Pagina principală
CITIRE TEST DRIVE:
Seat Ibiza ST
7 Februarie 2017 - 18:03
De Ilie Toma
Seat Ibiza ST
Acest test drive şi-a aşteptat de multă vreme şansa apariţiei în lumina online-ului, dar tot n-am reuşit să-l înghesuim printre cele 68 de teste drive publicate anul trecut, pentru că întotdeauna exista ceva mai proaspăt, mai nou şi mai interesant. Şi acum avem în pregătire o avalanşă de teste drive, dar ne-am zis că nu mai putem ţine pe rafturile digitale acest test drive şi trebuie să-i lăsăm măcar 24 de ore de glorie, iar testul e cu atât mai interesant, cu cât o sesiune de condus cu Seat Ibiza ST e o experienţă asemănătoare unei călătorii în timp, atunci când minimul decenţei pe un automobil bugetar era foarte diferit de ceea cu ce suntem obişnuiţi astăzi!

La o adică, actuala generaţie Seat Ibiza şi Ibiza ST n-au stat pe piaţă mai mult decât ar fi firesc s-o facă, deşi sunt la sfârşitul carierei lor. Însă chiar şi aşa, testul ăsta drive ne-a făcut să ne dăm seama cât de repede trece timpul şi cât de repede se schimbă standardele normalităţii în lumea auto în timpurile noastre.

Aşadar, conducem un Seat Ibiza ST, iar ST e abrevierea pentru versiunile break pentru orice model Seat, prin urmare Ibiza ST înseamnă Ibiza break. Şi conducem o interpretare foarte minimalistă, în nişte dotări rarefiate şi cu un motor aspirat natural, de 1.4 litri şi 85 CP, cu o cutie manuală în 5 trepte. Aţi putea întreba, fireşte – cine mai poate avea nevoie de o asemenea maşină, dar adevărul e că până şi în Moldova break-urile bugetare s-au bucurat multă vreme de o cerere decentă, dacă erau oferite la un preţ raţional, inclusiv printre companiile care-şi doreau asemenea maşini. Eventual, şi o familie tânără şi-ar putea dori un automobil ieftin, cu practicitate sporită, datorată acestui tip de caroserie. Doar că Seat Ibiza ST nu e un model foarte ieftin în ţara noastră... Iar la capitolul dotărilor, mai ales a celor de siguranţă, e venit din alte timpuri, oferind standard doar 2 airbag-uri şi ABS. E configurat pentru pieţele CSI, asta e explicaţia, dar nimic nu poate servi drept o explicaţie adevărată atunci când se vorbeşte de siguranţă, iar în calendar e anul 2017.

Ar putea exista, deci, oare vreun motiv pentru care această maşină să fie, totuşi, interesantă? Poate se conduce plăcut? Poate există concluzii pur raţionale, care te fac să-i dai dreptate şi să spui că-şi merită achiziţia?

Elementar

Designul exterior e cât se poate de anost, disproporţionat şi desfigurat, dar asta e un fapt cu totul acceptabil pentru un break bugetar, a cărui scop primordial trebuie să fie funcţionalitatea şi preţul. Există ceva elemente mai agresive, preluate rarefiat din stilul de design al mărcii spaniole, dar ele par prea puţine la număr pentru a domina şi a schimba tabloul general. Detaliile exterioare trădează interpretarea cu dotări de bază a maşinii – jante de oţel cu capace pe roţi, oglinzi şi mânere nevopsite, precum şi alte tratări minimaliste. Totuşi, silueta maşinii sugerează un spaţiu interior generos.

Odată ce ajungem în habitaclu ne convingem că Ibiza ST e îmbucurător de spaţioasă, într-adevăr, mai ales luând în considerare dimensiunile exterioare compacte. Atât pasagerii faţă, cât şi cei din spate, au spaţiu suficient pe toate trei dimensiuni. Însă dincolo de spaţiu, atmosfera de la bordul acestui model spaniol slab echipat e demoralizator de pustie şi prea elementară, parcă. Pe planşa de bord e poziţionat un sistem audio din ăla de tare demult, iar pe consola centrală sunt 3 rotule şi 2 butoane ce ghidează sistemul de aer condiţionat, sistem care, apropo, e oferit standard pe Ibiza ST. Levierul cutiei de viteze cu 5 rapoarte e acoperit cu plastic, fără vreo inserţie decorativă. Nici volanul nu are vreo inserţie contrastantă. Materialul textil de pe scaune e dintre cele mai rudimentare, majoritatea elementelor plastice de la interior – la fel. O oază ce bucură ochiul sunt cadranele de bord, care mai au nişte contrast de alb şi roşu.

Portbagajul maşinii e mare şi e şi foarte practic configurat. Deci, de practicism elementar Seat Ibiza ST nu duce lipsă. Priveliştea de sub capotă ne indică imediat că avem de-a face cu un motor aspirat natural de 1.4 litri, dar gama cromatică de aici e un pic îngrijorătoare, mai ales dacă atragem atenţia la părţile de oţel oxidat dintre colector şi blocul cilindric.

Senzaţii în condus

Mmm... Nu, Seat Ibiza ST nu e o maşină pe care s-o savurezi cu plăcere în condus, ci mai degrabă să te ducă pur şi simplu din punctul A în B. Iar de la break-urile bugetare cam asta şi se cere.

Volanul e artificial în senzaţii, cu informativitate redusă, ţinuta de drum e cam jucăuşă, probabil şi din cauza gărzii la sol înalte, dar şi din cauza suspensiei spate cu bară de torsiune. Maşina nu-şi pierde controlul la manevre rapizi, însă nu oferă nici un deliciu în ţinuta ei, comportându-se absolut mediocru şi în linie dreaptă, şi în viraje. „Nimic personal, sunt doar afaceri” – cam aşa pare să-ţi spună ea atunci când o conduci. Poate să-ţi care frigiderul de la magazin acasă, poate să slujească în rol de maşină a unui agent de vânzări, dar nu leagă relaţii cu cel de la volan.

Motorul de 85 CP e anemic. Foarte anemic. Are viaţă abia pe la turaţii ridicate, dar nici acolo nu poţi spune că respiră bine, măcar. Elasticitatea e destul de redusă, e mai indicat să-l retrogradezi când ai voie de un dinamism în plus decât să-l aştepţi să prindă turaţii. La viteze mari nu ai cum să nu-l turezi, pentru că puterea lui e transmisă printr-o cutie de viteze cu 5 trepte, dar motoarele aspirate natural al trebui să fie eficiente şi la turaţii mai înalte. Însă pe parcursul testului nostru de iarnă motorul a indicat o medie de peste 8 litri la sută, prin urmare nu putem spune că excelează cu adevărat nici la acest capitol. În schimb, construcţia simplă şi de demult a motorului îi garantează cu siguranţă costuri minime de întreţinere – aici e un avantaj pe care nu-l poate nega nimeni, iar în flotele corporative acest aspect contează foarte mult.

Verdict

Fără îndoială, în această interpretare Seat Ibiza ST are şanse doar în segmentul flotelor de companii, deşi şi acolo s-ar putea să nu fie tocmai cea mai atractivă alegere. În rol de maşină de familie nu-l prea putem recomanda din cauza dotărilor de siguranţă prea precare – doar 2 aibag-uri – şi lipsa sistemului de stabilizare ESC. În mod normal problema ar putea fi soluţionată cu urcarea în nivelele de echipare, cu dotarea mai generoasă a maşinii, însă Ibiza ST, în versiunea CSI-istă testată de noi, e oferit doar în această echipare dacă ţii să alegi motorul de 1.4 litri, având dotări în plus doar dacă mergi pe versiunea motorului de 1.6 litri. Deci, în rolul unei maşini care să vă protejeze familia decent puteţi găsi o mulţime de alte opţiuni mai atrăgătoare chiar în cadrul grupului Volkswagen, de unde face parte şi Seat. Un Polo, un Golf chiar – sunt mult mai indicate şi mai bine echipate la acest capitol.

Cât costă, totuşi, Seat Ibiza ST în Moldova, într-o asemenea interpretare? Ei bine – puţin peste 13,000 euro. E mult? Da, fireşte. Ceea ce oferă acest model la bord, într-o asemenea interpretare, nu poate justifica raţional acest preţ, există break-uri bugetare mai ieftine şi mai bine echipate pe piaţă, dar există şi maşini de 13 mii de euro ce oferă mult mai mult. Prin urmare, răspunsul la întrebarea de la începutul testului, dacă există vreun motiv pentru care această maşină să fie, totuşi, interesantă, este în mare parte „nu”. Poate doar spaţiul ei interior generos şi portbagajul să vă convingă, plus simpleţea construcţiei şi costurile mici de exploatare să vă convingă, dar per total Seat Ibiza ST nu prea dispune de multe argumente convingătoare.

Partea bună a întregii ecuaţii e că în Moldova urmează să vină, în sfârşit, alte modele Seat, mult mai interesante, mult mai moderne, mult mai dinamice şi mai competitive! Uite atunci, cu un preţ corect, vom putea spune că un eventual alt model Seat testat de noi poate face din ochi cu toată încrederea potenţialilor lui cumpărători. Aşa că, deocamdată ne limităm în a constata mediocritatea acestui Ibiza ST de la sfârşit de carieră şi a zice că aşteptăm lucruri mult mai proaspete în gama Seat din Moldova.
GALERIE FOTO (33 IMAGINI):
COMENTARII FACEBOOK:
MAI MULTE TESTE DRIVE:
TEST DRIVE: Skoda Karoq
18 Octombrie 2017 - 10:04
Cu siguranţă Karoq e cel mai aşteptat nou model Skoda din acest an, iar acest test drive e, la rândul său, una din cele mai aşteptate apariţii din anul ăsta. Şi asta pentru că noul Karoq e urmaşul lui Skoda Yeti şi în acelaşi timp...
TEST DRIVE: Chişinău-Bălţi-Chişinău cu Renault ZOE electric. Testăm autonomia electromobilului în viaţa reală din Moldova!
3 Octombrie 2017 - 21:58
Ne-am gândit că cel mai potrivit scenariu pentru testarea primului electromobil în Moldova ar fi să facem o călătorie din Chişinău spre Bălţi şi înapoi, cam 130-135 km pe segment, iar însumat am avea cam 260-270 km. Astfel, teoretic...
TEST DRIVE: Opel Crossland X
29 Septembrie 2017 - 16:14
Crossland X e primul model creat de când Opel s-a alăturat grupului Peugeot-Citroen. Aşa că, atunci când am fost invitaţi de producătorul german în Germania pentru a testa şi noul Crossland X, dar şi noul Grandland X, ne-am zis că e ocazia perfectă de a gusta...
TEST DRIVE cu fetele: Ford Fiesta diesel şi ST Line, de la raliu la defilări cu iz de glamour
20 Septembrie 2017 - 11:52
Atunci când am primit invitaţia unui nou test drive Ford Fiesta cu iz de glamour, pe coasta din Slovenia, ne-am zis că aceasta va fi cu siguranţă oportunitatea testării unor versiuni noi, mai ales dintre cele cu...
TEST DRIVE: Mercedes-Benz V-Class ExtraLong 250d 4MATIC - The Best or Nothing pentru 7 oameni simultan?
28 August 2017 - 08:18
Acest test drive e deosebit de multe alte test de ale noastre pentru că ideea lui a pornit dintr-o necesitate. Din necesitatea de a transporta 6 oameni simultan într-unul din colţurile Moldovei fără a avea 2 maşini implicate...
TEST DRIVE: Renault Koleos
15 August 2017 - 08:37
Renault a dat marea lovitură cu noile sale SUV-uri, mai ales în Moldova, cu Kadjar. Acum a venit rândul ca toată povestea de succes să urce şi mai sus, francezii venind cu un SUV de talie mare, în sfârşit, botezat Koleos. Iar noi am testat noul SUV Renault Koleos în Moldova...
TEST DRIVE COMPARATIV: Audi Q5 vs Volvo XC60 vs Mercedes-Benz GLC!
4 August 2017 - 11:49
Nu puteam rata ocazia de a vă delecta cu un test drive comparativ mega-intrigant, în care se luptă cele mai proaspete SUV-uri premium din acest segment! Audi Q5 şi Volvo XC60 abia şi-au făcut apariţia pe piaţa din Moldova, iar Mercedes-Benz GLC...
TEST DRIVE: Noua generaţie Volvo XC60
2 August 2017 - 10:45
Am testat noul Volvo XC60 în Moldova, conducând motorizarea diesel D5 de 2.0 litri şi 235 CP, cuplată la o cutie automată cu 8 trepte şi sistem de tracţiune integrală. Să descoperim, deci, ce înseamnă noua generaţie Volvo XC60!...
TEST DRIVE: Noua generaţie Audi Q5
31 Iulie 2017 - 12:56
O nouă generaţie Audi Q5, o nouă generaţie a sistemului de tracţiune integrală quattro? Audi a recurs la soluţii foarte îndrăzneţe pe noua generaţie a SUV-ului Q5, iar noi îl testăm astăzi printr-o variaţie mare de peisaje şi carosabil ale Moldovei...
TEST DRIVE: Range Rover Velar
27 Iulie 2017 - 10:35
Despre el ştim cu toţii că e cea mai nouă jucărie din gama Range Rover. Despre el ştim cu toţii că e scump, foarte scump chiar. Ştim că-i spune Velar şi încă de la debutul...