Pagina principală
CITIRE TEST DRIVE:
TEST DRIVE: Prin Moldova, cu modelele BMW iPerformance: 740Le xDrive, 530e şi X5 xDrive40e
6 Iulie 2017 - 15:04
De Ilie Toma
Cei de la BMW şi-au sporit considerabil modelele cu propulsie hibridă din gama lor, pe care le-au unit sub umbrela numelui iPerformance, în timp ce divizia BMW i, cu modelele i3 şi i8, rămâne dedicată mobilităţii electrice, chiar dacă e ajutată şi ea de soluţii mai tradiţionale cu rol de range extender.
Marea întrebare pentru un cumpărător moldovean de modele hibride ar fi dacă eficienţa în consum adevereşte cu adevărat investiţia în costul sporit al maşinii şi într-un oarecare compromis pe care trebuie să-l faci odată cu această achiziţie. Însă până şi pentru conaţionalii noştri noţiunea de propulsie hibridă nu mai e deloc străină – modelele hibride la mâna a doua au inundat de-a binelea piaţa vehiculelor la mâna a doua, iar mai nou reducerea de 50% la vămuirea automobilelor hibride a impulsionat şi mai mult popularitatea acestora, aducând astfel costul final al unor asemenea maşini la cifre şi mai prietenoase.

Rămâne, deci, partea de sacrificiu de care vorbeam, cooptată cu eficienţa. Iar în cazul modelelor BMW abordarea a fost întotdeauna de eficienţă dinamică, ce-ar rezulta în zero sacrificii şi compromise nedorite din partea celui de la volan. Adică, sistemul hibrid să ajute mai degrabă la performanţă, să ajute la eficienţă, dar nicidecum să fie mai puţin plăcut în condus.
Şi apoi, trebuie să conştientizăm cu toţii că hibrizii sunt o treaptă a evoluţiei automobilistice, una deosebit de importantă, chiar de temelie, dar nicidecum ultima. Ba chiar şi maşinile conduse de noi astăzi prin Moldova, reprezintă deja a doua treaptă pe scara evoluţiei ramurei hibride, întrucât nu mai funcţionează după principiul unui sistem de propulsie hibrid intrat în uzanţă, ci dispun şi de posibilitate de încărcare de la priză, iar odată cu asta şi de posibilitatea de a circula exclusiv pe baza propulsiei electrice pentru o anumită distanţă. Deci, într-un mediu limitat ca număr de kilometri, funcţionează ca nişte electromobile adevărate, după care devin hibrizi clasici.

Redacţia PiataAuto.md a fost prima entitate de presă din Moldova care şi-a dorit să probeze cum funcţionează toată această treabă bavareză în viaţa reală şi, cu ajutorul BMW Moldova şi BMW Group Germania a adus încă în 2015 un BMW X5 xDrive40e în Moldova, pentru a-l exploata atât în mediul urban ca o maşină cotidiană, cât şi prin ţară, pentru a vedea ce consum putem scoate, cât de greu e să găsit prize pentru încărcare ş.a.m.d. Toată experienţa noastră din 2015 poate fi urmărită aici, dar e cert faptul că în mediul urban, timp de aproape 4 zile complete de exploatare, în care noi ne străduiam să încărcăm cât mai mult maşina de la prize electrică, consumul mediu real de benzină a acelui X5 a fost de... 2.9 litri/100 km! E la fel de adevărat, însă, că cifra de consum a expediţiei prin ţară a fost de 7.4 litri/100 km, iar cea de consum pe traseul din Munchen spre Chişinău – de aproape 10 litri la sută.
Astăzi, însă, pe lângă un X5 aproape identic, avem în faţa noastră şi o Seria 7 hibrid, şi o Seria 5, care vin cu sisteme de propulsie evoluate între timp, ce promit să fie mai eficiente şi cu o autonomie mai mare. Iar cei de la BMW Moldova ne-au invitat să facem un test drive prin Chişinău şi prin ţară cu cele trei modele, pentru simţi pe viu ce înseamnă astăzi gama BMW iPerformance într-o diversitate generoasă de modele.

Traficul urban

Am urcat din start la volanul modelului deja cunoscut de mine, BMW X5 xDrive40e, care are o putere cumulată de 313 CP şi care promite o autonomie electrică de până la vreo 31 de kilometri. Am pornit cu bateria la vreo 91-92% de la showroom-ul BMW, iar când traversam str. Columna, aproape de Mihai Viteazu, aveam deja 80% energie în baterii. Repede s-au epuizat primele procente.
Cu BMW X5 se poate circula în regim pur electric cu condiţia să nu vă doriţi un dinamism exagerat, să-i daţi voie electromotorului să fie cel care vă împinge cu cuplul lui generos. Iar dinamismul electric nu e chiar de neglijat, SUV-ul având accelerări decente la demarări urbane. Prin urmare, dacă v-aţi dori să ţineţi maşina asta cât mai mult în regim pur electric, încărcând-o şi acasă, şi la serviciu, spre exemplu, aţi putea-o face. Experienţa noastră din 2015, însă, arată că soluţiile improvizate de încărcare la birou, cu prelungitoare trase peste geam, te obosesc după doar câteva zile, aşa că ai avea nevoie de un loc de parcare special amenajat cu priză electrică, spre exemplu într-o parcare subterană, ca să nu simţi povara acestor improvizaţii.

Cel mai logic şi onest sfat pentru exploatarea urbană a unei asemenea maşini este ca ea să corespundă stilului Dvs. de deplasări urbane, de casă şi birou: cel mai ideal ar fi să locuiţi la o casă, nu apartament, unde să aveţi un garaj cu priză – se admite şi 220V, caz în care X5 are nevoie de vreo 4 ore pentru încărcare completă – iar serviciul Dvs. să presupună multă muncă din birou, spre exemplu să fiţi un programator, or un oricare alt serviciu în care nu faceţi deplasări lungi şi frecvente în oraş. Dacă distanţa de acasă până la serviciu e mai mică de 15 kilometri, aţi putea să vă încadraţi realist în cei 31 de km dus-întors doar pe electromobilitate – noi am făcut cândva 29-30 kilometri în traficul din Chişinău – şi atunci nu e neapărat nevoie de o parcare cu priză la birou. Altfel, e preferabil să aveţi şi aşa ceva. Şi dacă toate aceste condiţii se întrunesc, atunci e fericire de voi, pentru că puteţi scoate o eficienţă de costuri extraordinară – la consum de energie electrică, dar şi costuri de service mai mici, întrucât motorul pe benzină va funcţiona rar şi foarte puţin!
Noile modelel hibride, BMW 530e şi BMW 740Le xDrive

Am urcat iniţial pe noua Serie 7 cu propulsie hibridă şi am înţeles din primele clipe: am de-a face cu o nouă epocă hibridă în gama BMW, comparativ cu X5-ul pe care deja îl cunosc destul de bine. Totul funcţionează mai rafinat, mai plăcut pentru cel de la volan, deşi îmi plac senzaţiile de condus şi de pe X5-ul hibrid. Dar, totuşi, se simte imediat că ai de-a face cu un sistem de propulsie mai cizelat şi mai rapid şi asta m-a entuziasmat foarte repede.

Sistemul de propulsie de pe BMW 740Le xDrive pe care-l conduc e format dintr-un motor turboaspirat pe benzină de 2.0 litri, care livrează 258 CP şi 400 Nm, dar care, în tandem cu electromotorul, furnizează o putere de 326 CP şi un cuplu maxim de 500 Nm. Cu asemenea parametri, limuzina asta cu tracţiune integrală xDrive poate prinde prima sută în doar 5.3 secunde! Cei ce nu-şi doresc tracţiunea integrală, pot opta pentru o versiune similară cu tracţiune spate, iar L-ul din denumirea maşinii pe care o conduc sugerează că avem de-a face cu o maşină cu ampatament mărit şi aici ţin să menţionez că există şi o versiune cu ampatament standard pentru cei ce vor un preţ de achiziţie mai accesibil cu aceeaşi configuraţie a sistemului de propulsie.
Bavarezii promit un consum mixt de 2.4-2.5 litri/100 km! Prea frumos ca să fie adevărat, veţi spune, dar trebuie să ştiţi că la toate modelele plug-in hybrid consumul oficial e indicat pentru prima sută de kilometri, atunci când aveţi bateriile pline şi puteţi folosi mult mai mult electromobilitatea. Iar Seria 7 promite o autonomie de până la 42 km pe propulsie pur electrică, deci cu vreo 33% mai mult decât are X5 plug-in hybrid!

Colegii mei care au condus-o urban înainte de mine au cam epuizat bateriile, însă, aşa că nu vă pot spune prea multe despre autonomia reală electrică în traficul urban. Pe trasee intinse, însă, maşina se comportă deja ca un hibrid clasic şi trebuie să remarc că are un dinamism foarte bune şi, din nou, foarte bine cizelat. Nu mai simţi interacţiunea fiecărui component al sistemului, ci sistemul ca un tot întreg. Nici la frânare, când electromotorul recuperează energia, nu mai simţi acele faze de interacţiune. Frânezi pur şi simplu ca o maşină normală, iar sistemul îşi face treaba neobservabil.
După ceva timp de condus extraurban pe traseele Moldovei, cifra de consum s-a stabilizat pe la 6.8 litri/100 km, iar mai târziu, prin serpetine şi un pic mai mult dealuri, a mai urcat cu câteva zecimi la sută. Un consum pe care probabil l-am fi putut atinge şi cu o motorizare diesel, dar vă spuneam noi că eficienţa cea mare la un asemenea model se realizează pe distanţe scurte, urbane. Şi în acelaşi timp, poţi alege nu tocmai Seria 7 pentru distanţe urbane, ci un model niţel mai compact, spre exemplu, Seria 5. E timpul, deci, să trecem pe BMW 530e iPerformance la acest test.

Aceeaşi senzaţie de epocă nouă şi de sistem cizelat şi rafinat am simţit-o şi pe Seria 5, un semn evident că cele două modele împart un concept şi un subtrat tehnic similar în materie de sistem de propulsie hibridă. După cum vă spune şi indicele mai mic, însă, BMW 530e e mai puţin puternic decât Seria 7 – având o putere cumulată de 252 CP şi 420 Nm. Configuraţia e similară – acelaşi motor turboaspirat de 2.0 litri, ce dezvoltă aici 184 CP şi 290 Nm, la care se adaugă electromotorul de 113 CP şi 250 Nm. Suma matematică a puterilor nu este egală cu puterea real furnizată la funcţionarea în tandem, aşa cum se întâmplă aproape întotdeauna la asemenea sisteme de propulsie.
Parametrii de putere ai Seriei 5, însă, sunt extrem de suficienţi pentru un condus dinamic. Seria 5 din acest test este modelul pe care l-am condus cel mai dinamic, chiar, forţându-l serios prin viraje, cu accelerări pronunţate şi poate de asta am ajuns la final cu un consum un pic mai mare, de 6.9 litri/100 km. Se conduce extrem de plăcut, mai sportiv decât Seria7 şi sistemul de propulsie funcţionează impecabil, într-un tandem ideal cu toate componentele sale. Ah, da, BMW 530e accelerează de la 0 la 100 k/h în 6.3 secunde şi promite o autonomie electrică de tocmai 50 de kilometri, iar partea asta de autonomie ar fi decisivă pentru mine în alegerea unui model din cele 3.

Da, cred că aş alege fără îndoială BMW Seria 5 530e din cele 3, pentru că are cea mai mare autonomie reală, un consum mai eficient extraurban în raport cu SUV-ul mai greoi şi e în continuare suficient de spaţioasă pentru o familie. Dar întrebarea cea mare nu e care model din cele trei să-l alegi, ci dacă e cazul să optezi în general pentru un hibrid în Moldova, la cât costă ele?! Haideţi să vedem, deci, care ar fi cel mai corect răspuns!
Preţuri şi verdict

Toate cele 3 modele din acest test sunt echipate generos şi adevărul e că modelele BMW iPerformance nu pot fi echipate slab, pentru că au nevoie de unele sisteme pentru a uşura viaţa proprietarului, spre exemplu de sistemul avansat de navigaţie pentru a-i arăta acestuia cea mai apropiată priză. BMW Seria 5 este are cel mai accesibil preţ din toate 3, deşi nu e nici pe departe un preţ mic, costând 62,768 euro cu tot cu opţiunile de pe el. Preţul de start al acestei motorizări hibride este de 46,250 euro, cifră care sună ceva mai frumos la ureche.

BMW X5 xDrive40e din test costă 77,472 euro cu tot cu opţionale, iar în varianta standard această versiune hibridă ar porni de la 55,200 euro. Şi în fine, limuzina de lux BMW 740Le xDrive din acest test, costă tocmai 107,287 euro, având opţionale de 31,402 euro pe ea! Preţul de start este, deci, de 75,885 euro, dar atunci când vine vorba de o Seria 7 Long cu tracţiune integrală, nu e cazul să vă gândiţi la prea multe economii de opţionale.
Părerea noastră în urma acestui test este că noi am opta pentru Seria 5 din cele 3, pentru că are cea mai mare autonomie, are cel mai „accesibil preţ de achiziţie” şi se conduce în cel mai plăcut spirit sportiv, fiind şi spaţioasă şi confortabilă. X5 e o variantă atractivă pentru cei ce vor neapărat un SUV, cu capacităţile lui de trecere şi spaţiul ultra-generos. Iar Seria 7 hibridă e pentru cei ce nu iau un hibrid pentru a economisi, ci pentru a se alinta cu noi tehnologii, poate pentru a-şi bifa un plus de imagine ca şef al unei companii cu conştiinţă faţă de mediu.

Dar, de fapt, adevăratul verdict e că socoteala matematică nu te va scoate în avantaj de economisire finală pentru nici unul din aceste modele, în mare parte pentru că fac parte dintr-un segment premium unde achiziţiile se fac fie din plăcere, fie iau în calcul avantaje nemateriale greu de cuantificat. Dacă le analizăm, însă, în raport cu modelele premium similare cu propulsie tradiţională, atunci totul începe să capete sens. Şi sensul devine cu atât mai mare, cu cât sunteţi mai dispus să dedicaţi timp şi efort pentru încărcări frecvente la prizele electrice, pentru a vă crea condiţiii prielnice de încărcare acasă şi la birou şi pentru a vă conforma, de fapt, unui stil de viaţă a viitorului, care se instautează tot mai mult în prezentul nostru. Partea bună e că în materie de utilitate, confort şi plăcere în condus, nici unul din cele 3 modele hibride BMW nu-şi diminuează deloc calităţile, în raport cu modelele tradiţionale. Aveţi, deci, 3 modele cu calităţi plenare, depline, super plăcute, nişte adevărate BMW-uri dacă vreţi, care vă deschid o poartă intrigantă într-un viitor în care lucrurile stau extraordinar de interesant şi chiar incitant!

Sunteţi gata să păşiţi pe această poartă?
GALERIE FOTO (65 IMAGINI):
COMENTARII FACEBOOK:
MAI MULTE TESTE DRIVE:
TEST DRIVE: Suzuki Ignis
8 Noiembrie 2017 - 07:52
Poate oare o maşină, al cărei preţ porneşte de la puţin peste 8,000 euro, să fie mai onestă şi mai consistentă ca una de 20 de mii şi să te facă s-o îndrăgeşti din prima?...
TEST DRIVE: Opel Grandland X
27 Octombrie 2017 - 08:52
Noul Opel Grandland X este cel mai mare SUV din gama actuală Opel, iar primele zvonuri menţionau că ar putea să se bată în segmentul lui...
TEST DRIVE: Skoda Karoq
18 Octombrie 2017 - 10:04
Cu siguranţă Karoq e cel mai aşteptat nou model Skoda din acest an, iar acest test drive e, la rândul său, una din cele mai aşteptate apariţii din anul ăsta. Şi asta pentru că noul Karoq e urmaşul lui Skoda Yeti şi în acelaşi timp...
TEST DRIVE: Chişinău-Bălţi-Chişinău cu Renault ZOE electric. Testăm autonomia electromobilului în viaţa reală din Moldova!
3 Octombrie 2017 - 21:58
Ne-am gândit că cel mai potrivit scenariu pentru testarea primului electromobil în Moldova ar fi să facem o călătorie din Chişinău spre Bălţi şi înapoi, cam 130-135 km pe segment, iar însumat am avea cam 260-270 km. Astfel, teoretic...
TEST DRIVE: Opel Crossland X
29 Septembrie 2017 - 16:14
Crossland X e primul model creat de când Opel s-a alăturat grupului Peugeot-Citroen. Aşa că, atunci când am fost invitaţi de producătorul german în Germania pentru a testa şi noul Crossland X, dar şi noul Grandland X, ne-am zis că e ocazia perfectă de a gusta...
TEST DRIVE cu fetele: Ford Fiesta diesel şi ST Line, de la raliu la defilări cu iz de glamour
20 Septembrie 2017 - 11:52
Atunci când am primit invitaţia unui nou test drive Ford Fiesta cu iz de glamour, pe coasta din Slovenia, ne-am zis că aceasta va fi cu siguranţă oportunitatea testării unor versiuni noi, mai ales dintre cele cu...
TEST DRIVE: Mercedes-Benz V-Class ExtraLong 250d 4MATIC - The Best or Nothing pentru 7 oameni simultan?
28 August 2017 - 08:18
Acest test drive e deosebit de multe alte test de ale noastre pentru că ideea lui a pornit dintr-o necesitate. Din necesitatea de a transporta 6 oameni simultan într-unul din colţurile Moldovei fără a avea 2 maşini implicate...
TEST DRIVE: Renault Koleos
15 August 2017 - 08:37
Renault a dat marea lovitură cu noile sale SUV-uri, mai ales în Moldova, cu Kadjar. Acum a venit rândul ca toată povestea de succes să urce şi mai sus, francezii venind cu un SUV de talie mare, în sfârşit, botezat Koleos. Iar noi am testat noul SUV Renault Koleos în Moldova...
TEST DRIVE COMPARATIV: Audi Q5 vs Volvo XC60 vs Mercedes-Benz GLC!
4 August 2017 - 11:49
Nu puteam rata ocazia de a vă delecta cu un test drive comparativ mega-intrigant, în care se luptă cele mai proaspete SUV-uri premium din acest segment! Audi Q5 şi Volvo XC60 abia şi-au făcut apariţia pe piaţa din Moldova, iar Mercedes-Benz GLC...
TEST DRIVE: Noua generaţie Volvo XC60
2 August 2017 - 10:45
Am testat noul Volvo XC60 în Moldova, conducând motorizarea diesel D5 de 2.0 litri şi 235 CP, cuplată la o cutie automată cu 8 trepte şi sistem de tracţiune integrală. Să descoperim, deci, ce înseamnă noua generaţie Volvo XC60!...