Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Noul Porsche 718 Boxster

22 Mai 2016
Ilie Toma
Noul Porsche 718 Boxster
Mâna mea stângă ia cheia cu siluetă de maşină şi emblemă Porsche pe ea şi o introduce în contactul din stânga volanului. Într-o clipă văzduhul din jur este cuprins de un sunet dulce, un sunet de tact cu totul special al motorului. Apăs niţel pedala de acceleraţie şi între o mie şi două mii de turaţii sunetul acela îmi aminteşte de Porsche-urile clasice, de altă dată! Patru cilindri, care boxează opoziţional. Atât avem în noul 718 Boxster şi tot atâţia cilindri, cu o arhitectură similară, erau şi în acele prime maşini sport Porsche, devenite astăzi exponate de muzeu sau piese de colecţie vândute cu multe milioane la licitaţii. Unii ar putea numi trecerea lui Boxster de la motoare de 6 cilindri la cele de 4 drept „downsizing”, dar sunetul acesta dulce îmi spune deja că e mult mai mult de atât, de o simplă reducere a numărului de cilindri şi de o cilindree mai mică – în cazul noului 718 Boxster – de doar 2.0 litri...

Subtilitate

Să facem un pic mai clare lucrurile chiar de la început: până acum existau Cayman şi Boxster, două modele aproape identice din punct de vedere tehnic, care se deosebeau doar prin caroseria de coupe a lui Cayman şi cea de decapotabilă a lui Boxster. Acum, odată cu facelift-ul de mijloc de carieră, Porsche a unit cele două modele sub umbrela unui singur nume – 718, cu atributul corespunzător tipului de caroserie – 718 Boxster sau 718 Cayman. Aşadar, avem astăzi o versiune împrospătată a unui model care a obţinut un nou nume, dar şi, mai ales, o nouă familie de motoare, cu efecte asupra filosofiei modelului poate chiar mai mari decât schimbarea numelui. Cei care obişnuiesc să nu prea atragă atenţie la detalii, ar putea spune că noul 718 Boxster nu se deosebeşte prea mult de precedentul Boxster, dar nu este nici pe departe aşa. Cea mai vizibilă diferenţă se află la posterior, acolo unde „coada” modelului a căpătat o nouă formă, cu o zonă frumos profilată pe centru, cu inscripţie PORSCHE pe ea şi cu numele 718 scris ceva mai jos. Nouă ne pare într-atât de reuşită acest element definitoriu de design, încât ar putea să-l califice imediat pe 718 Boxster în liga Porsche-urilor clasice, la fel cum spoilerul spate recognoscibil al lui 911 Carrera RS din 1973 îl defineşte de la o poştă.

Dar, de fapt, aproape toate piesele de caroserie a noului 718 Boxster au trecut printr-o redesenare subtilă, care să-i confere modelului o alură împrospătată prin întreaga sa esenţă. Ne plac foarte mult noile blocuri optice – cele din faţă putând beneficia de LED-uri de zi în 4 puncte, ne place şi noua profilare a barei de protecţie faţă, care e mai sportivă şi mai elegantă. Acum 718 Boxster arată ca o maşină sport sadea. Nu mai ai impresia unui Porsche entry-level, ba dimpotrivă îl vezi ca un sportcar elevat, capabil şi dorit de la primul contact. Şi e cu siguranţă în plus să mai vorbim de calitatea excelentă a materialelor de la bord. Chiar şi polimerii din zonele inferioare sunt moi la atingere, iar combinaţiile de culori posibile pot face o diferenţă majoră în aspectul ambianţei de la bord. Ne place extrem de mult noul volan cu structură circulară metalică, iar tematica circulară este preluată şi de noile guri de ventilare de pe planşa de bord. Şi padelele de schimbare a treptelor, de lângă volan, sunt mai convenţionale acum, iar odată cu asta mai intuitive în folosire, întrucât tocmai pe ele noi le criticasem la Boxsterul şi Caymanul anterior. Iar un atribut care merită menţionat neapărat e spaţiul oferit de habitaclu – nici de la volan, nici în rol de pasager, nu te simţi constrâns într-o maşină prea compactă, ci încapi perfect, iar linia acoperişului e deasupra ta, fără a-ţi expune creştetul vântului la viteze mai mari.

Senzaţii cu fior

Dar toate aceste mici detalii devin insignifiante atunci când roteşti din nou cheia în contact şi timpanele urechilor îşi vibrează din nou în tactul motorului. Cine ar fi crezut că sunetul, de unul singur, îţi poate provoca emoţii atât de intense? Cine ar fi crezut că 4 cilindri pot suna mai frumos decât 6 cilindri? Dar acesta e adevărul în cazul noului 718 Boxster!

