Pagina principală
CITIRE TEST DRIVE:
Noua generaţie Porsche Panamera
20 Februarie 2017 - 09:32
De Ilie Toma
Noua generaţie Porsche Panamera
Testul ăsta drive şi-a aşteptat mult timp ziua în care avea să devină posibil. Şi asta pentru că toţi cei implicaţi ne doream un test ca la carte. De după geam, iarna aceasta ne-a bucurat frecvent cu ninsori masive, ceea ce a însemnat şi faptul că acest exemplar Porsche Panamera 4S de generaţie nouă, pe care-l testăm astăzi, a trebuit să-şi aştepte livrarea la comandă a unui set de anvelope performant, conform mărimilor sale din lumea performanţei de top – nişte minunate anvelope Michelin Pilot Alpin de mărime 265/45 R 19 în faţă şi 295/40 R 19 în spate. Da, noua Panamera a păstrat reţeta performantă a folosirii dimensiunilor diferite de roţi pe puntea faţă şi cea spate.

Avem deci la test, noua generaţie Porsche Panamera într-o interpretare delicioasă, cu noul motor V6 biturbo de 2.9 litri sub capotă, cu noua cutie de viteze PDK de 8 trepte, dar şi cu un sistem de tracţiune integrală permanentă. Pe deasupra, exemplarul din testul nostru mai e şi dotat cu generozitate, beneficiind şi de pachetul Sport Chrono, care-i acutizează şi mai mult performanţa de care este capabil substratul tehnic al maşinii.

Să gustăm, deci, noua generaţie Porsche Panamera la un prim test drive prin Moldova!

Siluetă şi forme. Maturizarea ADN-ului sportiv.

La prima vedere şi la prima privire din faţă, un ochi neiniţiat ar putea spune că diferenţa de design dintre generaţia precedentă Panamera şi cea nouă e mult prea mică. Dar dincolo de această primă impresie, poate justificată, se ascunde o mare realizare a designerilor Porsche pentru noua generaţie Panamera, una care a corectat iscusit tot ce putea fi criticat în materie de forme la generaţia precedentă.

Nu e un secret că designul modelelor Porsche evoluează de la o generaţie la alta prin schimbări de perfecţionare, nu prin mutări radicale, iar asta e un atribut cu care o marcă, atât de mândră de istoria şi prezentul ei, se mândreşte. Aceeaşi parte frontală a noii generaţii, care pare foarte apropiată de cea a generaţiei precedente, are de fapt noi proeminenţe în zona capotei şi a marginilor ce adăpostesc farurile, noi blocuri optice, o nouă formă a barei de protecţie şi prizelor acesteia, iar privită din unghiul potrivit aceeaşi parte frontală a maşinii pare acum mult mai suplă şi mai atletică.

Modificările cele mai uşor de observat cu ochiul neînarmat sunt la posteriorul modelului, unde Panamera beneficiază de recognoscibila „muchie” bine conturată, în stilul ultimelor 911 şi 718, cu blocuri optice extrem de proaspete şi bine încadrate, care-i accentuează şi lăţimea maşinii. Cunoscătorii vor putea distinge mai departe şi motorizările în funcţie de forma ţevilor de eşapament – versiunile 4S şi 4S Diesel au ţevi rotunde, în timp ce Panamera Turbo are ţevi trapezoidale.

Marea realizare a designerilor Porsche, despre care vorbeam mai sus, vine la silueta noii generaţii Panamera. Noul model a crescut uşor în dimensiuni faţă de predecesorul său – cu 34 mm în lungime, cu 6 mm lăţime şi cu 5 mm înălţime, dar, privită din lateral, noua generaţie Porsche Panamera pare mult mai lungă şi mai sportivă, dar mai ales extraordinar de bine proporţionată. Atunci când a apărut precedenta şi prima generaţie Panamera, designerii şi-au dorit să-i confere coupe-ului cu patru locuri o siluetă ce să amintească de Porsche 911, dar în acelaşi timp nu puteau să sacrifice confortul celor doi ocupanţi din spate, aşa că în rezultat silueta primei generaţii n-o repeta foarte fidel pe cea a lui 911, având o „cocoaşă” sesizabilă incoştient cu ochiul, care n-o făcea prea drăguţă şi o îndepărta de la reţeta clasicului 911. Acum priviţi noua Panamera din lateral din nou! Nici urmă de acea „cocoaşă”! Linia plafonului coboară lin şi armonizat spre spate, mult mai dinamic şi mai coborât, conferind maşinii o siluetă evident asemănătoare cu cea a lui 911, dar care n-a crescut haotic în lungime, ci s-a maturizat extrem de proporţionat într-o limuzină mare, cu acelaşi ADN sportiv!

Mă veţi întreba, probabil, dacă linia mai coborâtă a plafonului n-a tăiat din spaţiul pe înălţime, rezervat pasagerilor spate din noua Panamera. A tăiat, însă designerii Porsche l-au compensat prin adâncirea mai coborâtă a banchetei, astfel încât per total ocupanţii spate să beneficieze de un confort cel puţin egal. Aşa spun ei. Dar haideţi să vedem cum stau lucrurile de fapt la interior.

Interior

De fapt, interiorul ascunde o altă schimbare evidentă de la prima vedere a noii generaţii Panamera faţă de cea precedentă. E un pas foarte curajos făcut de Porsche anume pe acest model, un pas prin care s-a renunţat la foarte multe butoane fizice tradiţionale, acestea fiind înlocuite cu butoane tactile. Zona acestor butoane de pe consola centrală pare a fi acoperită cu tot mai răspânditul material Piano Black, despre care noi tot zicem că arată foarte bine, dar nu e practic în exploatarea pe termen lung. Însă la Porsche stratul superior este unul din sticlă, care nu se zgârâie la atingere, astfel că problema durabilităţii în timp e ca şi rezolvată. Inginerii Porsche remarcă şi faptul că au păstrat funcţionalitatea practică şi ergonomia necesară unui automobil în amplasarea acestor butoane tactile, spre deosebire de un smartphone.

Sistemul multimedia, însă, e mult mai apropiat în logică şi mânuire de un smartphone. Are un display uriaş, foarte bine încadrat, dar e un display orizontal, nu unul vertical ca la modelele Tesla, spre exemplu şi aici vă voi spune imediat că plasarea orizontală a unui display într-un automobil e mult mai indicată. E mult mai simplu să priveşti cu ochii pe orizontală în timp ce conduci, într-o zonă în care ai încă drumul în faţă, decât să-ţi cobori ochii jos pentru a opera o comandă. Am rămas plăcut surprinşi să descoperim că noul sistem multimedia al lui Porsche Panamera are o cartografie foarte detailată a Moldovei, recunoscând până şi traseele din cele mai izolate sate!

Vorbind în termeni simpli, designul bordului noii Panamera e o operă de artă. La prima vedere, totul pare incredibil de aerat şi clar, până şi displayul multimedia e încadrat perfect în planşa de bord, iar planşa de mai departe n-are decât inserţii de lemn şi aluminiu, fără alte butoane. Designerii Porsche au reuşit să evite montarea unui display suspendat pe bord, cum se întâmplă la alte mărci premium. Iar într-o zonă relativ compactă şi neaglomerată sunt poziţionate butoane ce-ţi permit să dirijezi toată complexitatea inginerească a maşinii.

Şi acum faceţi o depărtate a zoom-ului şi priviţi din nou interiorul acestei maşini. Observaţi ce materiale predomină pe aici – plasticul a dispărut aproape cu desăvârşire. Piele, lemn, inserţii metalice, sticlă, polimeri moi şi lipsa aproape în totalitate a zonelor de plastic. Asta înseamnă noul Panamera. Şi, deşi pielea de pe scaune e moale şi superb de plăcută la atingere, la fel ca şi cea de pe planşa de pe bord, cei de la Porsche nu te obosesc cu poveşti despre cum au fost selectate vacile din pielea cărora s-a asigurat această calitate ireproşabilă. Când cumperi un Porsche, cumperi pur şi simplu calitatea ireproşabilă finală a unui habitaclu, iar cei de acolo s-au ocupat de toate pentru tine. E mult mai indicat să asculţi istorii despre ingineria ce o stăpâneşti, pentru că aceste istorii sunt mult mai pline de pasiune şi esenţă!

Dar înainte de a trecem la inginerie, mai e nevoie să vă spunem câte ceva despre interiorul acestui model, care e şi o limuzină de lux, până la urmă. Scaunele faţă sunt extrem de bine profilate, cu nişte suporturi laterale excelente, iar pe exemplarul nostru de test, acestea ofereau şi sesiuni de masaj plăcut în timpul călătoriilor.

Masajul poate fi prezent opţional şi pe bancheta spate, sau mai bine zis cele două locuri din spate, separate de o consolă, aşa cum se cuvine unor modele cu 4 locuri. La prima vedere, n-am avut impresia unui şezut foarte subţire care să compenseze spaţiul tăiat de pe înălţime, însă atunci când am luat loc nu am avut nici cea mai mică senzaţie de lipsă de spaţiu pe înălţime, la cei aproape 1.90 metri cât măsor. Unghiurile şezutului şi ale spătarului, poziţia scaunului în maşină, profilarea plafonului – toate împreună asigură un spaţiu foarte generos pe noua Panamera, iar dacă acest atribut a putut fi asigurat în tandem cu noua siluetă a maşinii, designerii mărcii chiar merită o notă de genialitate.

Confortul de aici e aproape de suprem, dar e un suprem atletic, nu unul din ăla bătrânesc. Există şi aici suport lateral bun, există comenzi multimedia cu tot ce-ţi doreşti, prize de ventilare şi reglaje individuale – deci poţi avea tot ce formează o senzaţie adevărată de confort. De asemenea, sistemul audio de top din noua generaţie Panamera e un Burmester ce-şi merită toţi banii, scoţând un sunet curat asemeni cristalului, pe tot intervalul de frecvenţe. Iar ca să savuraţi deplin aceste sunete cristaline, Porsche vă poate echipa opţional Panamera Dvs. cu geamuri laterale duble, aducând izolarea fonică şi aşa foarte bună la un nivel desăvârşit.

Iar dacă alegeţi să bifaţi şi acoperişul panoramic – opţiune care nu era posibilă pentru generaţia precedentă a modelului – atunci veţi beneficia şi de o ambianţă frumos iluminată, care vă oferă şi nişte privelişti plăcute când călătoriţi în oraşe sau în munţi. Şi pentru călătoriile spre munţi există şi loc suficient în portbagaj pentru genţile scumpe ale celor de la bord.

Un fapt este, însă, tot mai cert: deşi Porsche Panamera e şi o limuzină luxoasă, cu un confort comparabil cu limuzinele din top din triada germană premium, cel mai plăcut loc în Panamera nu e pe unul din scaunele spate. E la volan. Acolo meriţi să stai când cumperi un Porsche!

Senzaţii în condus.

Ardeam de nerăbdare să conduc noul motor V6 biturbo al celor de la Porsche, pentru că noua Panamera e primul model pe care acesta a fost instalat! Turbinele acestui propulsor sunt instalate în interiorul celor două blocuri cilindrice ce formează forma literei V a motorului, oferind astfel câteva avantaje simultan – un motor mai compact, dar şi o poziţionare mai joasă a acestuia, contribuind astfel la coborârea generală a centrului de greutate al maşinii. Din cei 2.9 litri volum, noul motor V6 biturbo scoate 440 CP şi 550 Nm! Cu aceşti parametri de putere, o Panamera 4S poate accelera de la 0 la 100 km/h în 4.4 secunde, sau chiar în 4.2 secunde dacă are şi pachetul Sport Chrono, pe care-l are şi exemplarul nostru de test! Viteza maximă a acestei versiuni este de 289 km/h, deci foarte apropiat de 300 km/h!

Testul ăsta e cu atât mai interesant, cu cât noul motor e cuplat şi cu o nouă cutie de viteze PDK, deci cu dublu ambreiaj, a celor de la Porsche. Aceasta dispune acum de 8 trepte. Pe lângă toate, noua Panamera este şi construită pe o platformă tehnică absolut nouă, care i-a crescut şi ampatamentul cu 30 mm, la tocmai 2,950 mm, iar toate aceste ingrediente inginereşti noi înseamnă că dincolo de o faţă ce pare doar uşor evoluată a noii generaţii, se ascunde un substrat ingineresc absolut nou, dintr-o nouă eră Porsche.

Noile ere Porsche nu uită niciodată de valorile celor precedente, însă. Am simţit din nou asta din prima clipă când am pornit motorul şi un sunet dulce, adânc, rezonant, s-a auzit prin ţevile de eşapament. E un motor absolut nou, dar sună atât de „Porsche”! Iar arhitectura V6 îl face dulce, excelent de echilibrat, parcă şoptindu-ţi performanţa de care e capabil. Şi totuşi, de fiecare dată când conduc un Porsche aştept mai ales senzaţia din volan. Acea senzaţie directă şi metalică a unei direcţii incredibil de informative, incredibil de bine conectate cu drumul. Mă gândeam dacă noua platformă tehnică păstrează oare această caracteristică atât de preţioasă a modelelor Porsche?

Răspunsul nu s-a lăsat prea mult aşteptat. E suficient să parcurgi zece metri, sau douăzeci, ca să simţi asta în volan. Da, volanul e la fel de direct, metalic şi informativ; da, acea caracteristică atât de preţioasă a modelelor Porsche a fost păstrată şi transpusă cu succes pe noua platformă tehnică a noii Panamera! E atât de plăcut când vezi că evoluţia cu paşi giganţi a ingineriei unui producător se face fără compromisuri şi omisiuni! E atât de plăcut când conduci noua generaţie a unui nou model şi o simţi imediat şi consistent că e mai bună, dar şi că are în ea tot ce a fost bun la predecesoarea sa!

Odată regăsindu-mă în senzaţiile din volan, am apăsat cu încredere pedala acceleraţiei. Ah! Ce motor! Acul turometrului urcă pofticios în sus, sunetul motorului se aude delicios, iar maşina accelerează cu un control lejer al performanţei pe care o dezlănţuie. Nu, aici puterea nu e pur şi simplu multă, gata să se dezlănţuie sălbatic pe asfalt – e multă dar toată e îndreptată spre contactul anvelopelor cu asfaltul, spre un vector de neclintit înainte, fără dramatismul unei posibile pierderi a controlului, şi asta deşi maşina noastră e echipată cu anvelope de iarnă. Cu aceiaşi 440 CP, un muscle-car american s-ar zmunci sălbatic, jucându-şi fundul în toate direcţiile posibile, iar tu te-ai lupta cu el de la volan să-l menţii în linie dreaptă, transpirând de adrenalină şi cu mâinile tremurânde de emoţie. Aici, însă, mergi direct la ţintă, cu o precizie de acupunctură, şi ai controlul direct şi precis al performanţei de top. Nu transpiri, pentru că nu lupţi cu sabia în vânt, dar, în doar câteva clipe, înveţi să-ţi foloseşti energia în mânuirea sportivă a maşinii ca o artă, ea dându-ţi în final chiar mai multă emoţie decât în cazul unui ponei neastâmpărat. La volanul lui Porsche Panamera 4S nu reacţionezi instinctiv, ci concentrat, bine calculat, coerent. Când treci un viraj, întorci volanul exact în unghiul potrivit şi ştii ce va face maşina, iar paralel apeşi şi pedala acceleraţiei exact cât trebuie pentru un vector perfect şi o aderenţă extraordinară. E o inginerie ce produce mostre artistice ale preciziei, iar o performanţă de o asemenea precizie este ea însăşi o formă supremă a ingineriei. Fireşte, o parte din meritul acestei ţinute exemplare de drum îi revine şi sistemului de tracţiune integrală permanentă de pe Panamera 4S.

Maşina din testul nostru e echipată cu suspensie pneumatică, iar reacţiile acesteia sunt ajustabile. Comenzile de selectare a regimurilor de condus sunt poziţionate pe volan, rotula de acolo necesitând a fi întârvită. În regim Comfort, suspensia maşinii e neaşteptat de moale – Panamera pluteşte la propriu peste pernele de aer ale suspensiei sale. În viraje strânse în acest regim există mici efecte ale forţelor laterale, dar maşina oricum rămâne extrem de manevrabilă, cu un control impecabil. Regimul Sport aduce o balanţă neaşteptat de bună între confortul unei rulări moi şi a unei suspensii foarte ferme. Efectele forţelor laterale se reduc în totalitate imediat, iar maşina obţine imediat traiectorii mici efecte ale forţelor laterale, dar maşina oricum rămâne extrem de manevrabilă, cu un control impecabil. Regimul Sport aduce o balanţă neaşteptat de bună între confortul unei rulări moi şi a unei suspensii foarte ferme. Efectele forţelor laterale se reduc în totalitate imediat, iar maşina obţine imediat traiectorii suprem de precise în viraje, însă în acelaşi timp regimul Sport încă îi permite suspensiei să absoarbă fără dificultăţi denivelările din asflat. În regim Comfort, la schimbările mai moderate în apăsarea pedalei de acceleraţie, Porsche Panamera 4S tinde să nu exagereze cu retrogradările, lăsând motorul să prindă turaţii în mod natural. Cuplul maxim al motorului turboaspirat vine deja de la 1,750 rpm, iar în condus la turaţii mai joase se simte că motorul e foarte elastic până şi la cele mai joase turaţii, de 1,000-1,200 rpm. Astfel, la o apăsare uşoară a pedalei de acceleraţiei, turboaspirarea motorului are grijă de livrarea instantanee a unui surplus de cuplu. În regim normal de condus, această operare a cutiei de viteze şi motorului e foarte potrivită, însă atunci când vrei o performanţă mai dinamică a motorului, cu schimbări mai dese şi mai contrastante a stilului de condus, regimul Sport e mult mai indicat. Acolo cutia de viteze retrogradează imediat, motorul ia turaţii înalte cât ai zice peşte şi Panamera 4S devine imediat un bolid ultra-performant, nu doar o limuzină cu rezervă imensă de putere. E ca şi cum armata de cai-putere aflaţi în rezervă în regim Comfort, ar fi înregimentată imediat în stare activă odată cu presarea regimului Sport. Mai există, fireşte şi regimul Sport+, dar acolo lucrurile sunt mai potrivite fie pentru un circuit, fie pentru un drum montan plin de serpentine, pe care-l treci singur storcând tot mustul din maşină. Pentru performanţa supremă în condiţii mai civile, regimul Sport e pur şi simplu perfect.

Schimbările de trepte în cutia de viteze au loc absolut insesizabil, aşa cum îşi alinta şoferii şi precedenta cutie PDK cu 7 trepte. Deci, noua cutie are o treaptă mai mult, dar acelaşi comportament prompt şi potrivit performanţelor de top izvorâte de sub capotă. Reacţiile prompte cutiei sunt valabile şi la schimbările manuale ale treptelor prin padelele de lângă volan, dar şi atunci când se recurge manual la retrogradări înainte de un viraj, spre exemplu.

Iar în viraje noua generaţie Panamera se simte mai uşoară decât predecesoarea sa. În ciuda ampatamentului mai lung şi a dimensiunilor crescute, simţi că ai de-a face cu o maşină şi mai echilibrată, şi mai uşoară, şi mai desăvârşită. Iar tracţiunea integrală e cu adevărat permanentă, oferindu-ţi posibilitatea să-i imprimi maşinii un vector de precizie maximă şi atunci când asflatul e acoperit de zăpadă sau gheaţă.

Unicul deranjament acustic pe care-l auzi uneori sunt mici sunete neclare de sub capotă, care par să tot ajusteze ceva inteligent, dar nedesluşit acolo, în compartimentul motor. Fără îndoială, ele denotă funcţii bine predefinite, dar aş fi preferat ca funcţionarea lor să fie mai silenţioasă.

Pe lângă toată naturaleţea în condus, noua Panamera e şi o maşină plină de tehnologii şi soluţii hi-tech inteligente. Spre exemplu, farurile full-LED au 84 de puncte matriciale care formează suma fasciculelor ce ies prin lentile, iar astfel iluminarea va fi maxim de eficientă în zonele necesare, umbrindu-se zonele de incidenţă spre traficul din faţă. Asta vă va ajuta mai ales să aveţi partea dreaptă a drumului iluminată mult mai bine, pentru prezenţa eventualelor animale sau chiar pietoni. Iar pe lângă lumina excelentă, noul Porsche Panamera mai dispune de un display de viziune nocturnă chiar pe cadranele de bord, ce foloseşte o cameră termală, astfel încât vă va arăta prezenta oamenilor şi animalelor chiar şi atunci când vizibilitatea normală este scăzută. Iar pe lângă asta, noua Panamera mai are şi un sistem cruise-control inteligent, ce calculează automatizat viteza optimă şi intensitatea accelerărilor pentru 3 km înainte, ţinând cont de pante, coborâri şi viraje, dar şi de limite legale de viteză, astfel făcând rularea mai inteligentă şi mai eficientă. Iar pe lângă asta, posibilităţile sistemului multi-media sunt de-a dreptul uriaşe, cu compatibilităţi cu toate platformele şi device-urile moderne, astfel încât maşina Dvs. să poată fi o continuare în mişcare a biroului Dvs. de afaceri.

Porsche Panamera 4S pe drumuri înzăpezite

Traseul testului nostru drive a ajuns la un moment dat prin frumoasele păduri ale Moldovei, unde traseele curăţate ne oferiseră viraje la 90-160 de grade, în care am ajuns să forţez maşina şi anvelopele de iarnă până la limita aderenţei fizice. Dar, aşa cum aş fi aşteptat de la un Porsche, atunci când maşina ajunge la limita aderenţei, nu intervine panica. Ştii ce va face maşina mai departe, ştii ce ai de făcut şi în cazul unei Panamera 4S cu tracţiune integrală permanentă tot ce trebuie să faci e să reduci apăsarea pedalei de acceleraţiei cu vreo 5-10%, dar să o laşi în continuare apăsată pentru ca vectorul performanţei şi a tracţiunii integrale să te scoată fără probleme din viraj pe traiectorie corectă. Ba chiar, dacă ai suficient curaj, poţi să nu reduci acceleraţia, şi să continui să treci virajul pe muchia fizică a pierderii de aderenţă, simţind cum maşina derapează uşor, dar predictibil, în afara traiectoriei intenţionate a virajului. Poţi face foarte mici corecţii ale volanului, dar cel mai bine e să menţii unghiul volanului la fel de stabil. Într-un cuvânt, chiar şi atunci când se ajunge la limita fizică a aderenţei, Porsche Panamera 4S rămâne a fi un bolid performant perfect controlabil. Sau, aşa îi spune şi designul său, noua Panamera are acelaşi ADN sportiv al performanţei desăvârşite te care te îndrăgosteşti când conduci un Porsche 911. Şi uite că în scurt timp am ajuns pe un traseu de pădure mult mai rar circulat, care nu fusese curăţat. Zăpadă multă pe aici! Dar conduc un Panamera 4S, cu tracţiune integrală şi nişte anvelope extrem de bune, aşa că nu am nici o problemă pentru a înainta. În scurt timp, mă conving de cât predectibil e comportamentul maşinii chiar şi pe zăpadă curată, când aderenţa e cu totul alta. Aderenţă şi control – sunt şi aici cuvintele-cheie. La un moment dat, ajunsesem într-o zonă unde centrul drumului avea o zonă mai înălţată de zăpadă, pe care aş fi riscat s-o ating cu partea inferioară a maşinii. Dar exemplarul din testul nostru e unul cu suspensie pneumatică şi gardă la sol ajustabilă, aşa că am ridicat garda la sol şi am continuat deplasarea fără ezitări. După vreo 35 km/h, suspensia şi-a ajustat înapoi nivelul gărzii la sol la cel implicit. La o adică, având suspensie pneumatică şi tracţiune integrală, un Porsche Panamera 4S poate ieşi din zone foarte înzăpezite, de unde şi unele SUV-uri ar putea avea dificultăţi. Iar noi vorbim de un coupe cu patru uşi, sau sedan, ziceţi-i cum vreţi – o limuzină luxoasă de 5.04 metri lungime – care nu se sfieşte la abordarea unor trasee înzăpezite de-a binelea!

Preţuri în Moldova – noua generaţie Porsche Panamera

Nu, Porsche Panamera nu e un model premium accesibil şi nu este nicăieri în lume un model accesibil. În momentul lansării, noua generaţie a venit cu motoare din media şi din topul ierarhiei sale normale, iar de curând au apărut şi motorizări incipiente. Astfel, un Porsche Panamera cu 330 CP sub capotă, iar 330 cai-putere sunt motorizare de start în cazul lui Panamera, porneşte de la 79,900 euro în Moldova. Motorizarea testată de noi, Panamera 4S, are un preţ de pornire de 99,950 euro. Deci, o sută de mii fără 50 de euro. Iar pe lângă asta asta, la o asemenea maşină, mai luaţi în calcul şi nişte opţionale generoase. În cazul maşinii noastre din test, cu tot cu opţionale, ea ajunge să coste cam 140 mii euro. În acelaşi timp, se poate urmări şi un mic paradox – drept performanţă o Panamera 4S concureză cu modele precum Seria 7 750i xDrive şi S-Class S 500 4MATIC, dar cel din urmă are un preţ de start mai mare decât Panamera 4S. Deci, ca şi comparaţie directă între performanţă şi alternative de lux comparabil, preţul lui Panamera 4S e potrivit.

Verdict: noua generaţie Porsche Panamera

Mai bună, şi chiar mult mai bună în toate, decât predecesoarea sa, deşi şi acel model a fost extrem de bun din punct de vedere ingineresc. În acelaşi timp a păstrat tot ce a fost bun în precedenta Panamera, aşa cum arareori se întâmplă în lumea auto. Dacă v-a plăcut precedenta generaţie Panamera, veţi fi înnebuniţi de noua generaţie. Dacă nu v-a plăcut precedenta generaţie Panamera, tot veţi fi înnebuniţi de noua generaţie, pentru că de pe ea au dispărut orice atribute ce-ar fi putut să nu vă fie pe plac. Foarte rar se reuşeşte o evoluţie atât de corectă şi completă de la o generaţie la alta în lumea auto!

Panamera este şi prima maşină în care regimul Sport mi-a plăcut mai mult pentru condus de distanţă lungă decât cel Comfort! M-am pomenit la sfârşitul testului că am condus preponderent în regim Sport – pentru că oferă performanţă cu reacţii imediate, dar în acelaşi timp o setare a suspensiei foarte tolerantă cu drumurile mai rele!

