Pagina principală
CITIRE TEST DRIVE:
Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC
3 Martie 2017 - 13:20
De Ilie Toma
Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC
Da, vorbim de un model AMG adevărat, nu de un kit de design, ce-ar putea fi aplicat oricărui model standard. Doar că, în cazul lui GLS, diferenţele adevărate sunt foarte discrete şi pot fi recunoscute pe stradă mai mult de cunoscătorii avansaţi, decât de orice privitor obişnuit. Totuşi, un fapt e absolut cert: Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC e un SUV-bolid creat pentru cei ce vor absolutul desăvârşit în materie de spaţiu, pe orizontală şi verticală, combinat cu performanţa desăvârşită! Dar cât de bine se pot combina toate aceste noţiuni pe o singură maşină?

Da, e un test realizat de redacţia noastră în Moldova! Din fericire, am avut ocazia să punem mâna pe acest exemplar unic în ţara noastră chiar ieri, iar odometrul maşinii indica deja peste 5,000 km parcurşi, ceea ce înseamnă că perioada rodajului pentru motorul asamblat manual de sub capotă a trecut deja, iar noi putemsă-l savurăm în deplinătatea plăcerii! Să vedem, deci, ce înseamnă un SUV de performanţă extremă semnat de inginerii din Affalterbach, alergat pe drumurile Moldovei!

Uriaşul atlet

Mercedes-AMG GLS 63 e o maşină uriaşă, ca şi GLS-urile cu motoare mai „simple”, de altfel. SUV-ul imens măsoară 5.13 metri lungime, 1.85 metri înălţime şi 1.93 metri lăţime fără oglinzi, fiind, evident, un reprezentant al celui mai mare segment din lumea SUV-urilor. Şi greutatea unor asemenea SUV-uri este deloc neglijabilă, unele din ele cifrându-se în jurul valorii de 2.7-2.8 tone la gol, iar cu tot cu sarcina utilă ajung exact sub renumitul marcaj de 3.5 tone, care le separă de lumea camioanelor...

Cu o asemenea greutate, apare şi o întrebare logică, inginerească: este oare potrivit să îmbâcseşti atâta performanţă, de multe sute de cai putere, pe un vehicul atât de greu? Inginerii din motorsport ştiu că „light is right” întotdeauna, adică nu poţi obţine performanţa desăvârşită pe un vehicul atât de greu – e o lege fizică. Tocmai de aceea, mulţi ani nici SUV-urile foarte mari, nici măcar limuzinele foarte mari, n-au avut versiuni de performanţă de top. Piaţa, însă, le cere, iar până la urmă unii producători s-au încumetat şi au lansat asemenea modele de performanţe şi dimensiuni incredibile, precum acest Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC, sub capota căruia se ascunde un V8 biturbo de 5.5 litri, din care erup 584 CP şi 620 Nm! În fişa tehnică a acestui bolid cu siluetă de SUV e scris că acceleraţia de la 0 la 100 km/h durează doar 4.6 secunde! Patru virgulă şase secunde, dragilor, pentru un asemenea bolid! Mai mult ca atât, viteza maximă e limitată la 250 km/h, deci, pe undeva prin Germania, te-ai putea pomeni depăşit pe o autostradă de ditamai SUV-ul de 5.13 metri lungime, care aleargă cu 250 la oră!

Cifrele astea mă înnebunesc! Şi sunt nerăbdător să-l conduc! Nerăbdarea mea e şi mai mare, pentru că acum 2 săptămâni am avut ocazia să conduc un Lexus LX570 prin serpentine stânse şi greutatea lui se simţea ca cea mai grea povară, cu care fizica lupta în permanenţă şi făcea performanţa de care era capabil motorul de 5.7 litri de sub capotă mult prea puţin relevantă într-un asemenea peisaj, deşi numărul cailor-putere de acolo era mult mai mic decât cifra pe care o stăpânim astăzi pe acest model AMG.

Iar preţurile pentru Mercedes-AMG GLS 63 AMG nu sunt mai puţin ameţitoare. În Moldova un asemenea model porneşte de la peste 127 mii euro...

