Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

TEST DRIVE: Opel Crossland X

29 Septembrie 2017
Ilie Toma
Crossland X e primul model creat de când Opel s-a alăturat grupului Peugeot-Citroen. Iar noi am cam avut întotdeauna o atitudine rezervată faţă de trecerea mărcii Opel sub aripa francezilor, or, marca germană avusese în ultimii 10 ani o evoluţie extraordinar de bună la inspiraţia automobilelor create, dar şi la calitatea şi fiabilitatea lor, încât ajunsese una din mărcile pe care o apreciam cel mai mult. Până şi cea mai lungă expediţie a noastră, în care am ajuns din Moldova tocmai până în deşertul Sahara din Africa, tot cu un Opel am făcut-o, iar maşina aia a rezistat dârz fără absolut nici o problemă tehnică.
Aşadar, era firesc să ne întrebăm dacă această evoluţie nu va fi acum întreruptă de protectoratul francez. Pe lângă asta, ne mai vin o mie de alte întrebări, dar cel mai bine e întotdeauna să nu-ţi faci concluzii doar pe baza presupunerilor şi îndoielilor, ci să te convingi direct şi faptic despre un produs sau altul. Aşa că, atunci când am fost invitaţi de producătorul german în Germania pentru a testa şi noul Crossland X, dar şi noul Grandland X, ne-am zis că e ocazia perfectă de a gusta din noua epocă Opel direct, pe baza noilor modele lansate în colaborare cu francezii, şi astfel vom putea să vă spunem ce oferă ele cu adevărat astăzi.
Începem cu testul drive de astăzi, dedicat lui Opel Crossland X, primul model creat de la trecerea Opel din grupul General Motors în cel al francezilor de la PSA Peugeot-Citroen. Deci, hadeţi să vedem ce înseamnă toată această afacere!

Am testat:
• 1.2 Turbo 130 CP MT6
• 1.2 Turbo 110 CP AT6

Design şi prezenţă

Opel a creat o uşoară încurcătură ierarhică odată cu lansarea noului Crossland X, întrucât noul model vine să se încadreze în segmentul B, unde Opel are deja un SUV – Mokka X. Prin urmare, mulţi şi-au pus întrebarea logică dacă nu cumva Crossland X îl va succeda pe Mokka X?
Răspunsul e nu. Ambele modele vor convieţui în paralel, pentru că, în viziunea creatorilor săi, Opel Mokka X e adevăratul SUV compact, cu gardă la sol mare şi cu tracţiune integrală disponibilă, în timp ce Crossland X e uşor mai compact decât Mokka X, n-are decât tracţiune faţă disponibilă şi e şi un pic mai coborât, fiind mai degrabă o alternativă pentru cei ce-şi doresc o maşină urbană cu design realizat în spiritul unui SUV şi cu poziţie mai înaltă de condus. Se va bate în principal cu Renault Captur pe piaţă şi cu Peugeot 2008 – două SUV-uri franceze care n-au nici ele tracţiune integrală. Doar că Peugeot 2008 e frate de sânge cu Opel Crossland X, pentru că noul SUV Opel e creat tocmai pe platforma lui 2008.
Totuşi, designerii Opel au reuşit să mascheze bine originile noului model, conferindu-i o prezenţă proprie, foarte bine proporţionată, şi care nu te duce cu gândul la vreo rudenie franceză. Aşadar, noul Opel Crossland X arată foarte bine, reuşind să se încadreze de minune în trendul actual al filosofiei de design Opel, de la noile Astra şi Insignia Grand Sport încoace. Dar haideţi să vedem cum stau lucrurile la interior.
Interior

Dacă ai deschide ochii şi ai vedea din start planşa de bord a lui Grandland X, n-ai putea decât să zici că e un Opel pur-sânge, cu un interior desenat bine, în stlul simetriei şi ergonomiei germane, unde toate sunt la locul lor şi nimic nu e în exces. Şi e într-adevăr aşa, pentru că, dacă ne amintim de interiorul lui 2008, ăla era o mică catastrofă la capitolul ergonomie, cu un volan pe care trebuia să-l cobori jos ca să vezi cadranele de bord, în ideea înlocuirii necesităţii de head-up display şi cu un mic haos creativ cam peste tot.
Opel Crossland X are o ergonomie excelentă şi toate principalele elemente de design sunt recognoscibile de pe alte modele ale mărcii, fapt care creează senzaţia familiară că totul a rămas la aceleaşi valori perfecţioniste cu care ne-a alintat Opel în ultimul deceniu. Sistemul multimedia e foarte potrivit amplasat, comenzile principale fiind poziţionate sub display, pentru acces facilitat, în timp ce comenzile avansate se operează tactil pe ecran.
Comenzile sistemului de climatizare sunt printre cele mai compacte şi discrete din câte am văzut vreodată pe o maşină, dar în acelaşi timp sunt în continuare extrem de ergonomice şi clare. Iar mai jos există un loc de încărcare wireless şi două porturi USB – semn clar că noul Crossland se adresează în primul rând celor care se au bine cu tehnologia modernă.

Cadranele de bord şi display-ul dintre ele sunt de asemenea executate în stilul proaspăt al mărcii Opel, fiind informative şi foarte uşor de citit. Cifrele esenţiale de pe display sunt mult mai evidenţiate decât alte informaţii, aşa că le poţi percepe din prima privire. Spre satisfacţia noastră, Crossland X poate veni şi cu un head-up display color, care e de fapt un pătrăţel de sticlă deasupra planşei pe care se proiectează informaţia precum viteza curentă, limita de viteză admisă şi indicaţiile sistemului de navigare. Totuşi, calitatea acestei proiecţii este mai elementată, aşa că-ţi oferă tocmai aceeaşi utilitate ca un head-up display cu afişaj mai bun, sau unul cu afişaj direct pe parbriz.
Totuşi, originea franceză a modelului aduce şi câteva scăpări şi mici capcane, despre care ar trebui să ştiţi înainte de a decide dacă să le evitaţi atunci când mergeţi într-un showroom Opel să le comandaţi. În primul rând, e vorba de scaune. Opel s-a mândrit de multă vreme, cam întreg ultimul deceniu, că avea printre cele mai anatomice şi confortabile scaune din lumea auto, certificate de o asociaţie medicală germană, numită AGR. Ei bine, şi pe noul Crossland X aceste scaune AGR sunt disponibile, doar că ele sunt opţionale.

Noi am condus iniţial un model cu scaune AGR şi chiar ne-am surprins zicând „ia uite ce maşină confortabilă, ce poziţie plăcută la volan, în ciuda dimensiunilor compacte”. Cu acele scaune, simţi că poţi călători cu plăcere la drum lung şi vei rămâne neobosit şi mulţumit întotdeauna de achiziţia făcută. Însă, ceva mai târziu, am urcat pe al doilea Crossland X, care avea scaune standarde. Diferenţa în senzaţii e uriaşă! Cele standard sunt foarte plate, subţiri, cam rigide şi nu prea au nici o treabă cu gândirea anatomică, ba chiar nu-mi amintesc nici la Peugeot 2008 să fi fost atât de anapoda, or poate că şi la modelul francez am testat o echipare opţională. Dacă vine vorba de bancheta spate cu scaunele standard, ea pare o canapea cu aproape zero profilări, aşa că ocupanţii unei asemenea banchete nu se vor prea simţi bine la drum lung, spre deosebire de cei ce vor alege scaunele AGR. Aşadar, ţineţi cont de această diferenţă uriaşă atunci când comandaţi un Crossland X şi dacă puneţi preţ pe confort sau mergeţi mai des în călătorii lungi, bifaţi-le pe cele opţionale.
Alte scăpări vin în zona panourilor interioare ale uşilor. Plasticul panoului e mult mai rugos decât ne-a obişnuit Opel în ultimul deceniu pe modele sale, ceea ce denotă că aici inginerilor germani nu li s-a mai permis să meargă spre o perfecţionare în stil Opel. De asemenea, butoanele acţionării geamurilor sunt realizate parcă dintr-un cauciuc într-atât de budgetar, încât par luate de pe vreun Peugeot algerian scurs din istorie. În acelaşi timp tot aici, pe uşi, există nişte inserţii plăcute în jurul difuzorului de sunet. Aşadar, pe alocuri există restanţe franceze la interior, dar în rest, pe acolo unde s-a muncit la modificări, interiorul lui Crossland X aduce acelaşi stil perfecţionist Opel pe care îl ştiam şi-l admiram.
Şi dacă tot am pomenit de bancheta spate, trebuie numaidecât să menţionăm că, pentru un SUV de segment B, ocupanţii de aici au destul de mult spaţiu, chiar dacă spătarul e mai vertical un pic. Parţial, spaţiul mai mare se datorează şi faptului că suspensia spate e una cu bară de torsiune, iar astfel inginerii au avut mai mult loc de manevre în poziţionarea banchetei. Mai mult ca atât, opţional puteţi avea banchetă cu segmente culisabile. Aşadar, locurile din spate nu sunt doar decorative, ele pot fi folosite frecvent şi plăcut în exploatare.
La fel de impresionant ca volum e şi portbagajul. Deşi n-ai putea spune asta privindu-l de dinafară, portagajul lui Crossland X e cât se poate de generos, dar în acelaşi timp foarte practic configurat, fără zone care să taie din spaţiul util. Vorbind în cifre, volum lui până la linia geamurilor oscilează între 410 şi 520 litri, în funcţie de poziţia banchetei, iar dacă se rabatează bancheta, volumul de încărcare creşte până la 1,255 litri.
Senzaţii de condus – 1.2 Turbo 130 CP MT6

În cazul ambelor versiuni testate de noi, avem sub capotă acelaşi motor turbo de 1.2 litri, doar că e vorba de versiuni diferite de putere – 130 CP pentru versiunea echipată cu cutie manuală şi 110 CP pentru cea cu cutie automată din testul nostru.

Motorul de 1.2 litri e unul de origine fracenză, ca şi toate celelalte motoare din gama lui Crossland X. E un motor în 3 cilindri, turboaspirat, care a fost de mai multe ori nominalizat la titlul de motor al anului în segmentul său. Cutia manuală este şi ea una de origine Peugeot şi anume ea ne-a oferit prima grimasă înăcrită de la volanul lui Crossland X.
Fiind obişnuiţi cu timoneria precisă a cutiilor manuale Opel din ultimul deceniu şi cu funcţionarea lor ireproşabilă, cutia lui Crossland X ne-a părut un pas înapoi în timp, cam cu vreo 15-20 de ani în urmă. În primul rând, în poziţia neutră liberă, levierul stă poziţionat un pic spre dreapta, de parcă ar fi deja într-o treaptă. Apoi, când ajungi să cuplezi treptele în timpul condusului, ai senzaţia uneo timonerii mult mai inexacte şi mai stratificate, un pic diferită pentru fiecare dintre trepte. Dar, dacă te obişnuieşti cu asta, atunci mai departe te împaci bine cu ambreiajul şi motorul.
Propulsorul sună foarte plăcut pentru un motor cu trei cilindri, cumva îngroşat prin sistemul de evacuare, încât la turaţii mai joase te întrebi dacă e într-adevăr unul de trei cilindri, sau de patru. Apoi, dacă-l turezi mai mult, recunoşti tactul în trei cilindri şi nu mai ai îndoială. La turaţii mici motorul e foarte silenţios, însă la cele mai mari se face auzit şi prezent în habitaclu.

De fapt, izolarea fonică a lui Crossland X e una medie, fără să se remarce în mod special în vreun fel, mai ales la viteze mai mari. Mai târziu, inginerii aveau să ne spună cât de multă atenţie s-a dat la acest capitol, perfecţionându-se tot ce s-a putut. Dacă în urma perfecţionării s-a ajuns la un nivel mediu, nu înseamnă decât că originea a fost cam slăbuţă.
Motorul livrează 130 CP şi 230 Nm, cuplul maxim fiind disponibil la 1,750 rpm. Dar, fiind vorba de o cutie manuală, motorul nu poate fi salvat imediat de transmisie de la un turbolag decât dacă-ţi doreşti tu asta, aşa că adevăratul boost al turbinei şi surplusul de cuplu şi forţă vine pe la 2,800-3,000 rpm şi în sus până la linia roşie. Deşi linia roşie începe pe la vreo 6,250 rpm, pe la 6,050 rpm motorul e deja limitat în turaţii şi forţă de creierul lui, care nu-i permite să urce efectiv până în zona roşie şi te poate lăsa fără vlagă în toiul unei depăşiri mai prompte.

După 107 km parcurşi şi pe autostrăzi, şi pe drumuri din afara lor, aveam o medie de 7.7 litri/100 km. E mult, puţin? E cam mult, pe şleau fie zis, pentru că avem o maşină destul de uşoară, cu tracţiune faţă, care nu transporta decât doi oameni. Cu un motor de 2.0 litri pe ea s-ar fi putut obţine acelaşi consum şi ajungem să ne întrebăm din nou la ce bun sacrificiul celor 3 cilindri, dacă el nu e sinonim cu o eficienţă sesizabilă. Mai târziu aveam să ne convingem că, într-un ritm de condus foarte lejer, acelaşi motor poate scoate cu uşurinţă cam 5.7-5.9 litri la sută, dar singura concluzie adevărată pentru aceste motoare mici turboaspirate este că cifra finală de consum va varia extrem de mult în funcţie de stilul de condus, de la îmbucurător la înspăimântător. Aşa că trebuie să conduci înspăimântător de încet ca să fii îmbucurător de eficient.
Cum ţine traiectoriile noul Crossland X în viraje, ce ţinută de drum are la viteză mare? Ei bine, în viraje e cam imprecis la ţinuta de drum asigurată de suspensie, fiind parţial salvat doar de senzaţiile din volan. Cei de la Opel au recalibrat direcţia, astfel încât ea e mult mai informativă decât la 2008, fiind mult mai apropiată de senzaţiile specifice Opel. Însă dacă e un pic mai mult forţată, maşina are un ruliu sesizabil, mai ales în zona spate, acolo unde bara de torsiune nu e ajutată de nimic să facă faţă centrului de greutate mai mare. I-am întrebat pe ingineri de ce n-au montat măcar un Watt Link, ca la Astra, care face o treabă de minune, dar n-au putut fi decât diplomaţi şi să ne privească astfel încât să înţelegem că nu li s-a dat undă verde pentru asta.

Iar toate vin şi duc spre o profilare a cumpărătorului de Crossland X, care cică şi-ar dori mai puţine escapade de offroad dur, şi nici n-ar fi chiar înfierbântat să ia curbele alpine cu pedala în podea. Într-unul din spoturile promoţionale, un nene conducea un Crossland X pe un drum absolut perfect, apoi vede o gropiţă cam de vreo 3 centimetri diametru în asfalt, şi uite că atunci i se trezeşte adrenalina şi spiritul de aventură în sânge şi ce credeţi că face? Întoarce volanul şi bam! Trece peste ditamai groapa de 3 centimetri! Apoi răsuflă uşurat şi revine la stilul molcom de condus cu o privire de Honore de Balzac în ochi. Băi nene, am ajuns să avem nevoie de „SUV”-uri pentru a aborda gropi de mărimea unui bob de mazăre. Fir-ar...
Adevărul e că Crossland X cu roţi mai măricele, cam cum le-am avut noi în test, va fi într-adevăr cam gingaş pe drumuri de-ale noastre, în care gropile de 3 centimetri sunt privite ca asfalt drept pe fundalului celor de mărimea unui târnăcop. Adică suspensia mai înghite denivelări, dar o mai face şi zgomotos, şi mai face maşina să oscileze, încât vei înţelege în scurt timp că totuşi Crossland X e o maşină mai de drumuri bune. Un fel de minivan înălţat, dacă vreţi.

La viteze mari de autobahn, pe asfalt perfect, Crossland X se simte încrezut până spre 160 km/h. Mai sus se poate, dar apare o imprecizie pe care nu vrei s-o experimentezi mai mult de atât. Mokka X e mult mai îndrăzneaţă de atât, şi are şi o ţinută de drum impecabilă în viraje, în comparaţie cu Crossland X, ăsta e adevărul. Însă dacă proiecţiile creatorilor lui Crossland X faţă de portretul clienţilor sunt veridice, s-ar putea ca ţinuta de drum a noului SUV să fie mai mult decât suficientă pentru solicitările la care va fi supus.

Senzaţii de condus – 1.2 Turbo 110 CP AT6

Ei bine, atunci când am auzit unul din ingineri spunând că noul Crossland X oferă o cutie automată adevărată, cu 6 trepte, şi nu aia robotizată pe care o ştiam noi de pe 2008, m-am bucurat, pentru că aia de pe 208 şi 2008 e oribilă, fapt despre care v-am zis la testele celor două modele franceze.
I-am întrebat dacă vine cumva de la Aisin, producătorul nipon de cutii de viteze, pentru că ştiam că şi PSA a început a cumpăra cutii de la ei pentru unele modele. Mi-a confirmat că e vorba de o transmisie Aisin, iar cutiile Aisin se găsesc şi pe modele Volvo, şi Toyota, şi Lexus, şi o mulţime de alte mărci.

Iar primele senzaţii de condus mi-au adeverit aşteptările. Cutia de viteze automată funcţionează impecabil, ireproşabil. Logică bună, timpi buni de reacţie, iar pe fundalul impresiilor slabe de mai devreme de la cutia manuală, recomandarea noastră sută la sută e să optaţi pentru cutia automată!

Cuplat cu cutia automată, motorul nu pare să te lase să simţi cei 20 CP diferenţă şi 25 Nm în minus la cuplul maxim. E în continuare un motor foarte dinamic, cu care poţi ieşi încrezut la depăşiri şi cu care Opel Crossland X se simte foarte potrivit motorizat.
Anume această combinaţie de motor şi cutie pare, aşadar, alegerea cea mai bună din gama lui Crossland X. Desigur, există şi opţiunea de diesel, dar e mai scumpă şi nu-şi adevereşte neapărat investiţia pe un SUV atât de compact.

Ah, da, consumul cu cutia automată? Alergat bine, motorul a scos o medie de 8.0 litri, cu 0.3 litri mai mult decât la cea manuală, dar şi ritmul de condus a fost mai intens. Prin urmare, şi în acest caz e valabilă posibilitatea de consum mai mic, dacă se va conduce mult mai domol.

Preţuri şi disponibilitate în Moldova

În ţara noastră noul SUV Opel are un preţ de start cât se poate de atractiv – de la doar 12,700 EUR. E comparabil şi cu cei doi concurenţi menţionaţi mai sus, iar în majoritatea ţărilor europene Opel Crossland X e un pic mai accesibil decât Peugeot 2008.
Preţul ăsta, însă, e valabil la Opel Crossland X pentru motorizarea aspirată natural de 1.2 litri – adică acelaşi propulsor din testul nostru, dar fără turbină, dezvoltând astfel 81 CP. Motorizarea diesel nu e disponibilă deocamdată, dar ar putea fi un pic mai târziu.

Un alt parametru important pentru Moldova ar fi garda la sol a modelului. În regim normal, ea e de un pic mai mult de 15 centimetri – comparabilă cu hatchback-urile sau sedanurile. În regim de încărcare completă, ea scade la 123 mm, dar e vorba de 123 mm adevăraţi, după cum ne spun inginerii germani, după cel mai jos punct al părţii inferioare a maşinii.

Verdict: Opel Crossland X

Un model cu un design foarte inspirat, care se aliniază bine în filosofia actuală de design Opel. Interiorul este foarte ergonomic şi tehnologizat, având până şi hotspot WiFi la bord, nemaivorbind de sistemul multimedia avansat şi de conectivitatea cu telefoanele moderne. Inginerii şi designerii Opel au reuşit fără îndoială să mascheze excelent originile franceze, creând din Crossland X un model care se simte un Opel.
E la fel de adevărat, însă, că în interior există mici scăpări, menţionate mai sus, care mai taie din perfecţionismul general. Aceste scăpări nu prea erau prezente la modelele Opel din ultimul deceniu, iar prezenţa lor acum ne confirmă parţial îngrijorările noastre că mâna franceză deasupra celei germane mai lasă mici urmări pe ici, pe colo. Bifaţi neapăraţi scaunele AGR, după cum am spus mai sus, pentru că ele fac o diferenţă uriaşă.

În ţinuta de drum se simte o diferenţă de prestaţie similară – pe alocuri foarte bine, pe alocuri un pic mai flască.
Dar, în acelaşi timp, lucrurile puteau să stea mult mai puţin bine de atât. Am fi putut avea de-a face cu un model aproape identic cu cel francez, cu alt logo pe el şi atât. Însă cei de la Opel au lucrat cât a fost posibil pentru a perfecţiona ceea ce-au avut în faţă şi a crea un model care să nu-i dezamăgească pe fanii Opelurilor moderne. Şi în mare parte le-a reuşit, sau, mai bine zis, luând în consideraţie ce li s-a permis să facă, au muncit extraodinar de bine la noul Crossland X. Iar dacă vă bate cumva gândul alegerii între Peugeot 2008 şi Opel Crossland X, alegerea e fără echivoc: alegeţi Opel, nici nu vă gândiţi prea mult.

Acestea fiind spuse, intriga noastră pentru a testa SUV-ul mai mare şi mai nou – marele Opel Grandland X, e şi mai mare? Cine ştie cum stau lucrurile acolo? Poate mai puţin bine sau poate dimpotrivă, mult mai bine? Dar despre el vă spunem în curând, într-un alt test drive separat!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (30 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter