Renault Megane Sedan
25 Noiembrie 2016
Fără îndoială, Megane Sedan el e unul din cele mai iubite modele Renault în Moldova, în special pe piaţa vehiculelor la mâna a doua. Încă Megane-urile produse la sfârşitul anilor ’90 erau deja iubite, însă adevărata lor popularitate pe meleagurile noastre a sosit abia odată cu generaţia a doua. Hatchback-ul acelei generaţii a fost foarte futurist în forme, însă sedanul a fost mai practic ca niciodată, şi tocmai cel din urmă i-a cucerit ireversibil pe conaţionalii noştri. Apoi a urmat un al treilea Megane în caroserie hatchbak şi break, de asemenea foarte popular, produs până nu demult, dar la lansarea lui francezii hotărâseră să se dedea în valul redenumirii caroseriilor distincte
cu nume individuale, în încercarea de a asigura acelor modele personalităţi distincte şi, deci, vânzări mai bune, şi aşa a apărut Fluence în loc de Megane Sedan. Se pare că ideea noului nume n-a ajutat deloc la vânzări, ba chiar le-a împiedicat, aşa că, atunci când în 2016 a venit vorba lansării noii generaţii Megane hatchback, a devenit foarte clar şi faptul că sedanul familiei va purta din nou numele Megane. Megane Sedan.

A fost dezvăluit în primele imagini în luna iulie a acestui an şi abia acum o lună a intrat în producţie. Iar noi îl avem deja astăzi în mâinile noastre, în Moldova, pentru un test drive în premieră naţională. Vă amintim că în primăvară redacţia noastră a participat la un test drive regional la Megane hatchback şi am rămas profund
satisfăcuţi de acel model. Prin urmare, acum am început acest test drive cu noul Renault Megane Sedan plini de entuziasm şi aşteptări intense. Totuşi, avem în mâinile noastre nu o versiune ultra-dotată, ci una foarte raţional echipată, cu motor diesel 1.5 dCi de 90 CP şi cutie manuală – ceea ce constituie cumva una din combinaţiile cu cel mai mare potenţial de vânzări pe piaţa noastră. Motoarele diesel super eficiente au fost întotdeauna unul din punctele esenţiale de atracţie ale lui Megane Sedan, iar proprietarii sedanului nu sunt, de obicei, prea pretenţioşi la dotări de top, fiind mai degrabă axaţi spre calităţi practice.

Să vedem, deci, ce înseamnă noua generaţie Renault Megane Sedan şi cum se simte ea!
Forme. Design exterior.

La capitolul design francezii merită o mare notă de 10, pentru că şi-au găsit o identitate formidabilă a formelor şi au încetat să mai experimenteze cu figurile geometrice inexplicabile. Din orice unghi ai privi această berlină, ea arată extrem de bine – galantă, modernă, armonioasă şi magnetizantă pentru privirile celor din jur. Faţa este aproape
identică celei de pe Megane hatchback, ceea ce e firesc, iar pentru spate designerii s-au inspirat din formele masive şi elegante ale lui Talisman. Aceleaşi blocuri optice spate fantastic de bine desenate, acelaşi profil frumos al portbagajului.

Şi privit din lateral noul Megane Sedan arată incredibil de bine pentru un sedan din clasa luptătorilor pentru portbagaje
mari, reuşind să aibă proporţii excelente şi să-şi mascheze atributele practice. Linia plafonului coboară frumos spre spate, lăsând în acelaşi timp un spaţiu mare pentru conturul uşii, care ia şi din zona vizuală a montantului spate, pentru un acces facilitat pentru pasagerii spate. Într-un cuvânt, Renault Megane Sedan e un model desenat cu multă inspiraţie şi e cu siguranţă cel mai frumos Megane Sedan creat vreodată.
Interior

