Prima pagină  »  Ştiri  »  Intersectii cu sens giratoriu in Chisinau: semnalizare absurda versus semnalizare exemplara
29 IANUARIE 2010, 12:29
11,557
0
Intersectii cu sens giratoriu in Chisinau: semnalizare absurda versus semnalizare exemplara
De Redactia PiataAuto.md
2
Redactia PiataAuto.md continua astazi seria articolelor privind indicatoarele rutiere din orasul Chisinau, data fiind existenta unor situatii, pe care le consideram cu adevarat periculoase pentru securitatea traficului rutier.

Sa vorbim despre sensul giratoriu de la intersectia strazilor Albisoara, Iurii Gagarin, Constantin Negruzzi si strada Dimitrie Cantemir din Chisinau (zona Garii Feroviare)…

Acest sens giratoriu este exemplul perfect despre cum NU ar trebui sa fie unul in realitate… Suntem siguri ca multi dintre Dvs vor afirma ca Regulamentul Circulatiei Rutiere al Republicii Moldova permite un astfel de sens giratoriu (fara prioritate), insa aici incercam sa atragem atentia la un alt lucru – cat de periculos este acesta pentru participantii la trafic!

Prin definitie, un sens geratoriu presupune parcurgerea intersectiei pe acest sens pana la momentul in care iesi din el, urmand calea unuia dintre drumurile intersectate. Exista, conform Reulamentului Circulatiei Rutiere al Republicii Moldova, intersectii cu sens giratoriu in care “cercul” propriu-zis are prioritate, si intersectii in care acesta are statut secundar. In ambele cazuri exista marcaje corespunzatoare foarte clare.

Intersectia strazilor Gagarin – Albisoara – Negruzzi – Dimitrie Cantemir este insa una semaforizata, iar regula generala spune ca atunci cand intr-o intersectie avem semafoare, semnele de prioritate nu isi mai fac efectul. In cazul functionarii semnaforului pe galben intermitent, conducatorii auto se conduc deja de semnele de prioritate. Ce avem la aceasta intersectie insa? Semafoare de intrare pe sens giratoriu. Foarte bine pozitionate, clar si fara obiectii. Insa, odata ce intri pe acest sens giratoriu, apare o dilema absurda. In mod normal, aflandu-te intr-o intersectia, fie ea si de sens giratoriu, ai prioritate in finalizarea manevrei pe care o faci, cel care urmeaza sa intre in intersectie acordandu-ti aceasta prioritate. Pe "cercul" propriu-zis al intersectiei nu exista absolut nici un semafor, insotit sau nu de placuta "STOP", care te-ar obliga sa opresti la un moment dat pe sensul giratoriu. Nu stiu de ce, politistii prezuma ca trebuie sa privesti semaforul de dupa intersectie, destinat de fapt, cedarii trecerii pietonilor, si intrarii in intersectie pentru sensul opus. Mai mult ca atat, nici macar acel semafor nu este insotit de o placuta "STOP", care te-ar obliga sa opresti neconditionat (se stie ca lipsa placutelor STOP asociate semafoarelor de dupa iesirea din intersectie te obliga sa opresti doar daca exista pietoni carora sa le cedezi trecerea).

Fluxul de automobile de pe sensul giratoriu, trebuie la un moment dat sa opreasca pentru a permite fluxului de pe str. Cantemir sa intre in intersectie. Fara semafor. Prin intuitie sau privire la semaforul de pietoni de dupa intersectie. De ce?


Semaforul de intrare in intersectie, pozitionat pe str. Gagarin. Aici totul este corect.


La virarea pe str. Albisoara, suntem intampinati de o trecere de pietoni semaforizata. Cu placuta STOP. Ceea ce inseamna ca, indiferent daca sunt sau nu pietoni, asteptam culoarea verde a semaforului pentru a putea trece. Insa de ce ar s-ar subordona semaforului unei trecere de pietoni de dupa intersectie cei care se afla pe sensul giratoriu?...


Iata si rezultatul. Printr-o formula inexistenta si absurda, automobilele Peugeot si Mercedes-Benz din imagine trebuie sa opreasca pentru a-i ceda trecerea acestui VW Golf, neavand nici un semafor, nici un indicator care le-ar obliga sa faca asta. In caz ca nu ar opri, aproape sigur s-ar produce un accident.


Situatie aproape identica pentru cei ce vin dinspre str. Gagarin. La un moment dat, acestia trebuie sa opreasca pentru a permite fluxului de pe str. Albisoara sa intre in intersectie. Iar presupusul semafor, daca il mai vede cineva, sta pozitionat abia dupa intersectie, semaforizand, de fapt, o trecere de pietoni...


Prin urmare apare o situatie de paradox: prin semnalizarile existente, nu te obliga nimic sa opresti pe sensul giratoriu. Si totusi, la un moment dat constati ca un flux puternic de transport porneste si el in intersectie si, daca nu opresti, ai sansa sa nimeresti intr-un haos absolut, si un accident sigur se intampla.

E o contradictie absurda de semnalizare, sau mai bine zis de lipsa a acesteia, care pune in pericol zi de zi securitatea a mii de masini care parcurg aceasta zona.

__BBCum ar trebui sa fie lucrurile de fapt?

Avem un exemplu perfect de semnalizare exemplara a unei intersectii de acest tip. Aceasta este localizata in zona Calea Orheiului (cunoscut si ca “cercul Visterniceni”).

Aici exista semafoare explicite pentru intrarea in intersectie, si exista semafoare pozitionate chiar pe sensul giratoriu, care te indrumeaza foarte clar ce ai voie sa faci: sa termini manevra, circuland mai departe pe sensul giratoriu, sau oprind la semafor, dotat in mod corect cu placuta “STOP”, pentru a permite altui flux de automobile sa intre in intersectie. De asemenea, exista si semafoare pentru pietoni, la iesirea din intersectie, si lucrurile decurg exact asa cum ar trebui sa decurga: clar, fluid, si cu respectarea deplina a regulilor de circulatie.

Aici avem intreg setul necesar de semafoare. Intrare in intersectie, iesire de pe sens giratoriu, cedare trecere pietoni - toate aceste actiuni sunt reglementate corect de semafoare.


In timp ce semaforul de pe giratoriu permite continuarea deplasarii, cel care reglementeaza intrarea in intersectie a altui flux de masini le retine pentru intervale de timp necesare.


Dupa cateva clipe semaforul de pe sensul giratoriu isi schimba culoare, retinand fluxul de transport de pe "cerc", permitand fluxului care intra in intersectie sa-si inceapa manevra. Cei de pe cerc sunt obligati sa stationeze la culoarea rosie a acestui semafor, si anume aici: acesta este pozitionat pe sensul giratoriu, si este insotit de placut STOP.


In acest mod, circulatia este dirijata corect, iar riscul producerii accidentelor din cauza proastei semaforizari este exclus.


Iar cei care parasesc sensul giratoriu au, la randul lor, un semafor pentru cedarea trecerii catre pietoni. Simplu, logic si eficient.


De ce nu se aplica atunci aceasta reteta si in intersectia din zona Garii Feroviare? Este una similara ca si schita, insa mult mai aglomerata ca si trafic, prin urmare, exista o necesitate si mai mare pentru o reglementare corecta si coerenta a circulatiei de aici.

Va invitam si pe Dvs. sa Va expuneti relatarile din experienta parcurgerii acestor intersectii sau altor similare din Chisinau.
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!