Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Porsche Macan 2.0

19 August 2016
Ilie Toma
Porsche Macan 2.0
Apariţia unui Porsche Macan cu un motor cu cilindree mai mică a fost aşteptată de cei mulţi încă din momentul lansării acestui SUV cu caracter sportiv pronunţat. Or, până acum cilindreea minimă a unui Macan era de 3.0 litri, iar asta îi asigura fără îndoială un caracter sportiv veritabil, fapt de care ne-am convins la primul test drive cu Porsche Macan S. Chiar şi cu asemenea cilindree, în ţara noastră, dar şi în alte ţări, Macan a devenit pentru cei mai mulţi dintre cumpărătorii săi primul model Porsche cumpărat vreodată, permiţându-le acestora să-şi facă intrarea în fascinanta lume a mărcii printr-un model destul de practic şi extrem de plăcut de condus în acelaşi timp.

Iar acum, odată cu lansarea unui Porsche Macan cu motor de 2.0 litri, uşile de bun-venit în lumea Porsche devin şi mai larg deschise pentru toţi cei ce admirau marca, dar considerau fie preţul de achiziţie prea mare pentru modelul dorit de ei, fie configuraţia modelelor mai accesibile cu două locuri insuficientă pentru cerinţele lor de exploatare. Aşadar, astăzi există un SUV Porsche care porneşte de la un preţ mult mai accesibil, preţ care în Moldova începe de la 49,900 euro! Hmm!

Dar, fireşte, cea mai mare enigmă ce trebuie dezlegată odată cu urcarea la volan ţine de senzaţiile de condus. Poate oare un motor de 2.0 litri să asigure unui Macan un caracter veritabil de Porsche? Poate oare acel motor să păstreze acele senzaţii extraordinare în condus pe care le-am simţit pe Macan S? Este oare un asemenea Macan în continuare un adevărat Porsche, sau germanii au mers un pic prea departe cu downsizing-ul în gama unei mărci sinonime cu sportivitatea?

Să aflăm împreună la un prim test drive cu noul Porsche Macan 2.0 în Moldova!

Consistenţă

În primul rând, trebuie să menţionăm că odată cu motorizarea de 2.0 litri de pe maşina noastră de test, ea ne oferă şi o ipostază mai de esenţă la capitolul dotărilor opţionale. Dacă, de obicei, la un Porsche dotările opţionale pot cuantifica 15-20 mii de euro şi chiar mai mult pentru ca maşina finală să se simtă generos echipată cu tot soiul de elemente plăcute la bord, atunci automobilul testat de noi astăzi are opţionale de 9,055 euro, ele incluzând tot ceea ce e necesar pentru o ambianţă decentă la bord.

Jantele maşinii, spre exemplu, sunt din rândul celor standard, de 18 ţoli, fără supraplată, şi arată destul de bine. La fel e şi culoarea caroseriei, dar cu siguranţă Porsche Macan vă poate alinta cu nişte nuanţe opţionale cu totul speciale, dintre care cea albastră e preferata noastră! Interiorul este şi el standard, fiind aleasă foarte potrivit nuanţa maro a acestuia. Astfel, planşa de bord are polimer de culoare maro, iar scaunele sunt tapisate cu piele maro în combinaţie cu Alcantara maro. Toată ambianţa arată foarte decent. În dotări superioare, se poate opta pentru o altă formă a scaunelor, alte tapiserii, iar planşa de bord poate fi îmbrăcată în piele. Poate doar inserţiile de plastic negru de pe centrul planşei de bord şi de pe panourile uşilor ar merita înlocuite cu altele opţionale, pentru că alegerea e destul de mare. Maşina noastră are şi un volan opţional cu inserţii de carbon, însă, care face ca inserţiile negre de pe bord să pară mai bine încadrate în piesaj.

Chiar dacă interiorul maşinii noastre este executat în tapiserie standard, toate materialele sunt de o calitate demnă de marca Porsche, ea fiind identică celei de pe 718 Boxster sau 911 în dotări similare. Deci, chiar dacă alegi să optezi pentru o listă mai scurtă de opţionale, calitatea demnă îţi va fi oricum asigurată, iar nouă ne place această atitudine a producătorului.

Sistemul multimedia are şi interfaţa CarPlay bifată opţional, iar astfel interacţiunea cu telefoanele moderne va fi mult mai uşoară şi avansată. Noi am mai fi bifat un sistem audio niţel mai avansat, dacă nu chiar fascinantul Burmester de top, dar asta e un detaliu ce ţine de preferinţele auditive ale fiecăruia. În maşina noastră mai sunt bifate funcţiile opţionale de încălzire a banchetei spate şi a scaunelor faţă, iar scaunul şoferului are şi memorie de poziţii. Sistemul de climatizare standard de la bordul unui Porsche Macan este unul tri-zonal, cu reglaj dedicat şi pentru bancheta spate, aşa că aici chiar puteţi să fiţi absolut fericiţi cu această dotare standard!

Odată aşezat pe bancheta spate, am constatat încă o dată că locul disponibil aici e strict suficient, aproape fără rezerve pe înălţime sau la spaţiul pentru genunchi pentru un adult de înălţimea mea. Şi deoarece în ultimele săptămâni am avut şansa să urc la bordul mai multor concurenţi direcţi şi indirecţi ai acestui model, aş putea spune că Macan nu-i depăşeşte la acest capitol, poate doar pe cei ce-şi anunţă vădit o siluetă de SUV Coupe. Însă, dacă pe bancheta spate a lui Macan vor călători copii sau adolescenţi, atunci spaţiul de aici va fi suficient chiar şi pentru călătorii de distanţe lungi. În lista opţionalelor maşinii din testul nostru se mai includ farurile bi-xenon active şi suspensia cu amortizoare adaptive PASM şi mai multe regimuri de condus, iar asta ne duce cu gândul că trebuie să urcăm neîntârziat la volanul lui Macan 2.0 şi să-l alergăm din plin!

Cum se simte Porsche Macan 2.0 în condus?

Sub capota noului Porsche Macan 2.0 se află un propulsor turboaspirat pe benzină, de 1,984 cm cubi, care dezvoltă 252 CP la 5,000-6,800 rpm şi 370 Nm între 1,600 şi 4,500 rpm. Cei mai iniţiaţi în lumea auto ştiu deja sau vor intui rapid că e vorba de un propulsor de origine Audi / grupul VW, care poate fi găsit sub capota a o mulţime de modele ale grupului în diverse ipostaze de putere şi cuplu, dar în cea mai apropiată formă el poate fi găsit, spre exemplu, sub capota lui Audi A4 şi A4 Avant, unde dezvoltă tot 252 CP şi 370 Nm, doar că intervalele de turaţii diferă un pic, ceea ce ne certifică tangenţial declaraţiile inginerilor Porsche despre perfecţionarea motorului. Da, cei de la Porsche au mai umblat la motor, i-au schimbat niţel caracterul, i-au mai ajustat reacţiile, astfel încât el să se potrivească aşteptărilor de la un Porsche. În rezultat, noul Porsche Macan 2.0 accelerează de la 0 la 100 km/h în 6.7 secunde, fiind cuplat la cutia automată PDK cu 7 trepte şi transmiţându-şi forţa către toate cele patru roţi. Viteza maximă pe care o poate atinge un asemenea Macan este de 229 km/h.

Am început condusul cu un ritm mai lejer şi motorul se simte destul de elastic, dar în acelaşi timp cuplul nu vine parcă tot odată pe la 1,600 rpm, ci creşte continuu odată cu urcarea în turaţii, mai aproape de senzaţiile unui motor aspirat natural. După un condus lejer, atunci când schimbam mai rapid ritmul de condus pentru o depăşire sau un episod scurt de acceleraţie, cutia de viteze părea să ezite înainte de decizia unei retrogradări. Dar după ce-am sporit ritmul de condus până la o ţinută mai dinamică, transmisia şi-a adaptat şi ea imediat reacţiile şi atunci deciziile ei au început a venit cu promptitudinea legendară a cutiilor PDK. La turaţii joase şi medii, motorul sună mult mai silenţios decât te-ai aştepta de la un Porsche, şi abia când îl curci pe la 4,700-5,000 rpm în sus sunetul lui începe să aibă o tonalitate de bariton mai aproape de spiritul Porsche. Exact la fel se simte şi cu puterea livrată de motor – la turaţii medii spre mari Macan 2.0 te împinge în scaun cu un dinamism demn, dar fără excese, însă dacă ai curajul să-l turezi la turaţiile alea înalte, atunci SUV-ul ăsta îşi arată în sfârşit caracterul de Porsche, nu doar printr-un sunet mai potrivit, ci şi prin senzaţia de a fi lipit în scaun. E totuşi o altă reţetă decât pe motorizările mai mari, motorizări care abia aşteaptă să-şi deverse puterea peste tine la prima apăsare mai pronunţată a pedalei. Aici în primele 60% din gradaţiile turometrului maşina e mult mai silenţioasă şi liniştită, şi doar în restul 40% o face pe nebuna la intensitatea pe care ţi-o doreşti. Probabil e o reţetă corectă – mai practică şi mai temperată în exploatare normală, dacă tot ţi-ai dorit un motor de patru cilindri, iar dacă ai nevoie de dinamismul adevărat al unui Posche îl poţi obţine la cerere prin apăsarea mult mai intensă a pedalei de acceleraţie.

Dar ştiţi care e marea satisfacţie la volan? Nu faptul că poţi beneficia de acel dinamism excelent la turaţii înalte, ci senzaţia din volanul maşinii, care e la fel de directă, aproape metalic de directă, ca şi la un Macan S! Vă spunem cu mâna pe inimă, nu există astăzi nici un SUV de talie comparabilă în lume cu o senzaţie mai plăcută şi mai sporitvă în volan decât Porsche Macan! Nu e rigiditate sau rezistenţă la întoarcere, e conexiune directă până la absolut cu roţile şi cu drumul, de parcă ai impresia că nu se filtrează absolut nimic din ceea ce trebuie să simţi, şi în acelaşi timp nu simţi nici un şoc de la carosabil în el. Deci, direcţia lui Porsche Macan e absolut superbă şi asta te face să fii într-o permanentă plăcere supremă în condus!

La primele viraje părea că maşina mai lasă loc de un mic ruliu cu jantele de 18 ţoli, dar efectul poate fi uşor contracarat cu un pic de apăsare a pedalei de acceleraţie, care, cu ajutorul tracţiunii integrale îţi directează imediat o traiectorie precisă şi sportivă la abordarea virajelor. Tot atunci se pune imediat în valoare şi centrul de greutate coborât al maşinii şi poziţionarea ei „lată” pe asfalt, şi poziţia ta la condus, care poate fi coborâtă într-atât, încât te simţi mai degrabă la volanul unui 911, decât la volanul unui SUV. Există şi un cadran de bord care-ţi poate arăta în timp real cuplul trimis de sistemul de tracţiune integrală fiecărei roţi şi e plăcut să constaţi că în regim normal de condus vreo 75-85% din cuplu pleacă spre puntea spate, iar la accelerări mai prompte în viraje cuplul este foarte rapid distribuit între punţi şi roţi pentru acel vector impecabil. Acestea sunt nişte mici detalii atât de importante pentru un spirit ce-şi doreşte plăcere în condus, încât fac marea diferenţă dintre un Macan şi oricare alt SUV de mărime comparabilă! Şi mă bucur să descopăr pe noul Macan 2.0 că toate astea au fost păstrate în cuantum deplin pe noua motorizare! Da, curba dinamismului e e alta la noul motor, dar atât timp cât toate aceste delicii puritane de condus sunt încă aici, numărul exact al cailor-putere ia un rol un pic mai secundar. Şi până la urmă, dacă tot poţi obţine un dinamism accentuat al maşinii, nu eşti privat de foarte multe plăceri pe noua motorizare, iar asta mă duce la o concluzie fermă şi fără echivoc: da, noul motor turbo de 2.0 litri îşi justifică existenţa pe Macan, şi da, noul Porsche Macan 2.0 rămâne în continuare un adevărat Porsche în senzaţii, chiar dacă îţi oferă într-un alt mod şi o altă cantitate puterea de sub capotă. După mine, reţeta perfectă a acestui Macan avea să fie cu noul motor boxer de 2.0 litri de pe 718 Boxster, dar îmi dau seama că instalarea lui pe un Macan a fost fie imposibilă, fie prea complicată şi costisitoare. Chiar şi aşa, însă, maşina asta are suflet în ea şi face foarte tentant din ochi celor ce ţinteau până acum spre modelele concurente!

