TEST DRIVE: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

27 Septembrie 2019
Ilie Toma
Atunci când parcă nici o alegere predictibilă nu ţi se potriveşte, cauţi ceva excentric, mai rar, mai ca la nimeni. Se întâmplă şi la maşini. Hatchback-urile parcă nu-ţi fac din ochi. Sedanurile şi break-urile — pff! — nu-s pentru tine, că tu eşti mai elevat de felul tău, eşti mai sensibil la frumos. Şi parcă nici o limuzină mare şi greoaie nu e tocmai ce-ţi doreşti...
Ei bine, pentru oamenii speciali ca tine Mercedes-Benz a creat modelul ăsta, CLA Shooting Brake. A existat o primă generaţie, iar acum a ajuns deja la a doua generaţie. Fireşte, e construită pe platforma modelelor compacte Mercedes-Benz, dar designul — oh, designul — e adus din liga aia în care artiştii formelor ating îndelung maşinile sculptate în argilă, până ajung la formele ideale.

Şi iată că noi am avut ocazia să mergem în Germania pentru a testa noua generaţie Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Un test scurt, doar foarte interesant mai ales prin prisma motorizărilor pe care le-am testat şi dotărilor mai precare ale uneia din ele, care m-au cam pus pe gânduri. Aşadar, haideţi să vedem ce înseamnă noul Mercedes-Benz CLA Shooting Brake astăzi!

Am testat:
• CLA 200 Shooting Brake
• CLA 250 4MATIC Shooting Brake

Atunci când designul şi emoţia contează mai mult ca orice

Anume atunci ajungi să cumperi un CLA Shooting Brake. Îl alegi cu inima. Îl priveşti cu ochii şi-ţi place, îl sorbi din priviri. La drept vorbind, multora le va place această maşină, dar puţini o vor sorbi din priviri aşa cum o faci tu. Parcă te şi vezi la volan deja.
Şi într-adevăr, s-a lucrat bine şi inspirat la designul acestui model. Şi faţa care aminteste de mai marele CLS îşi joacă bine partea, şi posteriorul ăsta, tras în forme neobişnuite, te cucereşte.

Iar designul interior aduce aceleaşi forme tinereşti prezente pe noile A-Class şi B-Class, cu acelaşi accent pe multimedia, tehnologii şi conectivitate. Şi asta te cucereşte din nou pe tine, cel tânăr în suflet.
Când am urcat în primul exemplar condus, mi-am zis că trebuie să fie un hotspot de internet în maşină cu siguranţă. Am dat să-l caut în sistem şi l-am găsit. Fireşte, are o parolă, iar această parolă e de obicei una complicată. Doar că maşina mi-a uşurat viaţa, afişându-mi un QR-code pe display, care a făcut telefonul să se conecteze imediat la reţea, introducând şi parola pe loc. Iată asemenea chestiuţe, de rând cu faptul că poţi vorbi direct cu doamna din multimedia, întrebând-o ce-ţi doreşti şi rugând-o să te ajute, o şi fac atât de tehnologizată şi modernă. Când zic doamna am în vedere vocea interfeţei sistemului multimedia, pe care o trezeşti la interacţiune vocală prin expresia „Hey, Mercedes!”.
Sistemul ăsta MBUX e superb, deci. Şi Mercedes-Benz CLA poate veni cu aceste două display-uri mari în faţa ta. Poate, dar nu vine standard. Partea tristă pe care am aflat-o e că în dotarea de bază vine cu acelaşi display ridicol de mic, cu o ramă ridicol de mare, în rol de cadran digital de bord, ca şi la A-Class. Îl criticam vehement la A-Class. Iar la o maşină mult mai emoţională, precum CLA Shooting Brake, îl consider chiar o insultă în adresa cumpărătorilor, un soi de dotare de bază pe care ţi-e imposibil s-o accepţi dacă eşti când de cât senin în gândire şi pentru dispariţia căreia va trebui să scoţi ceva bani din buzunar. Unele ţări, apropo, au decis să elimine această echipare de bază a cadranului din lista de posibilităţi până şi pentru A-Class, alegând să ridice un pic preţul şi să înceapă echipările de la ceva mai decent. Şi au făcut corect, zic eu.
În spate se stă neaşteptat de larg, în comparaţie cu modelele CLA din generaţia precedentă. Sunt mirat să descopăr că am încă vreo 5-6 cm rezervă la genunchi, fiind aşezat în spatele scaunului şoferului, deja reglat pentru statura mea. Însă simt şi faptul că bancheta spate e foarte coborâtă în jos, pentru ca pasagerii adulţi de aici să încapă pe înălţime, or, forma de shooting brake a caroseriei impune o linie mai coborâtă a acoperişului. Teoretic, asta n-ar fi o problemă, dar practic ai o senzaţie un pic nefirească în felul în care stai aşezat în CLA Shooting Brake pe bancheta spate. Tot aici pasagerii beneficiază de guri de ventilare şi de două porturi USB.
Portbagajul e foarte mare în suprafaţă. Îl avantajează forma şi ideea de shooting brake. Însă tot această idee de caroserie îl dezavantajează pe înălţime, aşa că în anumite condiţii, la valize mai pătrăţoase şi mai înalte, nu va fi foarte practic.
Per total, CLA Shooting Brake se percepe de la interior ca o maşină generoasă în dimensiuni. Simţi un nivel ierarhic superior faţă de A-Class. Încă nu ajungi la C-Class, dar eşti într-o zonă intermediară clar delimitată de cele două.

Senzaţii de condus — CLA 200 Shooting Brake

Urc rapid la volanul primului exemplar testat. Se nimereşte a fi un CLA 200 Shooting Brake, într-o culoare gri mat pe dinafară, cu jante uriaşe şi arătoase. Dar la interior constat că am de-a face cu o dotare mai sumară, fără prea mari afinităţi care ni se oferă de obicei la testele internaţionale. Am parte de sistemul multimedia de top şi cele două display-uri mari, precum şi alte câteva dotări, dar în esenţă interiorul e un pic mai gri şi mai posomorât. Iar asta e de bine, ca să vedem cum pot fi şi maşinile mai puţin burduşite cu opţionale.
Sub capota lui CLA 200 Shooting Brake e acelaşi motor şi de sub capota lui A-Class cu indicele 200, adică un propulsor turboaspirat pe benzină, de 1.33 litri, creat împreună cu grupul Renault. Aici, pe CLA 200 el e setat să dezvolte 163 CP şi un cuplu de 250 Nm, livrat între 1,620 rpm şi 4,000 rpm. Pe maşina de test — motorul e cuplat la o cutie automată cu 7 trepte, cu dublu ambreiaj. Ca şi la A-Class, motorizările mai mici au cutie de origine Getrag, iar motorizarea 250 — de origine Mercedes-Benz. Dar toate sunt cu 7 trepte şi cu dublu ambreiaj.
Şi tot ca la A-Class, CLA Shooting Brake vine implicit cu tracţiune faţă, iar opţional poţi avea şi tracţiune integrală. Dar partea care diferă şi apreciez mult acest fapt, e suspensia spate. Dacă la A-Class primeşti bară de torsiune pe motorizările incipiente sau opţional multilink, doar motorizările de top oferindu-ţi standard multilink-ul, atunci CLA Shooting Brake vine echipat doar cu multilink, pe toate motozările. Mai trebuie să ştiţi că poate exista o suspensie standard sau una setată spre confort, care e şi cu un centimetru mai coborâtă. Aceasta din urmă poate fi echipată şi cu amortizoare adaptive.

Cineva a condus anterior acest exemplar şi a obţinut o medie de consum mixt de 6.6 litri/100 km, pe parcursul a 72 km. Apuc volanul, şi pornesc. Din primele secunde se simte senzaţia aia plăcută din volan — directă şi informativă. Poziţia la volan e coborâtă, aproape de sol, iar asta te face să te simţi „între” centrele roţilor, într-o manieră sportivă, puritană.
Motorul de 1.33 litri de sub capotă e calibrat să sune mai gros decât pe A-Class. O fi vreo dotare opţională, dar sună frumos şi sporeşte plăcerea de a-l tura. Odată ce apăs pedala, constat că propulsorul trage bine de tot — e perfect suficient pentru talia maşinii. Cutia reacţiionează bine, inclusiv la schimbările manuale cu padelele. Eu conduc pe timp de ploaie, însă, şi aici se face simţit simptopmul tracţiunii faţă. La orice demarare mai intensă, la pornirea în intersecţii, de exemplu, după cedarea trecerii — roţile faţă derapează. Şi nu trebuie să te strădui prea mult pentru asta, deci chiar se întâmplă uşor. Totul e din cauza unui cuplu mare, livrat repede doar punţii faţă, dar şi a unor anvelope focusate spre aderenţă pe asfalt uscat, încălţate în nişte jante mari. Problema e că se include repede şi cam agresiv ESP-ul, care blochează sacadat roţile şi mai auzi în rezultat şi nişte zmuncituri mecanice din lupta cu ESP-ul.
Ţinuta de drum e foarte bună. Simt manevrabilitatea aia bine setată, cu centru de greutate coborât al maşinii. Iar suspensia adaptivă e foarte plăcută în felul în care îţi ajustează reacţiile. Însă şi setarea confort e perfect suficientă pentru un condus plin de plăcere şi manevrabilitate naturală. CLA Shooting Brake nu luptă cu forţe centrifuge, iar prezenţa multilink-ului e exact ingredientul absolut necesar, de care avea nevoie o asemenea maşină emoţiolană. Şi suspensia e excelent de bine calibrată, având o marjă de „moliciune” la prelucrarea texturii la început, combinată cu o fermitate bună la abordarea forţelor laterale, exact aşa cum o apreciam şi la testul cu noul B-Class din Moldova. Ceea ce conduc eu acum e acea suspensie confort coborâtă.
Îmi plac senzaţiile de condus, însă nu pot să mă împac cu interiorul ăsta dotat precar şi felul în care arată el. Maşina are un sistem audio standard, de exemplu, care vine cu mai puţine difuzoare pe uşi — doar în partea de jos şi deja pe montanţi — lăsând astfel cam pustii inserţiile laterale de la nivelul mâinilor. Pe lângă asta, sistemul ăsta audio sună acceptabil, dar nu cu adevărat bine şi fidel. Sincer, pe Mercedes-Benz B-Class W245 pe care-l aveam noi cândva, cumpărat cu 10 ani în urmă, sistemul audio, care nu era cel de top, suna mai fidel şi mai natural. Iar acum suntem deja în anul 2019, când filosofia mărcii spune „The Best or Nothing”. Ei bine, sistemul ăsta nu se prea încadrează în noţiune.
Planşa de bord aduce alte ciudăţenii. E pestriţată cu un soi de cauciuc perforat, al cărui sens nu-l prea înţeleg. Nu arată bine. Nu se simte prea special nici la atingere. E un soi de umplutură. Sunt şi nişte inserţii, care vor să semene cu fibra de carbon, dar rămân doar la dorinţa de a semăna. Sincer, într-o asemenea configurare cu abundenţă de piano black şi cauciuc pe planşa de bord, cu o piele destul de elementară pe scaune, maşina nu-ţi transmite nici o emoţie specială. Cumva aş putea accepta asemenea combinaţii şi dotări pe A-Class, dar nu pe CLA Shooting Brake. Pentru că alegi o asemenea caroserie în primul rând emoţional, pentru design şi personalitate. Iar asemenea filosofie nu se pupă cu cauciucul ăsta şi dotările elementare ale unei asemenea ipostaze de la interior. Prin urmare, sunt convins că CLA Shooting Brake are sens doar dacă-l echipezi frumos la interior, cu combinaţii şi inserţii care să arate cu adevărat bine, mai ales că ai zeci de posibilităţi. Da, ele vor adăuga la totalul de preţ al maşinii, dar, din nou, aş îndrăzni să presupun că alegi un CLA Shooting Brake atunci când ai şi un pic de libertate la buget. Altfel, poţi lua un A-Class hatchback sau chiar sedan, un B-Class mai practic dacă vrei.
Senzaţii de condus — CLA 250 4MATIC Shooting Brake

Testul ăsta a fost cam grăbit, vă spuneam, aşa că atunci când am ieşit după o scurtă pauză afară şi mi s-au înmânat cheile la următorul exemplar, spunându-mi-se că e un „CLA 250”, am urcat repede la volan şi am plecat, fără să fac vreun tur de recunoaştere.

Din prima clipă de la volan, însă, mi-am zis un convins „Da...., asta e motorizarea perfectă pentru maşina asta!”. Suspensia are un confort şi mai desăvârşit şi echilibrat, parcă, iar motorul turbo de 2.0 litri şi 224 CP, cu 350 Nm livraţi între 1,800 şi 4,000, e pur şi simplu delicios! O face superb de dinamică şi plăcută în condus, mai ales că face şi un mariaj perfect cu cutia automată de viteze.
Sună mult mai frumos, se aude mai plăcut când se turează şi parcă şi volanul se simte încă şi mai direct. Într-un cuvânt, Mercedes-Benz CLA 250 Shooting Brake e acea maşină pe care s-o savurezi în fiecare clipă de condus şi care să-ţi dea doza aia maximă de emoţie pe care o aştepţi de la o asemenea caroserie.

La primele intersecţii, apăs pedala în podea şi nu mai am deloc simptomul derapajului. Mă gândeam dacă sunt la volanului unui 250 cu tracţiune integrală sau nu. După încă vreo două intersecţii şi lipse de derapaje irositoare, m-am convins că am de-a face cu siguranţă cu un exemplar cu tracţiune integrală. Mai târziu, aveam să descopăr că versiunea 250 vine doar cu tracţiune 4MATIC, deci altfel nici nu se putea. Şi această tracţiune, chiar dacă teoretic e una continuu variabilă, funcţionează ireproşabil în condiţiile reale, ploioase, ale acestui test drive. Da, e o diferenţă majoră în derapajele risipitoare ale lui CLA 200 şi lipsa lor totală de pe CLA 250 4MATIC.
Şi dacă ar fi să aleg din cele două, aş alege fără ezitare motorizarea CLA 250 4MATIC. Poate, dacă ar exista un CLA 200 cu tracţiune 4MATIC, aş recomanda şi acea motorizare, pentru că puterea e suficientă, dar pe CLA 200 nu se poate pune tracţiune integrală, aşa că rămân la recomandarea de mai sus.

Verdict: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Modelul ăsta merită ales dacă vrei o maşină de o făcătură mai deocheată, mai specială şi mai emoţională, dar care să nu fie neapărat foarte mare. Însă trebuie neapărat s-o echipezi bine şi e preferabil să optezi pentru motoare mai puternice, măcar de la CLA 200 în sus. Are şi motorizări diesel în gamă, dar nu văd absolut nici un sens în caroserie emoţională echipată cu motor diesel sub capotă. Ideal ar fi să alegi un CLA 250 4MATIC.
Din păcate, dacă ascultaţi recomandările de mai sus, veţi ajunge inevitabil şi la un preţ de achiziţie mai mare. Preţul de start al unui CLA Shooting Brake în Moldova e de 29,790 euro, valabil pentru motorizarea CLA 180. Un CLA 180d începe de la 31,890 euro. CLA 200 porneşte de la 31,540 euro, iar un CLA 250 4MATIC — de la 39,720 euro. Cu opţionale de minim vreo 8-10 mii euro, veţi ajunge inevitabil la 47-49 mii euro, sau chiar mai mult dacă alegeţi să mai bifaţi opţionale. Un preţ destul de piperat plătit pentru plăcerea de a fi excentric. Un preţ la care mie îmi face din ochi mai ales C-Class, eventual un C-Class break, pe care-l poţi alege în oricare altă motorizare şi-l poţi echipa cu generozitate.

Dar tu, ai fi gata să plăteşti preţul pentru un asemenea CLA Shooting Brake? Sau ai alege o altă caroserie şi un alt model?
0
15,291
GALERIE FOTO (21 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!