Prima pagină  »  Ştiri  »  10 000 km parcursi cu Mitsubishi Lancer X: trecem la nivelul
4 APRILIE 2009, 00:01
2,024
0
10 000 km parcursi cu Mitsubishi Lancer X: trecem la nivelul doi
De Ilie Toma
0
GALERIE FOTO (13 IMAGINI)
Ei bine, a trecut mai mult de o luna in care nu am publicat nimic despre automobilul nostru redactional. A fost insa o luna destul de aglomerata pentru noi, odata cu lansarea versiunii noi de site, iar Lancer-ul nostru a parcurs intr-o singura luna peste 2500 km, astfel incat odometrul japonezului a atins cifra de 10 mii km.

In 10 000 de kilometri ajungi de obicei sa iti cunosti automobilul pe deplin. Ii simti comportamentul pana in cea mai mica incheietura, intuiesti cum se va comporta in minutul urmator si ii stii pe deplin posibilitatile. Tot in 10 mii de kilometri ajungi, de obicei, fie sa te indragosti de automobilul tau, fie intelegi clar ca nu poti avea un trai fericit cu acesta. Lancer X este insa ceva mai lipsit de afectivitate cu noi – cu partea cunoasterii, a intuirii comportamentului am reusit sa stam bine, insa cat priveste partea dragostei, mariajul nostru cu acesta nu pare deocamdata sincer si fericit...

Este ca in filmele in care doi se casatoresc din interese – noi cerem mai mult confort de la el, iar el se incapataneaza sa ne explice ca esentialul intr-un cuplu mecanic reusit este motorul si cutia de viteze... Insa, cel putin cand iesi cu el “in lumea buna”, toti iti fac complimente ca e frumos foc...

Piatra invizibila

Cu putin timp in urma, colegul meu, Valeriu Bahnaru, scria in blogul sau ca automobilele din prezent sunt, in mare parte, mult mai fragile si mai putin placute ca si proces de exploatare. Atunci cand i-a venit dansului ideea unei astfel de postari in blog, am avut dezbateri lungi in echipa noastra, incercand cu totii sa aducem argumente in favoarea automobilelor moderne, a sigurantei si a tehnologiilor noi. Si fara indoiala ca automobilele noi au avantaje intr-un numar infinit mai mare decat cele de 10-15 ani vechime, insa exista uneori 1-2 capitole de care au uitat cu desavarsire, iar in momentul in care le intampini, ramai cu o profunda nedumerire. Vreau sa se inteleaga aici ca vorbim de automobilele de pret accesibil, (sunt sigur ca automobilele de lux veritabil nu pot incapea in aceasta discutie), insa anume automobilele cu pret accesibil ocupa cele mai mari cifre in vanzari si prin urmare, anume astfel de automobile vor avea ocazia sa conduca cei mai multi dintre noi.

Era o zi de sambata dimineata, pe la orele 6:00. Daca vrei sa circuli in Chisinau intr-un oras aproape perfect de liber, trezeste-te cu noaptea-n cap intr-o zi de sambata sau duminica si fa o plimbare cu masina. Cred ca ai putea sa mergi si 9-10 strazi pana vei mai intalni un automobilist, si sunt mari sanse ca acela din urma sa fie un taximetrist. Cum spuneam, intr-o zi de sambata dimineata eram unul putinii care circulau pe strazile Chisinaului. Racoarea diminetii sa facuse simtita si am inclus climatizarea la o temperatura aproape de maxim, cu directionarea curentilor de aer spre parbriz... La un moment dat, circuland linistit in pitorescul strazilor matinale, parbrizul masinii noastre incepe lin, dar sigur, sa faca o crapatura, chiar de la marginea de sus, undeva catre centrul lui. Am ramas mai mult decat nedumerit si nu-mi puteam explica de ce s-o fi putut intampla una ca asta – nu circula nici un automobil in fata mea, pentru a presupune ca mi-a fost aruncata vreo piatra in parbriz, de la care ar fi putut porni crapatura... Care sa fie cauza atunci, pentru ca in timp ce eu am incetinit, intrebandu-ma ce se intampla, fisura din parbriz a ajuns aproape la jumatate... Am oprit si am coborat. Nici urma de vreo lovitura in parbriz, iar crapatura parea sa fi pornit chiar de la marginea acestuia... Cum se poate intampla una ca asta cu un automobil nou, japonez? Sa fi crapat de la diferenta de temperatura exterioara si cea interioara? Dar asta e o situatie normala de exploatare, ar trebui sa pot merge si la -25 grade Celsius cu caldura data la maxim si tot sa nu crape nimic!

Nu mi-a ramas sa fac nimic decat sa ma urc si sa-mi continui calatoria mai departe, dar trebuie sa recunosc ca ideea schimbarii parbrizului la un automobil care nu reusise sa implineasca nici macar 10 mii de kilometri nu ma prea incanta... Mi-am adus aminte indata de blogul colegului meu...

Expertiza, garantie si asigurari

Desigur, automobilul nostru dispune de asigurare CASCO, oferita de partenerii nostri, compania IPB Delta Asigurari. Si totusi, intamplarea noastra parea sa miroase mai degraba a un caz de garantie decat a un caz asigurat. Asa ca am mers intai la distribuitorul oficial Mitsubishi, unde am cerut o analiza a situatiei. M-am bucurat sa gasesc o atitudine cooperanta chiar de la Directorul General al Centrului Auto Elita 5, care a organizat rapid si o expertizare a parbrizului. Concluzia expertizei: s-a descoperit urma actiunii mecanice a unui obiect de mici dimensiuni aproape de marginea parbrizului, acolo de unde a si pornit crapatura. Am contitnuat sa sustin ca traseul era absolut liber si nimeni nu mi-ar fi putut arunca o piatra in parbriz, oricat de mica ar fi fost aceasta. Mi s-a spus ca e posibil ca actiunea mecanica sa se fi petrecut mai inainte de momentul inaintarii fisurii, iar fisura propriu-zisa s-a declansat in ziua de sambata.

Voi incerca sa fiu obiectiv si sa acord prezumtia veridicitatii acestei ipoteze. Poate, intr-un mod oarecare, o fi posibil. Insa, chiar daca ar fi fost o piatra, de dimensiuni atat de mici, parerea mea subiectiva imi spune ca un parbriz produs in anul 2008 ar fi trebuit sa reziste. Sunt sigur ca parbrizul unui Ford Mustang din 1965, spre exemplu, ar fi rezistat - automobil care, nou, costa atunci abia cu putin peste 2000 de dolari, si era considerat un automobil destul de accesibil.

Pasul logic pe care trebuia sa-l fac a fost sa anunt compania de asigurari, pentru compensarea daunelor parbrizului. Aici problema si-a gasit rapid rezolvarea, in doar doua zile Lancer-ul nostru beneficiind de un nou parbriz, instalat la service-ul distribuitorului oficial. Preturile pe care le-a suportat compania de asigurari au fost de cca 4500 lei costul parbrizului nou cca 800 lei lucrarile de instalare. In astfel de momente realizezi cat de importanta poate fi o asigurare CASCO pentru bugetul tau...

Prima deservire tehnica

La cateva zile dupa cazul cu parbrizul, odometrul Lancer-ului se apropia de cifra de 10 000 km parcursi, ceea ce insemna ca urma sa face o prima vizita la service pentru o deservire programata. Aici si-a spus cuvantul noul service Mitsubishi inaugurat de distribuitorul oficial, care dispune acum de o capacitate mult mai mare. Am programat o ora comoda din timp si la momentul stabilit am si intrat in centrul de service.

A fost schimbat uleiul, filtrul de ulei, au fost curatate filtrele de aer si filtrul sistemului de climatizare, si a fost realizat si un control deplin al suspensiei. Cum spuneam la inceput, Lancer X incearca in fiecare zi sa ne convinga ca motorul si partile mecanice esentiale sunt avantajele lui majore, care nu te vor dezamagi niciodata. Iar aici, acest fapt s-a confirmat. Nu a fost identificata nici o problema, toate partile mecanice si electronice functioneaza excelent. Deservirea tehnica ne-a costat 938 lei, pret pe care noi l-am considerat destul de acceptabil (programasem cam 1200-1300 lei pentru aceasta operatiune).

Primavara le sterge pe toate

Odata iesit din service, si afland ca toate lucrurile sunt in ordine perfecta, mi-a mai trecut din mahnirea amintirilor recente. Era un soare puternic de primavara si in jur orasul incepuse sa capete o caldura a peisajelor pe care doar primavara o poti vedea. Am decis sa vizitez o spalatorie pentru a improspata Lancer-ul nostru, iar dupa asta ne-a si venit cheful de o sesiune foto plina de sinceritate cu automobilul nostru redactional.

Are totusi Mitsubishi Lancer X un soi de enigma in el, care nu te lasa sa-l descoperi pana la urma, dar care mentine intotdeauna flacara atractiei aprinsa si care nu te lasa niciodata sa te plictisesti de el! Automobilele noi sunt nitel altfel decat cele de acum 10 ani, si vor de multe ori alta tratate, dar asta e, viata e intr-o permanenta schimbare, nu? Si poate avantajele pe care le obtinem sunt inconmensurabil mai mari decat micile probleme pe care le putem intampina? Probabil, varianta perfecta ar fi sa dispunem cu totii de un automobil mai bugetar, mai accesibil, care sa ofere comfort optim, dar caracteristici tehnice bune si rezistenta buna, si un alt automobil mai mare si mai confortabil, poate chiar luxos, daca ne permitem, care sa ne ofere placerea condusului si calitatea micilor detalii... Asta ar fi o situatie perfecta, in care cu totii am fi multumiti, nu? Si daca nu avem inca o astfel de situatie, nu inseamna decat ca trebuie sa muncim mai mult si mai bine pentru a ne crea lumea din jur asa cum ne-o dorim noi, nu?...
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!