Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z
Mazda3 facelift
3 Mai 2017
În ianuarie 2014, la ceva timp după apariţia actualei generaţii Mazda3 pe piaţă, testasem modelul în caroserie hatchback şi eram absolut încântat de el. Avea o inginerie atât de bine echilibrată, o suspensie atât de excelentă – şi fermă, şi capabilă să absoarbă şocuri, şi manevrabilă – avea şi un volan plin de viaţă şi un motor care împingea extraordinar de bine, încât acest produs final închegat extraordinar de bine mă făcuse să fac o analogie
cu ingineria celor de la Porsche, în care echilibrul final contează extrem de mult. Paradoxul e că testasem atunci cel mai slab motor al lui Mazda 3 – un benzinar aspirat natural de 1.5 litri şi 100 CP, dar despre care ziceam că se simţea ca unul de cel puţin 120-130 CP.

Astăzi, la mai bine de trei ani distanţă, familia lui Mazda3 a trecut printr-un facelift, valabil atât pentru caroseria hatchback, cât şi pentru mai popularul sedan în ţara noastră. Iar când a venit vorba unui test drive cu modelul nipon
împrospătat, ne-am zis să testăm anume sedanul, explorând astfel şi teritorii noi faţă de hatchback privind spaţiul interior şi practicismul portbagajului. Mai mult ca atât, astăzi avem o interpretare aflată cam la polul opus – o motorizare superioară de 2.0 litri pe benzină, cuplată la o cutie de viteze automată cu 6 trepte şi pe deasupra într-o interpretare de top pe nume Revolution.
Sedan? Mai puţin practic?

Despre design nu vom vorbi foarte mult aici, pentru că schimbările aduse de facelift sunt extrem de discrete, iar mai mult de jumătate din ele se referă la actualizări inginereşti sau multimedia. Dar nici nu era nevoie de mai mult, pentru că despre Mazda3 se poate spune şi astăzi că are un design extrem de reuşit şi proapsăt.
Noi, cei de la PiataAuto.md, am exploatat vreme de 6 ani un sedan compact din acest segment şi în foarte scurt timp după ce l-am cumpărat, ne-am dat seama că avea un portbagaj fatal de lipsit de practicism. Asta se întâmplă în mare parte din cauza gurilor de acces înguste în portbagajele din acest segment, pentru că aceste modele sunt proiectate în pentru a fi
hatchback-uri în primul rând şi abia apoi derivate sedan. Apoi, experienţa ne-a învăţat că hatchback-urile din acelaşi segment se dovedesc a fi mult mai practice şi mai plăcute în exploatare, însă cumpărătorii acestui segment din Moldova încă mai preferă sedanurile. E o chestie explicabilă, probabil, care ni se trage din trecut, când sedanul era aproape unica formă de caroserie.
Mazda3 Sedan de astăzi are un portbagaj simţitor mai mare decât acel automobil redacţional al nostru de care pomeneam, dar gura de acces oricum e restrânsă, mai ales pe înălţime. La
capitolul spaţiului interior, Mazda3 Sedan lasă o impresie aproximativ identică hatchback-ului, inclusiv pe bancheta spate, acolo unde pot exista diferenţe. Chiar şi pentru un adult înalt
există suficient spaţiu pe înălţime sau genunchi. Mi-aş mai fi dorit aici nişte guri de ventilare din tunelul central, dar nu pot fi prea pretenţios în acest segment compact.
În faţă Mazda3 te bucură cu o poziţie sportivă de condus – scaunul are o profilare cu suporturi laterale foarte bune, iar tunelul central e înălţat, astfel încât, la o poziţie mai joasă de condus
să poţi ţine volanul cu ambele mâini şi în acelaşi timp să-ţi sprijini uşor cotul pe el. Iar poziţia la volan poate fi într-adevăr foarte coborâtă, aproape de drum, ca să-l simţi mai sportiv şi mai bine.
Versiunea testată de noi e dotată şi cu un head-up display sub forma unui geam discret, dar foarte util. Display-ul e foarte informativ în afişarea vitezei curente, dar îşi capătă adevăratul rost
abia atunci când se activează sistemul de navigare, cu afişarea limitelor curente de viteze sau a îndrumărilor privind următoarele manevre.
Calitatea materialelor este foarte bună, aşa cum ne-a obişnuit Mazda în ultimii ani, de când cu epoca Skyactiv. Mici scăpări se pot observa doar la căptuşirea montanţilor spate şi a uşii portbagajului, exact piesele ce diferă de la sedan la hatchback. Cadranele de bord au display-uri monocolore, dar ele se integrează excelent în peisajul cu aer sportiv al maşinii şi cu designul general, transmiţându-ţi un aer de
maşină niponă modernă care n-a uitat de rădăcinile ei de samurai. Nouă ne place designul bordului lui Mazda3 şi ne place şi display-ul central, care are o calitate de afişaj foarte bună, cu mult peste media acestui segment. De fapt, sistemul multimedia e unul foarte reuşit, logic în operare şi cu posibilităţi nebănuit de mari, inclusiv o pregătire standard pentru sistemul de navigaţie, pe care îl puteţi activa chiar şi ulterior
prin cumpărarea unui SD card de la distribuitor. Şi operarea lui se realizează prin existenţa unei rotule centrale pe tunelul central – similar modelelor premium, iar această operare e mult mai sigură şi mai rapidă peste ceva timp, în comparaţie cu sistemele care oferă exclusiv comenzi touchscreen. Deci, la capitolul ăsta cei de la Mazda merită toate laudele pentru soluţia aleasă.
O chestie unde ar putea fi criticaţi, însă, e cea a comenzilor de acţionare electrică a geamurilor, comenzi care nu pot deschide geamurile până la sfârşit fără să ţii mâna apăsată vreme de 2-3 secunde cât durează închiderea. E o opţiune care şi-a făcut loc deja cam pretutindeni, însă aici încă se mai merge pe varianta de şcoală veche, deşi ea nu economiseşte foarte mult în costuri de producţie.
Dar, pentru un entuziast în ale condusului puritan, şi acest atribut poate fi unul văzut în lumină pozitivă. Iar eu aveam anume această
predispoziţie la acest test drive – că merg să testez o maşină plăcută în condus şi voi savura fiecare minut la volan!
Senzaţii de condus

