Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z
Seat Toledo
22 Februarie 2016
Marca Seat a lipsit dintotdeauna de pe piaţa Moldovei, deşi designul expresiv al modelelor spaniole i-a făcut de multe ori pe conaţionalii noştri să se întrebe de ce nu există şi un distribuitor Seat în Moldova. Ei bine, distribuitorul actual al mărcii Volkswagen a decis de curând să facă acest pas şi să aducă expună primele modele Seat în Moldova. Era oarecum logic, dacă tot marca Seat face parte din acelaşi
grup Volkswagen. Dar politica de preţuri Seat e foarte diversă de la o ţară la alta, în unele regiuni modelele acestei mărci fiind poziţionate la un preţ un pic mai mare decât Skoda, o altă marcă a aceluiaşi grup VW, în alte ţări – un pic mai mic decât Skoda. Şi, la drept vorbind, Seat nu a prea reuşit să cucerească masiv nici o piaţă din spaţiul CSI, cu excepţia Azerbaidjanului, din câte ştim noi, până şi în Rusia vânzările
mărcii spaniole fiind deocamdată suspendate. Şi totuşi, designul Seat e plin de emoţie, iar la un moment dat circulau zvonuri prin lumea auto, precum că cei din grupul Volkswagen şi-ar dori să facă din acest brand „o Alfa Romeo” în portofoliul lor, cu aceeaşi intensitate a emoţiilor şi designului. Mai nou, în lumina apropiatei lansări a primului SUV în gama Seat, numit Ateca, ideea lansării acestei mărci pe piaţa Moldovei pare şi mai motivată.

Dar cu ce încearcă să-şi cucerească astăzi marca Seat cumpărătorii
din Moldova? Cât de multă consistenţă se ascunde dincolo de un design ce arată bine în imaginile promoţionale din mediul online şi cât de mult din acest design se păstrează pe o maşină oferită astăzi cumpărătorilor din Moldova? Primul model Seat ales de redacţia PiataAuto.md pentru un test drive este Toledo, sedanul compact al celor de la Seat, or, sedanurile compacte sunt printre cele mai populare segmente în ţara noastră. Haideţi să vedem împreună, deci, ce înseamnă Seat Toledo şi ce oferă el astăzi unul cumpărător din ţara noastră?
Design şi prezenţă

Vă pare cunoscută silueta lui Seat Toledo? Aproape sigur că da şi cei mai mulţi dintre Dvs. fie ştiu deja, fie au recunoscut în Toledo silueta lui Skoda Rapid. Explicaţia e simplă – cele două modele împart aceeaşi platformă tehnică, aceleaşi motoare, aceiaşi furnizori de componente şi până şi asamblarea lui Toledo are loc la aceeaşi uzină Skoda din Mlada Boleslav, Cehia. Iar în lumea auto, dacă două
modele-surori ale diferitor mărci se produc la o singură uzină, atunci uitaţi-vă a cărei mărci e uzina şi veţi şti cine e „şeful” din cele două modele – aşa e de obicei. Şi aici putem constata că Rapid e şeful şi Toledo e cel care păşeşte din urmă. Dar să vedem cum stau lucrurile mai departe.

Partea bună a acestei asemănări este că şi Seat Toledo a primit, de fapt, o caroserie de liftback, nu de sedan clasic, adică, deşi arată ca fiind format
din trei volume – faţă, celula interiorului şi portbagaj – uşa portbagajului se deschide de fapt cu tot cu lunetă, deschizând larg accesul spre un portbagaj uriaş de vreo 550 litri cu bancheta spate în poziţie normală şi peste 1,000 de litri atunci când aceasta se rabatează. Iar în segmentul sedanurilor compacte accesibile portbagajul mare este întotdeauna binevenit, deci Seat Toledo bifează excelent la acest capitol.
Seat-ul pe care-l testăm noi astăzi e unul destinat pieţei CSI şi are pachetul de drumuri rele instalat pe el, lucru ce poate fi observat şi după garda la sol mărită. Asta îi afectează un pic eleganţa siluetei, dar considerentele practice prevalează în acest segment. Per total, Seat Toledo are un design echilibrat şi armonizat, calitatea inspiraţiei căruia sugerează o apartenenţă într-un segment ierarhic superior. Da, sedanurile compacte arareori arată cu adevărat bine la designul exterior, dar lui Seat Toledo i-a reuşit să marcheze acest deziderat.
Ambianţă interioară