Iar povestea acustică derivă într-un adevărat extaz de senzaţii intense atunci când porneşti la drum. Motorul are o poftă imensă să împingă maşina, chiar şi de la cele mai joase turaţii. Fie că-l turezi la 1,100 rpm, fie că-l urci la 4,000 rpm – în ambele cazuri îţi va face clipele de la volan pline de extaz. Tembrul de la turaţii joase, între o mie şi două mii de turaţii e diferit şi seamănă extraordinar de mult cu sunetul motoarelor primelor modele sport Porsche din anii 1950 şi 1960! Deşi conduci o maşină modernă, te simţi de parcă ea ar îngloba mai mult ca oricare alt model actual Porsche întregul şir de legende ale modelelor clasice ale mărcii, te simţi de parcă ai conduce o reinventare modernă a renumitei Targa Florio! Iar dacă urci în turaţii sunetul devine mai accentuat pe diapazonul frecvenţelor medii şi înalte, sugerându-ţi şi urcarea în numărul cailor putere livraţi de minunatul motor. Tocmai 300 de cai-putere poate scoate acest minunat motor turboaspirat în 4 cilindri, iar cuplul maxim de 380 Nm e oferit între 1,950 şi 4,500 rpm. Dar senzaţia elasticităţii lui e atât de echilibrată, încât îl simţi pofticios de la cele mai mici turaţii, dar în acelaşi timp odată cu urcarea arcului turometrului simţi puterea şi pofta de viteză urcând la intensităţi crescânde până la linia roşie a turometrului. Nu, noul motor nu este unul din acele propulsoare turbo, care să-ţi dea cuplul maxim imediat, de la cele mai joase turaţii, apoi să-l ţină constant pe o perioadă, iar către ultimele mii de turaţii până la linia roşie să-şi piardă vlaga. Motorul acesta se ţine şi te ameţeşte până la cea mai înaltă turaţie, tot oferindu-ţi mai multă putere, şi mai multă putere, şi mai multă... Şi când mă gândesc că acest motor, este, de fapt, un fel de bun-venit în familia Porsche, cu cea mai mică cilindree dintre toate motoarele de azi ale mărcii! După mine, cu un asemenea bun-venit, eu aş rămâne fericit la un asemenea nivel de putere şi performanţă şi n-aş avea nevoie de mai mult! Cantitatea de putere, sunetul, elasticitatea, transpunerea puterii pe asfalt – toate sunt atât de perfect compatibile şi perfect echilibrate cu dimensiunile şi şasiul noului Porsche 718 Boxster, încât nu simţi nici pentru o clipă nevoia de mai mult! Şi nici măcar nu simţi că turbina ar stoarce din motor o forţă peste puterile lui mecanice – ba dimpotrivă, aproape că nu simţi intervenţia turbinei ci doar rezultatul linear al livrării performanţei. E într-atât de bun motorul acesta, încât pot spune cu mâna pe inimă că e cel mai emoţionant şi plăcut motor în patru cilindri pe care l-am condus în ultimii ani! În mod normal, am predilecţii conservatoare la motoare şi ar fi trebuit să zic că motorul aspirat natural de 2.7 litri de pe Boxsterul de dinainte, cu 6 cilindri boxând opoziţional, era mai bun. Dar nu este aşa, dragii mei! E poate pentru prima dată când un nou motor cu mai puţini cilindri îmi place de departe mai mult decât predecesorul său cu cilindree mai mari şi mai mulţi cilindri! Inginerii Porsche au făcut o realizare neverosimilă cu acest nou propulsor!

Iar Porsche 718 Boxster vine şi cu modificări la suspensie şi şasiu, atât a suspensiei neadaptive, cât şi a celei cu reacţii adaptive şi sistem Porsche Adaptive Suspension Management (PASM), or, noi conducem astăzi o maşină fără acest sistem. Şi până acum, predecesorul lui de actuală generaţie era deja extraordinar de bun în ţinuta de drum şi setările şasiului, dar noul 718 Boxster vine cu o suspensie mult mai rafinat echilibrată. Capacitatea ei de absorbţie e incredibil de bună, mai ales când mă gândesc că asta e o maşină sport! Ea poate trece peste denivelări mai puţin extreme fără zgomote sau ezitări, lăsând impresia că maşina nu se ruşinează deloc de un asemenea carosabil. Iar atunci când ajungi pe un drum mai bun, maşina e cu adevărat lipită de asfalt, neclintită din traiectoria sa. Reacţiile suspensiei sunt atât de potrivite, atât de precise, cu un volan atât de bine conectat cu roţile, încât, deşi 718 Boxster se simte mai diferit decât un Porsche 911, aş putea spune că a ajuns la acelaşi nivel de perfecţiune inginerească. Aici e o altă arhitectură, cu motor pe mijloc, cu altă construcţie a suspensiei, dar nivelul de precizie şi meticulozitate în echilibrări inginereşti desăvârşite e acelaşi! Mai mult ca atât, deşi maşina noastră de test nu are sistem PASM pe ea, atunci când includ regimul Sport sau Sport Plus suspensia pare să aibă reacţii şi mai scurte, şi mai precise. Nu mai rigide, ci mai precise. În confort, după trecerea peste o denivelare, există o clipă scurtă de revenire mai moale a suspensiei în poziţia iniţială, iar în Sport – clipa asta de relaxare nu mai există şi şasiul revine la poziţia iniţială la fel de ferm şi precis. I-am întrebat pe cei de la Porsche cum se explică acest efect fizic şi au menţionat ceva de un management activ al elementelor de suport al motorului, la care se adaugă efectele de acutizare a volanului, iar acestea compensează cumva forţele fizice mai bine, generând acest efect. Nu vreau să vă duc prea mult în lumea explicaţiilor inginereşti, vreau mai degrabă să rămânem în lumea intensităţilor senzoriale – puneţi în Sport noul 718 Boxster şi savuraţi plăcerea unui condus de o precizie pe care doar un Porsche de talia asta îl poate oferi. Şi savoarea plăcerii de condus e uriaşă. O poziţie de condus joasă, aşa cum se cuvine unui asemenea sportcar, îţi accentuează senzaţia de manevrabilitate lipită de pământ cu super-clei a lui Porsche 718 Boxster.

