Pagina principală
CITIRE TEST DRIVE:
Skoda Kodiaq pe drumurile Moldovei
6 Aprilie 2017 - 09:02
De Ilie Toma
Skoda Kodiaq pe drumurile Moldovei
Acesta nu este testul nostru drive complet pentru noua Skoda Kodiaq, pentru că am avut ocazia să testăm noul SUV ceh încă acum 4 luni, la testul drive internaţional din Mallorca, Spania, şi imediat după aia a apărut şi marele nostru test drive complet cu Skoda Kodiaq. Atunci am avut ocazia să conducem tocmai 5 combinaţii diferite de motoare şi transmisii – 2.0 TDI 190 CP 4x4, 2.0 TDI 150 CP 4x4, 1.4 TSI 150 CP 4x4, 1.4 TSI 150 CP 4x2 şi 2.0 TSI 180 CP 4x4, toate cu cutii automate DSG. Însă la testul drive internaţional ne-a lipsit un lucru foarte important pentru un SUV – drumurile rele şi porţiuni de offroad, or, Mallorca e o insulă fantastic de frumoasă, cu drumuri şerpuitoare şi privelişti incredibile, dar practic nu există nici un petic de pământ neacoperit, care să nu fie îngrădit în rol de proprietate privată. Aşa că aproape că nu am apucat să mergem cu Kodiaq pe drumuri rele de tot, offroad, macadam prundiş sau pur şi simplu asfalt cariat, care în Moldova formează încă o mare parte a infrastructurii rutiere. Aşa că am promis încă atunci, în decembrie 2016, când publicam testul drive cu Skoda Kodiaq, că vom lua SUV-ul la un test prin Moldova dedicat anume analizei comportamentului maşinii pe drumurile ţării noastre.

Testul din Moldova – nu un Kodiaq, ci două!

Zis şi făcut. Ba chiar mai mult decât atât – am avut ocazia nu doar să luăm o Skoda Kodiaq la un test prin ţara noastră, ci tocmai două – una diesel şi alta pe benzină, 2.0 TDI 190 CP 4x4 şi 1.4 TSI 150 CP 4x4, ambele cu cutii de viteze automate. Avem, aşadar, două maşini în faţa noastră şi o hartă cu un traseu lung prin Moldova, un traseu pe care să-l cutreierăm în voie pentru a simţi noul SUV ceh în cele mai diverse ipostaze ale ţării noastre, or, suntem siguri că vă interesează acest aspect poate cel mai mult la un SUV atât de aşteptat pe plaiurile noastre!

Am tras dintâi la o staţie peco şi am alimentat Kodiaq-ul pe benzină cu 40 de litri de combustibil, iar pe cel diesel cu 30 de litri – că doar se presupune că e mai econom, nu? Toate astea spuneau, însă, cât de mari ne sunt planurile pentru această zi a testului prin Moldova...

Nu, nu vom vorbi nici de design, nici de spaţiu interior, nici ce practicitate pentru că v-am spus despre toate acestea în detaliu la primul nostru test drive. Astăzi vom vorbi doar despre comportamentul specific al noului Kodiaq în Moldova. Cu alte cuvinte, îmblânzim SUV-ul cu denumire de urs pe plaiurile Moldovei.

Pe asfalt bun. Fără DCC.

Toate maşinile din testul nostru spaniol fuseseră echipate cu sistemul DCC, care presupune existenţa unor amortizoare cu reacţii ajustabile în funcţie de regimul de condus ales de la volan – mai rigide pentru Sport, mai moi pentru Confort, sau medii pentru Normal, această dotare fiind una opţională, evident. Acum, ambele maşini din test au amortizoare normale, standard, care nu-şi modifică rigiditatea în funcţie de regimul de condus, iar nouă ne era extrem de interesant să pornim observaţiile lui Kodiaq de la porţiuni de asfalt bun, comparând senzaţiile maşinilor fără DCC, cu cele echipate cu DCC.

Ceea ce am simţit în condus a fost aproape perfect de predictibil şi a respectat întru totul promisiunea inginerilor Skoda – maşinile cu amortizoare standard au un comportament foarte apropiat de regimul Normal al celor care sunt echipate cu DCC. Suspensia maşinii absoarbe bine denivelările de asfalt, în viraje are un anumit ruliu datorat centrului de greutate mai mare, dar acesta rămâne predictibil şi nu ajunge niciodată la maleabilitatea posibilă în regimul Confort cu DCC. Prin urmare – un Kodiaq cu amortizoare standard se comportă foarte firesc în viraje, în timp ce exemplarele cu DCC au diapazonul lărgit – de la mult mai moale şi maleabil de atât, până la anularea aproape în întregime a ruliului în regim Sport.

După mai mult condus am ajuns să am chiar impresia că aceste amortizoare standard au ţinuta rutieră uşor mai bună în viraje decât regimul Normal al Kodiaq-urilor cu DCC, întrucât m-am tot surprins apăsând pedala cu putere în viraje şi SUV-ul devenise destul de ascultător, în ciuda dimensiunilor sale mari şi a centrului de greutate mai mare. Dar există şi un ruliu şi nişte limite fizice, pe serpentine strânse nu veţi trece cu o sută la oră, şi totuşi ţinuta de drum a lui Kodiaq este net superioară concurenţilor săi coreeni, spre exemplu, care sunt mult mai greoi şi mai amorfi în curbe la viteză. Skoda Kodiaq e o maşină mai germanică în acest sens, mai predictibilă şi mai precisă – ştii exact la ce să te aştepţi şi joci într-o altă ligă, mult mai modernă, mai cizelată şi mai plăcută.

Este DCC – sau Dynamic Chassis Control – o opţiune necesară pentru Moldova? Nu, v-o spunem onest şi direct. N-aveţi nevoie cu adevărat de ea pe drumurile ţării noastre şi v-o puteţi comanda doar dacă veţi călători mult în vacanţe în afara ţării sau sunteţi un şofer mult mai entuziast în ale condusului şi în senzaţiile de precizie ajustabilă. Însă, raţional vorbind, e mult mai practic să optaţi pentru o Skoda Kodiaq cu şasiu normal.

Pe asfalt imperfect. Aşa cum e aproape toată Moldova.

Motorizarea pe benzină din testul nostru are jante cu un inch mai mari, iar pe lângă asta se simt şi setări un pic diferite la suspensie, datorate greutăţii mai mici. Prin urmare, ea absoarbe bine valurile asfaltului imperfect şi chiar gropile, dar e un pic mai dură faţă de reacţiile versiunii diesel din testul nostru. Motorizarea diesel de 190 CP se simte un pic mai grea şi totodată mai rafinată, iar înghiţiturile suspensiei se simt mai silenţios şi mai manierat. Până şi senzaţia în volan, datorită faptului că motorul diesel apasă mai tare pe puntea faţă, e mai rafinată la motorizarea diesel. Aceasta din urmă merge în general cu o lejeritate superbă prin satele Moldovei, trecând şi prin gropi şi prin tot felul de denivelări.

De la volanul Kodiaq, în ambele motorizări, simţi că nu ţi-ai cumpărat în zadar un SUV – te relaxezi deodată la capitolul denivelărilor de asfalt, crăpăturilor şi valurilor, spre deosebire de un sedan. Simţi că maşina le trece relaxat, iar tu nu-ţi mai baţi capul la fel de mult de ele, ci te concentrezi pe direcţie şi peisaje, iar brusc drumurile ţării noastre se transformă dintr-o problemă într-o călătorie interesantă.

Garda la sol e foarte generoasă şi-ţi permite să treci cu uşurinţă obstacole, lăsându-le chiar să treacă sub maşină, pentru că ştii că nu vei atinge zona inferioară a vehiculului. Dacă faci o manevră bruscă de ieşire de pe asfalt – din nou n-ai nici o grijă – maşina e bine adaptată pentru asemenea şocuri, iar asta e unul din atributele care te poate convinge în ţara noastră să iei un SUV. Şi Skoda Kodiaq nu e doar un SUV în aspect, ci în întreaga sa consistenţă – de la mecanică până la practicitate.

Pe pământ dezgolit. Un fel de offroad.

Pământul dezgolit e în general un teren mai puţin provocator pentru SUV-uri prin textura sa, însă poate pune probleme gărzii la sol prin denivelările mari. Pe pământ gol Kodiaq trece chiar neaşteptat de bine – la testul internaţional parcă mai simţeam nişte reacţii nervoase ale suspensiei uneori când apăsam regimul offroad, care mai şi întărea suspensia. Aici, suspensia care nu-şi modifică reacţiile pe pământ gol trece foarte moale peste pământul denivelat, iar garda la sol mare – din nou – îi permite noului SUV ceh să înainteze foarte capabil. Evident, cumpărătorii lui Kodiaq vor ieşi arareori pe asemenea drumuri, însă cine ştie, trăind în Moldova aţi putea apuca şi o asemenea situaţie, iar în asemenea caz SUV-ul pe care-l conduceţi se va descurca fără cea mai mică dificultate.

Pe drumuri de prundiş. Spre sate izolate.

Dar iată că traseul nostru merge şi spre sate mai izolate, drumurile de legătură dintre care se realizează doar prin nişte trasee acoperite de pietriş dur, extrem de solicitant pentru suspensie şi pentru tracţiunea integrală. Aşteptam să descopăr aici urmele acelei nervozităţi de pe scurtele reprize de offroad de la testul internaţional, însă din nou suspensia standard s-a dovedit a fi mai rafinată decât aş fi aşteptat. Conduceam Kodiaqul pe benzină, deci maşina un pic mai rigidă a acestui test, şi oricum la 50-70 km/h ea merge foarte bine şi înghite admirabil şocurile unui asemenea carosabil solicitant. Dacă mai vin zone şi cu gropi adânci şi cu prundiş, vine şi dorinţa de a mai frâna un pic, însă per total Kodiaq are o ţinută de drum neaşteptat de bună.

Ceva mai târziu am trecut la volanul motorizării diesel. Ajunsesem la 80-90 km/h şi mergeam absolut relaxat, practic fără vibraţii în habitaclu, pe prundiş! Fantastică absorbţie a suspensiei, dragilor, şi din nou mă conving că dintre cele două maşini de test, benzinarul de 1.4 litri e bun, dar dieselul e şi mai bun de atât.

Au urmat drumuri un pic mai asfaltate, ca să mă exprim mai corect, dar care-ţi ascundeau surprizele unor avarieri de după viraje, iar aici tocmai un SUV ştie mai bine să le facă faţă acestor intemperii neaşteptate. Şi chiar şi în asemenea condiţii variabile, Skoda Kodiaq îşi menţine o ţinută de drum controlabilă şi predictibilă.

Pe strâmtori de offroad.

Am avut a trece şi prin nişte coborâşuri de offroad, pe care trebuia să le abordăm cu un unghi cam abrupt. Mă gândeam dacă nu voi atinge faţa maşinii în partea inferioară, aşa că am coborât încet, apoi am coborât din maşină pentru a mă asigura. Am descoperit că forma părţii frontale a lui Skoda Kodiaq – cu roţi deplasate mai spre faţă şi o bară nu foarte lungă înainte de ele, îi asigură maşinii un unghi de atac excelent, iar în situaţia noastră mai aveam aproape o palmă de spaţiu rezervă pe înălţime.

Şi cursele suspensiilor sunt niţel mai lungi, iar astfel în asemenea strâmtori de offroad ce solicită geometria maşinii, roţile îşi păstrează mai mult timp aderenţa! Eh, uite că ce n-a reuşit să ne ofere Spania la testul internaţional ne oferă Moldova acum – provocări de offroad. Vă mai spun şi aici că lucrurile stau foarte bine şi aproape că încep să mă simt un pic vinovat că vorbesc prea mult de bine despre Kodiaq şi prea puţin despre critici în acest material. Adevărul e că, dacă aş reveni la performanţe şi motorizări, impresiile sunt mult mai polivalente, iar aceste impresii le-am expus în acel prim test. Însă la partea adaptabilităţii maşinii pentru drumuri rele şi teren accidentat, chiar descoperim astăzi că Skoda Kodiaq stă foarte bine. E o maşină care se potriveşte cum nu se poate mai bine peisajului ţării noastre şi în acelaşi timp nu e maşină creată pentru lumea a treia, aruncată în zone înapoiate ale lumii – ba dimpotrivă, vine cu o ţinută de drum demnă, cu confort rafinat la bord şi cu tehnologii ce privesc departe în viitor. Dar staţi, poate mai vedem aspecte critice astăzi la acest test drive în Moldova cu noul Kodiaq!

Tracţiunea integrală

Tot conducând aşa, de ore bune deja, am ajuns pe o porţiune de drum ce nu văzuse demult asfalt, iar acum părea că cineva îşi dorea s-o fericească cu un asemenea material, iar înainte de asta a acoperit-o cu un strat gros de pietriş măşcat. Ei bine, această schimbare neaşteptată m-ar fi lăsat împotmolit cu sedanul meu cu tracţiune spate pe aici, spre exemplu. Pietrişul era atât de mare, încât roţile se afundau în el când mergeam iar pe aici mai mult ca oricând tracţiunea integrală are de muncit! Şi a muncit, înaintând maşina cu viteză ambiţioasă, menţinându-i aderenţa şi forţa de înaintare. Ba chiar o provocam eu virând puternic dintr-o parte în alta, iar comportamentul maşinii denota foarte clar că există deja suficient cuplu generos şi pe puntea spate. Prin urmare, e un sistem de tracţiune integrală ce n-aşteaptă să derapaţi în şanţ ca să se includă în acţiune.

Consumul testului – benzină versus diesel

Aici vine şi o confirmare a unei observaţii pe care o făcusem la testul internaţional – motorul pe benzină 1.4 TSI de 150 CP merge neaşteptat de bine pe maşina asta, pentru că ea se simte mai uşoară, dar în final ajunge să consume cam mult în viaţa reală. E drept c-am mai şi chinuit bine maşina. La început, pe asfalt, reuşisem să aduc media de consum pe la 6.5 litri/100 km, însă seara târziu aveam 10.8 litri la sută per total după vreo 200 de kilometri parcurşi prin ţară, cu tot cu staţionări şi sforţări. Pe de altă parte, dacă stau să mă gândesc la talia lui Kodiaq şi la orice concurent coreean de 150 CP pe benzină, acela din urmă ar fi avut cu siguranţă în asemenea condiţii vreo 14-16 litri la sută consum, aşa că n-aş putea fi drastic cu totul cu benzinarul lui Kodiaq.

Dieselul, însă, a indicat până la urmă un consum real de 8.5 litri la sută, chinuit la fel de tare. Pe acesta, însă, sigur îl poţi scoate la vreo 6 litri şi un pic în regim absolut normal de condus la traseu lung. Aşa că parcă tot mai mult spre versiunea diesel aş tinde să-mi îndrept alegerea. Se simte pur şi simplu ca şi cel mai potrivit motor pentru Kodiaq, de parcă maşina a fost gândită din start de ingineri anume cu un asemenea motor, cu o asemenea proporţie de putere şi cuplu, raportată la greutatea şi dimensiunile maşinii. În rezultat, am putea spune că decizia trebuie luată în funcţie de cât de mult exploataţi maşina şi unde. Dacă mergeţi mai mult ubran şi regional, puteţi alege cu încredere benzinarul 1.4 TSI de 150 CP, dacă aveţi mai des călătorii lungi, navete extraurbane, optaţi cu siguranţă pentru dieselul de 2.0 litri, iar aici mai puţin contează dacă alegeţi versiunea de 150 CP sau cea de 190 CP, pentru că diferenţa dintre ele se simte doar la turaţii mai mari.

Skoda Kodiaq – cât de bună, de fapt?

Haideţi să spunem la fel de onest şi direct: cât de bună este noua Skoda Kodiaq, de fapt? Este ea la fel de consistentă şi mulţumitoare pentru viitorii săi proprietari precum e entuziasmul cu care este aşteptată în ţara noastră, dat fiind că e un SUV atât de mare, şi e o Skoda?

Poate că aşteptaţi un răspuns de „nu”, în care să spunem că aparenţele sunt înşelătoare şi că lucrurile nu stau de fapt la fel de bine în realitate. Dar nu este aşa! Adevărul pur este că Skoda Kodiaq chiar este extraordinar de bună şi de consistentă, iar tot entuziasmul, şi agiotajul, şi aşteptările de maşină superb de bună şi de rafinată chiar sunt adeverite la bordul acestui model. Mai ţineţi minte cum spuneam acum 3 ani despre C-Class, cu litere mari, de-o şchioapă, că este unul din cele mai bune modele create de producătorul german în ultimii ani până la acea perioadă şi că ne plăcuse extraordinar de mult, iar peste câteva luni ajunsesem să-l şi cumpărăm, iar ulterior de atunci şi până astăzi savurăm în fiecare zi plăcerea de condus şi am reconfirmat de nenumărate ori partea aia cu unul din cele mai BUNE create vreodată? Ei bine, la fel putem spune şi astăzi despre Skoda Kodiaq în segmentul lui non-premium, de SUV-uri mari!

Modelul ăsta e incredibil de practic şi spaţios, incredibil de reuşit ca design şi, deşi mai este uneori inert în anumite senzaţii de condus, în segmentul său de SUV-uri de talie medie este astăzi cel mai BUN din tot ce s-a lansat până acum şi a ajuns pe piaţă. Am apreciat la vremea noastră şi SUV-urile coreene de talie comparabilă până ne-am blocat lamentabil cu unul pe un povârniş de se învârtea o singură roată cu tot cu tracţiunea lui integrală, dar adevărul este că astăzi Skoda Kodiaq i-a depăşit cam pe toţi concurenţii săi deja la o distanţă gigantică în senzaţii şi consistenţă reală în fiecare detaliu. Maşina asta nu e doar formă exterioară care expiră peste un an, ci e consistenţă în experienţă de la bord, în mici şi mari detalii, care te fac s-o placi şi când o cumperi, ba chiar şi mai mult după un an sau doi de exploatare. Şi da, noua Skoda Kodiaq e şi unul din CELE MAI BUNE modele lansate de Skoda în ultimii ani şi totodată cam cel mai bun SUV din cele lansate pe piaţă până acum din segmentul său non-premium! Iar aici mai puteţi şi migra foarte uşor dintr-un „non-premium” spre aproape premium, dotându-vă maşina cu o mulţime de opţiuni pe care alţi concurenţi nici măcar nu le pot oferi, până la 7 locuri, şasiu adaptabil sau plafon panoramic. Noi v-am recomanda, pentru o experienţă excelentă la bord, să porniţi de la dotarea Style şi să vă asiguraţi că aveţi bifate şi farurile full-LED cu funcţie de fază lungă automată (ia uitaţi-vă în imagine cât de bine luminează acestea), sistemul de navigare, nu neapărat cel de top, sistemul audio Canton, încălzire banchetă spate, pe lângă scaunele faţă. Iar dacă ajungeţi să cumpăraţi o Skoda Kodiaq, plăcând-o după ce-aţi condus-o iniţial, suntem absolut siguri că o veţi plăcea mult timp şi mai departe şi chiar am vrea să reveniţi aici, la acest articol, şi să ne spuneţi chiar Dvs. cât de BUNĂ e, de fapt, noua Skoda Kodiaq! Ori revenim noi şi vă spunem, cine ştie...
GALERIE FOTO (88 IMAGINI):
COMENTARII FACEBOOK:
MAI MULTE TESTE DRIVE:
TEST DRIVE cu fetele: Ford Fiesta diesel şi ST Line, de la raliu la defilări cu iz de glamour
20 Septembrie 2017 - 11:52
Atunci când am primit invitaţia unui nou test drive Ford Fiesta cu iz de glamour, pe coasta din Slovenia, ne-am zis că aceasta va fi cu siguranţă oportunitatea testării unor versiuni noi, mai ales dintre cele cu...
TEST DRIVE: Mercedes-Benz V-Class ExtraLong 250d 4MATIC - The Best or Nothing pentru 7 oameni simultan?
28 August 2017 - 08:18
Acest test drive e deosebit de multe alte test de ale noastre pentru că ideea lui a pornit dintr-o necesitate. Din necesitatea de a transporta 6 oameni simultan într-unul din colţurile Moldovei fără a avea 2 maşini implicate...
TEST DRIVE: Renault Koleos
15 August 2017 - 08:37
Renault a dat marea lovitură cu noile sale SUV-uri, mai ales în Moldova, cu Kadjar. Acum a venit rândul ca toată povestea de succes să urce şi mai sus, francezii venind cu un SUV de talie mare, în sfârşit, botezat Koleos. Iar noi am testat noul SUV Renault Koleos în Moldova...
TEST DRIVE COMPARATIV: Audi Q5 vs Volvo XC60 vs Mercedes-Benz GLC!
4 August 2017 - 11:49
Nu puteam rata ocazia de a vă delecta cu un test drive comparativ mega-intrigant, în care se luptă cele mai proaspete SUV-uri premium din acest segment! Audi Q5 şi Volvo XC60 abia şi-au făcut apariţia pe piaţa din Moldova, iar Mercedes-Benz GLC...
TEST DRIVE: Noua generaţie Volvo XC60
2 August 2017 - 10:45
Am testat noul Volvo XC60 în Moldova, conducând motorizarea diesel D5 de 2.0 litri şi 235 CP, cuplată la o cutie automată cu 8 trepte şi sistem de tracţiune integrală. Să descoperim, deci, ce înseamnă noua generaţie Volvo XC60!...
TEST DRIVE: Noua generaţie Audi Q5
31 Iulie 2017 - 12:56
O nouă generaţie Audi Q5, o nouă generaţie a sistemului de tracţiune integrală quattro? Audi a recurs la soluţii foarte îndrăzneţe pe noua generaţie a SUV-ului Q5, iar noi îl testăm astăzi printr-o variaţie mare de peisaje şi carosabil ale Moldovei...
TEST DRIVE: Range Rover Velar
27 Iulie 2017 - 10:35
Despre el ştim cu toţii că e cea mai nouă jucărie din gama Range Rover. Despre el ştim cu toţii că e scump, foarte scump chiar. Ştim că-i spune Velar şi încă de la debutul...
TEST DRIVE: Noua generaţie Ford Fiesta
23 Iulie 2017 - 09:43
Atunci când vorbeşti despre o maşinuţă compactă de oraş în Moldova, arareori eşti luat în serios cu adevărat, iar stereotipurile încep a curge gârlă. Că nu e confortabilă, că nu e practică, o fi şi neîndemânatică, iar...
TEST DRIVE: Datsun mi-DO
12 Iulie 2017 - 10:10
A trecut ceva vreme de la primul nostru test drive cu un model Datsun. Atunci am testat sedanul mărcii, numit on-DO, iar astăzi avem la test hatchback-ul, numit mi-DO. Şi adevărul e că aici se...
TEST DRIVE: Prin Moldova, cu modelele BMW iPerformance: 740Le xDrive, 530e şi X5 xDrive40e
6 Iulie 2017 - 15:04
Cei de la BMW şi-au sporit considerabil modelele cu propulsie hibridă din gama lor, pe care le-au unit sub umbrela numelui iPerformance. Marea întrebare pentru un cumpărător moldovean de modele hibride ar fi dacă eficienţa în consum adevereşte cu adevărat investiţia...