Prima pagină  »  Ştiri  »  Mercedes-Benz B Class in conditii de iarna: Cum facem fata gerului
21 DECEMBRIE 2009, 00:00
3,875
0
Mercedes-Benz B Class in conditii de iarna: Cum facem fata gerului de -18° C?
De Ilie Toma
0
GALERIE FOTO (10 IMAGINI)
Eh, uite ca in sfarsit, in acest an, avem parte de multa zapada si mult ger... Inca din momentul primilor kilometri parcursi cu Mercedes-Benz B Class ma intrebam care va fi comportamentul acestuia pe timp de iarna – cat de echilibrata se va dovedi pe teren alunecos constructia lui specifica, de tip sandwich, cum va putea opera motorul pe baza de gaz natural comprimat in conditii de ger, etc. In relatarea anterioara va mai anuntam si despre faptul ca am “incaltat” automobilul nostru redactional cu acelasi tip de anvelope de care a beneficiat si Mitsubishi Lancer X anul trecut – Continental Viking Contact 5. Si iata ca au venit troienele si gerurile dure... Sa vedem cum facem fata acestor conditii extreme!

Pornirea dimineata

B Class B170 NGT BlueEFFICIENCY porneste intotdeauna pe benzina, chiar daca modul de operare este setat la gazul natural comprimat. Este o masura de precautie luata de producator, pentru a-i proteja motorul si pentru a-i oferi un scurt timp pentru incalzire inainte de a-l trece in mod electronic in regim de operare pe baza de gaz natural. Aceasta trecere este valabila atat iarna, cat si vara, cu diferenta ca pe timp de vara schimbarea are lor dupa cateva secunde, datorita temperaturii ridicate. Iarna insa, schimbarea se produce dupa cateva minute.

Prin urmare, automobilul porneste intotdeauna usor, chiar si la -18 grade, cat am reusit sa prind la termometru. E rece in interior, e rece si volanul si scaunele, insa motorul porneste fara ezitare. Ii setez climatizarea si ii actionez si incalzirea scaunului soferului – un lucru foarte util in astfel de conditii climaterice. Am observat insa ca atunci cand temperatura este sub vreo -14 grade si automobilul porneste dupa o noapte in care motorul nu a lucrat, schimbarea electronica la regimul de gaz natural nu se desfasoara intotdeauna cu succes. Probabil, gazul manifesta proprietati ceva mai diferite la astfel de temperaturi joase, iar motorul da semne evidente ca nu se simte inca pregatit sa faca schimbarea. In acel moment pe monitorul informativ mi-a aparut mesajul “Operating on natural gas not possible. Vehicle operating mode: petrol”. La inceput mi-am facut griji, gandindu-ma ca sistemul electronic de gestionare a celor doua moduri de operare trebuia sa prevada corect timpul in care se poate face trecerea de la un combustibil la altul. In fine, dupa ce motorul s-a incalzit bine pe benzina, am putut face manual trecerea catre gaz natural intr-un mod usor si fara probleme, chiar daca afara mai continuau sa fie -18 grade. Dupa doua astfel de situatii, am decis sa setez pur si simplu manual modul de operare pe benzina dimineata pana motorul se incalzeste, dupa care il trec pe gaz natural, fara vreo problema. M-am interesat si in alte tari daca proprietarii de automobile care ruleaza pe GNC intampina astfel de situatii si se pare ca e ceva destul de raspandit pentru automobilele multor marci, dar si destul de usor de evitat.

Manevrabilitatea in conditii de zapada si gheata

Trebuie sa mentionez ca, pe langa anvelopele bune pe care le-am instalat pe automobilul nostru redactional, mai suntem ajutati si de un sistem electronic anti-derapaj, menit sa ne ajute sa razbatem cu bine si prin zapada, si pe gheata. Amintim ca B Class dispune de o cutie de viteze automata, de tip variator, iar atunci cand vine vorba de comportament pe timp de iarna al unei masini cu transmisie automata, lumea se imparte in doua categorii – fie cei care accepta trasnmisia automata si ruleaza impacati, fie cei care afirma ca transmisia manuala este mult mai controlabila si mai usoara in manevrare pe timp de iarna.

Trebuie sa spun, insa, ca am fost profund impresionat de comportamentul lui Mercedes-Benz B Class in conditii de zapada si gheata. Automobilul inainteaza intotdeauna cu incredere, distribuirea greutatii este foarte reusita pe ambele axe, prin urmare B Class este si foarte stabil in viraje, franari si accelerari. Atunci cand terenul este prea alunecos la urcare in panta, se include sistemul anti-derapaj, care face uneori adevarate minuni, garantandu-ti ca nu ramai in derapaj. ABS-ul se include foarte devreme la franare, dar asta am observat-o si inainte de caderea zapezii, si este un fapt care pare a fi o caracteristica a mai multor modele Mercedes-Benz, din considerente de securitate. Iar transmisia alege intotdeauna raportul potrivit, astfel incat ea contribuie foarte reusit la un comportament general foarte bun al masinii.

Practic, este imposibil sa ramai blocat in zapada atat timp cat rotile masinii pot avea contact cu solul. Uneori, lasa chiar impresia de un SUV compact, care, desi dispune de tractiune pe rotile din fata, si nu de una integrala, roade zapada de sub roti si urca increzut acolo unde-ti doresti.

O contributie importanta in comportamentul excelent al masinii pe zapada si gheta o aduc insa si anvelopele Continental, care ii asigura o buna aderenta masinii. Profilul deosebit al anvelopelor, dar mai ales materialul din care sunt fabricate, le fac sa “apuce” fara ezitare zapada si gheata, oferind siguranta si comportament predictibil masinii.

Ambianta interiorului pe timp de iarna

Perfecta. Pur si simplu. Un sistem de climatizare deosebit de eficient, care iti poate crea temperaturi si de 25-28 grade atunci cand afara sunt -18. O directionare foarte reusita a curentilor de aer catre locurile strategice – parbriz, geamuri lateriale, luneta, picioarele tuturor pasagerilor, astfel incat temperatura este uniforma si constanta, iar geamurile reusesc sa se dezghete rapid si sa asigure o buna vizibilitate. Volanul este usor de manevrat chiar daca rotile sunt afundate in zapada, iar masina se simte ca o oaza de caldura si confort intr-un ocean inghetat.

Consum

De obicei, cand automobilul trebuie sa invinga in permanenta stratul de zapada, consumul creste simtitor. Atunci cand rulezi pe gaz natural insa, diferenta de consum este aproape insesizabila. 6.7-6.8 kg la 100 km in regim urban in loc de 6.3-6.4 kg/100 km. In lei asta inseamna cam vreo 4-5 lei mai mult la fiecare suta de kilometri... Chiar ca am dat lovitura cu sistemul NGT al germanilor din Stuttgart, si nu m-as mira daca in rezultat, dupa vreo 100 000 km parcursi, costurile totale suportate pentru un Mercedes-Benz B Class B170 NGT BlueEFFICIENCY vor fi mai mici decat ale celuilalt automobil redactional al nostru – Mitsubishi Lancer X.

Lucrurile devin interesante, si, fara sa ne-o dorim in mod intentionat, cele doua automobile concureaza in fiecare zi pentru simpatia noastra, oferindu-ne atribute pretioase, dar pe alocuri diferite, pentru a ne convinge ca am facut cea mai buna afacere achizionandu-le, pe fiecare in parte.
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!