După câteva ore de condus pe traseele Moldovei, cutia PDK şi motorul au început a răspunde şi mai prompt la stilul meu de condus. Am probat şi regimul sport al motorului şi cutiei, când reacţiile devin de-a dreptul instantanee, dar şi regimul Sport şi Sport Plus al suspensiei PASM. Amortizoarele se rigidizează la o diferenţă mare, dar suspensia rămâne în continuare foarte capabilă de absorbţie, iar rigidizarea lor anulează imediat aproape la zero orice ruliu al caroseriei. Sport Plus aduce o diferenţă mai mică faţă de Sport, şi e recomandabil mai degrabă pentru drumuri absolut perfecte. În regim Comfort, însă, Macanul din test înghite nestingherit orice denivelări de asfalt, într-o manieră specifică Porsche-urilor – silenţios, prompt, cu o absorbţie excelentă a energiei cinetice dar în acelaşi timp cu fermitate şi sportivitate.

Cât a consumat Porsche Macan 2.0 în testul nostru? Ei bine, noi l-am chinuit destul de mult, cu accelerări intense şi multe staţionări pe loc, aproape că n-am oprit motorul vreme de câteva ore bune, iar la final am avut 14 litri şi un pic consum. Din regimul nostru de condus noi estimăm că motorul ăsta va indica vreo 12-14 litri la sută în regim urban şi vreo 9-11 litri/100 km în regim extra-urban în cifre reale, la un condus fără mari menajamente de economie de carburant. La un ritm mai lejer de condus, cu siguranţă se poate obţine semnificativ mai puţin la traseu. În fine, ceea ce era cel mai important am spus-o un pic mai sus: Macan 2.0 are justificare nu doar economică pentru producător, ci şi ca atractivitate pentru multe categorii de posesori. Chiar dacă e mai temperat la turaţii mici şi medii, la cele înalte îşi poate arăta caracterul de Porsche veritabil şi asta îl face un Porsche veritabil. Iar partea cea mai demnă de apreciere e faptul că setările şasiului şi direcţiei, dar şi calitatea ambianţei interioare, au rămas la fel de demne pe un Macan 2.0, ca şi la fraţii cu motorizări mai puternice. Şi, în timp ce exemplarul nostru din test cu o listă relativ scurtă de opţionale, adus la un preţ de 58,955 euro, reprezintă o configuraţie suficient de raţională şi demnă, la o adică nimeni nu te încurcă să-ţi echipezi un Porsche Macan 2.0 cu vârf şi îndesat, aducându-l la nişte ipostaze plăcute ochiului şi urechilor. Noi chiar am şi configurat un Porsche Macan 2.0 de vis şi fără excese în viziunea noastră, şi ia priviţi mai jos ce fantastic arată, pe dinafară şi pe dinăuntru! Deci, e diferenţă doar în numărul de cai-putere şi când aceştia sunt oferiţi – în rest, Macan 2.0 rămâne în continuare un Macan adevărat, iar asta înseamnă că rămâne a fi unui din cele mai sportive SUV-uri din segment şi cu siguranţă cel mai plăcut în condus SUV din segment.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (56 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter