TEST DRIVE: Ford Focus ST. Hatchback-ul iute cu motor de 2.3 litri turbo!

3 Decembrie 2019
Ilie Toma
Eh, prieteni, cât de rar şi neobişnuit a devenit să mai auzim în zilele noastre că un hatchback ar putea avea pe el un motor de măcar 2.0 litri, ca să nu mai zic de unul care să treacă de această cilindree! Dar iată că mai există, mai există, dragi fani ai scânteielor de bujii şi vapori de benzină arşi în motoare fierbinţi! E vorba de noul Ford Focus ST, pe care l-am testat recent în Croaţia şi care iată că reuşeşte să păstreze în continuare tradiţia unui motor nu doar puternic, dar şi mare în capacitate cilindrică!
Cum se simte, deci?

Păi, eram chiar nerăbdător să aflu, mai ales că, cu doar vreo lună înainte „arsesem” bine un Ford Fiesta ST prin România, împreună cu colegul meu, Dan Untură, în expediţia noastră cu sportive. Dar acolo, deşi maşina era plăcută, e totuşi vorba de un motor cu 3 cilindri, de doar 1.5 litri, în timp ce aici, la Ford Focus ST, avem o ditamai bijuterie de 2.3 litri, turbo, cu 280 CP la activ şi 420 Nm!
Cei de la Ford au fost direcţi şi concişi. Ne-au oferit maşinile direct de la aeroportul croat pe care aterizasem. Ochii îmi erau alintaţi de un rând de Focusuri ST de culoare albastră şi de un alt rând de Focusuri ST de culoare galbenă-oranj, numită Orange Fury de divizia ST a celor de la Ford. Ambele ipostaze aveau acelaşi motor sub capotă aşa că am putut face o alegere mai sufletistă, în funcţie de culoare! Hehe. Am ales galbenul! E foc de frumos! E foc!
Am pornit motorul. Mmmm! Ce dulce sună! S-a lucrat mult la eşapament, se simte din prima explozie de cilindru. Volanul e un pic neobişnuit de gros, doar foarte sportiv profilat, iar scaunele sunt de-a dreptul superbe. Sunt şi sportive, cu susţinere laterală foarte bună, dar în acelaşi timp şi potrivite unei exploatări pentru ritm cotidian. În maşina asta nu simţi că habitaclul a vrut să migreze prea mult în extremul de curse şi circuite, ci a vrut să rămână în continuare civilizat. Frâna de mână, însă, a rămas tot electronică, iar la un asemenea hot hatch parcă ţi-ai dori o frână mecanică, să mai tragi din când în când de ea, să-ţi mai faci de cap.
Nu pot să nu remarc că Ford Focus ST vine echipat şi cu minunatul sistem audio B&O Play, adică un Bang & Olufsen un pic mai accesibil, dar care sună super bine. În zilele noastre, ale serviciilor de digital audio streaming, asta e foarte important, credeţi-ne, chiar şi pe asemenea modele picante.

Şi iată-ne ieşiţi la autostradă! Vroooooooom! Da, „vrum”-ul e lung la Ford Focus ST, pentru că îţi va plăcea imediat să-i turezi motorul până spre 6,500 rpm şi, chiar dacă linia roşie începe la 6,500, motorul nu se va supăra nici dacă uneori vei ajunge la 7,000 rpm cu el.
Pe toată plaja turometrului, Focus ST te împinge ferm în scaun. Chiar dacă apeşi brusc de la 2,000 rpm sau 2,500 rpm, turblolag-ul e aproape insesizabil, datorită cilindreei mari şi a unui sistem anti-lag, care menţine fluxul de aer în turbină deschis la schimburile de trepte. Timoneria cutiei de viteze manuale e absolut perfectă. Ţac. Ţac. Scurt şi precis. Simţi că ţii în mână un conector metalic, conectat la părţile mecanice ale maşinii, nu un buton fals. Ţac în retrogradare! Mmm, aici constat că Ford Focus ST are şi rev-matching, adică în secunda în care eu cuplez treapta inferioară, motorul e turat automat un pic, încât să intre brici în treapta inferioară, având deja turaţiile potrivite. În condus sportiv, asta îţi dă şi mai multă elasticitate!
Ambreiajul mai lasă uneori să se audă nişte sunete mecanice apărute atunci când maşina trece din regimul de a fi propulsată de motor în a merge un pic pe inerţie. Dar asemenea sunete mecanice sunt foarte comune ambreiajelor şi cutiilor manuale sportive, pregătite să facă faţă exploatărilor sportive intense.
Schimb din nou treapta. Am o autostradă pustie înainte. Urc turaţiile motorului şi-i savurez sunetul superb! Oh doamne! Acul urcă spre linia roşie şi-l mai ţin acolo, spre 7 mii de turaţii. Acum, retrospectiv, gândindu-mă la acel moment, îmi aduc aminte de cuvintele din recent lansatul film Ford vs. Ferrari, când vocea naratorului spune că există acolo un moment, la 7,000 rpm, când performanţa atinge un punct critic al imponderabilităţii, când totul se simte la fir de ac, când totul pare posibil! Iar o mare parte din gustul ăla îl simţi şi în acest Ford Focus ST! Totuşi cilindreea mare a acestui motor de 4 cilindri se simte mult mai de şcoală veche, mult mai plenar decât ceea ce puteai simţi pe micuţa Fiesta ST! Totul e mult mai serios aici, mult mai matur, mult mai old-school, astfel încât îţi vine să-ţi scoţi capul pe geam şi să strigi cât te ţin plămânii: „There is no replacement for displacement!!!”...
Tot de şcoală veche şi de inginerie bună e şi suspensia. Pe Focusul „normal” de generaţie curentă, inginerii au pus o bară de torsiune, cu aliaj deştept, care îşi îndeplineşte rolul destul de bine de a ţine maşina în frâu. Dar aici nu se putea accepta o bară de torsiune totuşi. Aşa că Ford Focus ST a primit o suspensie spate multilink în toată legea. Şi maşina are, în rezultat, o ţinută de drum impecabilă! Tot privind acul turometrului ajungând la linia roşie pe autostrada pustie, n-am prea observat când cel al vitezometrului a ajuns la 248 km/h! Iar hatchback-ul ăsta se simţea atât de natural alergând la o asemenea viteză! Ah, da, viteza maximă e limitată la 250 km/h, iar acceleraţia de la 0 la 100 km/h a lui Focus ST hatchback se face în numai 5.7 secunde!
Sunt cifre de un dramatism suficient încât să mergi uneori şi pe circuit cu maşina asta. Dar totuşi, comparând-o cu Honda Civic Type-R sau Renault Megane R.S. Trophy, maşina asta se simte mai puţin dramatic în sensul unei rafinări mai bune pentru viaţa de zi cu zi pe care ţi-o oferă Fordul. Probabil, pentru cei care vor doar nebunii pe circuit, va exista iarăşi un Focus RS.

La vitezele alea mari, şi atunci când o alergi la limită, mai observi unele simptome interesante. În primul rând, izolarea fonică e foarte bună. În al doilea rând, suspensia îşi face atât de bine treaba şi pentru că e continuu ajustabilă, adică are amortizoare care urmăresc în continuu textura asfaltului şi-şi ajustează reacţiile. Există şi regimuri de condus, care o pot rigidiza un pic, acutizând şi reacţia pedalei, dar lucrurile sunt perfect plăcute şi în regim standard.
În viraje luate la viteză mare, Focus ST e super precis, iar puterea imensă e extrem de bine pusă pe asfalt, în ciuda tracţiunii faţă. Modelul a primit un diferenţial cu alunecare limitată dirijat electronic, iar asta îl ajută să-şi menajeze excelent distribuţia de cuplu. Totuşi, la porniri de pe loc, dacă vrei să-ţi faci de cap cu derapeje, poţi foarte uşor, că putere ai mai mult decât suficientă.
La alergare continuă în condiţii intense, unicul ingredient care îţi lasă impresia că ar mai trebui suplinit sunt frânele. Ele ajung să se încălzească uneori, să mai lase mici vibraţii, iar tu ajungi să te gândeşti că n-ar fi stricat nişte frâne mai performante pentru un asemenea motor şi un asemenea şasiu.
Consumul e mare. Dar nici nu aşteptam să fie altfel. E mare pentru că nu te poţi abţine să nu-l alergi tare, la galop, la 6-7 mi de tuaţii, cu virajele luate cu roţile scrâşnind. Eu am oscilat cu medii cuprinse între 12 şi 15 litri la sută, dar asta se întâmplă la toate hot hatch-urile.

Cât costă? Hot hatch-urile veritabile de obicei încep de pe la 30-35 mii euro în zilele noastre, iar unele pot ajunge şi la 40 mii. Ford Focus ST, însă, porneşte în Moldova de la 28,500 euro! Iar ăsta e un preţ care face din ochi în raport cu performanţa pe care o oferă!
E o sportivă pe care s-o iubeşti cu sufletul la început, iar apoi cu toate simţurile, după ce-o conduci. Îţi va plăcea ce vei auzi, îţi va plăcea ce vei vedea, îţi va plăcea ce vei simţi în mâini şi umeri, iar după ceva timp, după ce vei prinde la curaj să-i topeşti anvelopele în fum, îţi va plăcea mirosul şi gustul scos de hatchback-ul ăsta de şcoală veche, cu motor de 2.3 litri sub capotă!
0
17,364
GALERIE FOTO (37 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!