Da, noua Panamera arată incredibil de bine, are un interior demn de cele mai exigente standarde ale lumii auto de top, e ultra-tehnologizată, şi cu toate astea se conduce extraordinar de plăcut, rămânând un model în care trebuie să stai neapărat la volan! Celor care vor să conducă maşina asta cu şofer, le vom spune sincer: „cheltuiţi banii în zadar”! Veţi fi privit ca un boşorog ce n-a înţeles nimic din ceea ce înseamnă Porsche. E ca şi cum v-aţi însura cu o domniţă superbă şi aţi locui în afara dormitorului ei... Panamera trebuie condusă de la volan, cu precizie şi graţie, cu stoarcerea vuietului dulce al cilindrilor ce topesc amestecul performanţei la peste 5,000 de turaţii, cu viraje trecute la limita aderenţei, cu porniri de pe loc care să vă menţină inima în pulsul tinereţei şi cu schimburi de trepte la exact 6,800 rpm, unde se realizează apogeul de extaz al acestui genial nou motor biturbo de sub capota cu siglă Porsche! Şi cu toate astea în arsenal, aveţi în acelaşi timp o maşină capabilă să vă ducă împreună cu cei din familie la mii de metri altitudine, prin pasuri montane virajate şi înzăpezite, până în faţă la Kulm Hotel, în St. Moritz, unde să coborâţi cu un zâmbet discret, dar consistent, de savurare a vieţii pe care o duceţi...
GALERIE FOTO (108 IMAGINI):
COMENTARII FACEBOOK:
MAI MULTE TESTE DRIVE:
Noua generaţie MINI Countryman
26 Aprilie 2017 - 14:05
Countryman este SUV-ul familiei MINI. Atunci când a apărut, a bulversat un pic opiniile, făcându-i pe mulţi să zică că un ditamai SUV-ul nu poate fi un MINI. Dar acum e vorba deja de o nouă generaţie!...
Noua generaţie Opel Insignia Grand Sport
12 Aprilie 2017 - 13:50
PiataAuto.md a testat în premieră noul Opel Insignia Grand Sport la testul drive internaţional din Germania. Am condus motoarele 1.5 Turbo 165 CP, 2.0 Turbo 260 CP 4x4, şi 2.0 Diesel 170 CP şi vă spunem totul...
Skoda Kodiaq pe drumurile Moldovei
6 Aprilie 2017 - 09:02
La primul nostru testul drive internaţional cu Skoda Kodiaq ne-a lipsit un lucru foarte important pentru un SUV – drumurile rele. Acum, am luat tocmai două exemplare Kodiaq – benzină şi diesel – pentru a le testa pe drumurile Moldovei...
Noua generaţie Land Rover Discovery (VIDEO TEST DRIVE)
31 Martie 2017 - 06:17
Avem în faţa noastră, pe plaiurile Moldovei, un Land Rover Discovery 5, adică de generaţie nouă, echipat cu motorul diesel TDV6, de 3.0 litri şi 258 CP. Şi intenţionăm să-l punem la grele încercări astăzi...
Volkswagen Polo Sedan
28 Martie 2017 - 12:02
De ce testăm tocmai acum Volkswagen Polo Sedan? Pentru că abia s-a lansat în Moldova! Da, Volkswagen Polo Sedan e un model demult aşteptat în ţara noastră, un model care a reuşit să treacă...
Noua Skoda Octavia facelift
24 Martie 2017 - 09:03
Iată că îndrăgita Skoda Octavia a ajuns şi la împrospătarea de mijloc de carieră, iar schimbările de design s-au dovedit a fi mai radicale decât le-ar fi aşteptat cei mai mulţi dintre noi. Dar modificările nu s-au limitat doar la design. Aşadar, cum se siimte noua Octavia în condus...
Noul Maserati Quattroporte
22 Martie 2017 - 13:37
Ăsta e un test drive de o raritate absolută în Moldova – un proaspăt Maserati Quattroporte, testat în Moldova, ţară în care nici măcar nu avem o reprezentanţă Maserati...
Noua generaţie Mercedes-Benz E-Class Coupe
11 Martie 2017 - 19:28
PiataAuto.md a mers în Spania pentru a testa în premieră noul Mercedes-Benz E-Class Coupe. Am condus versiunile E 400 4MATIC Coupe, E 300 Coupe şi E 220d 4MATIC Coupe...
Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC
3 Martie 2017 - 13:20
Da, vorbim de un model AMG adevărat, nu de un kit de design, ce-ar putea fi aplicat oricărui model standard. Doar că, în cazul lui GLS, diferenţele adevărate sunt foarte...
BMW M1 (1980)
25 Februarie 2017 - 16:23
Traseul meu la înălţimi cu BMW M1, m-a adus într-o zonă în care cerul posomorât a adus şi ploaie. Măruntă. Udă. Aproape bacoviană. Însă, doamne, dacă Bacovia ar fi auzit sunetul unui motor de BMW M1 spărgându-i peisajele sumbre...