Prima pagină  »  Ştiri  »  Am implinit un an cu automobilul redactional si 30 000 km.
23 IUNIE 2010, 10:53
3,541
0
Am implinit un an cu automobilul redactional si 30 000 km. Vorbim despre service!
De Ilie Toma
0
Acum un an, in Iunie 2009, achizitionam un automobil cu totul special: Mercedes-Benz B-Class B170 NGT BlueEFFICIENCY. Special prin constructia sa de tip sandwich si ampatamentul deosebit de mare, care a permis existenta celui mai mare interior din lume, raportat la lungimea masinii, special si prin sistemul de propulsie, care permite utilizarea in calitate de combustibil atat a benzinei clasice, cat si a gazului natural comprimat.

Am fost intrebati de multe de ori de ce anume B-Class. Am fost intrebati de si mai multe ori cum s-a intamplat de am ales un automobil propulsat cu gaz natural comprimat – daca nu cumva ne face probleme, daca nu ne e frica de calitatea combustibilului si multe, multe, alte intrebari, motivate de o curiozitate fireasca, pe de o parte, si de o oarecare reticenta, pe de alta.

Si uite ca am implinit un an, in care am parcurs multi kilometri. Tocmai 30 mii. Am parcurs multi dintre ei in Chisinau si in tara. Am calatorit de mai multe ori catre Romania si Ucraina. Cea mai lunga calatorie a fost insa cea catre Salonul Auto de la Geneva, de asta primavara, care a insumat peste 5000 km, si care ne-a dus pana spre sudul Frantei la bordul lui B-Class.

Am avut, prin urmare, sansa de a ne cunoaste automobilul in cele mai diverse ipostaze. Drumuri moldovenesti, drumuri europene. Combusitibil moldovenesc, combustibil european. Condus urban, uneori in regim de 100-150 km pe zi, pe strazile capitalei noastre. Condus de traseu, pe drumuri bune si intinse, sau mai putin bune. Iar la un an de exploatare si 30 000 kilometri impliniti, trasam o linie de insumare si vorbim pe sleau despre tot ceea ce inseamna exploatarea unui Mercedes-Benz B-Class. Am fost acum doua zile, la 21 iunie, la deservirea tehnica numarul 3, si am vrut sa acordam o atentie deosebita si aspectului de deservire post-vanzare. Daca un prim automobil achizitionat al unei marci poate capta prin design, performante si inovatii, atunci pastrarea fidelitatii fata de acea marca in cazul unor viitoare achizitii depinde in mare masura de calitatea deservirii si fiabilitatea experimentata.

Deci sa le luam pe rand.

Gazul natural comprimat. Ne-a facut probleme sau nu?

Una singura. La -14 grade asta iarna, intr-o seara dupa o zi in care automobil nu a circulat, am pornit masina, iar motorul a inceput a functiona pe benzina, asa cum face intotdeauna. Dupa o cateva minute, cand temperatura ajunge la un nivel corespunzator, motorul face trecerea automata la gaz natural comprimat. In acea seara motorul a incercat sa o faca, iar rotatiile au scazut pret de o secunda. Trecerea la gaz natural nu a putut fi executata, din cauza temperaturilor siberiene, iar calculatorul de bord al masinii ne-a afisat un mesaj “Operarea pe baza de gaz natural nu este momentan posibila. Combustibil utilizat: petrol.”

Asta e unica problema in timpul unui an de exploatare. In rest, operare eficienta, intotdeauna corecta si fara nici o alta problema. Chiar si in celelalte zile geroase de iarna.

Astfel arata service-ul din Chisinau al Distribuitorului Autorizat Mercedes-Benz in Moldova.


Am identificat in timp mai multe statii de alimentare cu gaz natural comprimat in Chisinau, si nu simtim vreo dificultate in a alimenta. In mediu, am trecut cam o data la trei zile sa facem plinul cu gaz. Un plin ne costa in prezent cca 130 lei, iar automobilul parcurge cca 220 km in regim urban cu un plin si cca 330 km in regim extra-urban. Rezulta un cost de 60 bani per kilometru in mediul urban si 40 bani in regim extra-urban. Pentru comparate, un kilometru parcurs pe benzina in oras, la pretul actual al benzinei, ne costa 1.40 lei. Deci, rularea pe gaz natural comprimat ne costa in prezent de 2.3 ori mai ieftin decat cea pe benzina! S-a intamplat de multe ori pe parcursul anului sa vizitez statiile de benzina chiar mai rar decat o data in luna... Cum am putea sa regretam propulsia pe gaz natural comprimat?...

Indiferent de anul de productie, modelele Mercedes-Benz pot fi deservite aici.


Service. Costuri de exploatare.

Desi banii ceruti de automobilul nostru pentru consumul de combustibil sunt radical mai mici, un automobil premium nu poate fi neaparat considerat ieftin in costurile totale de exploatare. In primul rand, pentru ca pretul de achizitie este unul mai mare.

Pe de alta parte, versiunea NGT a lui B-Class a aparut abia in 2008 si pretul de revanzare este unul suficient de bun in prezent. Dar sa vedem cum arata costurile totale de exploatare pentru Mercedes-Benz B-Class.

Costul total de exploatare al unei masini se formeaza din mai multe componente:

Cost de achizitie minus Cost de revanzare / numarul de kilometri parcursi
Costuri de deservire tehnica / numarul de kilometri parcursi
Costuri de combustibil / numarul de kilometri parcursi
Taxe si impozite / numarul de kilometri
Costuri de asigurare / numarul de kilometri.


Daca e sa luam in calcul toti acesti parametri, majoritatea automobilelor ne vor oferi cifre care ne vor pune pe ganduri, pentru ca obisnuim de cele mai multe ori sa calculam doar costurile de combustibil si uneori si pe cele de deservire tehnica.

Daca se doreste o suma minima a acestor componente, se apeleaza de obicei la automobile mai bugetare, poate chiar cu destinatie comerciala. Un automobil premium are putine sanse sa invinga intr-o batalie comparativa, de obicei masinile premium fiind achizitionate din placere, atasament fata de marca sau dorinta unei calitati superioare.

Dupa cum spuneam, pretul de revanzare al unui B-Class este unul relativ bun. Totusi, un automobil nou pierde cea mai mare parte a valorii sale anume in primul an de exploatare, prin urmare nu este indicat sa-l revindeti dupa un singur an, pentru ca veti pierde la primul capitol.

La costurile de combustibil, versiunea NGT va invinge pe majoritatea concurentilor. Pana si un B-Class diesel solicita investitii mai mari in combustibilul utilzat (cca 1 leu/km in mediu urban pentru B200 CDI Automat).

La taxe si impozite, automobilul nostru ne arde un pic. Avem sub capota un motor de 2.0 litri, dar capacitatea cilindrica sare de 2000 cm cubi, fiind de 2034 cm cubi. Acesti 34 cm cubi il incadreaza intr-o clasa superioara de tarifare, care dubleaza marimea impozitelor in raport cu un automobil cu un motor sub 2000 cm cubi.

Si asigurarea obligatorie ne costa mai mult din cauza acelorasi 34 de centimetri cubi. Asigurarea CASCO se raporteaza procentual din valoarea masinii, prin urmare, dat fiind pretul mai mare al modelului, si aceasta ridica costurile de intretinere.

Costurile de service sunt printre cele mai mici in gama Mercedes-Benz, insa sunt cam de 2 ori mai mari in raport cu o marca bugetara.

Mai exact, prim deservire tehnica ne-a costat 2300 lei. A doua deservire a solicitat alti 1900 lei. A treia, cea mai recenta, ne-a costat 2700 lei, la care s-a adaugat si costul de inlocuire a placutelor de frana, de 1400 lei. In total, pe parcursul unul an de exploatare si 30 000 km parcursi, costurile de service pentru Mercedes-Benz B-Class B170 NGT BlueEFFICIENY au insumat 8300 lei. Calculat per kilometru, costurile de deservire pentru automobilul nostru au insemnat 27 bani per kilometru.

Deservirea tehnica numarul 3, la 30 800 km.

Deservirea anterioara a fost efectuata la putin peste 18 000 kilometri, inainte de plecarea noastra catre Geneva. B-Class dispune de sistemul TO ASSYST, care informeaza proprietarul despre numarul de kilometri ramasi pana la urmatoarea exploatare, acestia fiind calculati pe baza ritmului de exploatare, a temperaturilor, a vascozitatii uleiului in motor, etc. Sistemul ne-a anuntat ca cea mai potrivita perioada pentru deservirea tehnica numarul trei este 30 780 km, ceea ce inseamna un parcurs de peste 12500 km ca interval de service.

Deschidem capota. In 30 000 km de exploatare s-a depus destul de mult praf aici.


Sistemul incepe anuntarea proprietarului atunci cand raman mai putin de 2000 de kilometri pana la urmatoarea deservire, printr-un mesaj pe monitorul calculatorului de bord la fiecare pornire a motorului. Pana sa ajungem la ziua de deservire, insa, am fost anuntati de calculatorul masinii si despre uzarea placutelor de frana pe puntea fata. Totusi, mesajele de avertizare vin cu oarecare marja de rezerva, astfel incat se poate programa o vizita la service pentru inlocuirea placutelor de frana peste cateva sute de kilometri.

Ieri a fost si ziua in care automobilul nostru a beneficiat de cea de-a treia deservire tehnica, si schimbul placutelor de frana. Ne-am gandit sa facem si un reportaj foto mai amplu, pentru a caracteriza in detaliu modul in care sunt deservite modelele Mercedes-Benz in Republica Moldova.

In primul rand, trebuie sa constat, in calitate de posesor al unui model al acestei marci, ca Distribuitorul Autorizat Mercedes-Benz in Moldova, dispune de un stoc mare de piese si componente, astfel incat intotdeauna exista piese si consumabile, pentru deservirea automobilelor. Am intalnit pe propria experienta un caz in deservirea tehnica a celuilalt automobil redactionat in care nu exista in stoc un filtru de aer, dar despre asta vom vorbi intr-o relatare separata.

Pe langa disponibilitatea pieselor de schimb, cea care conteaza mai mult este atitudinea personalului si profesionismul celor care iti deservesc masina. In primele 10 000 kilometri, am constatat un sunet ciudat in suspensia spate a masinii noastre. Am mers la service, solicitand o examinare pe baza de garantie. Ni s-a spus ca ar putea fi un amortizor defect si s-a schimbat imediat unul nou, iar problema parea sa fi disparut. Doar ca dupa numai alte 2 mii kilometri, problema a reaparut. Din nou la service, si din nou un amortizor schimbat. Ciudat, nu? Nu ai putea crede ca un amortizor de Mercedes-Benz se poate uza in doar 2 mii kilometri, si nu am crezut nici noi.

A treia oara ne-a fost mai cu noroc, vorba poetilor, pentru ca am solicitat de aceasta data o investigatie de esenta a suspensiei spate. La cca 13 mii kilometri am lasat masina in service intr-o sambata dimineata, si i-am inmanat cheile unui mecanic ce mi-a inspirat incredere. Intreaga zi de sambata, mecanicii Mercedes-Benz Moldova au examinat si ascultat automobilul, ajungandu-se si pana la ascultari cu fonendoscopul a suspensiei. Si problema a fost in sfarsit rezolvata: era vorba de o calibrare gresita pentru partea dreapta a suspensie din spate, care a si determinat uzura rapida a celor trei amortizoare. Am ridicat si raportul de testare tehnica a masinii din momentul achizitiei si am observat si acolo o deviere a aceleiasi parti a suspensiei spate, care fusese insa considerata admisibila de standardele nationale, ceea ce ne duce cu gandul la un defect de uzina. Ah, Daimler, JD Power are dreptate uneori!...

Si uite ca in acea sambata seara am primit cheile de la acelasi mecanic care mi-a inspirat incredere, si mi-a spus cu demnitate ca problema a fost rezolvata, si dansul are increderea ca rezolvarea este definitiva. A fost facuta o recalibrare si a fost instalat un nou amortizor, pentru a o “lua de la capat pe nou”. Si uite ca si astazi, dupa inca 18 mii kilometri parcursi, nu am mai intampinat nici o alta problema! Si stim cu totii calitatea drumurilor noastre, mai ales din primavara lui 2010!

Si din nou revin la ziua de ieri, vorbind despre deservirea de 30 000 km. Am intrat in service dupa un drum lung, neavand timp pentru un “dus” al masinii. Am deschis capota – in timp de 30 000 km s-a acumulat si mult praf. Procedura de deservire a inceput cu evacuarea prin aspirare a uleiului “vechi” din motor. A urmat extragerea filtrului de ulei, iar mecanicul s-a declarat impresionat de cat de curat este acesta dupa peste 12500 km parcursi (vezi foto). “Sa stiti ca este atat de curat datorita exploatarii pe baza de gaz natural, datorita starii gazoase a combustibilului”, ne zice mecanicul. “Uitati-va la ZIL-urile care merg si ele pe gaz natural si au cate 30 de ani de exploatare. Nici astazi, dupa atatia ani, nu scot fum negru pe esapament, iar asta vorbeste si de starea in care se pastreaza uleiul in motor. Motorul beneficiaza de un tratament preferential, iar daca inginerii Mercedes-Benz au prevazut intregul proces de combustie pentru acest tip de combustibil, rezultatele sunt pe fata”.

Uleiul utilizat este aspirat din motor. Asta este filtrul de ulei. Cel utilizat, timp de 12 500 km. Si este incredibil de curat.


A urmat extragerea filtrului de aer al motorului. Relativ curat si acesta. In acelasi timp ne sunt aduse si piesele pentru schimb, toate originale, cu sigla Mercedes-Benz pe ele. Este instalat un nou filtru de aer al motorului si un nou filtru de ulei. Se toarna si uleiul nou de motor, cca 5 litri.



A fost extras si filtrul de aer al sistemului de climatizare, pozitionat chiar la baza parbrizului. Asta a fost ceva mai incarcat de praf, si a fost inlocuit in cateva clipe cu unul nou.

A venit si randul placutelor de frana. Au fost scoase cele vechi, impreuna cu senzorii uzati, care transmiteau informatiile calculatorului de bord al masinii. Placutele noi sunt instalate cu un set noi de senzori, iar odata cu schimbarea placutelor de frana, ia sfarsit si deservirea tehnica numarul trei. Va prezentam mai jos si descifrarea pieselor inlocuite, a manoperei efectuate, si a costurilor deservirii.



Ulei sintetic de inalta calitate, autorizat de Mercedes-Benz.







Placutele de frana uzate au fost extrase, iar un set nou de placute tocmai a preluat estafeta.


Ajuns acasa, am avut inspiratia de a lua o carpa umeda si o alta uscata, de a deschide capota si de a sterge praful de pe motor. Si am facut-o cu o profunda placere, redandu-i compartimentului motor senzatia de nou. Sunt abia 30 800 kilometri la bord, iar deservirea tehnica pe care tocmai am facut-o ne garanteaza o functionare linistita si placuta pana spre 43000 km.

Iar daca, intors acasa de la service, stergi din placere praful de pe motor, inseamna ca Mercedes-Benz are o calitate excelenta a deservirii post-vanzare in Moldova, iar tu stii ca automobilul tau are intotdeauna asigurate componentele tehnice necesare pentru o functionare lipsita de griji.

Motorul a beneficiat de o curatare manuala, facuta din placere.



Alte cateva poze din ultimul an...
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!