Pagina principală
CITIRE TEST DRIVE:
Nissan X-Trail 2.0 Diesel 4x4 cu cutie automată X-Tronic
7 Iunie 2017 - 16:28
De Ilie Toma
Nissan X-Trail 2.0 Diesel 4x4 cu cutie automată X-Tronic
Oricât ar părea de ciudat, mai există modele de SUV-uri care nu prea oferă combinaţii de motorizare diesel, cutie automată şi tracţiune integrală – şi ne referim aici la posibilitatea de a oferi toate aceste trei elemente în acelaşi timp. Nissan X-Trail era unul din aceste modele, putând oferi unul sau două dintre aceste elemente, dar niciodată toate trei. Puteai cumpăra un diesel 1.6 dCi cu cutie manuală şi tracţiune integrală, sau acelaşi diesel cu cutie automată, dar cu tracţiune faţă.

Explicaţia tehnică vine de cele mai multe ori de la lipsa spaţiului în arhitectura maşinii pentru a adăposti şi un motor diesel mai mare şi mai greu, şi o cutie de viteze mai mare, şi pe deasupra şi o cutie de distribuţie a cuplului între punţi, cu diferenţial şi axe.

Acum, chiar înainte de a-i fi anunţată recenta împrospătare de mijloc de carieră, Nissan X-Trail a primit, în sfârşit, un nou motor diesel de 2.0 litri şi 177 CP, care vine cu tracţiune integrală şi cu o nouă cutie de viteze automată X-Tronic. Cutia de viteze e una cu raport continuu variabil, adică CVT, ceea ce înseamnă că are dimensiuni mai reduse şi tocmai asta a făcut posibilă întreaga combinaţie, iar cu 177 CP la activ, în loc de 130 CP, cât oferea motorul de 1.6 litri, noua combinaţie promite să fie una perfectă pentru cumpărătorii căutători de lucruri clasice în SUV-uri, precum putere suficientă, confort în exploatare şi capacităţi de trecere. Şi ca să fim clari până la capăt, trebuie să menţionăm că motorul diesel de 1.6 dCi, pe care noi l-am declarat odată cel mai bun diesel în categoria lui, rămâne în continuare disponibil în oferta de motorizări a lui Nissan X-Trail. Dar, astăzi nu despre el e vorba, ci despre noua combinaţie 2.0 Diesel 4x4 X-Tronic, aşa că haideţi să vedem ce e cu ea şi cum se simte un asemenea X-Trail.

Deja-vu de impresii

Nu vom vorbi foarte mult despre designul sau spaţiul interior al lui X-Trail, pentru că am făcut-o în primul test drive, acum aproape 3 ani, când a apărut pe piaţă modelul. Aş vrea doar să spunem că astăzi testăm un automobil în dotare medie Accenta, ceea ce înseamnă că avem şi un interior tapisat cu material textil, nu cu piele. Şi Nissan a ales că echipeze acest model cu un soi de velur clasic, care poate părea pentru unii că nu e în trendul materialelor aţoase din maşinile moderne, dar care e cu siguranţă mult mai plăcut la atingere şi mult mai plăcut în exploatarea pe termen lung. Aşa că, noi zicem că acest tip de material e un mare avantaj pentru X-Trail.

Încă o dată ne-am amintit cât de spaţios poate fi un Nissan X-Trail şi cu siguranţă e potrivit celor ce caută spaţiu în primul rând la bordul unui SUV. E lat, e înalt, e mare pur şi simplu pe toate dimensiunile şi are şi nişte scaune confortabile, inclusiv pentru călătorii lungi de familie.

Noua combinaţie – senzaţii în condus

Din primele momente de condus al noului motor, sunetul lui trădează o istorie mai veche, întrucât motorul de 1.6 litri diesel, pe care l-am probat acum trei ani, suna mai rafinat şi mai echilibrat, ca dintr-o epocă mai nouă. Astăzi, noul motor diesel de 2.0 litri sună mai clasic, cu o uşoară urmă de sunet trăncănitor, iar pe alocuri se mai aud sunetele de bypass ale turbinei. Răscolind un pic informaţiile producătorului, ne-am confirmat ipoteza – nu e un motor nou dezvoltat, ci unul de mai demult din tabără alianţei Renault-Nissan, uşor modernizat cu sistem start/stop.

Cutia de viteze, însă, e una nouă şi se pare că inginerii au muncit foarte mult la ea ca să o facă potrivită pentru un motor de 177 CP şi 380 Nm, întrucât de obicei cutiile CVT se montează pe motoare de până la vreo 150 CP şi vreo 250 Nm. Însă transmisia în cutie de realizează pe bază de lanţ ranforsat, iar inginerii ne asigură că ea are rezerve mari de rezistenţă. Şi tot ei ne asigură că ea va fi mult mai plăcută în condus în raport cu un CVT obişnuit, întrucât a fost dresată să imite mult mai bine treptele unei cutii de viteze convenţionale, chiar dacă de fapt, nu are trepte.

Şi în primele episoade de condus se simte într-adevăr că noua cutie de viteze jonglează iscusit cu turaţiile motorului, menţinându-le între 1,400 şi 2,000 rpm în regim normal de condus sau un pic mai sus dacă vrei ceva mai mult dinamism, dar nu prea ţine motorul la turaţii monotone şi constante, aşa cum ar face-o un CVT obişnuit. Într-adevăr, motorul pare să urce un pic în turaţii pe măsură ce maşina accelerează, apoi revine la turaţii mai joase, săltând la un raport mai mare de transmisie, ca o cutie de viteze clasică, iar cutia are libertatea de a ajusta cum vrea ea aceste salturi, în funcţie de condiţiile de condus şi maniera de condus. E cert, însă, faptul că această transmisie reuşeşte să anuleze unul din atributele cu care te obişnuieşti cel mai greu la o cutie de viteze cu raport continuu variabil – monotonia în turaţii – reuşind să păstreze avantajele acestor cutii. Şi motorul are acum suficientă putere încât să poţi spune că ai rezerve bune sub capotă întotdeauna. Nu se lasă foarte mult rugat să intre într-un regim foarte atletic la o depăşire, sau la luarea mai intensă a unui traseu. Motorul ăsta chiar are cuplu şi putere suficiente pentru dimensiunile şi greutatea lui X-Trail şi cei care pun preţ pe puterea suficientă a unui SUV pot alege cu siguranţă anume această combinaţie a modelului.

Graţie tracţiunii integrale şi a semiaxelor, maşina stă parcă mai bine şi în viraje, deşi setările mai moi ale suspensiei îi dictează oricum un anumit ruliu. În offroad suspensia înghite bine denivelările, dar trebuie să fiţi prudenţi la cursa mai lungă a suspensiei faţă, care poate face maşina să oscileze mai mult decât v-aţi putea aştepta pe verticală. Geometria unghiului de atac e slabă – partea inferioară a barei de protecţie faţă e înainată şi coborâtă şi o puteţi atinge foarte uşor de pământ în teren accidentat, însă e făcută din plastic negru şi eventualele contacte se vor lăsa fără urmări.

Dinamismul combinaţiei de motor, cutie şi tracţiune integrală e la fel de bun şi în offroad, unde am cuplat regimul automat al tracţiunii 4x4. Sistemul 4x4 al lui Nissan X-Trail e unul part-time, puntea spate fiind în mod normal decuplată în regim de condus automatizat, însă atunci când simte derapaje sau situaţii de drum riscante, identificate printr-o mulţime de senzori de mediu, ea promite să fie deja cuplată înainte de survenirea unui eventual derapaj. Noi am luat curbe de offroad cu aderenţă scăzută şi am simţit contribuţia punţii spate, care ne ajuta să ne menţinem pe traiectoria dorită, chiar dacă afară erau aproape 30 de grade cu plus. Prin urmare, putem confirma că e un sistem inteligent, care nu intervine doar atunci când eşti deja în derapaj, ci te ajută să n-ajungi acolo.

Preţ în Moldova

Noua combinaţie de motor diesel 2.0 litri cu 177 CP şi 380 Nm la activ, cu cutie automată şi sistem de tracţiune integrală porneşte în Moldova de la 26,900 euro, fiind disponibilă începând cu dotarea medie Accenta, testată de noi. Maşina din testul nostru a mai avut în rol de dotare opţională un pachet multimedia Connect, în valoare de 1,000 euro, aşa că preţul maşinii testate de noi a fost de 27,900 euro. Un preţ care-şi merită sigur investiţia în raport cu spaţiul şi confortul oferit de maşină, zicem noi, dar cei care-şi doresc un preţ şi mai accesibil pot conta în continuare pe combinaţii mult mai accesibile – de la 21,500 euro pentru un X-Trail cu motor pe benzină şi de la 22,500 euro pentru un X-Trail cu superbul motor diesel de 1.6 litri.

