km în regim pur electric. Noi am rulat maxim 1 kilometru cu acest regim, apoi sistemul a reinclus şi motorul pe benzină. Spre surprinderea noastră, în condusul de oraş bateria s-a reîncărcat foarte repede. Peste alţi vreo 2-3 km parcurşi, ea era din nou la 75-80% din capacitate. Teoretic, am fi putut include din nou regimul pur electric şi tot aşa se poate economisi foarte mult în oraş. Noi am lăsat sistemul să decidă mai departe, oprind şi pornind motorul pe benzină când consideră el. Am parcurs încă 7 kilometri prin oraş, ajungând până în centrul lui, prin ambuteiaje. Într-un final, consumul a crescut la doar 5.7 litri/100 km!

Incredibilă cifră de consum! Un SUV, dragii noştri! Un SUV hibrid care va avea acelaşi consum şi a doua sută de kilometri la un traseu lung, şi a treia, şi a patra, totul depinde de cât de eficient veţi conduce, dar e cert că el vă poate oferi o eficienţă remarcabilă! Suntem prodund impresionaţi de modelul ăsta! Încă o dată ne-am convins că în tabăra celor de la Toyota şi Lexus sistemele de propulsie hibridă nu sunt doar o mişcare de marketing, ci adevărate instrumente de eficienţă în viaţa reală!

Cât costă Lexus NX 300h în Moldova?

Lexus NX 300h e disponibil în ţara noastră doar cu sistemul de tracţiune integrală electrică E-FOUR şi porneşte de la 43,030 dolari SUA, adică de la vreo 39,350 euro. Dotarea de bază este deja destul de generoasă, însă noi am testat nivelul ierarhic superior acesteia, numit Business, care costă, cu tot cu vopsea metalizată, 48,700 dolari SUA. Echiparea Executive porneşte de la 50,830 dolari, iar Luxury – de la 63,820 dolari. Ediţia F-SPORT, cu puternice accente sportive, porneşte de la 56,400 dolari.

Pe lângă motorizarea hibridă NX 300h, Lexus NX a devenit disponibil în Moldova şi în interpretarea turbo NX 200t! Acolo, însă, e vorba de un sistem de tracţiune integrală mecanică şi o cutie de viteze automată cu 6 trepte, iar acea interpretare porneşte de la dotarea Executive, cu un preţ de 51,000 dolari.

Verdict: Lexus NX 300h

Formidabil. Un model care ne-a lăsat impresii profunde şi memorabile şi care ne-a alintat cu ambianţa de la bord şi cu senzaţiile de condus. Un model cu un design curajos, care iese din valul mulţimii mediocre şi îndrăzneşte a fi diferit. Un model la care am putea pişca niţel doar calitatea grafică a camerei video de marşarier şi la care, cei dornici de dinamism pronunţat, care să-i împingă puternic în scaun, ar putea să mai vrea putere, putând s-o primească din cei 238 CP şi 350 Nm ai motorizării NX 200t. Dar Lexus NX 300h rămâne un model absolut formidabil şi marcant prin întreaga sa esenţă. Cu un spaţiu interior generos şi o calitate premium veritabilă a habitaclului, cu o atenţie admirabilă la detalii şi o precizie premium în senzaţii, dar şi cu tehnologii atât de avansate, care aduc experienţe neverosimile în viaţa reală, modelul poate fi marea descoperire în segmentul SUV-urilor premium de talia asta, unde ne-am obişnuit să domine germanii. Iar consumul... Consumul ăsta incredibil de 5.4 litri/100 km, obţinut de noi pe traseele Moldovei, crescut apoi până la 5.7 litri/100 km în ambuteiajele urbane, e pur şi simplu mai convingător decât orice alt diesel. Ne-am uitat abia după test în fişele oficiale să vedem consumul indicat acolo şi ştiţi că tot 5.2-5.4 litri/100 km e indicat pentru toate regimurile. Deci se confirmă! Absolut incredibile cifre! Absolut fascinant model!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (83 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter