Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Noul Suzuki Baleno. Eficienţă de diesel la un motor pe benzină?

16 Iunie 2016
Ilie Toma
Noul Suzuki Baleno. Eficienţă de diesel la un motor pe benzină?
Priviţi-l pe noul Suzuki Baleno şi ziceţi repede cu cine credeţi că se luptă în calitate de concurenţi? Volkswagen Golf? Opel Astra? Ford Focus? Şi da, şi nu. Pentru că Suzuki vrea să ne ameţească rău de tot, amestecând toate noţiunile convenţionale ale segmentelor auto clasice şi să ne ofere maşini ce pot fi cu greu definite într-un segment anume. A făcut-o cam la fel cu noul Vitara, iar vânzările acelui model au întrecut orice aşteptări. Acum o face şi cu noul Baleno, o maşină ce se vrea un hatchback compact, cu caracteristici de „clasă Golf”, dar care vine cu dimensiuni mai compacte decât acei concurenţi, încât, tehnic vorbind ar trebui s-o încadrăm în segmentul lui Corsa, Polo şi Fiesta. Şi totuşi, în gama Suzuki există şi modelul Swift, care e mult mai apropiat de acestea din urmă. Dar să nu ne lăsăm prea repede derutaţi şi să vedem ce aduce noul Baleno cu adevărat!

Cei de la Suzuki au muncit mult pentru noul Baleno, construindu-l pe o platformă tehnică nouă şi dotându-l cu câteva motoare noi, printre care şi noul BoosterJet turboaspirat pe benzină, de 1.0 litri şi 3 cilindri în linie, cu 111 CP la activ – o armă importantă în cucerirea pieţei europene. Motorul ăsta poate fi cuplat atât la o cutie manuală cu 5 trepte, cât şi la una automată cu 6 trepte! Iar o altă opţiune e dată de un motor aspirat natural de 4 cilindri, tot pe benzină, cu 1.2 litri capacitate, care dezvoltă 90 CP. Acesta din urmă poate fi cuplat cu o transmisie manuală sau una automată cu raport continuu variabil (CVT). Anume o asemenea versiune, de 1.2 litri cu cutie CVT, testăm noi astăzi! Hm... Nici o ofertă diesel în gamă, nici măcar pentru Uniunea Europeană?...

Prezenţă

Nu, despre Suzuki Baleno nu se poate spune că e un model frumos, sau atrăgător ca şi design. Formele lui sunt niţel anoste şi asiatice, pe alocuri condimentate cu mici picanterii care-l mai salvează de la o prezenţă cu totul anonimă. În lista acestor condimente pot fi incluse profilările barelor de protecţie, proeminenţele evazate de pe aripile spate şi montanţii faţă vopsiţi în negru, care-i conferă maşinii proporţii mai dinamice. Totuşi, modelul are nişte blocuri optice destul de banale, iar în dotarea testată de noi acestea n-au LED-uri. În schimb LED-uri există ceva mai jos, sub forma unor blocuri care par un pic rupte din peisaj. Forma calandrului e cea care e desenată mai reuşit, având continuări spre blocurile optice.

Habitaclu

Noi testăm dotarea minim posibilă pentru versiunea cu cutie de viteze automată, numită GL, ceea ce înseamnă că avem şi un nivel minim de echipări la bord. Totuşi, aşa cum ne-a obişnuit şi la Vitara, Suzuki are decenţa de a instala o listă admirabilă de echipări chiar în dotarea standard, aici intrând toate dotările de siguranţă, inclusiv ESC, dar şi chestii de confort decent la bord pentru zilele noastre, precum sistemul de aer condiţionat sau sistemul multimedia cu port USB şi conectivitate Bluetooth, toate cu comenzi pe volan. Dotările mai avansate primesc un sistem multimedia cu display mai mare şi sistem de climatizare automată, iar între cadrane îşi face loc un display multifuncţional color în locul celui monocolor de pe exemplarul testat de noi.

Per total, designul planşei de bord e plăcut ochiului, cu o simetrie calmă, fără excese. Zona comenzilor sistemului de aer condiţionat pare mai puţin inspirată şi executată cu un plastic mai puţin calitativ. Plasticul bordului, însă, deşi nu e moale, are o textură foarte apropiată de cea a polimerilor moi, fiind foarte plăcut la atingere şi lăsând impresia unei calităţi foarte bune. Volanul şi levierul transmisiei sunt tapisate cu piele, iar la acesta din urmă butonul de activare a regimului Sport e poziţionat în partea stângă, pentru a fi acţionat cu degetul mare. Tapiseria textilă e una mai de calitate demnă, un pic mai bugetară fiind căptuşeala tavanului. De asemenea, pe alocuri se mai remarcă locuri cu plastic mai rugos, dar toate elementele de interior sunt bine asamblate, iar atmosfera un pic austeră îi poate fi iertată lui Baleno dacă ne gândim la dotarea minimă pe care o avem azi în mâinile noastre şi la preţul ei foarte bun, de 10,500 euro cu tot cu cutia de viteze automată, sau 8,800 euro dacă am alege o versiune similară cu cutie manuală.

Scaunele faţă necesită un timp de adaptare a poziţiei în ele, întrucât la început denotă incomoditate, dar efectul ăsta de ajustări repetate pentru găsirea poziţiei perfecte dispare după vreo oră de condus. Există spaţiu suficient chiar şi pentru adulţii mai masivi, iar suporturile laterale, deşi nu sunt foarte sportive, sunt destul de eficiente în viraje. Volanul nu se reglează pe adâncime, ci doar pe înălţime, şi nu există nici cotieră – dar acest ultim element e foarte răspândit în acest segment.

Marea uimire în habitaclu a venit atunci când m-am aşezat pe bancheta spate, în spatele scaunului faţă ce tocmai fusese ajustat la înălţimea mea de 1.87 metri. Nu numai că am constatat că picioarele îmi încap fără probleme, ci mai aveam şi cel puţin vreo 5-6 cm de rezervă până la scaunul faţă! Şi aveam spaţiu şi pe lăţime, şi pe înălţime, fără a atinge cu capul de tavan! Da, cu siguranţă la spaţiul oferit pasagerilor spate Suzuki Baleno se încadrează într-un segment superior!

Portbagajul lui Baleno nu este prea mare, dar are o podea dublă ajustabilă, fapt care-i sporeşte practicismul. Pentru cazuri speciale, bancheta spate poate fi rabatată pentru a se crea mai mult spaţiu de încărcare.

Senzaţii în condus

În mediul urban, Suzuki Baleno se simte în apele sale mai ales datorită agilităţii sale prin traficul aglomerat. Are ceva din calităţile lui Swift la acest capitol, şi, ajutat şi de o bună vizibilitate, cu Baleno se poate circula foarte sprinten prin oraş. Suspensia modelului absoarbe bine denivelările şi gropile autohtone, ajutată şi de lăţimea mică a roţilor, cooptată cu înălţimea mare a lor, or, dimensiunea anvelopelor noastre e de 175/65 R 15. Izolarea fonică în habitaclu e una moderată, pe măsura aşteptărilor unei maşini din acest segment, la un preţ atât de accesibil.

Tot în mediul urban remarcăm şi o funcţionare interesantă a tandemului dintre motorul de 1.2 litri şi cutia automată cu raport continuu variabil. La demarări transmisia pare să favorizeze turaţii un pic mai mari decât necesarul real de care ar avea nevoie maşina pentru dinamismul solicitat, or motorul e suficient de elastic la turaţii mici încât să împingă fără probleme maşinuţa de la un semafor la altul. Totuşi, la fiecare pornire de pe loc există impresia unor turaţii nenecesare în plus, cu vreo câteva sute de rpm mai mult decât ar fi necesar. Probabil se dorea asigurarea unui dinamism în cazul în care s-ar dori o accelerare mai pronunţată, şi acest dinamism e asigurat dacă se apasă pedala mai intens, doar că de el nu e întotdeauna nevoie. Dacă se menţine maşina într-un dinamism mai pronunţat, cutia va urca repede motorul până pe la 4-5 mii rpm şi va menţine turaţiile constante în timp ce maşina-şi va lua viteză. Pentur cei neadaptaţi cu transmisiile CVT, poate exista senzaţia unui dinamism mai redus din cauza fundalului acustic al unui motor turat la aceleaşi valori constante, dar transmisia are grijă să schimbe în continuu raportul, ca maşina să şi accelereze. Senzaţiile din coloana de direcţie sunt un pic plastice, dar şi destul de informative pentru manevre precise în traficul urban.

