Prima pagină  »  Ştiri  »  Blitzkrieg cu tractiune integrala
18 MAI 2009, 00:46
1,613
0
Blitzkrieg cu tractiune integrala
De Ilie Toma
0
GALERIE FOTO (43 IMAGINI)
Nemtii astia au fost intotdeauna maestri in forte mecanizate, au putut gandi intotdeauna un lant de componente mecanice, care, odata pornite, sa opereze exact asa cum au fost gandite, asemeni unui lant de piese domino.

Ei bine, daca germanii construiesc masini de mai bine de o suta de ani, atunci cu siguranta ca si-au perfectionat chiar si talentele innascute. Iar cand vine vorba sa creeze automobile care sa razbata acolo unde altele nu pot, tot ei sunt cei care isi pun mintea in miscare si creaza niste capodopere tehnice demne de admiratie.

Germanii sunt insa si niste oameni foarte pragmatici, pana la urma. Iar pragmatism pentru un constructor de automobile inseamna sa constientizezi ca automobilele pe care le produci trebuie sa poata oricand sa-si demonstreze capacitatile.

Ei bine, gata cu introducerea, sa trecem direct la subiect, pentru ca este unul picant si plin de senzatii: in week-end-ul care tocmai s-a incheiat Chisinaul a avut parte de un eveniment inedit, si anume o demonstratie “pe viu” a capacitatilor automobilelor Mercedes-Benz, echipate cu tractiune integrala. Ca sa intelegem mai bine ce s-a intamplat de fapt, Va pot spune ca un grup de angajati entuziasmati ai producatorului german au pornit intr-o caravana lunga prin Estul Europei, de la Nord catre Sud, pentru a demonstra, in fiecare tara in care au stationat, ce poate face cu adevarat un Mercedes-Benz cu tractiune integrala. Caravana este si ea impunatoare, cuprinzand mai multe camioane pentru echipamentul necesar, dar si toate automobilele participante, care au batut intreaga cale pe propriile roti.

In fine, caravana Mercedes-Benz Star Experience, pentru ca asta e numele oficial, a ajuns si la Chisinau, iar sambata a inceput marea demonstratie. In calitate de participante, am putut admira mai multe modele picante ale germanilor: 2 automobile ML 500, 2 automobile ML 420 CDI, GL 450, GLK 320 CDI, GLK 350, G 320 CDI, E 220 CDI, E 350 CGI, S350 Long – si toate echipate cu tractiune integrala 4MATIC.

Partea 1. Gelandewagen.

Poate multi dintre Dvs. ar fi dat prioritate celui mai luxos model Mercedes-Benz, noi insa am ales cel mai natural – renumitul Gelandewagen, sau G Class. Ni s-a oferit o versiune foarte interesanta, in 2 usi, cu un motor diesel V6 sub capota, de 3.0 litri. Indicii de putere sunt destul de impresionanti – 224 CP la 3800 rpm. G Class este insa prevazut pentru conditii de off-road adevarat, iar acolo cel care conteaza cel mai mult este cuplul maxim oferit de motor. Turbodieselul de sub capota ne ofera tocmai 540 Nm, disponibili de la 1600 la 2400 rpm. Cu viteza maxima G Class nu impresioneaza – acesta atinge doar 177 km/h, insa prima suta o ia in doar 8.8 secunde, ceea ce il transforma intr-o furtuna amentintatoare atunci cand este vazut in oglina retrovizoare a oricarui sofer.

Pe traseu, daca veti schimba prea brusc directia, veti simti ce inseamna un offroader inalt si colturos. Oscilatiile s-ar putea sa va aminteasca de destinatia primara a modelului – nu cereti de la Eric Clapton sa cante ca Justin Timberlake, pentru ca n-o sa iasa nimic. Partea buna este ca aveti o pozitie atat de buna in scaune, si automobilul este atat de bine inchegat, incat, daca mai sunteti si fan al automobilelor de forta bruta, toate aceste senzatii nu vor face decat sa va sporeasca placerea de la volan.