Deci, urc în habitaclu şi descopăr o amonie vizuală tipică Mercedes-urilor de astăzi. Deşi configuraţia consolei centrală nu e încă ajustată la noile tendinţe de design ale mărcii, totul se simte la locul său, iar accentele de performanţă AMG se simt prin inserţiile de carbon de pe bord, prin volanul cu inserţii metalice şi incripţii AMG, dar şi prin pedalele sportive cu inserţii metalice. Totuşi, deşi e vorba de un model AMG, cu cutie de viteze AMG-SPEEDSHIFT cu 7 trepte, levierul transmisiei nu e poziţionat pe tunelul central, ci pe coloana de direcţie, ca şi la modelele obişnuite ale mărcii. Volanul, însă are o zonă centrală marcată reliefat pe circumferinţa sa, în stilul modelelor ultra-peformante, doar că ea nu e de culoarie roşie, cum se obişnuia cândva, ci neagră. Textura fibrei de carbon e prezentă şi pe cadranele de bord, iar vitezometrul de aici are gradaţii de până la 320 km/h, sugerând cumva potenţialul de performanţă ascuns pe acest model...

Haideţi să-l încălecăm odată, să nu vă mai spunem că pielea tapiseriei e de calitate superbă, pentru că o ştiţi deja. Am putea să vă spunem doar că acest bolid AMG are 7 locuri, iar acum imaginaţi-vă gonind SUV-ul cu 7 ocupanţi la bord, care vor striga entuziasmaţi la fiecare nouă accelerare! Şi am mai putea să vă spunem că sistemul de navigaţie de top de pe acest model are informaţii destul de detailate despre Moldova, un fapt care denotă o evoluţie bună în acest sens a sistemelor de navigaţie moderne din tabăra Mercedes-Benz!

Senzaţii în condus

De îndată ce-am văzut indicatorul cu denumirea capitalei tăiat cu roşu, semn că am scăpat de zona urbană, am apăsat puternic pedala acceleraţiei. Dulceaţa cea siropoasă a fost sunetul! Ah, ce vuiet dulce şi profund s-a făcut auzit de sub capotă! Turaţiile au urcat, dar dramatismul parcă n-a venit. Simţeam acceleraţia puternică, dar nu era înfiorătoare, precum aş fi aşteptat! Apăs din nou, aud sunetul frumos, simt plăcerea unui condus neaşteptat de natural în volan, dar nimic nu mă sperie, nu mă face să cred că bolidul ăsta ar vrea să mă arunce în decor. Apoi îmi arunci ochii pe vitezometru şi mă crucesc. Rămân discret aici şi vă spun doar că acul de acolo indica mult mai mult decât aş fi spus din senzaţiile de la volan! Hm...

Se apropia o nouă localitate pe traseu, iar eu am apăsat frâna pentru a-mi ajusta viteza. Aici am simţit, în sfârşit, un pic de dramatism. SUV-ul ăsta cu 584 CP sub capotă accelerează ca nebunul, fără ca să te bage în sperieţi, în schimb la frânare tot are de luptat cu legile fizicii, care spun că un asemenea SUV poate fi şi cu o tonă mai greu decât un sedan sprinten! Da, SUV-ul din mâinile noastre are frâne AMG, cu discuri perforate şi cu etriere şi pistoane masive, dar oricum, în pedala frânei simţi lupta cu forţele fizice. Apeşi un pic mai mult – sunt excelent de informative – şi frânezi bolidul până la urmă foarte eficient, dar asta-ţi aminteşte că senzaţiile nebune ale accelerării au putut fi mascate de o izolare fonică excelentă şi de o suspensie superbă, dar nu şi cele ale frânării intense ale unui asemenea bolid.

Au venit şi primele drumuri virajate. Cu viraje foarte strânse, chiar! Oh, şi aici aveam să descopăr adevăratul ADN al lui Mercedes-AMG GLS 63! În regim Comfort al suspensiei, adică regimul standard, există un pic de ruliu al caroseriei şi dacă gestionezi evaziv acceleraţia şi frâna, poţi avea senzaţia că bolidul nu e tocmai foarte sprinten în viraje. Dacă, însă, ţii acceleraţia cel puţin uşor apăsată în viraj, atunci tracţiunea integrală permanentă îi schimbă vectorul de înaintare şi maşina îţi dă senzaţii de precizie mult mai lejeră şi mai exactă! Apoi, am mai schimbat şi regimul de condus în Sport şi apoi Sport Plus. Suspensia se rigidizează, dar schimbările nu sunt radicale aparent. Totuşi, în viraje se simte această diferenţă şi imediat începi a obţine şi mai mult curaj de a trece curbele strânse cu o viteză şi mai mare, cu o precizie şi mai bună. Şi aici se simte un pic greutatea maşinii, dar se simte în acelaşi timp că inginerii un muncit extrem de bine în a scoate precizia şi performanţa maxim posibilă din această formulă!