În afara oraşului, dinamismul lui Baleno e mai moderat, cutia automată stând întotdeauna de gardă la cea mai mică solicitare de dinamism. Practic, dacă aveţi un deal în faţă, sau aţi apăsat un pic mai mult pedala acceleraţiei, cutia va ajusta vizibil raportul de transmisie, urcând repede motorul cu vreo 1-2 rpm în sus, pentru a vă oferi imediat dinamismul necesar. Totuşi, cu 90 CP şi 120 Nm la activ, e evident că propulsorul de 1.2 litri nu-i împinge în scaune pe cei de la bord. Maşina împinge binişor, dar fără efecte neaşteptate. Am încercat să facem şi depăşiri mai rapizi – am apăsat puternic pedala imediat ce banda de sens opus a devenit liberă, dar nu am ajus la kickdown, iar motorul şi cutia şi-au ajustat repede raportul şi turometru a indicat pe loc vreo 5,500 rpm, iar maşina a prins repede viteza necesară pentru efectuarea sigură şi rapidă a manevrei. Prin urmare, în călătorii lungi nu veţi fi nevoit să staţi o veşnicie în spatele vehiculelor mai lente pe drumuri înguste. Trebuie să ştiţi, însă, că Baleno nu oferă rapoate predefinite care ar putea fi schimbate manual, cum o fac aproape toate transmisiile de acest tip, nu există nici padele şi nici levierul nu dispune de un regim manual, prin urmare doar activarea butonului Sport vă poate asigura turaţii mai mari într-o serie lungă de manevre, spre exemplu. Însă cutia lui Baleno e suficient de inteligentă să facă acelaşi lucru prin apăsarea mai puternică a acceleraţiei, înţelegându-vă aceste intenţii dinamice. Pe levier mai există şi o poziţie „L”, plasată mai departe de „D”, fapt care vă poate determina de multe ori să nimeriţi accidental în „L”, mai ales în primele zile de condus. Ei bine, acel „L” vine de la low, dar nu vă imaginaţi că e un demultiplicator de cuplu, pentru că ar fi absurd pentru o asemenea maşină. E vorba de un regim cu schimbare limitată a turaţiilor, cutia păstrând un raport mic de transmisie, ca în primele trepte ale unei cutii convenţionale. E un regim mai potrivit pentru coborârile în pantă, eventual pentru teren alunecos, şi, dată fiind lipsa unui regim manual, acest regim se va dovedi a fi util.

Confortul la rulare la viteze mai mari e destul de bun, dar anvelopele noastre au un mic zgomot la rulare. Capacitatea de absorbţie a suspensiei rămâne la fel de bună, iar manevrabilitatea şi ţinuta de drum sunt la un nivel foarte demn pentru o compactă urbană, luând în considerare şi faptul că pe puntea spate avem o bară de torsiune simplă. Ba chiar mai mult, Suzuki Baleno îşi menţine o ţinută de drum sigură şi la viteze de 130-140 km/h, aşa încât şi călătoriile pe autostrăzile europene vor fi relaxante. La asemenea viteze, turaţiile motorului se pot stabiliza pe la 2,500 rpm, un indice foarte bun pentru o eficienţă la drum lung.

Eficienţă de diesel la un motor pe benzină?

Apropo de eficienţă, drumul de „dus” al testului nostru drive l-am făcut cu nenumărate accelerări maxime, viteze mari, frânări, staţionări pe loc cu motorul pornit – Suzuki Baleno din testul nostru n-are sistem start/stop – şi după câteva zeci de kilometri buni ajungeam la destinaţia cea mai îndepărtată de capitală cu o medie de 9.0 litri/100 km. Cu un asemenea ritm maxim, media e foarte bună, iar pe drumul înapoi vom avea o manieră de condus mai uzuală pentru a vedea ce consum real putem să scoatem în condiţii mai obişnuite.