Pe mica sectiune de off-road pe care am avut ocazia sa intram, G Class pare un peste insetat de apa, reintors in mare. Aici este locul in care veti fi intotdeauna in siguranta, locul in care veti fi intotdeauna primul. Suspensia reactioneaza atat placut, atat de clasic, incat e o adevarat placere sa iti petreci week-end-urile in catarari cu Gelandewagen-ul. Si cand te gandesti ca ideea asta geniala si patrata a implinit de curand 30 de ani… Astfel de automobile nu mor niciodata, ele se transforma in legende, ii impresioneaza tot mai mult pe cei care le admira, iar cei care le si folosesc in conditii adevarate stiu cu fiecare noua zi si cu fiecare noua experienta ca au la indemana un partener adevarat.

Partea 2. ML 500.

Daca Gelandewagen-ul a fost testat de noi intr-o scurta incursiune in off-road, atunci pentru ML ne doream senzatii tari pe estacadele mondate cu atat zel de catre germani. Testul off-road-ului cu ML l-am trecut vara trecuta, cand am testat un ML 350 in adevaratul sens al cuvantului (vezi rubrica “Teste Drive”), acum insa ML avea sub capota un fenomenal motor V8 de 5.5 litri, care produce 388 CP. Cuplul oferit de motor atinge 530 Nm, iar pentru a atinge prima suta de kilometri la ora ML 500 are nevoie de doar, atentie, 5.8 secunde!

Proba estacadelor consta din patru etape. Prima presupunea ridicarea pe o panta laterala de 28 grade. Dupa cum ne-a explicat un neamt amabil, unghiul lateral critic la care un ML este aproape de a se rasturna este de 29 grade, iar estacada are 28 grade… Suntem, deci, la un pas de punctul culminant… Din interior insa, nu se simte apropierea de punctul critic. Automobilul este intr-adevar inclinat destul de mult, insa nu pare prea deranjat de amplitudinea unghiului. Tot aici am avut si primele roti suspendate in aer, care, odata ce avem tractiune integrala adevarata, continuau sa se invarta atunci cand contactul cu solul disparea.

Etapa a doua a insemnat un grad de dificultate ceva mai mare, pentru parcurgerea denivelarilor abrupte din ambele parti. Aici ML a avut ocazia sa si ramana suspendat in aer pe doua roti – dreapta fata si stanga spate. Se zice ca atunci cand un automobil ramane suspendat pe doua roti este imposibil sa deschizi usa, din cauza curburii de moment a caroseriei. Am incercat sa deschidem usa ML-ului si nu a existat nici o problema – iar asta inseamna o rigiditate torsionala excelenta.

Mai apoi a urmat si proba ridicarii la cer, in care nu mai vedeai traseul pe care circuli, ci doar capota si cerul. Putem spune ca urcusurile abrupte nu pot constituit in nici un caz o problema pentru un V8 de 388 de cai-putere, deci este evident ca si aceasta proba a decurs incet, dar sigur.

Ultima proba era destinata exclusiv satisfactiei spirituale a celui de la volan. De fapt, trebuie sa recunosc ca si in calitate de spectator aceasta proba ofera privelisti pline de senzatii. Este vorba de o estacada care functioneaza dupa principiul unei balante – atunci cand automobilul se afla in prima jumatate, urci in sus. La mijloc, exista un punct critic, cand greutatea care se lasa pe segmentul al doilea devine mai mare, iar intreaga estacada, cu tot cu automobil, isi schimba brusc orientarea, si, dupa un soc de senzatii, drumul continua prin coborare. Acum daca tot avem o echipa de adevarati pasionati de automobile la PiataAuto.md, Valeriu si Constantin au venit cu o idee provocatoare: ce-ar fi sa incercam sa gasim punctul critic la mijlocul estacadei, in asa fel incat sa prindem estacada-balanta la punctul sau de mijloc si sa o si echilibram in pozitie dreapta? Unde mai pui ca ML 500 este dotat cu o cutie de viteze automata, iar atunci cand nu mai presezi pedala de acceleratie, timp de 3 secunde automobilul nu va aluneca inapoi – deci trebuie sa ai mare precizie ca sa poti opri un ML exact la mijlocul estacadei, daca nu e chiar imposibil. Eu am incercat o singura data, si am trecut de punctul critic ca un supersonic langa o cutie de chibrituri – intr-o clipa estacada era inclinata in cealalta parte fara nici o sansa de “punct critic”… Le-am zis baietilor sa isi chinuie ei mintile si aptitudine de soferi iscusiti daca tot au venit cu astfel de idei trasnite… Si ce credeti? Au reusit! Ambii! Unul din ei a facut-o cu ML-ul, iar celalt cu un GLK! Ma duc din nou la scoala auto...

Partea 3. GLK 320 CDI

Inca de la testul nostru de asta toamna imi aminteam de GLK ca despre un automobil minunat, atat de bine echilibrat si atat de manevrabil, incat nu am ratat ocazia unui nou rendez-vous. Adrenalina estacadelor intortocheate nu trece repede, si prin urmare si GLK-ul l-am condus pe teritoriul de off-road improvizat al germanilor. Fata de ML, GLK este cam de doua ori mai controlabil si mai fix in directie, insa ai si o pozitie mai joasa fata de prietenul ML, deci, depinde ce cauti intr-un SUV. Desi a fost promovat in primul rand ca un model cu alura de glamour, GLK nu ezita nici o clipa in trecerea celor mai dificile probe de offroad. Dupa cum va spuneam mai sus, estacada magica a fost oprita la punctul critic si cu ajutorul lui GLK, datorita unui control si mai bun al modelului. Prin urmare, imposibilul este posibil!

Partea 4. E220 CDI 4MATIC.

Ei bine, ce cauta un sedan business intre atatea automobile de teren la o astfel de experienta drive? Tractiunea integrala i-a dat dreptul lui E Class sa participe, iar noi am fost cu atat mai mult interesati sa observam diferenta dintre un E350 cu tractiune pe spate, testat de noi acum cateva saptamani, si un un E220 CDI cu tractiune integrala. In primul rand voi mentiona ca am fost impresionati de puterea motorului diesel de 2.2 litri de sub capota – ma asteptam de fapt la reactii mult mai lente. Insa, un turbodiesel modern Mercedes-Benz te lasa cu gura cascata si cu spatele lipit de scaun. Iar sunetul, desi vorbim de un motor in linie, pare acordat sa sune asemeni motoarelor V6 – lin, placut, cu un tembru coborat…

In viraje, tractiunea integrala ofera un plus de stabilitate, insa aceasta diferenta poate fi simtita doar atunci cand virajele sunt atacate strans si in mare viteza. In rest, si modelul cu tractiune pe spate ofera un comportament excelent, deci nu prea ai cum sa nominalizezi diferente. Poate daca am fi circulat pe gheata sau zapada am fi sesizat mai bine avantajele tractiunii 4MATIC pe un E Class. In rest, cum am mai spus si la testul nostru drive – un model pur si simplu genial.

Partea 5. S350 Long 4MATIC.

Pai bine, odata ce ramai atat de impresionat de un E Class, iti zici ca nu poti sa nu incerci sa calatoresti si cu fratele lui mai mare, renumita Clasa S. Mai ales ca avem disponibil un model cu ampatament marit, iar odata ce am deschis usa ne-a fost cat se poate de clar ca nemtii au adus aici unul din cele mai bine dotate modele S Class posibile.

Am urcat pentru inceput la volan. Lemn nobil, piele naturala, cusaturi fine – daca ajungi sa detii un S Class nou atunci esti un om care a reusit sa realizeze multe in viata. Iar daca exista realizari, trebuie sa existe si satisfactii morale pe masura, iar Clasa S ofera ceea ce nu-ti poti imagina sa existe in vreun alt automobil. Este primul automobil pe care, atunci cand l-am condus, mi-am zis ca il invidiez pe cel de pe bancheta din spate. Da, Clasa S, mai ales daca vorbim de cea cu ampatament marit, este un automobil in care trebuie sa calatoresti cu sofer, daca iti apartine. Pentru ca cele mai picante dotari au fost concentrate anume acolo, in spate…

Nu mai spun ca la 150 la ora nu simti nici o instabilitate. Asta e ceva firesc pentru un S Class de vreo 15 ani incoace. Si tocmai deoarece comportamentul rutier al lui S Class nu te mai poate impresiona, in rol de senzatii intra dotarile din interior. Asa ca, in scurt timp am oprit, si am ocupat pozitia boss-ului – adica scaunul din dreapta, pe bancheta spate.

Ei si uite ca aici viata devine chiar frumoasa de tot. Ai un adevarat fotoliu, cu atatea reglari, incat le pierzi numarul. Te poti intinde, iti poti relaxa pana si picioarele. La un moment dat, am inclus masarea. De aici incolo calatoria se aseamana cu o relaxare intr-un salon de SPA. Masare spate, de sus in jos, climatizare excelenta, o pierdea la geam care iti ofera un semiintruneric relaxant. Si ai chiar si un monitor in fata, iar al nostru a reusit sa ne transmita reluarea emisiunii Lorenei Bogza de sambata la amiaza.

Tot pentru un adevarat sef, in spate exista conectare la priza pentru doua unitati electronice (eventual laptop, telefon), conexiune prin satelit – deci iti poti administra linistit afacerile in timp ce beneficiezi de masaj si relaxare…

Partea 6. GL 450.

GL este cel mai mare din SUV-urile celor de la Mercedes-Benz, si, pentru ca interesul fata de acesta a fost atat de mare, am reusit sa-l testam abia la sfarsit. Am parcurs acelasi traseu ca si cu Gelandewagen. Desigur, GL este un automobil orientat cu mult mai mult catre clientii pretentiosi, pentru care luxul, dotarile exclusive si spatiul enorm sunt primordiale. In interior pot calatori in confort deplin 7 pasageri, si, chiar si cei din randul al treilea, beneficiaza de patru prize de aer ale sistemului de climatizare. In interior, lemnul natural si pielea dau un aer aristocrat pe care nu-l poti gasi la modele japoneze de lux.

Modelul testat de noi dispunea de suspensie cu rigiditate reglabila. Astfel, in pozitie Comfort suspensia devine ceva mai moale si ofera un confort sporit (este modul preferabil de utilizare in conditiile drumurilor noastre), in timp ce in regim Sport se pune accent pe stabilitatea uriasului GL la viteze mari (veti avea cu adevarat nevoie de acest regim ori pe serpantine montane, ori pe autostrazi adevarate).

In conditii de off-road, GL este capabil de multe, dar, totusi, dupa ce am testat un Gelandewagen, GL pare ceva mai timid. Este vorba insa de aparente, sunt sigur ca GL poate mult mai mult decat reuseste sa transmita prin multimea de dotari de lux de care dispune.

In loc de concluzie.

6 modele testate intr-o singura zi… Nu a fost un test drive, a fost un eveniment, tocmai de asta publicam materialul nu in rubrica Teste Drive, ci in compartimentul Stirilor. A fost totusi un eveniment plin de senzatii, organizat cu meticulozitate germana, pentru ca in final toti sa asimileze un mesaj primordial: capacitatile tractiunii 4MATIC a germanilor sunt undeva la limita imposibilului si a senzatiilor fantastice, tocmai de asta aceste modele sunt atat de placute in condus si ofera senzatii atat de exlusive!

Germanilor le-a reusit de minune blitzkrieg-ul mecanic pe taramurile noastre…

Distribuitor General Autorizat Mercedes-Benz in Republica Moldova:
"GRAND PREMIUM" SRL
Showroom Mercedes-Benz: str. Varnita, 8, Chisinau
Telefon: 407-188
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!