Motorul ăsta de 2.0 litri de sub capota maşinii testate de noi e unul aspirat natural şi dezvoltă doar 120 CP, în schimb cuplul maxim ajunge la 210 Nm – o valoare foarte bună pentru un motor fără turbină. Cei de la Mazda nu
cuplează cutia de viteze automată decât cu ipostaza de 120 CP a motorului de 2 litri pe sedan, în timp ce entuziaştii ce aleg cutia de viteze manuală şi caroseria hatchback pot opta pentru
o versiune de 165 CP, dar cu acelaşi cuplu maxim.

Să trecem direct la subiect. Am pornit testul ieşind destul de curând în afara
oraşului, pentru că abia aşteptam să alerg maşina asta mult şi intens. Automobilul testat de noi are şi jante ceva mai mari, care ar trebui să o facă şi mai sportivă, dar care modifică niţel
comportamentul suspensiei, faţă de cel ce-l memorizasem pe hatchback-ul de 1.5 litri. Astăzi Mazda3 Sedan
are o ţinută de drum la fel de bună – poate chiar mai bună pe drumuri bune – dar pe drumuri rele capacitatea de absorbţie îi este un pic redusă de
jantele mai mari. Doar un pic,
pentru că maşina rămâne în continuare de departe una din cele mai plăcute din acest segment în reacţiile ferme şi
echilibrate ale suspensiei. Senzaţiile din volan sunt în continuare extrem de plăcute, aşa cum mi le aminteam de la acelaşi hatchback, dar aici se simt intervenţiile unor ingrediente diferite în reţeta finală, care nu fac maşina mai rea sau mai bună, ci pur şi simplu diferită de hatchback-ul cu motor mai mic.