Extraordinară maşină! Atât de plină de pasiune şi emoţie, cum puţine modele noi reuşesc astăzi să fie! Atât de frumoasă şi subtilă, atât de subtil echilibrată, încât ai vrea să porneşti chiar acum, în acest moment, cu ea prin drumurile curbate ale Alpilor europeni, savurând urcuşurile şi serpentinele cu acest neverosimil nou motor şi aceeaşi cutie automată excelentă PDK, iar apoi şi coborâşurile graţie frânelor excelente. Frânele, de altfel, sunt de oţel, dar aici funcţionează sfaturile piloţilor profesionişti de a le încălzi un pic înaintea unui condus cu adevărat sportiv – primele apăsări de pedală, cu discurile reci, te impun să apeşi un pic mai tare pedala, dacă eşti suficient de atent să prinzi această minusculă diferenţă, iar după ce le încălzeşti un pic, acestea devin ferme şi eficiente, stăpânind magnific maşinuţa asta superbă de 300 CP.

Inginerie, inginerie şi iarăşi inginerie, domnilor. Când urci pe un muscle-car sălbatic, cu motor imens, ieşi transpirat şi tremurând de intensitatea emoţiilor, spunând că e cea mai nebună maşină pe care ai condus-o vreodată. Atunci când ieşi dintr-un Porsche 718 Boxster, ieşi cu o emoţie profundă de admiraţie faţă de o cu totul altă ingineriei, a perfecţiunii micilor detalii într-un echilibru aproape incredibil şi te convingi pentru a câta oară că, poate, perfecţiunea e mult mai greu de atins decât haosul impresionant. Nu ştiu, alegeţi voi care dintre cărările emoţiilor din lumea auto vă este mai aproape, dar e cert că noul Porsche 718 Boxster ne-a lăsat un gust mai savuros decât am fi putut spera în cele mai luminoase vise! E un nou model absolut extraordinar, într-atât de extraordinar, încât dacă-i privesc şi preţul mult mai accesibil decât un 911, ajung să spun că mi l-aş dori chiar mai tare decât marele 911. În ţara noastră un 718 Boxster porneşte de la 47,800 euro – aproape de două ori mai accesibil decât legendarul nouă-unu-unu, iar cu tot cu opţionale, maşina noastră din test are un preţ de 63,700 euro şi cred sincer că are tot ce-ţi poţi dori pe ea, iar la cât de bine se simte suspensia ei, nu mai ai nevoie neapărată nici de PASM-ul reacţiilor active.

Noul Porsche 718 Boxster e într-atât de bun, încât spulberă orice întrebare dacă şi-ar merita sau nu banii. Ba chiar şi raţionaliştii ar putea constata că e printre modelele care-şi merită, poate cel mai mult banii din gama Porsche. E ca şi cum ai discuta dacă se merită să investeşti în sănătate în viaţa ta, în sport, în alimentaţie corectă, în fericire? Care, dacă nu tocmai aceste calităţi îţi formează calitatea vieţii tale? E tocmai aşa şi în cazul lui Porsche 718 Boxster. Poţi lua o maşină de patru ori mai ieftină să te ducă în punctul A în punctul B, la fel cum poţi mânca dintr-un fast food în locul unei salate sănătoase, sau poţi să ai constituţia corpului cam ramolită pe la 35 de ani în loc să te simţi plin de viaţă făcând sport şi menţinându-ţi forma. Aţi priceput, cu siguranţă. E o chestie de alegere pe care cale vrei şi poţi să păşeşti în viaţă – pe cea a inerţiei raţionaliste sau pe cea un pic nebună a dorinţei de perfecţiune şi intensitate a vieţii? E aproape ca-n răscrucile de drumuri din poveştile copilăriei noastre – o iei la stânga, ai parte una, o iei la dreapta, ai parte de alta. Şi cu siguranţă Porsche 718 Boxster te aşteaptă să-ţi recompenseze alegerea în tărâmul un pic nebun al dorinţei de perfecţiune şi intensitate plină de conţinut a vieţii.

Scuzaţi-mă, dar nu pot să nu închei acest test vorbind din nou despre motorul acesta excepţional! Motorul! Motorul lui 718 Boxster e absolut incredibil! Gata, aşa mă simt mai bine şi îmi pare c-am spus totul. Iar acum mă duc să-mi verific conturile bancare, să ştiu când reuşesc şi eu să ajung cu un 718 Boxster în garaj...
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (65 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter