Prima pagină  »  Ştiri  »  Mazda celebreaza 90 de ani de existenta
28 IUNIE 2010, 11:22
2,056
0
Mazda celebreaza 90 de ani de existenta
De Ilie Toma
0
Anul 2010 este unul jubiliar pentru Mazda, compania nipona celebrandu-si cea dea 90-a aniversare si aducand in vizor realizarile care i-au asigurat succesul si longevitatea pe parcursul anilor.

Mazda si-a inceput istoria in 1920 prin fabricarea produselor din pluta, iar din 1929 incepe sa produca piese si unelte. In anii razboului mondial, Mazda executa in mare parte comenzi militare, insa este afecatata dur de explozia bombei atomice din Hiroshima, Mazda avand sediul central in aceasta regiune. In anii ’50, Mazda reuseste totusi sa se restabileasca, pornind si productia unui camion usor, Mazda Romper.

Felix Wankel, un inventator german care nu a avut niciodata permis de conducere, si care nici nu a absolvit vreo universitate, visa sa construiasca un motor ce ar functiona altfel decat cele pe baza de ardere interna. Ideile sale au evoluat in conceperea motorului cu camera de ardere “dreapta”, cu un rotor in miscare permanenta in mijlocul acesteia. Acest motor a si primit mai tarziu titlul de motor Wankel, si s-a identificat in timp cu numele Mazda, pentru ca in 1961, Kenichi Yamamoto de la Mazda a fost atat de impresionat de inventia lui Wankel, incat Mazda a cumparat patenta acestuia.

Felix Wankel (stanga), Kenichi Yamamoto (dreapta).


Totusi, rotorul motorului vibra mult prea mult in interiorul camerei de combustie, “zgaraind” peretii acesteia si determinand o functionare destul de scurta in durata. Yamamoto si echipa sa de ingineri au perfectionat insa inventia lui Wankel, printr-o fixare mai buna a rotorului si o lubrifiere mai buna a acestuia.

In 1967 aparea si primul model de productie cu un motor Wankel – Mazda Cosmo Sport, iar de atunci si pana astazi peste 2 milioane de exemplare Mazda au iesit din fabrica cu un astfel de motor sub capota. Astazi, Mazda RX-8 este cea care adaposteste sub capota sa o intruchipare moderna a inventiei lui Wankel, perfectionata de Yamamoto si inginerii Mazda.

In imagine: motorul Wankel (stanga), Mazda Cosmo Sport, primul model Mazda cu motor Wankel (dreapta)


De asemenea, motorului lui Wankel i-a favorizat pe cei de la Mazda in dezvoltarea propulsiei pe hidrogen. Motorul cu rotor are un avantaj constructiv in fata celor clasice, care rezida din densitatea hidrogenului. Amestectul de aer si hidrogen are nevoie de mai mult timp, in mod normal, pentru a “intra” in camerele de combustie ale unui motor cu ardere interna, iar asta presupune o compensare a acestor timpi prin presiune mai mare de injectie si o dirijare corespunzatoare a valvelor, care s-ar putea supraincalzi. Motoarele lui Wankel rezolva aceasta problema prin insasi constructia lor, prin separarea camerei de admisie de cea de combustie si prin lipsa oricaror valve de admisie sau evacuare, iar asta a permis inginerilor Mazda sa dezvolte mai multe modele propulsate pe baza de hidrogen pana la stadiul de versiune de producere, acestea fiind comercializate in Japonia si unele state Europene: RX-8 Hydrogen RE si Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid.

Mazda RX-8 Hydrogen RE si Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid.


Un sistem inovativ mai nou, dezvoltat de inginerii Mazda, este DISI Petrol i-Stop. Inginerii niponi au intuit ca, daca poti opri un motor pe benzina cu pistoanele in pozitia corecta, ai putea sa-l repornesti prin simpla reaprindere a combustibilului in el. Pentru asta a fost insa nevoie de injectia directa a combustibilului in camerele de ardere ale fiecarui cilindru. Asta a fos momentul cand a luat nastere o noua inventie Mazda, care opreste motorul atunci cand functionarea lui nu este temporar necesara (la semafor, spre exemplu), insa ii pozitioneaza pistoanele “corect”, folosind un soft avansat. Cand soferul apasa pedala ambreiajului din nou, combustibilulul este injectat in camera “corecta” de ardere, astfel incat motorul reporneste fara cel mai mic soc in doar 0.35 secunde, cam de doua ori mai repede decat sistemele Start/Stop ale celorlalti producatori, care folosesc un motor electric rapid in calitate de startor.

Iar politica viitorului apropiat pare sa fie cea a reducerii greutatii, sau “strategia gramelor”, cum o numesc cei de la Mazda. Esenta acesteia e simpla – un automobil mai usor utilizeaza mai putin combustibil, insa metodele de reducere a greutatii sunt de-a dreptul fascinante uneori. Acestea includ dezvoltari de soft modern, care ar putea calcula componenta optima a aliajelor caroseriei, pentru ca aceasta sa ramana in continuare rigida, insa sa poata si reduce din greutate. Inginerii Mazda au mers pana la introducerea unui nou tip de magneti pentru difuzoarele sistemelor audio in modelele lor, care au economisit cateva kilograme pentru fiecare masina.

Evolutia continua cu siguranta la Mazda. Nu este departe nici lansarea unei noi generatii RX-8. Si, poate, vom vedea o noua interpretare a aceluiasi motor Wankel, atat de important in identitatea Mazda...
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!