Motorul de astăzi este mai puternic în numărul de cai-putere din fişa tehnică,
dar este cuplat la o cutie de viteze automată, care-l menajează exact pentru scopul pentru care alegeţi o cutie de viteze automată în acest segment – pentru confort. Cutia reacţionează bine, e logică, şi învaţă foarte repede maniera ta de condus, fie că o exploatezi în regim obişnuit, fie că o exploatezi în regim sport cu turaţii crescute ale motorului, iar achiziţia ei va fi cea mai raţională alegere în 80-90 la sută din
cazurile cumpărătorilor din Moldova, inclusiv şi din considerente de atractivitate la revânzare. Dar pentru acei 10-20 la sută din cumpărători, care vor alege o Mazda3 pentru acea Jinba Ittai – legătura supremă dintre călăreţul samurai şi calul său, iar în cazul nostru, dintre cel de la volan şi maşina sa, lor le vom spune că reţeta ideală se ascunde în altă combinaţie a lui Mazda3, despre care vă vom spune ceva mai târziu.
Motorul de 2.0 litri cu 120 CP are dinamism, pe care-l poţi pune la treabă tot mai bine şi mai eficient pe măsură ce cutia îţi învaţă ritmul dinamic de condus, dar dinamismul de facto oferit de el e la o distanţă nu foarte mare de genialul propulsor de 1.5 litri cu cutie manuală. Da, motorul acela de 1.5 litri, chiar e genial, în orice variantă de putere, fie
că-l turezi pe o Mazda3, fie că pe un MX-5.

Astfel, echilibrul ideal Jinba Ittai fiind deplasat aici în zona confortul civil, despre această Mazda3 Sedan cu motor de 2.0 de 120 CP şi cutie automată pot spune „doar” că este o maşină foarte bună, dar care nu
egalează geniul combinaţiei de 1.5 litri cu 100 CP la activ, cutie manuală şi caroserie hatchback. Vedeţi, dragilor, am ajuns să vorbim de Mazda3 cu calificative de „foarte bun” de parcă n-ar fi foarte suficiente, pentru că ne-au alintat inginerii ăia niponi cu bijuterii mecanice în ultimi ani! Pentru că acea combinaţie de 1.5 litri de pe Mazda3
era absolut desăvârşită, te lăsa cu gura căscată şi nu-ţi puteai imagina cum o maşină atât de accesibilă, cu un motor relativ compact, poate merge într-atât de ideal. Deci, dragi entuziaşti desăvârşiţi în ale condusului, dragi căutători de spirit nipon Jinba Ittai – acolo se află combinaţia genială, de neegalat şi nici un alt model din acest
segment nu poate oferi un spirit atât de pur şi sportiv din condimente aparent atât de simple.

Iar ceilalţi 80 la sută ce caută un automobil cât mai bun din acest segment n-au nici un motiv de a se amărî – modelul ăsta, cu tot cu cutia automată şi motorul de 2.0 litri, este
perfect capabil să vă fascineze prin suma de calităţi care o oferă şi e cu siguranţă unul din cele mai atractive modele actuale din acest segment! Da, şi rămâne a fi unul din cele mai plăcute în condus, dacă tot am pus atât preţ pe această plăcere exaltantă de la volan în acest test drive!
Siguranţă. Anul 2017.

Anul trecut, la un test drive cu un concurent al acestui model, tot nipon şi el, am criticat dur acel model pentru că oferă în dotare standard doar două airbag-uri, fără sistem ESC, cam ca-n anii ’90, deşi poartă cu mândrie emblema unei mărci notorii pe calandru şi deşi era anul 2016 în calendar, iar el trecuse printr-un proaspăt facelift. Şi toate astea în timp ce versiunea europeană, vândută şi în România, de exemplu, a aceluiaşi model, oferă 7 airbag-uri standard şi sistem ESC.
Ei bine, Mazda3 este exact opusul acelei politici expirate şi discriminatorii, fiind un exemplu de siguranţă încă de la lansarea generaţiei pe piaţă. Puteţi cumpăra o Mazda3 în dotare absolut elementară, de bază, cu cel mai puţin puternic motor, în caroserie hatchback sau sedan, dar siguranţa vă este oferită complet şi necondiţionat – 6 airbag-uri standard, frontale, laterale şi de tip cortină, precum şi sistem de stabilizare a traiectoriei ESC şi chiar de control al tracţiunii. Iar din dotarea imediat următoare aveţi deja şi sistemul de frânare automată pentru cazuri
extreme! Şi, dragi cititori, atunci când ai o familie pentru care porţi responsabilitate, dar chiar şi pentru propria ta viaţă, aceste dotări de siguranţă trebuie să conteze! Şi aici vom spune din nou că admirăm profund filosofia şi politica celor de la Mazda, o companie relativ mică şi independentă, dar cu ingineri geniali şi cu oameni care ţin la protagonistul final, posesorul automobilului. Da, nu cumpărătorul – pentru că în rol de cumpărător eşti doar o zi, când ieşi din showroom, însă rolul de posesor ţi-l asumi pentru ani înainte, iar acolo contează toate – şi plăcerea
în condus, şi eficienţa reală şi fiabilitatea şi siguranţa pentru clipele mai puţin fericite ale vieţii, dar şi confortul sau spaţiul pentru clipele pline de bucurii alături de cei de la bord.
Ah, cât a consumat maşina la testul nostru? Noi am cam chinuit-o mult în regim de aşteptare, apoi de parcurgere a traseelor naţionale în diverse ritmuri, inclusiv foarte intense, apoi am tot mers
prin sate şi drumuri dintre ele, astfel încât la final am ajuns cu vreo 8.7 litri la sută. Din motorul ăsta, însă, cuplat la cutia automată, condus în regim mai grijuliu în călătorii lungi, se poate
scoate şi un consum real de 5 litri şi un pic. Deci, la capitolul eficienţă reală, Mazda3 stă de asemenea excelent.

Preţ şi verdict.

Sedanul are o structură uşor diferită de preţ faţă de hatchback, pornind de la dotări mai avansate, dar neavând toate motorizările de top. Astfel, dacă un hatchback cu motor de 1.5 litri porneşte de la 13,740 euro, atunci un sedan
cu acelaşi motor, dar mai bine dotat, porneşte de la 15,100 euro. Motorizarea testată de noi astăzi, cu 120 CP la activ şi cutie automată, porneşte de la 19,470 euro în dotare superioară, iar ipostaza Revolution, testată de noi, costă 20,420 euro. Nu e foarte puţin, iar pentru cei mai limitaţi de buget noi le recomandăm să opteze cu încredere pentru
motorul de 1.5 litri şi 100 CP cu cutie manuală, care e mai uşor şi nu face diferenţă prea mare în dinamism. Există şi motorizări diesel, foarte eficiente, dar ele sunt raţionale doar dacă faceţi frecvent navete de distanţe lungi, pentru că sunt ceva mai scumpe. În acelaşi timp, eficienţa reală foarte bună a benzinarelor lui Mazda3 face
optarea pentru aceste motorizări chiar mai atractivă decât cele diesel.

Formulând un verdict final, Mazda3 rămâne una din cele mai plăcute şi mai bune alegeri din acest segment, cu o poziţie bine asigurată pe piedestalul primelor locuri. Combinaţia testată de noi astăzi, cu cutie automată, e o
alegere foarte bună pentru cei ce-şi doresc confortul exploatării şi atractivitate la revânzare. Căutătorii de plăcere supremă în condus ar trebui să aleagă, însă – oricât de paradoxal ar suna – motorul mai slab, de 1.5 litri şi 100 CP, cu cutie manuală, chiar şi dotată mai slab – pentru că anume acolo e echilibrul ingineresc
absolut. Inginerii Mazda nu scot emoţii doar din numărul cailor-putere, ci şi din acel echilibru ideal care determină cât de mult şi cât de maxim poţi folosi acei cai-putere! Noi am opta şi pentru caroserie hatchback în loc de sedan, care e mai practică şi care se simte cumva – cu tot cu motorizarea aia puritană de care vorbim – mai
desăvârşit de rafinată. Şi nu uitaţi – maşina asta e inginerie dincolo de toate, e plăcere în condus şi exploatare, e una din acele puţine maşini care-ţi va crea ataşament faţă de ea şi în raport cu care îţi va plăcea mai mult să urci în ea decât să cobori din ea!
PiataAuto.mdIlie Toma
0
1,805
GALERIE FOTO (38 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!