Noi testăm o versiune dintre cele mai dotate posibile ale lui Seat Toledo – de fapt, e cea mai dotată, numită Style, doar că pe lângă ceea ce include la pachet această versiune, s-ar mai putea bifa, teoretic, câte ceva suplimentar. Aceeaşi versiune Style există şi
la Skoda Rapid, dar despre ea vom vorbi un pic mai jos.

Nivelul înalt al echipării, din ceea e ce posibil pentru un Toledo, a înnobilat vizibil interiorul, aducându-i inserţii de piano black pe planşa de bord, volan şi levier transmisie căptuşite cu piele, dar şi cadrane de bord cu un display
monocolor civilizat între ele. De altfel, designul planşei de bord e destul de plăcut şi simetric, dar mult mai impresionant e designul cadranelor de
bord, unde se simte cel mai mult că designerii Seat au dorit să-l evidenţieze în raport cu Rapidul, desenându-i nişte cifre mai cursive şi mai emoţionale. În
rest, evident, analogiile sunt aproape ca trase la indigo, şi până şi grosimea mică a panourilor uşilor, privită din anumite unghiuri, lasă aceeaşi impresie. Sistemul multimedia lasă o impresie
mult prea austeră pentru o dotare
care se vrea de top, şi poate n-am
fi fost prea critici cu el, dacă nu
ştiam că Rapid în dotare Style
vine cu un display touchscreen
de 5 ţoli, color, cu tot cu
conexiune AUX şi port USB.
Sistemul audio de pe Toledo din
testul nostru are doar port AUX-in.
Cotiera pare să fi rezolvat o problemă pe care noi o semnalam încă la primul nostru test cu Rapid, în Cehia. Dacă frâna de mână era trasă, ea se atingea cu cotiera, acum însă în partea inferioară a cotierei a apărut o incizie care face loc exact de cât are nevoie frâna de mână. Probabil aceeaşi soluţie a fost aplicată între timp şi la fratele mărcii cehe.
Materialele de interior sunt destul de rigide, pe alocuri austere, dar calitatea asamblării interiorului este bună. Scaunele sunt confortabile, şi bancheta spate impresionează în mod
deosebit prin
spaţiul oferit
şi prin poziţia
comodă. Un
pasager înalt
poate atinge
plafonul doar
dacă-şi va lăsa
capul spre spate,
pe tetieră, în rest
va beneficia de o
rezervă bună până
la plafon, iar pentru
genunchi există
generozitate apreciabilă.
Izolarea fonică a
modelului este însă slabă de tot. Atunci când am făcut primii kilometri pe străzile de la marginea capitalei, pe unde circulă frecvent camioane, am întors de câteva
ori capul atunci când trecea câte un camion pe alături – pentru că sunetele apropierii acelor camioane păreau nefiresc de zgomotoase la interior, chiar şi pentru o maşină bugetară. Am tot încercat butoanele geamurilor să verific dacă nu cumva a rămas întredeschis
vreunul până m-am
obişnuit că acesta e
nivelul de zgomot
exterior cu care trebuie
să coabitezi la interiorul
lui Seat Toledo.
Senzaţii în condus

Noi conducem un Seat Toledo echipat cu un motor aspirat natural, pe benzină, care nu e disponibil pe piaţa Uniunii Europene – e vorba de renumitul MPI de 105 CP. Da, deşi Rapid beneficiază de o versiune actualizată a acestui motor, de 110 CP, pe lângă cele turboaspirate TSI sau diesel, Seat Toledo vine cu versiunea de 105 CP a motorului aspirat natural. Exemplarul din testul nostru e echipat şi cu o cutie
de viteze automată, cu 6 trepte, şi nu e vorba de un DSG, ci de un Tiptronic clasic, aşa cum se întâmplă şi în cazul lui Rapid în combinaţie cu acelaşi motor. Dar haideţi să ne concentrăm un pic mai mult pe senzaţiile oferite în condus de Seat Toledo!

Motorul! Sunetul lui este bizar de tare accentuat pe acest model! La început eram tentaţi să învinuim antifonarea, dar mai apoi am înţeles că e vorba de sistemul de eşapament, care
accentuează sunetul motorului, cu accente de bariton. Nu, aici nu e vorba de o scăpare, ci de o accentuare intenţionată a sunetului „inimii” de sub capotă, în tendinţa de a inspira mai multă emoţie şi sportivitate celui de la volan. Şi să ştiţi că, după ceva timp de adaptare la volan, începe să-ţi placă acest sunet, mai ales dacă mai încerci să turezi un pic mai tare motorul! Atunci Seat Toledo pare să prindă la viaţă într-un mod foarte interesant şi aproape că nu-ţi mai vine să crezi că ai sub capotă
doar 105 CP. Cutia de viteze schimbă destul de repede treptele în regim normal sau Sport – pentru că are şi un asemenea regim – şi face posibile până şi depăşirile pe faze scurte de drum. Momente de ezitări intelectuale se remarcă atunci când treci cutia pe regim manual şi mişti levierul pentru o schimbare în sus a treptelor – reuşeşti să iei mâna de pe levier şi s-o pui la loc pe volan până se schimbă efectiv treapta.

Volanul e destul de informativ, oarecum germanic, dar evident fără excese de sportivitate. Pe puntea spate e o
suspensie cu bară rigidă, ceea ce ne sugerează vădit o arhitectură mai mult practică şi mai puţin sportivă, dar şi aşa Seat Toledo reuşeşte să fie destul de echilibrat în reacţiile mai rapizi ale volanului sau în abordarea virajelor mai strânse. Practic, maşina asta a scos ce se putea mai bun dintr-o asemenea construcţie şi dacă n-o veţi pune în
ipostaze extreme veţi fi foarte satisfăcut de ţinuta ei de drum. Suspensiile reuşesc să treacă bine de gropi, dar cele mai mari şi mai enervante din ele vor lăsa destul de multe zgomote să pătrundă la interior. Totuşi, Seat Toledo nu se fâsticeşte prea uşor de drumurile autohtone, probabil şi datorită pachetului de drumuri rele menţionat mai sus.
Deşi motorul şi cutia de viteze sunt nişte reţete mai de demult, oferite în această combinaţie pentru o adaptabilitate mai bună pentru condiţiile mai neprielnice de exploatare, ele ne-au plăcut destul de mult până la sfârşitul acestui test şi dinamismul motorului e perfect suficient chiar şi pentru un condus dinamic. Seat Toledo e un sedan compact, totuşi, iar 105-110 CP pentru el sunt mai mult decât îndestulători. Şi senzaţiile în volan te fac să simţi că maşina poate stăpâni bine această putere, or, de multe ori sedanurile compact sunt cam stângace când vine vorba de ţinuta de drum într-un regim mai dinamic. Deci, platforma
tehnică a acestui model, şi implicit Seat Toledo, vor avea ţinută rutieră mai mult decât demnă.

Cât costă Seat Toledo în Moldova?

Seat Toledo nu vine, deocamdată, cu prea multe opţiuni de alegere a motorizărilor sau nivelelor de dotare. Practic, distribuitorul Seat în Moldova oferă deocamdată doar o asemenea combinaţie de motor şi cutie de viteze automată, în acest nivel de echipare de top Style, şi el costă 16,014 dolari SUA, adică vreo 14,400 euro. După cum vă spuneam mai sus, şi Rapid dispune de
o dotare Style, foarte apropiată în lista de echipări incluse şi ar fi corect din partea noastră să vă informă şi cât costă, astfel, paralela cehă a lui Toledo: 13,900 euro. Seat Toledo costă mai scump, deci, aşa cum se mai întâmplă pe unele pieţe europene, iar diferenţa nu e totuşi de neglijat într-un asemenea segment. Deşi... dacă designul lui Toledo vă atinge coarda inimii mai mult, s-ar putea să consideraţi că diferenţa se merită. Dar, ceea ce nu se întâmplă în UE, iar noi am observat la Toledo, este lipsa sistemului de stabilizare a traiectoriei – renumitul ESC. Nici măcar în această dotare de top Seat Toledo
din testul nostru nu are ESC, or, astăzi ESC e unul din atributele de bază în materie de siguranţă. Cum stă fratele ceh la acest capitol, oferit la vânzare în Moldova? Oferă ESC, chiar din dotarea de bază! Deci, aici avem o bilă neagră pentru Seat Todelo, o bilă care ar putea fi îndepărtată pe viitor de distribuitor prin includerea, chiar şi opţională, a
acestei opţiuni la maşinile importate ulterior. Ambele modele-surori oferă doar două airbag-uri în toate dotările, iar celelalte seturi de airbag-uri, laterale şi de tip cortină, pot fi bifate opţionale, teoretic. Noi v-am recomanda să nu economisiţi la siguranţă, ci mai degrabă la unele chestiuţe de decor, precum
căptuşirea cu piele a volanului sau alte detalii neesenţiale.

Iar dacă facem abstracţie de fratele direct de platformă şi-l analizăm pe Toledo în esenţa a ceea ce oferă el, ar fi păcat să spunem că nu-şi merită banii, cumpărătorul primeşte, totuşi, destul de mult în preţul cerut pentru el, chiar şi în comparaţie cu o mulţime de alte modele de pe piaţă.
Verdict

Seat Toledo e un model cu o prezenţă „de rasă”, mai rar întâlnită în designul sedanurilor compacte. Ambianţa interiorului e bine desenată şi bine asamblată, dar slab izolată fonic. Totuşi, confortul la rulare e foarte bun, iar suspensia modelului nu se lasă frustrată de drumurile proaste. Senzaţiile din volan sunt naturale şi plăcute, şi ţinuta
de drum a modelului este cel puţin la fel de plăcută, simţindu-se că inginerii au scos tot ce se putea mai bun din arhitectura suspensiei cu care e înzestrat Toledo. Motorul şi cutia de viteze sunt reţete mai de demult, dar verificate în timp, iar după ceva timp la volan descoperi că sunt capabile de un dinamism foarte îmbucurător, care te
fac să te convingi că puterea de sub capotă e mai mult decât suficientă pentru o maşină de talia lui Seat Toledo. Nu-i putem ierta lipsa ESC-ului într-o dotare atât de avansată unui
model care ni se prezintă cu o identitate atât de civilizată şi europeană. Fiind la început de drum în Moldova, noi credem că Seat are nevoie de nişte preţuri un pic mai atractive faţă de concurenţii lui direcţi, cel puţin pentru modelele în care emoţia este, totuşi, depăşită de considerentele practice în decizia de cumpărare. Poate
un Seat Leon, dezvoltat pe bază de Golf, ar putea îndrăzni să ceară un preţ mai mare decât concurenţii mai bugetari, mai apropiat de Golf, însă Toledo are nevoie, cel puţin la început, să le facă din ochi cumpărătorilor din ţara noastră cu mai multă atractivitate. Astfel, cu mici ajustări de rigoare, îl putem declara pe Seat Toledo drept
un model extrem de interesant în segmentul său, iar marca Seat – una care şi-ar putea cuceri tot mai mulţi admiratori în ţara noastră.
PiataAuto.mdIlie Toma
1
2,354
GALERIE FOTO (50 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!