Şi designul planşei de bord este tras la indigo de pe Megane hatchback, iar noi, conducând o dotare mai accesibilă pe nume Zen, nu avem display-ul acela
enorm pe consola centrală, ci unul mult mai mic, monocolor. Totuşi, zona consolei ne pare în continuare un pic prea pătrăţoasă în conturul acela imens al ei, deşi bordul propriu-zis e bine desenat. Şi rotulele sunt un pic mai
futuriste în formă şi aspect, dar ergonomia din această zonă nu e deloc rea. Mai dificil e cu partea reglajelor sunetului, care sunt în continuare ascunse în dosul volanului, în partea dreaptă. E o chestie pe care Renault
se încăpăţânează s-o
păstreze şi pe care niciodată
n-am putut s-o consider
comodă.
E lăudabilă existenţa unei interfeţe în română, care uşurează înţelegerea comenzilor maşinii. Temperatura sistemului de climatizare se vede tot pe ecranul monocolor de pe consola
centrală. Scaunele sunt neaşteptat de bine profilate, atât în faţă, cât şi în spate, având suporturi laterale ferme atât pentru spate, cât şi pentru şezut. Frâna de mână mecanică are o cursă
un pic neobişnuită, dar e o chestie de originalitate care nu afectează utilitatea. Vizibilitatea spre exterior e foarte bună, iar volanul are o cursă foarte lungă de reglaj în adâncime, ceea ce facilitează poziţii confortabile foarte diverse.
Atunci când am luat loc pe bancheta spate am avut surpriza de a constata că ating plafonul cu capul. E un pic neobişnuit, dată fiind silueta maşinii, destul de practică la partea spate şi
iniţial nu înţelesesem motivul pentru care ajung să ating plafonul la cei 1.87 metri ai mei. Apoi am privit în faţă şi am văzut că mă uit peste tetiera scaunului din faţa mea. Şezutul banchetei şi
bancheta în general e poziţionată un pic prea înalt, faţă de o poziţie firească pentru un sedan şi bănuiesc că designerii au vrut pe de o parte să monteze rezervorul de combustibil sub
e, pe de altă parte să o înainteze pentru a asigura un portbagaj mai mare. Hatchback-ul nu are acest simptom, fiind avantajat de linia plafonului şi de
o uşoară repoziţionare a şezutului banchetei. În schimb, pasagerii spate beneficiază de guri de ventilare dedicate, ce ies din tunelul central, chiar
şi în această dotare accesibilă. E interesant şi faptul că portierele spate au un suport pentru cot foarte îngust, dar care îţi permite să-ţi sprijini mâna foarte eficient în călătorii mai lungi.
Calitatea materialelor este foarte demnă, ba chiar planşa de bord este un pic moale la atingere în partea superioară. Zonele de plastic inferior sunt mai dure din considerente de durabilitate, iar materialele textile sunt plăcute la atingere şi la vedere.
Despre portbagaj se poate confirma ceea ce aşteaptă cu toţii de la un Megane Sedan – e uriaş! Are şi o gură de acces destul de largă, şi un volum imens, iar atunci când închizi uşa acestuia, se aude un sunet echilibrat şi scurt, fără ecouri pustii. Sună a maşină matură.
Senzaţii de condus

Primele ciudăţenii pe care le-am simţit la volan au fost legate de sunetul motorului diesel de sub capotă. Parcă mai condusesem de multe ori motorul diesel 1.5 dCi, dar aici el suna atât de cuminte, încât eram gata să jur că aş conduce un propulsor pe benzină. Mă gândeam că am luat noi maşina greşită la test, că de fapt avem un motor pe benzină. Dar nu e aşa. E dieselul de 1.5 litri, mult rafinat şi perfecţionat faţă de cum îl ştiam noi dinainte. Merge vioi şi împinge bine, iar cutia manuală are primele două trepe mai scurte, după care urmează două trepte mai lungi şi
încă două la diferenţe mai mici una de cealaltă. În oraş se poate circula cu primele 4 trepte, arareori cuplând şi a 5-a. Timoneria e bună, deşi senzaţiile din levier sunt destul de plastice.

E aproape iarnă afară, asta o ştiţi cu toţii. La semafor, am oprit şi a oprit şi motorul, graţie sistemului start-stop. Până aici, toate bune, mulţi creieri electronici, care ştiu ce fac – dacă opresc motorul, înseamnă că e atinsă temperatura optimă de funcţionare, e suficient de încărcată bateria şi o mulţime de alţi factori pe care nu avem de ce să-i ştim. Stăm în aşteptare, însă, iar după vreo 15-20 de secunde, din
sistemul de climatizare a maşinii nu mai suflă aer cald, ci rece, de afară. Ne-am zis că n-o fi motorul încă suficient de încălzit şi s-a epuizat prea repede aerul rezidual. Am mai aşteptat culoarea verde vreo 15 secunde şi începuse să sufle deja rece de tot în maşină. De îndată ce-am pornit, din gurile de ventilare au venit din nou curenţii calzi. Dar, adevărul e că tot tabloul s-a repetat pe tot parcursul testului, şi
peste o oră, şi peste două ore şi tot aşa. Deci, Megane are o problemă scăpată cumva din vedere la acest capitol – pe timp rece motorul se opreşte prin start/stop la semafor şi aerul cald rezidual se epuizează în vreo 20 de secunde, după care suflă aer de afară, în cazul nostru de vreo zero grade. Soluţia e să apeşi o dată pe ambreiaj, să se pornească motorul, apoi să aştepţi restul secundelor la semafor cu el pornit. Dar, în cazul acesta, e deja mai bine să deconectezi cu totul start/stop-ul şi ai scăpat de belea.
La drum lung, Megane Sedan se simte capabil de un confort decent. Poziţia de condus e plăcută, izolarea fonică e peste medie şi e la un pas gigantic distanţă faţă de Fluence sau Megane-urile anterioare, aşa că nivelul de confort a crescut simţitor la bord. Sunetul dieselului nu e intrusiv nici la viteze mari, iar la 120 km/h într-a 6-a motorul are puţin peste 2,000 rpm. Volanul nu e tocmai o sursă de exaltare entusiastică, dar direcţia maşinii e suficient de precisă cât să-ţi plasă s-o mânuieşti. Ţinuta de drum e bună şi în
linie dreaptă, la viteze mari, şi la abordarea unor viraje mai solicitante, deşi pe puntea spate stă o bară de torsiune. Cumva cei de la Renault reuşesc întotdeauna să scoată tot ce e mai bun dintr-o arhitectură atât de simplă a suspensiei, iar noul Megane Sedan confirmă încă o dată regula.

Iar pe lângă toate, e bine să ştiţi că noul Megane Sedan nu trişează la siguranţă, aşa cum o fac unele modele concurente nipone şi coreene, disponibile pe piaţa din Moldova. Aveţi chiar în dotarea de
bază întreg setul de airbag-uri, dar şi sistem de stabilizare ESC sau senzor de presiune în pneuri, aşa cum se cuvine unui model creat pentru standarde europene şi gândit pentru a lua calificative maxime la siguranţă. Iar curajoşii de a opta pentru dotările de top vor fi alintaţi cu tehnologii teleportate din segmentul premium, pregum farurile full-LED sau un sistem multimedia extrem de avansat.

Dar să revenim la senzaţiile de condus. Noul Renault Megane Sedan are ceva special în el, care te faci să te simţi bine
cu el încă din primele minute la volan. Îţi dă acea senzaţie de habitaclu civilizat, calitativ, bine izolat de intemperiile lumii exterioare, iar după parbrizul din faţa mea se perindau tot soiul de fenomene meteo, de la burniţă la ceaţă, dar toate însoţite de un frig tăios. Şi prin toate astea modelul acesta se simte o oază de civilizaţie. Şi asta îţi doreşti de la o maşină modernă făcută cu bun simţ, chiar dacă e de un preţ accesibil.

Pe cât conduceam mai mult, pe atât îndrăgeam motorul de sub capotă. E un diesel fantastic de bun şi plăcut în
mânuire, iar depăşirile sunt o floare la ureche, în ciuda celor „doar” 90 CP. Motorul scoate 220 Nm cuplu maxim la 1,750 rpm, iar asta e suficient pentru a-i imprima lui Megane Sedan o conduită dinamică foarte bună. Teoretic, maşina asta ar trebui să atingă prima sută în 13.7 secunde, dar eu am prins 85-90 km/h în doar vreo 7-8 secunde după start, aşa că şi motorul acesta se simte ca unul suficient de potent pentru talia maşinii.

Şi, desigur, marele avantaj al motorului, dar şi al lui Megane Sedan în general,
ar trebui să fie consumul. Şi cât credeţi c-am obţinut noi în regim extra-urban, tot alternând stilurile de condus, ba chiar şi staţionând pe loc vreme bună cu motorul pornit? Ei bine – 4.4 litri/100 km! Francezii spun că şi un 3.4 litri la
sută ar fi posibil, dar noi zicem că şi 4.4 e un rezultat fantastic!

Apoi am revenit în mediul urban al Chişinăului spre seară, unde am nimerit şi-n ambuteiaje, şi pe străzi mai libere şi
am mai şi staţionat pentru scurte sesiuni foto. Cât credeţi c-am obţinut în mediul urban drept cifră de consum a lui Renault Megane Sedan 1.5 dCi90? Doar 5.7 litri! Excelentă eficienţă! Doar aceste cifre ar putea fi deja un
argument suficient pentru
achiziţia unui asemenea
model!
Cât costă Renault Megane Sedan în Moldova?

Cea mai accesibilă versiune Renault Megane Sedan costă 12,800 euro în ţara noastră şi vine cu un motor pe benzină de 1.6 litri sub capotă,
aspirat natural. Motorizarea diesel
cea mai accesibilă e cea condusă de
noi, de 90 CP, şi porneşte de la
14,200 euro în dotare de bază, sau
15,100 euro în dotare Zen, identică
maşinii din test. Există şi o versiune
mai puternică a aceluiaşi motor diesel
de 1.5 litri, care dezvoltă 110 CP şi
care porneşte de la 15,600 euro în dotare Zen, aceasta putând fi cuplată şi cu o cutie de viteze automată EDC. În fine, cireaşa de pe tort e dieselul de 1.6 litri şi 130 CP, care porneşte de la 18,000 euro.
Verdict: Renault Megane Sedan

Maturizat, civilizat, cu multă esenţă de calitate în el şi gândit cu inspiraţie şi bun simţ. Modern nu doar în aspect şi aparenţă, ci şi în consistenţă. Micile scăpări ţin de aerul rece suflat după
oprirea motorului de către start/stop şi spaţiul disponibil pe înălţime pentru adulţii foarte înalţi ce iau loc pe bancheta spate, în schimb avantajele lui pot fi puse într-o listă de câteva pagini. La drept vorbind, noul Megane Sedan este astăzi în liga de top a modelelor
concurente din acest segment, devansând indiscutabil în senzaţii şi consistenţă majoritatea modelelor concurente. Se luptă de la egal la egal doar cu Mazda3 Sedan, Skoda Octavia şi Ford Focus, iar în curând şi cu noul Opel Astra Sedan. Îşi merită banii? Eh,
drept răspuns la această întrebare, ne-am amintit că acum 8 ani redacţia noastră a cumpărat un Mitsubishi Lancer X cu 19,900 dolari SUA, ceea ce pe acea vreme însemna vreo 17 mii
euro, iar consistenţa unui Megane Sedan de 15,100 euro de astăzi este absolut incomparabilă cu ceea ce am obţinut noi cu 8 ani în urmă pentru mai mulţi bani, pe o maşină din acelaşi
segment. Aşa că da, fireşte, Megane Sedan îşi merită banii, iar dacă vă număraţi cumva printre cei mai zgârciţi, faceţi nişte calcule de consum şi eficienţă şi puteţi fi siguri că, luând în
calcul banii economisiţi la pompă, puteţi trata Megane Sedan nu doar ca pe o achiziţie din plăcere, ci şi drept o investiţie profitabilă.
PiataAuto.mdIlie Toma
4
13,327
GALERIE FOTO (59 IMAGINI)
COMENTARII (2)
Robert
Bucureşti, România
la 25 Noiembrie 2016 - 20:50
Felicitari pentru test 10+ !

Fantastic modelul d.p.d.v al designului exterior. Totusi tinuta de drum sa inteleg ca este mai buna decat la alte modele concurente dotate tot cu o bara simpla de torsiune, dar fata de o suspensie Multi-link se simte diferenta sa inteleg nu ?
0
0
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 26 Noiembrie 2016 - 08:08
Se simte mai bine probabil datorită faptului că amortizoarele spate sunt poziţionate unghiular spre exterior, având şi rol de bară stabilizatoare totodată. Faţă de multilink se simte diferenţă, dar senzaţiile sunt totuşi mult mai bune decât se poate aştepta de o construcţie atât de simplă a suspensiei spate.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!