Pagina principală
CITIRE TEST DRIVE:
TEST DRIVE: Noua generaţie Volvo XC60
2 August 2017 - 10:45
De Ilie Toma
Să începem acest text cu un paradox: generaţia precedentă Volvo XC60, în cel de-al 9-lea an al producţiei sale – mult mai mult decât s-ar cuveni să se reţină o generaţie în lumea auto conform standardelor actuale ale industriei – era lider de vânzări în segmentul său de SUV-uri premium în Europa! Se vindea, deci, mai bine decât toţi concurenţii mai proaspeţi, inclusiv decât toţi reprezentanţii triadei germane!
Era, deci, o maşină foarte apreciată, vânzările sale fiind propulsate, e drept, şi de preţuri foarte atractive faţă de trendul actual de scumpire accentuată a fiecărei noi generaţii de modele premium. Dar şi noul Volvo XC60 urmează parţial acest trend şi e simţitor mai scump decât predecesorul său. Parţial, acest fapt e motivat de o cu totul altă consistenţă tehnică şi tehnologică. Dar, totuşi, atunci când o nouă generaţie vine să calce pe urmele unui predecesor de un asemenea succes, miza e mult prea mare ca să i se permită să rateze.

Ce oferă, deci, noua generaţie Volvo XC60? Reuşeşte el să fie un succesor demn de notorietatea precedentului XC60? Şi, poate chiar mai important, reuşeşte el să impună Volvo printre liderii segmentului de SUV-uri premium de această talie?
Am testat noul Volvo XC60 în Moldova, conducând motorizarea diesel D5 de 2.0 litri şi 235 CP, cuplată la o cutie automată cu 8 trepte şi sistem de tracţiune integrală. Să descoperim, deci, ce înseamnă noua generaţie Volvo XC60!

Forme

N-ai cum să confunzi pe stradă un Volvo XC60 de generaţie precedentă cu unul de generaţie nouă, e evident. Însă, dacă-ţi vine unul în cale, ai putea lesne să-l confunzi cu un Volvo XC90, pentru că are o abordare de design aproape identică.
Da, cunoscătorii vor putea identifica repede detalii care le disting pe cele două SUV-uri suedeze, precum forma prizelor din bara de protecţie, mai multe profilări şi chiar proporţiile, dar astea rămân a fi detalii, greu de observat pentru un ochi neavizat. În acelaşi timp, Volvo XC60 are o prezenţă plină de graţie şi dominaţie, aluziile la un model mai mare nu fac decât să-l favorizeze.

Posteriorul modelului se diferenţiază mai mult de fratele mai mare, iar per total proporţiile modelului au devenit mai rafinate şi mai practice în acelaşi timp. Culoarea maro şi elementele cromate ale dotării Inscription, testate de noi, îi accentuează şi mai mult prezenţa elegantă modelului, aşa încât te va cuceri foarte repede prin design şi forme.
Interior

La interior descoperim ceva cu totul familiar – un design în acelaşi trend cu ultimele modele Volvo – XC90, S90, V90. Totuşi, noul XC60 aduce noi linii de design în forma inserţiilor, care înconjoară aici prizele laterale de aer şi zona display-ului multimedia. Display-ul, de altfel, pare a fi niţel mai mic, dar am fost asiguraţi că e doar o iluzie optică.
Noi testăm un exemplar foarte bine echipat al noului Volvo XC60, care ne bucură cu o combinaţie extraordinar de frumoasă a tapiseriei – maro închis cu negru. Tot tabloul e asigurat astfel cu un contrast plăcut, rafinat şi practic pentru exploatarea pe termen lung. Calitatea pielii e la fel de bună precum ne-au obişnuit suedezii pe ultimele lor modele, ei continuând să-şi lase steagul ţării lor drept semn al calităţii pe aceste tapiserii.

Profilarea scaunelor e la fel de atletică precum în alte modele recente Volvo – sunt nişte scaune subţiri în aparenţă, dar foarte anatomic profilate, încât poţi să mergi mii de kilometri în ele fără a obosi.
Volvo XC60 e spaţios, atât pentru ocupanţii faţă, cât şi cei din spate, inclusiv în cazul în care în spate iau loc adulţi foarte înalţi, or, scandinavii sunt oameni de statură destul de mare de obicei. Există un tunel de transfer al tracţiunii integrale în zona picioarelor ocupantului din mijloc, dar acest tunel nu e foarte intrusiv şi lasă destul de mult loc. De asemenea trebuie să remarcăm că Volvo XC60 oferă guri de ventilare pentru ocupanţii banchetei spate din montanţii centrali, din tunelul central, precum şi de sub scaunele faţă, astfel încât ocupanţii de aici vor avea un confort climateric desăvârşit.

Şi apoi, confortul acustic e asigurat de sistemul audio Bowers & Wilkins, prezent opţional şi pe noul Volvo XC60. Despre el am spus în repetate rânduri că este unul din cele mai bune sisteme acustice din câte există astăzi în lumea auto în general şi calitatea sunetului de pe noul XC60 reconfirmă aceste afirmaţii.
Sistemul multimedia pare să aibă o interfaţă uşor actualizată faţă de ultimele modele Volvo. Partea mai puţin exaltantă a fost faptul că navigaţia de pe acest Volvo XC60 nu recunoştea nici pe departe la fel de bine traseele Moldovei, pe cât o făcea Volvo V90 Cross Country la maratonul nostru feminin recent, atunci când acel model suedez recunoştea până şi drumuşoarele neasfaltate de pe dealurile ţării noastre. Totuşi, cei de la Volvo Moldova ne-au asigurat ulterior că tot secretul se ascunde într-o actualizare de hărţi pe care trebuie s-o facă acestui exemplar, actualizare care ar aduce detaliile cartografice dorite de noi. Deci, putem considera această pretenţie drept rezolvabilă imediat.
Per total, starea de „zen” pe care o ai la bordul modelelor noi Volvo, este prezentă din belşug şi la bordul noului Volvo XC60. E o combinaţie dintre liniştea absolută din exterior, calitatea impecabilă a sunetului din interior, a designului aerat şi inteligent, a materialelor naturale şi a unei ambianţe care-ţi arată imediat o calitate înaltă, veritabilă, sănătoasă şi inteliegentă a vieţii.
Iar dacă veţi dori să ieşiţi mai des în escapade departe de zgomotul oraşelor, veţi vrea să ştiţi ce spaţiu de încărcare vă oferă noul Volvo XC60. Portbagajul modelului e destul de încăpător, dar podeaua lui nu e foarte adâncă. Totuşi, volumul portbagajului până la linia geamurilor, cu bancheta spate în poziţie normală, măsoară 505 litri. Cu scaunele spate rabate şi folosirea întregului spaţiu disponibil, volumul de încărcare ajungi la 1,432 litri.

Senzaţii de condus

Sub capota exemplarului din testul nostru se află, deci motorul diesel de 2.0 litri D5, dar în cazul lui XC60 nici nu prea are rost să vă spunem cilindreea, pentru că toate motoarele lui XC60 au o cilindree identică, de 2.0 litri, atât cele pe benzină, cât şi cele diesel. Versiunea D5 dezvoltă 235 CP la 4,000 rpm şi 480 Nm cuplu maxim între 1,750 şi 2,200 rpm. Modelul mai dispune de sistemul Power Pulse, ce comprimă aer într-un rezervor special şi-l degajează la solicitările de accelerări rapizi, reducând astfel la minim efectul de turbolag.
Exemplarul pe care-l conducem dispune şi de suspensie pneumatică, această dotare fiind de asemenea una de trend în acest segment. Spre deosebire de V90 Cross Country, unde pneumatică e doar suspensia spate, XC60 are suspensie pneumatică pe toate cele 4 roţi.

Iar rularea cu un confort superior se simte încă din primii metri parcurşi. Eşti mai izolat de carosabil, maşina îşi păstrează ţinuta foarte echilibrată şi şocurile nu se transmit aproape deloc în habitaclu. Doar denivelările mai sacadate fac suspensia să mai reacţioneze un pic nervos şi zgomotos, dar în 98% din cazuri veţi simţi că vă aflaţi pe un covor de aer care pluteşte peste denivelări.