Apoi am deschis fişa tehnică să văd greutatea exactă, pentru că le spuneam deja colegilor ocupanţi că GLS AMG cu siguranţă e simţitor mai uşor decât ce-am condus acum două săptămâni. Şi apoi a venit şi confirmarea – nu, GLS nu se apropie de 2.8 tone, are „doar” 2,580 kg la gol, ceea ce pentru un SUV cu un imens motor V8 sună ca şi cum ai vorbi de un sportiv cu siluetă de maratonist!

Recunosc, după ce am încercat regimurile Sport şi Sport Plus, am început să mă alint mai mult perindând regimurile între acestea şi foarte rar la Comfort. Suspensia maşinii e una pneumatică, aşa că până şi în regim Sport Plus bolidul oricum rămâne capabil să înghită bine denivelările de pe asfalt, în ciuda roţilor sale imense de 22 de roţi! Da, exemplarul nostru de test era încălţat cu nişte anvelope de iarnă Pirelli Scorpion care i se potriveau perfect, atât în materie de silenţiozitate şi manevrabilitate, cât şi în materie de aderenţă sau indice de viteză!

Am tot jonglat cu apăsările delicioase ale pedalei de acceleraţie, cu sunetul motorului, cu senzaţiile din volan şi, cu cât mai mult conduceam, cu atât mai mult mi se fortificau ideile unei concluzii. Pe de o parte, maşina asta e capabilă de performanţe uluitoare şi martorii acestei performanţe sunt vitezometrul şi ceasul, dacă vreţi. Pe de altă parte, e şi un SUV de lux, unde confortul trebuie să rămână unul absolut, iar de la volan tocmai asta simţi, că eşti un pic prea izolat de pulsul acestei performanţe desăvârşite pe care o aştepţi de la un model AMG. Adică maşina nu te împinge brutal în scaun, parţial din cauza greutăţii sale, parţial datorită suspensiei care luptă bine cu forţele longitudinale, şi tot maşina nu-ţi dă fiorul ăla de performanţă extremă, nebunatică, atunci când mergi cu 200 km/h sau când abordezi un viraj cu pedala în podea. Aş fi gata să jur că maşina nu accelerează în numai 4.6 secunde până la prima sută, dar n-ar fi vitezometrul ăla, să mă convingă de fapte şi cifre. Eşti izolat în prea mult lux şi confort, dacă aş putea considera această remarcă drept un punct mai puţin pozitiv. Dar ştiu că există oameni care îşi doresc anume asta, să-i rupă pe toţi la acceleraţii, să alerge cel mai rapid dintre toţi pe autobahn, să asculte cu un zâmbet discret vuietul dulce al motorului V8 de sub capotă, dar în acelaşi timp să aibă un puls calm de 60-80 de bătăi pe minut. Pentru ei e creat bolidul ăsta!

Am ieşit din nou la un traseu lat şi aproape că am accelerat de pe loc, cu pedala în podea, în regim Sport Plus. Aş fi putut număra până la 10, dar n-am apucat, pentru că peste nici zece secunde, aveam o viteză obscenă, pe care n-am atins-o de multă vreme cu nici un SUV. Şi nu simţeam acea viteză nebună! Nici o doză de frică, nici o senzaţie de imprecizie în volan! L-aş fi putut asculta pe Jean-Michel Jarre, minunându-mă de efectele lui stereo ieşite din sistemul audio Bang & Olufsen din maşină şi urmărind calm cum se perindează imaginile pe fast-forward în faţa parbrizului meu! E dată naibii maşina asta! Iar motorul te însoţeşte cu un zumzet profund şi plăcut la orice turaţii, la orice viteză!

