Prima pagină  »  Ştiri  »  Mercedes-Benz lanseaza in productie limitata primul automobil comercial electric din lume:
3 AUGUST 2010, 11:59
2,537
0
Mercedes-Benz lanseaza in productie limitata primul automobil comercial electric din lume: Vito E-CELL
De Ilie Toma
1
Un capitol major in istoria automobilelor de uz comercial este pe cale sa se produca: Mercedes-Benz a anuntat startul productiei limitate a primului automobil comercial electric din lume: Vito E-CELL. Destinat in mare parte exploatarii in interiorul marelor orase, Vito E-CELL va fi produs initial intr-un numar de 100 de exemplare, care vor fi livrate clientilor din Berlin si Stuttgart, urmand ca din 2011 sa fie dat startul productiei adevarate de serie a modelului.

Mercedes-Benz Vito E-CELL produce zero emisii si un zgomot aproape insesizabil, tocmai de aceea modelul va oferi cateva avantaje importante in accesul in zonele restrictionate din orasele europene. Multe dintre acestea taxeaza suplimentar vehiculele pentru accesul in zonele centrale ale oraselor, in mare parte in functie de emisiile generate, in timp ce vehiculele electrice, cu zero emisii, sunt absolvite de astfel de taxe. De asemenea, Vito E-CELL va putea avea acces si in mai multe zone unde alte modele sunt restrictionate: livrari in magazine subterane, cum ar fi cele din statiile de metrou, sau acces in zonele cu limitare a nivelului zgomotului.

Noua lansare a producatorului german are in spate, insa, studii de zeci de ani. In indepartatul an 1972, Mercedes-Benz dezvolta primul studiu al unui van electric, LE 306, urmat in scurt timp primul concept la scara reala – Mercedes-Benz 307 E. Ulterior, au fost lansate mai multe vehicule electrice experimentale, cum ar fi 308 E si Sprinter Electric, care au fost la timpul lor inmanate unor companii pentru exploatare cotidiana in regim obisnuit, pentru a se putea urmari evolutia acestora. Si astazi o parte din acestea se mai afla in exploatare!

Totusi, pana acum nu a fost facut pasul decisiv catre productia de serie, din cauza imperfectiunii tehnologiei bateriilor. Acestea trebuiau fie sa ocupe spatii uriase, fie sa ofere o autonomie prea mica masinii pentru a putea fi cu adevarat atractiva. Acest lucru insa a devenit diferit in prezent, odata cu evolutia bateriilor lithium-ion, dar si a tehnologiilor noi de propulsie. Mercedes-Benz lucreaza in prezent la forma finala a unor baterii extrem de eficiente, care vor fi implementate pe versiunea de serie a lui Vito E-CELL.

Autonomia oferita de model se situeaza astazi la cca 130 km, intampinand cerintele medii cotidiente de exploatare a unul van comercial, care oscileaza in Europa intre 50 si 80 km. In acelasi timp, noul Vito E-CELL lasa intact spatiul de incarcare, acesta fiind identic cu cel al unui Vito obisnuit. Vito E-CELL poate incarca si o greutate de pana la 900 kg, fapt care il transforma intr-un automobil perfect compatibil cu cerintele activitatilor reale cotidiene. Fiind destinat in special exploatarii in mediul urban, insa, viteza maxima a acestuia a fost limitata la 80 km/h.

La exterior, doar decorul il diferentiala pe Vito E-CELL de un Vito obisnuit. Pana si priza de incarcare a fost pozitionata acolo unde isi gaseste de obicei locul capacul rezervorului de combustibil. Garda la sol, unghiul de atac si degajare – toate au ramas identice in raport cu un Vito obisnuit.

Sub capota modelului, in locul unui motor in 6 cilindri cu ardere interna, isi face locul un motor electric, care livreaza in mod constant 60 kW (cca 82 CP), cu posibilitatea sporirii scurte a puterii pana la 70 kW (95 CP). Mai important este cuplul acestuia – 280 Nm, pe intreaga planja de turatii. Puterea este transmisa rotilor fata prin intermediul unei transmisii cu o singura treapta, dezvoltata special pentru Vito E-CELL, modelul devenind astfel si unicul Vito cu tractiune pe fata. Aceasta solutie tehnica a fost adoptata pentru a economisi din spatiul inferior a partii centrale si celei din spate a masinii, pentru a-l putea ceda bateriilor. Cu exceptia catorva componente a suspensiei fata, preluate de la versiunile 4x4 ale unui Vito obisnuit, intregul sistem de tractiune pe fata a fost dezvoltat special pentru Vito E-CELL.

Constructia lui Mercedes-Benz Vito E-CELL.


Este interesant si faptul ca atat motorul electric, cat si bateriile, beneficiaza de un sistem care le asigura o temperatura constanta de functionare. Spre deosebire de motoarele cu ardere interna, la care eficienta maxima este atinsa la cca 100 grade Celsius, motoarele electrice isi ating cea mai buna eficienta la aproximativ 30 grade Celsius. Tocmai de asta, Vito E-CELL dispune de sistem de racire cu apa a motorului si bateriilor, dar si de circuite electrice, menite sa asigure incalzirea rapida in perioadele reci ale anului.

Cele 100 de exemplare din partida initiala, de productie limitata, vor fi livrate clientilor din Berlin si Stuttgart. In aceste orase se desfasoara proiecte-pilot, care au reusit sa asigure o infrastructura eficienta cu statii de incarcare a bateriilor pentru automobilele electrice, iar companiile care furnizeaza statiile, le pot instala in sediile companiilor care detin in exploatare astfel de automobile electrice. Un Vito E-CELL are nevoie de maxim 6 ore, pentru a efectua o incarcare completa a bateriilor, ceea ce inseamna ca, dupa o incarcare nocturna, masina va fi gata de o noua exploatare normala in fiecare dimineata.

Bateriile lui Vito E-CELL sunt incarcate cu curent de 380/400 volti la statiile de alimentare. In cazul in care nu se reuseste incarcarea automobilului la statii, sau nu exista una in apropiere, Vito E-CELL poate fi incarcat si de la o priza standard domestica, cu curent electric de 220 V. In acest caz insa, timpul de incarcare va fi dublu.

Cu cat mai mult ne aprofundam in detaliile posibilitatilor de incarcare, cu atat mai fascinati ramanem: Mercedes-Benz Vito E-CELL dispune de un sistem inteligent de gestiune a timpilor de incarcare, care implica setarea intervalelor de incarcare in dependenta de profilul de utilizare a fiecarui van in parte. Spre exemplu, daca automobilul este lasat in fiecare seara la ora 19:00, conectat la statia de incarcare in parcarea unei companii, si este luat de acolo dimineata, la ora 08:00, masina are la dispozitie un interval de 13 ore in care poate efectua incarcarea, in timp ce modelul are nevoie efectiv de doar 6 ore. Sistemul inteligent poate seta insa startul incarcarii bateriilor pentru ora 00:00, spre exemplu, procesul luand sfarsit la 06:00, masina consumand astfel energie din sistemul electric al orasului in orele de minim, in loc sa adauge sarcina nedorita in orele de maxim (19:00-22:00, de exemplu). Prin utilizarea energiei in orele de minim, sistemul poate ajuta la o minimizare fascinanta a emisiilor de CO2 totale, pe care le implica productia de energie necesara incarcarii bateriilor!

Astfel arata o ministatie de incarcare a bateriilor unui automobil electric.


Situatia in care fiecare companie poate detine propriile mini-statii de incarcare, rezolva si problema calatoriilor catre statiile de alimentare conventionale, care consuma timp, in primul rand, dar si combustibil. De asemenea, fiecare Vito E-CELL este dotat si cu un sistem de calculare a autonomiei de care se mai dispune intr-un anumit moment in raport cu energia ramasa in baterii, astfel incat soferul va sti din start daca poate face fata unei sarcini prompte, spre exemplu.

Pentru maximizarea autonomiei, Vito E-CELL utilizeaza si regenerarea energiei in momentele de franare si rulare pe inertie.

Mercedes-Benz Vito E-CELL este construit pe baza lui Vito in versiune cu ampatament lung, de 3200 mm, din considerentele asigurarii spatiului suficient pentru baterii in partea inferioara a caroseriei. Este interesant si faptul ca in viitor, Vito E-CELL va fi disonibil si pentru tarile cu volan pe dreapta.

La fel de important este si nivelul de siguranta oferit de Vito E-CELL. Modelul este produs pe aceeasi linie de asamblare ca si versiunile obisnuite din gama Vito, iar elementele de constructie si dotarile de siguranta sunt identice – prin urmare si siguranta totala este aceeasi ca si cea a unui Vito obisnuit.

Prima partida de 100 de vehicule va fi livrata clientilor, insa acestia nu le vor primi in proprietate, ci le vor arenda printr-o taxa lunara, care include costurile de utilizare a vehicului, dar si cele de deservire. Motivul acestui sistem de achizitie rezida in faptul ca, la implinirea a 80,000 km parcursi, vehiculele dn partida initiala vor fi returnate producatorului. Dat fiind si programul de sustinere a Guvernului german, companiile care vor achizitiona aceste automobile le-ar putea utiliza de-a dreptul pe gratis pentru mai multe luni, costurile taxelor pentru aceasta perioada fiind compensate de guvern.

Desi vorbim de o productie limitata initial la 100 de exemplare, nu mai este vorba de o partida de test, ci doar de o etapa initiala. Startul productiei de serie a lui Mercedes-Benz Vito E-CELL este deja programat: acesta va demara in 2011, cu 2000 de unitati planificate spre asamblare.
GALERIE FOTO (17 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!