În scurt timp, însă, ne-a prins una din furtunele învolburate ce s-au perindat prin Moldova zilele trecute. La început părea a fi doar o ploaie intensă. Vine primul viraj strâns şi maşina îşi păstrează ţinuta, dar anvelopele înguste fac puntea faţă să alunece într-un efect de subvirare. Sistemul ESC a intervenit imediat, astfel încât un şofer mai neavizat nici n-ar fi avut timp să sesizeze momentul de pericol. Apoi a început adevărata furtună...

Şi a început atunci când ne-am pornit pe următorul segment de drum spre Chişinău, pe care ne doream să-l parcurgem într-un ritm obişnuit la bordul unei asemenea maşini, resetând consumul la pornire. Aveam vreo 90-100 km/h, dar ploaia se făcea tot mai puternică, ştergătoarele de parbriz funcţionau la maxim, iar vizibilitatea se redusese drastic. Deşi maşina avea în continuare o ţinută de drum sigură, vizibilitatea redusă ne-a făcut să mai reducem din viteză. Turna cu găleata, iar noi deja ne ziceam că media noastră de consum va fi zădărnicită de ploaia asta intensă, care ne face să mergem mai încet decât ne-am fi dorit.

Am continuat tot aşa pe tot traseul, iar ploaia părea că nu se mai opreşte. Pe anumite segmente de drum am mai putut să mărim viteza, pe altele a trebuit să depăşim cu rapiditate tiruri staţionate pe carosabil din cauza ploii. Nu mai speram la un consum bun. Dar, când am ajuns la intrarea în Chişinău, după vreo 55-60 km parcurşi pe un asemenea traseu plin de intemperii, media consumului lui Suzuki Baleno era de doar 4.1 litri/100 km! Patru litri la sută, doamnelor şi domnilor! Cu un model spaţios, cu cutie automată şi un motor destul de elastic cât să fie plăcut în condus! Cu un asemenea consum real, nu mai există absolut nici o necesitate pentru o motorizare diesel, dragii noştri! Motorul ăsta pe benzină are deja o eficienţă de diesel, fără capriciile unelor motoare diesel exploatate în ţara noastră! Am aruncat abia apoi ochii în fişa tehnică oficială să văd consumul declarat acolo – 3.7 litri/100 km în regim pur extra-urban, 5.2 litri/100 km în regim urban şi 4.2 litri/100 km în regim mixt. Deci, aproape exact ceea ce-am obţinut noi! Aceste cifre sunt foarte aproape de adevăr! Admirabil! Eficienţa noului Suzuki Baleno 1.2 CVT este, cred, atributul care ne-a impresionat cel mai mult în cadrul acestui test!

După ce-am mai făcut câţiva kilometri prin puhoaiele de apă din capitală, adunate între timp pe toate drumurile, stând şi prin ambuteiajele create odată cu ele, vreme de vreo douăzeci de minute cel puţin, media consumului nostru a crescut la doar 4.6 litri/100 km. Iar asta ne facem să spunem cu certitudine: noul Suzuki Baleno are o eficienţă de diesel cu un motor pe benzină! Nu ştim încă ce face motorul turbo de 1.0 litri, şi poate vom afla ceva mai încolo într-un alt test drive, dar cu motorizarea de 1.2 litri Suzuki Baleno e o maşină incredibil de eficientă şi raţională până la urmă. Cu bani moderaţi cumpăraţi o maşină ce muşcă dintr-un segment superior mai ales la spaţiul interior, dar care e în acelaşi timp uşoară şi plăcută în condus şi foarte adaptată condiţiilor de exploatare din ţara noastră. Iar când mai luaţi în calcul şi eficienţa reală pe care o obţineţi chiar cu motorizarea de bază, şi faptul că primiţi dotări de siguranţă depline tot în echipările de bază, atunci constatăm că noul Baleno îşi merită cu vârf şi îndesat banii. Da, mai există locuri unde s-a economisit la designul exterior şi în habitaclu, dar sunt aspecte iertabile în comparaţie cu preţul şi e mult mai important că nu se economiseşte la siguranţă. Un model extrem de civilizat şi interesant, deci!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (42 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter