O nouă amânare anunţată pentru podul de la Mihai Viteazul din Chişinău, iar acum constructorul vrea mai mulţi bani

16 Mai 2024, 09:15
Redacţia PiataAuto.md
Podul de la Mihai Viteazul din Chişinău este deja un exemplu notoriu de lucrări lente, lipsă de planificare eficientă din start şi o sursă constantă de ambuteiaje imense într-o zonă mare a oraşului. Chiar dacă termenul iniţial anunţat pentru finalizarea lucrărilor la prima jumătate era revoltător de mare, acesta a fost deja depăşit, iar acum e anunţată o nouă extindere a acestui termen, cu încă o lună. Mai mult ca atât, constructorul — o companie pe nume Granbudservice SRL Ucraina prin filiala sa din Vulcăneşti — a depus acum o solicitare de mărire a bugetului lucrărilor pe motiv de ajustare la inflaţie.
Deci, ca să înţelegem întregul tablou — timp de luni de zile pe parcursul anului 2023 acest antreprenor detaşa câte 2-3 lucrători la lucrările deasupra podului, invocând că ceilalţi muncitori nu s-ar vedea că ar fi dedesubt, toate aceste lucrări au decurs într-o manieră iritant de lentă despre care indicau toţi şoferii şi locuitorii Chişinăului, iar acum, când constructorul n-a reuşit să se încadreze nici măcar în termenul extins al licitaţiei, acesta mai cere de la bugetul oraşului o creştere a costurilor la rata inflaţiei. Oare n-ar trebui să fie invers, antreprenorul să fie cel penalizat pentru depăşirea termenului lucrărilor? Moldova are o rată anuală a inflaţiei de 3,9%, conform BNM, deci nu e ca şi cum a avut loc o devalorizare a monedei ca în Argentina, şi am putea prezuma motive obiective pentru aceste solicitări.
Foto: Intensitatea lucrărilor la podul Mihai Viteazul de acum un an

Şi paradoxul e că tot despre ce vorbim acum se referă doar la prima jumătate a podului, iar apoi mai urmează şi cea de-a doua jumătate. Lucrările au început în august 2022 la baza podului, apoi în aprilie 2023 s-a recurs la îngustarea podului de la 6 benzi de circulaţie la doar 2 benzi de trafic, când 1 pe fiecare sens. Atunci, în aprilie 2023, se anunţa că podul va fi închis până în decembrie 2023, cu explicaţia că e nevoie să de repare şi structura podului.
E adevărat că în ultimele luni la pod se lucrează mai intens, cu mai mulţi muncitori şi utilaje, şi cu intervenţii mai profunde la structura podului, iar autorităţile publică periodic imagini cu inspecţiile de pe şantier. Însă în mod clar în primele etape ritmul a fost foarte relaxat, iar asta poate fi una din explicaţiile de ce a fost nevoie de amânări, iar solicitarea ca bugetul oraşului să plătească pentru această lipsă de organizare eficientă e cel puţin lipsită de bun simţ.
Totuşi, în cadrul ultimei şedinţe operative a primăriei Chişinău de acum două zile acest subiect a fost tratat ca unul firesc, iar solicitarea de majorare a bugetului depusă de constructor ca una care aproape sigur va fi acceptată.
Explicaţiile oferite pentru noua amânare ţin de faptul că strămutarea reţelelor electrice de înaltă tensiune ar fi mai dificilă decât s-ar fi estimat iniţial. Deci, realist vorbind, într-un scenariu mai optimist prima jumătate a podului va fi finalizată până la sfârşitul verii 2024.
1
2,669
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!