Verdict

Am ajuns la final cu un consum de 7.2 litri/100 km, dragilor. Nu ştiu dacă poate exista o cireaşă de pe tort mai convingătoare, atunci când ai în faţă un SUV spaţios, cu un motor diesel bun şi puternic, cu o cutie automată care e logică şi plăcută în condus, cu un sistem 4x4 cu adevărat inteligent. Unicul neajuns al acestei maşini e acel unghi de atac redus în faţă, la care trebuie să fii ceva mai prudent în teren accidentat. Şi poate acel uşor ruliu în viraje cu care trebuie să te obişnuieşti un pic, dar la versiunile 4x4 acest simptom e mai atentuat. Dincolo de asta, Nissan X-Trail 2.0 Diesel 4x4 X-Tronic e o combinaţie extrem de atractivă, atât ca set de calităţi oferite, cât şi ca preţ. Şi cu un asemenea consum, ne păruse rău doar că n-am apucat s-o conducem mult mai mult, vreme de câteva zile cel puţin, departe pe tărâmurile frumoase ale Moldovei.

Informaţii utile: Test drive Nissan X-Trail 1.6 dCi
GALERIE FOTO (31 IMAGINI):
COMENTARII FACEBOOK:
MAI MULTE TESTE DRIVE:
TEST DRIVE: Suzuki Ignis
8 Noiembrie 2017 - 07:52
Poate oare o maşină, al cărei preţ porneşte de la puţin peste 8,000 euro, să fie mai onestă şi mai consistentă ca una de 20 de mii şi să te facă s-o îndrăgeşti din prima?...
TEST DRIVE: Opel Grandland X
27 Octombrie 2017 - 08:52
Noul Opel Grandland X este cel mai mare SUV din gama actuală Opel, iar primele zvonuri menţionau că ar putea să se bată în segmentul lui...
TEST DRIVE: Skoda Karoq
18 Octombrie 2017 - 10:04
Cu siguranţă Karoq e cel mai aşteptat nou model Skoda din acest an, iar acest test drive e, la rândul său, una din cele mai aşteptate apariţii din anul ăsta. Şi asta pentru că noul Karoq e urmaşul lui Skoda Yeti şi în acelaşi timp...
TEST DRIVE: Chişinău-Bălţi-Chişinău cu Renault ZOE electric. Testăm autonomia electromobilului în viaţa reală din Moldova!
3 Octombrie 2017 - 21:58
Ne-am gândit că cel mai potrivit scenariu pentru testarea primului electromobil în Moldova ar fi să facem o călătorie din Chişinău spre Bălţi şi înapoi, cam 130-135 km pe segment, iar însumat am avea cam 260-270 km. Astfel, teoretic...
TEST DRIVE: Opel Crossland X
29 Septembrie 2017 - 16:14
Crossland X e primul model creat de când Opel s-a alăturat grupului Peugeot-Citroen. Aşa că, atunci când am fost invitaţi de producătorul german în Germania pentru a testa şi noul Crossland X, dar şi noul Grandland X, ne-am zis că e ocazia perfectă de a gusta...
TEST DRIVE cu fetele: Ford Fiesta diesel şi ST Line, de la raliu la defilări cu iz de glamour
20 Septembrie 2017 - 11:52
Atunci când am primit invitaţia unui nou test drive Ford Fiesta cu iz de glamour, pe coasta din Slovenia, ne-am zis că aceasta va fi cu siguranţă oportunitatea testării unor versiuni noi, mai ales dintre cele cu...
TEST DRIVE: Mercedes-Benz V-Class ExtraLong 250d 4MATIC - The Best or Nothing pentru 7 oameni simultan?
28 August 2017 - 08:18
Acest test drive e deosebit de multe alte test de ale noastre pentru că ideea lui a pornit dintr-o necesitate. Din necesitatea de a transporta 6 oameni simultan într-unul din colţurile Moldovei fără a avea 2 maşini implicate...
TEST DRIVE: Renault Koleos
15 August 2017 - 08:37
Renault a dat marea lovitură cu noile sale SUV-uri, mai ales în Moldova, cu Kadjar. Acum a venit rândul ca toată povestea de succes să urce şi mai sus, francezii venind cu un SUV de talie mare, în sfârşit, botezat Koleos. Iar noi am testat noul SUV Renault Koleos în Moldova...
TEST DRIVE COMPARATIV: Audi Q5 vs Volvo XC60 vs Mercedes-Benz GLC!
4 August 2017 - 11:49
Nu puteam rata ocazia de a vă delecta cu un test drive comparativ mega-intrigant, în care se luptă cele mai proaspete SUV-uri premium din acest segment! Audi Q5 şi Volvo XC60 abia şi-au făcut apariţia pe piaţa din Moldova, iar Mercedes-Benz GLC...
TEST DRIVE: Noua generaţie Volvo XC60
2 August 2017 - 10:45
Am testat noul Volvo XC60 în Moldova, conducând motorizarea diesel D5 de 2.0 litri şi 235 CP, cuplată la o cutie automată cu 8 trepte şi sistem de tracţiune integrală. Să descoperim, deci, ce înseamnă noua generaţie Volvo XC60!...