Totuşi, dacă aş vrea un SUV precum GLS, mintea mea încă tinerească ar alege un motor standard şi m-aş bucura de spaţiu şi confort desăvârşit, cu performanţe apreciabile şi suficiente. Dacă ar fi să aleg un AMG, aş alege un model mai compact, poate un sedan, poate ceva şi mai compact de atât, sau poate chiar, de banii pentru un GLS AMG bine dotat, aş putea alege un GLS standard şi un SLC 43 AMG, pricopsându-mă cu două maşini bine focusate spre roluri separate. Dar poate că vine un timp în viaţă când nu-ţi mai arde de fiorul ăla exaltant al unei sportive ce driftează pe o serpentină de munte şi vrei faptul performanţei fără dramatismul ei! Şi anume asta e Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC – faptul performanţei, împlinite imediat, fără dramatism, fără vorbe, fără riscuri. E pentru oameni cărora le place mai mult să tacă şi să facă.
GALERIE FOTO (93 IMAGINI):
COMENTARII FACEBOOK:
MAI MULTE TESTE DRIVE:
TEST DRIVE: Skoda Karoq
18 Octombrie 2017 - 10:04
Cu siguranţă Karoq e cel mai aşteptat nou model Skoda din acest an, iar acest test drive e, la rândul său, una din cele mai aşteptate apariţii din anul ăsta. Şi asta pentru că noul Karoq e urmaşul lui Skoda Yeti şi în acelaşi timp...
TEST DRIVE: Chişinău-Bălţi-Chişinău cu Renault ZOE electric. Testăm autonomia electromobilului în viaţa reală din Moldova!
3 Octombrie 2017 - 21:58
Ne-am gândit că cel mai potrivit scenariu pentru testarea primului electromobil în Moldova ar fi să facem o călătorie din Chişinău spre Bălţi şi înapoi, cam 130-135 km pe segment, iar însumat am avea cam 260-270 km. Astfel, teoretic...
TEST DRIVE: Opel Crossland X
29 Septembrie 2017 - 16:14
Crossland X e primul model creat de când Opel s-a alăturat grupului Peugeot-Citroen. Aşa că, atunci când am fost invitaţi de producătorul german în Germania pentru a testa şi noul Crossland X, dar şi noul Grandland X, ne-am zis că e ocazia perfectă de a gusta...
TEST DRIVE cu fetele: Ford Fiesta diesel şi ST Line, de la raliu la defilări cu iz de glamour
20 Septembrie 2017 - 11:52
Atunci când am primit invitaţia unui nou test drive Ford Fiesta cu iz de glamour, pe coasta din Slovenia, ne-am zis că aceasta va fi cu siguranţă oportunitatea testării unor versiuni noi, mai ales dintre cele cu...
TEST DRIVE: Mercedes-Benz V-Class ExtraLong 250d 4MATIC - The Best or Nothing pentru 7 oameni simultan?
28 August 2017 - 08:18
Acest test drive e deosebit de multe alte test de ale noastre pentru că ideea lui a pornit dintr-o necesitate. Din necesitatea de a transporta 6 oameni simultan într-unul din colţurile Moldovei fără a avea 2 maşini implicate...
TEST DRIVE: Renault Koleos
15 August 2017 - 08:37
Renault a dat marea lovitură cu noile sale SUV-uri, mai ales în Moldova, cu Kadjar. Acum a venit rândul ca toată povestea de succes să urce şi mai sus, francezii venind cu un SUV de talie mare, în sfârşit, botezat Koleos. Iar noi am testat noul SUV Renault Koleos în Moldova...
TEST DRIVE COMPARATIV: Audi Q5 vs Volvo XC60 vs Mercedes-Benz GLC!
4 August 2017 - 11:49
Nu puteam rata ocazia de a vă delecta cu un test drive comparativ mega-intrigant, în care se luptă cele mai proaspete SUV-uri premium din acest segment! Audi Q5 şi Volvo XC60 abia şi-au făcut apariţia pe piaţa din Moldova, iar Mercedes-Benz GLC...
TEST DRIVE: Noua generaţie Volvo XC60
2 August 2017 - 10:45
Am testat noul Volvo XC60 în Moldova, conducând motorizarea diesel D5 de 2.0 litri şi 235 CP, cuplată la o cutie automată cu 8 trepte şi sistem de tracţiune integrală. Să descoperim, deci, ce înseamnă noua generaţie Volvo XC60!...
TEST DRIVE: Noua generaţie Audi Q5
31 Iulie 2017 - 12:56
O nouă generaţie Audi Q5, o nouă generaţie a sistemului de tracţiune integrală quattro? Audi a recurs la soluţii foarte îndrăzneţe pe noua generaţie a SUV-ului Q5, iar noi îl testăm astăzi printr-o variaţie mare de peisaje şi carosabil ale Moldovei...
TEST DRIVE: Range Rover Velar
27 Iulie 2017 - 10:35
Despre el ştim cu toţii că e cea mai nouă jucărie din gama Range Rover. Despre el ştim cu toţii că e scump, foarte scump chiar. Ştim că-i spune Velar şi încă de la debutul...