Prima pagină  »  Ştiri  »  Anul 2009 pe piata automobilelor din Moldova – cine si cat
29 IANUARIE 2010, 04:35
1,970
0
Anul 2009 pe piata automobilelor din Moldova – cine si cat a vandut?
De Ilie Toma
0
De curand, au devenit cunoscute datele vizavi de numarul de automobile inmatriculate in Republica Moldova in anul 2009. Cu siguranta, anul care a trecut a fost unul din cei mai dificili pentru piata automobilelor din Republica Moldova, punand in fata jucatorilor pietii provocari tot mai mari.

Ca si cantitate, in mod evident, piata a scazut. Daca in 2007 s-au inmatriculat 6896 de automobile noi, iar in 2008 am avut un record de 10588 de automobile, atunci in 2009 am atins o limita minima de 5438 de automobile noi inmatriculate, sub nivelul anului 2007. Tindem sa credem insa ca situatia va cunoaste o imbunatatire semnificativa pe parcursul anului 2010, in special in jumatatea a doua a anului.

Cantitativ, piata s-a contractat, iar batalia cea mare s-a dus pentru cota de piata pe parcursul anului 2009. E o reteta de aur in vremuri grele: atunci cand nu poti sa opresti scaderea vanzarilor, incearca sa cazi mai putin ca altii, si deci, sa obtii o cota mai mare de piata.

Sa vedem deci care a fost situatia, exprimata in cifre.

Tabelul de mai jos prezinta cifrele de inmatriculari ale automobilelor noi, clasate dupa marci.



Putem mentiona ca, la nivelul intregului an, Lada inca mai detine pozitia de lider, insa ultimele luni ale anului au demonstrat ca cifrele de vanzari ale acesteia au scazut simtitor, aceasta fiind intrecuta de Dacia. S-ar putea deci sa avem in 2010 un lider al vanzarilor anuale: Dacia.

Nu putem sa nu remarcam vanzarile bune ale marcii Skoda, dar si urcarea in top a lui Mitsubishi. Desi au un numar identic de unitati comercializate, in ultima luna a anului Mitsubishi a vandut 81 de automobile, in timp ce Skoda a vandut 27, Mitsubishi meritandu-si astfel pozitia nr. 3 in topul nostru. Toyota are o evolutie stabila in continuare, mentinandu-si o pozitie foarte buna intre liderii vanzarilor.

Remarcabila este urcarea marcii Mercedes-Benz in top, aceasta marca ajungand pe pozitia 6. Vom fi impresionati sa aflam ca cel mai bine vandut model al marcii este S Class, in timp ce A Class s-a vandut doar intr-un singur exemplar pe parcursul intregului an. Pentru comparatie, S Class a fost comercializat in 51 de unitati doar in primele 11 luni ale anului.

Revelatia anului poate fi numita cu tot curajul marca Volkswagen, care a inregistrat o ascensiune increzuta in numarul unitatilor comercializate, dar si in urcarea in pozitiile de top. Astfel, 2009 este primul an in care VW reuseste sa intre in topul celor mai bine vandute 10 marci in Moldova. Cel mai bine vandut model al marcii il constituie Tiguan, urmat de noua generatie a lui Golf.

Kia reuseste in continuare sa-si mentina stabila cota de piata, cel mai bine vandut model din gama fiind in continuare cee’d.

Brilliance a inregistrat cifre frumoase de vanzari, insa lipsa de coerenta si seriozitate a distribuitorului a dus la inchiderea afacerii acestuia, in pofida ascensiunii in vanzari si calitatilor bune ale acestor automobile. Prin urmare in lunile noiembrie si decembrie 2009 nu a mai fost vandut nici un automobil Brilliance. Din pacate cei care au achizitionat un Brilliance ar putea avea in continuare probleme cu deservirea tehnica acestora pe “garantie” si gasirea pieselor de schimb, asa cum nu exista nici un service specializat care sa le poata deservi.

Se face remarcata si revenirea in linie puternica de crestere a marcii BMW pe piata, ultimele trei luni generand o crestere continua, pentru ca in decembrie 2009 sa fie comercializate 21 de BMW-uri, nivelul perioadelor foarte bune ale anilor precedenti. In tabara BMW s-a produs ceea ce parea putin probabil: BMW X6 a devenit cel mai comercializat BMW, devansandu-si chiar si fratele X5! Al treilea cel mai popular model din gama il reprezinta BMW Seria 7. Ca si in cazul celor de la Mercedes-Benz, cel mai mic model al gamei, Seria 1, a fost vandut in doar un singur exemplar.

Audi castiga si el teren important pe piata, 2009 fiind un an de crestere pentru aceasta marca. Q7 este modelul cel mai vandut, cu 25 de unitati comercializate. Modelele A6 si A4 s-au comercializat in numar de cate 9 unitati.

Cum a evoluat piata pe parcursul anului? La ce ne putem astepta in 2010?

Piata de automobile noi s-a contractat inca din ultimele luni ale lui 2008, prin urmare, chiar primele luni ale anului 2009 au inregistrat deja vanzari modeste. Cu o usoara revigorare specifica lunii martie si aprilie, aceasta a inregistrat un minim in luna septembrie, ca din octombrie evolutia sa ia din nou calea ascensiunii. Lunile noiembrie si decembrie au cunoscut cea mai pronuntata crestere, ultima luna a anului inregistrand numar lunar maxim de automobile noi inmatriculate: 557 la numar.

Partial, cresterile din ultimele luni au fost determinate si de factorul sezonier specific ultimelor luni din an. Partial, au existat si cateva comenzi semnificative din partea unor agenti economici mari, care si-au completat flota, fapt care a determinat de asemenea inclinarea pozitiva a balantei.

Iata cum arata un grafic al inmatricularilor de automobile noi pentru anul 2009:




Cresterea din ultimele doua luni poate fi interpretata ca o stabilizare a pietei, daca excludem factorii sezonieri si ocazionali de mai sus. Primele doua luni ale lui 2010 vor inregistra in mod traditional vanzari mai slabe, insa, odata cu luna martie, piata ar urma sa intre intr-o crestere moderata, dar sigura, pentru ca pana la sfarsitul anului cresterea sa devina mai pronuntata. Inviorarea asteptata pe piata financiara in sectorul creditarii si a leasing-ului pentru automobile, pe parcursul anului 2010, ar urma sa determine de asemenea o proiectie ascendenta pentru vanzarile de automobile noi.
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!