O evoluţie interesantă se remarcă la volan, care este mult mai informativ şi mai antrenant decât la Volvo XC90. Prin volanul lui XC60 se simt mai bine dimensiunile maşinii, reacţiile ei, ţinuta de drum, iar astfel plăcerea de condus a modelului e mai mare, niţel mai sportivă chiar decât a altor modele recente Volvo. În acelaşi timp, dacă te relaxezi prea mult, sistemele de asistenţă vor interveni destul de repede să-ţi corecteze traiectoriile volanului, acţionând ele direct în volan, iar aceste intervenţii te fac imediat mai reacţionar. Soluţia este să nu conduci agale, ci mai antrenant şi activ, şi atunci maşina înţelege că eşti activ, implicat şi prudent şi intervine mult mai puţin.
Izolarea fonică a modelului e foarte bună, cei de la Volvo învăţând deja cu bine lecţia a ceea ce-şi doresc clienţii din acest segment. Da, atmosfera de la bordul noului Volvo XC60 e una veritabilă premium.

O altă senzaţie îmbucurătoare vine de la dinamica motorului. Trebuind să menajeze un SUV de talie mai compactă, motorul de 235 CP reuşeşte să-i imprime lui XC60 parametri foarte vioi în accelerări, demarări, depăşiri şi orice alte manevre intense pe care ai vrea să le faci. Cifrele din fişa tehnică ne-au confirmat mai târziu aceste senzaţii: doar 7.2 secunde pentru accelerarea de la 0 la 100 km/h. Pentru viaţa reală, însă, asta înseamnă că puteţi ieşi la depăşire cu un Volvo XC60 cu o încredere de neclintit, noul SUV suedez oferind un dinamism cu mult evoluat faţă de media senzaţiilor oferite de motorizările diesel suedeze de până acum.

Cutia de viteze cu 8 trepte este în continuare una de provenienţă Aisin, cu arhitectură convenţională, dar e una din cele mai noi şi performante cutii Aisin (nume de cod AW TG-81SC), aşa că tandemul dintre ea şi motor e foarte bun, iar reacţiile transmisiei la solicitările dinamice sunt foarte bune. Volvo, însă, ezită în continuare să ofere padele de schimbare a treptelor lângă volan, regimul manual putând fi acţionat doar cu ajutorul levierului. Însă starea aia de zen din habitaclu te face mai raţional şi mai calculat, aşa că nu te vei deda la extremităţi dinamice nenecesare, iar pentru cele calculate şi hotărâte sunt absolut suficiente reacţiile cutiei de viteze, atât cele din regim Comfort, cât şi Dynamic, pentru că da, Volvo XC60 vine cu regimuri de condus care schimbă parametrii direcţiei, motorului, cutiei şi suspensiei. Noi am recurge la regimul Dynamic doar atunci când am merge pe nişte serpentine alpine cu multe viraje strânse, dar cu calitate ideală a carosabilului, pentru celelalte situaţii fiind suficientă manevrabilitatea asigurată în regimul standard al maşinii. Ruliul manifestat de XC60 în viraje este de asemenea mai mic decât la un XC90 şi după ceva timp începi să constaţi că dimensiunea şi proporţiile maşinii se simt mult mai corecte decât pe un XC90.
La drumuri întinse de autostrăzi, chiar dacă acestea sun făcute din plăci de beton şi încearcă să te irite cu un tact permanent al roţilor la traversarea hotarelor plăcilor, Volvo XC60 se descurcă extrem de bine cu suspensia sa pneumatică. Aici se simt cel mai bine avantajele şi silenţiozitatea acestei suspensii, la denivelările mici de pe asfalt pe care suspensia le izolează cu excelenţă.

Atunci când am ieşit în offroad, pe pământ dezgolit, suspensia a continuat să inghită bine şocurile carosabilului dezgolit de sub noi. Când am dat-o pe prundiş, însă, suspesia pneumatică s-a dovedit a fi mai reacţionară decât am fi sperat şi dădea semne de deranjamente vizibile, aşa că am redus viteza, ca să reducem din reacţiile mai brute. E o caracteristică des întâlnită pentru suspensiile pneumatice, când anumite tipuri de carosabil şi denivelări repetate sunt absorbite mai puţin neted, aşa că cei care planifică să-şi chinuie des vitorul SUV pe asemenea drumuri pot opta pentru suspensia standard, nu pentru cea pneumatică. Dacă, însă, veţi călători mai mult prin condiţii civilizate, pneumatica e soluţia confortului suprem pentru toţi cei de la bord.
Preţ şi verdict

Volvo XC60 se aliniază la trendul noilor modele premium din lumea auto şi vine cu un preţ simţitor mai scump. Porneşte de la 39,200 euro, valabil atât pentru motorizarea diesel D4 de 190 CP, cât şi pentru cea pe benzină T5, de 254 CP. Motoizarea diesel testată de noi, D5, porneşte de la 43,600 euro în dotare Momentum şi 47,200 euro în dotare Inscription, precum cea din testul de astăzi. Doar că exemplarul de astăzi a mai primit şi dotări opţionale de peste 15 mii euro, astfel încât preţul unui exemplar bine dotat, precum cel din test, ajunge la peste 60 mii euro. Din dotările opţionale prezente pe maşina de test noi am exclude doar acoperişul panoramic. E important să ştiţi, de asemenea, că toate dotările de siguranţă sunt standard la Volvo, astfel încât beneficiaţi de siguranţă maximă indiferent de cât de generoşi aţi fost cu bifarea opţionalelor.
Nu e un preţ mic, fără îndoială, dar cum spuneam şi la un test anterior, trendul actual al industriei auto e că dimensiunea maşinilor premium nu e un indicator direct proporţional al confortului şi a calităţii ambianţei pe care o poţi obţine la bord, dimensiunea fiind mai mut o alegere practică în funcţie de ce ai cu adevărat nevoie. Aşa că Volvo XC60 nu e deloc mai puţin confortabil decât un XC90 sau un V90 Cross Country, spre exemplu, şi dacă tu şi familia ta consideră că dimensiunile lui XC60 le sunt suficiente, de ce n-ai putea să ai parte de acelaşi confort desăvârşit până la absolut dintr-o limuzină premium? Şi adevărul e că noul Volvo XC60 ţi-l poate oferi, cu o asemenea consistenţă de dotări.
Iar asta ne ghidează şi către răspunsurile la întrebările ridicate la începutul acestui test drive. Este oare Volvo XC60 un succesor demn de precedenta generaţie? O da, ba chiar a făcut un pas gigantic faţă de acel model, dar evoluţia sa a lăsat valabile toate calităţile pe care le-au îndrăgit posesorii acelui model. În acelaşi timp, spiritul mai antrenant de condus, ambianţa mult mai perfecţionistă de confort la bord, are şanse mari să cucerească segmente noi de public, care n-au luat în considerare generaţia precedentă, dar care se vor uita lung şi atent acum la noul SUV premium venit din Suedia. Şi adevărul e că Volvo are astăzi un concurent demn să se lupte cu greii acestui segment premium. E drept că SUV-ul suedez are o paletă mai mică de motorizări, luptându-se mai mult în segmentul alegerii raţionale de propulsie, dar acolo unde e prezent, face concurenţă demnă.
Ne-a plăcut noua generaţie Volvo XC60? Da, cu siguranţă. Am fi dorit un pic mai multă capacitate de absorbţie în condiţii mai dure de carosabil, în timp ce în restul peiajelor maşina ne-a alintat de-a binelea. Noul SUV Volvo ne-a surprins şi cu senzaţii de condus mult mai antrenante, pe care nouă ne place să le găsim în toate tipurile de automobile, pentru că tocmai ele sunt cruciale în senzaţiile de condus. Ne-a plăcut şi dinamismul motorului, mult mai vioi, iar confortul şi liniştea interioară sunt exact cum aşteptam să fie după ce-am experimentat ultimele modele Volvo, ba chiar e o uşoară senzaţie că izolarea fonică e niţel mai bună la noul XC60 comparativ cu acele modele proaspete din gamă. Iar dacă faci trecerea direct de la precedentul XC60 la noul XC60, te vei simţi teleportat în timp, în altă epocă, şi te vei simţi imediat mândru de ceea ce înseamnă astăzi Volvo. Da, suedezii au creat un nou XC60 demn de toată admiraţia!
GALERIE FOTO (32 IMAGINI):
COMENTARII FACEBOOK:
MAI MULTE TESTE DRIVE:
TEST DRIVE: Suzuki Ignis
8 Noiembrie 2017 - 07:52
Poate oare o maşină, al cărei preţ porneşte de la puţin peste 8,000 euro, să fie mai onestă şi mai consistentă ca una de 20 de mii şi să te facă s-o îndrăgeşti din prima?...
TEST DRIVE: Opel Grandland X
27 Octombrie 2017 - 08:52
Noul Opel Grandland X este cel mai mare SUV din gama actuală Opel, iar primele zvonuri menţionau că ar putea să se bată în segmentul lui...
TEST DRIVE: Skoda Karoq
18 Octombrie 2017 - 10:04
Cu siguranţă Karoq e cel mai aşteptat nou model Skoda din acest an, iar acest test drive e, la rândul său, una din cele mai aşteptate apariţii din anul ăsta. Şi asta pentru că noul Karoq e urmaşul lui Skoda Yeti şi în acelaşi timp...
TEST DRIVE: Chişinău-Bălţi-Chişinău cu Renault ZOE electric. Testăm autonomia electromobilului în viaţa reală din Moldova!
3 Octombrie 2017 - 21:58
Ne-am gândit că cel mai potrivit scenariu pentru testarea primului electromobil în Moldova ar fi să facem o călătorie din Chişinău spre Bălţi şi înapoi, cam 130-135 km pe segment, iar însumat am avea cam 260-270 km. Astfel, teoretic...
TEST DRIVE: Opel Crossland X
29 Septembrie 2017 - 16:14
Crossland X e primul model creat de când Opel s-a alăturat grupului Peugeot-Citroen. Aşa că, atunci când am fost invitaţi de producătorul german în Germania pentru a testa şi noul Crossland X, dar şi noul Grandland X, ne-am zis că e ocazia perfectă de a gusta...
TEST DRIVE cu fetele: Ford Fiesta diesel şi ST Line, de la raliu la defilări cu iz de glamour
20 Septembrie 2017 - 11:52
Atunci când am primit invitaţia unui nou test drive Ford Fiesta cu iz de glamour, pe coasta din Slovenia, ne-am zis că aceasta va fi cu siguranţă oportunitatea testării unor versiuni noi, mai ales dintre cele cu...
TEST DRIVE: Mercedes-Benz V-Class ExtraLong 250d 4MATIC - The Best or Nothing pentru 7 oameni simultan?
28 August 2017 - 08:18
Acest test drive e deosebit de multe alte test de ale noastre pentru că ideea lui a pornit dintr-o necesitate. Din necesitatea de a transporta 6 oameni simultan într-unul din colţurile Moldovei fără a avea 2 maşini implicate...
TEST DRIVE: Renault Koleos
15 August 2017 - 08:37
Renault a dat marea lovitură cu noile sale SUV-uri, mai ales în Moldova, cu Kadjar. Acum a venit rândul ca toată povestea de succes să urce şi mai sus, francezii venind cu un SUV de talie mare, în sfârşit, botezat Koleos. Iar noi am testat noul SUV Renault Koleos în Moldova...
TEST DRIVE COMPARATIV: Audi Q5 vs Volvo XC60 vs Mercedes-Benz GLC!
4 August 2017 - 11:49
Nu puteam rata ocazia de a vă delecta cu un test drive comparativ mega-intrigant, în care se luptă cele mai proaspete SUV-uri premium din acest segment! Audi Q5 şi Volvo XC60 abia şi-au făcut apariţia pe piaţa din Moldova, iar Mercedes-Benz GLC...
TEST DRIVE: Noua generaţie Volvo XC60
2 August 2017 - 10:45
Am testat noul Volvo XC60 în Moldova, conducând motorizarea diesel D5 de 2.0 litri şi 235 CP, cuplată la o cutie automată cu 8 trepte şi sistem de tracţiune integrală. Să descoperim, deci, ce înseamnă noua generaţie Volvo XC60!...