Prima pagină  »  Ştiri  »  Scandal pentru General Motors: Este sau nu Chevrolet Volt un vehicul
12 OCTOMBRIE 2010, 14:44
1,422
0
Scandal pentru General Motors: Este sau nu Chevrolet Volt un vehicul electric?
De Ilie Toma
0
GALERIE FOTO (4 IMAGINI)
Dupa cum relatam saptamana trecuta din Paris in articolul de sinteza a propulsiilor electrice, pregatite de producatori, americanii de la General Motors vorbesc de ceva timp bun despre viitorul lor model electric si accesibil – Chevrolet Volt. Proiectul a fost inceput in plina criza economica mondiala si in plina criza tehnologica a producatorilor americani, GM parand a fi luat prin surprindere de viteza cu care s-a indreptat industria auto spre propulsiile de alternativa.

Se pare ca americanii au inceput-o cu vorba, abia apoi trecand la fapte, impusi de situatia de pe piata. De mai bine de doi ani General Motors informeaza presa cu regularitate despre evolutia proiectului Volt, si catre luna noiembrie a acestui an a fost anuntata si lansarea lui in productie.

Principiul de functionare a sistemului de propulsie a fost anuntat inca acum mai bine de un an. Volt are un motor electric, capabil sa propulseze de unul singur rotile. Energia vine din baterii, care pot fi incarcate de la prize electrice. Dupa aproximativ 60 de kilometri, energia din baterii este epuizata si in rol intra un motor pe benzina, rolul caruia este insa doar de generator de energie electrica sau, cu alte cuvinte, acesta nu propulseaza direct rotile, ci asigura energia necesara propulsiei electrice. Daca Va mai amintiti, in august 2009, GM anunta chiar pentru Chevrolet Volt un consum de doar 1.02 litri la 100 km in regim urban. Evident, aceasta valoare era valabila doar pentru primii o suta de kilometri, 60 dintre care automobilul era propulsat exclusiv electric. Includerea ulterioara a motorului pe benzina era numita de GM “Extended Range” (sau autonomie extinsa). Benzina din rezervor, folosita de motorul electric pentru a genera energie, avea sa-i asigure lui Volt o autonomie suplimentara de pana 400 km.

Descoperiri scandaloase

Cu doar cateva zile in urma, GM a decis sa dea startul unei campanii de promovare a lui Chevrolet Volt, inainte de lansarea sa oficiala in versiune de serie, ocazie cu care au fost dezvaluite detalii tehnice importante.

In primul rand, aflam ca motorul electric produce 149 CP, iar motorul pe benzina are o cilindree de 1.4 litri. Bateria acestuia cantareste 198.1 kg si livreaza, asa cum era anuntat acum un an, energie motorului electric, suficienta pentru parcurgerea unei distante intre 40 si 80 km, “in functie de conditiile de carosabil si trafic”, dupa cum afirma cei de la GM.

Setul de baterii a lui Chevrolet Volt


Totusi, daca initial se anunta ca exista un motor electric si unul pe benzina, rolul celui din urma fiind exclusiv de a genera energie, se pare ca americanii au uitat sa mentioneze cateva aspecte foarte importante ale sistemului de propulsie a lui Volt: motorul pe benzina propulseaza un alt motor electric secundar, cuplat cu acesta, si care, la nevoie propulseaza direct rotile. Deci rotile isi pot obtine forta de propulsie nu doar de la motorul electric principal ci si de la cel secundar, cuplat la cel pe benzina. Prin forma si amplasamentul acestuia, motorul electric secundar se apropie de notiunea de ambreiaj si cutie de viteze, desi poate avea si rol de generator de energie.

Cert este faptul ca motorul secundar a fost omis din informatiile GM de pana acum, iar noile informatii tradeaza o apropiere majora a lui Volt de principiul de functionare a unuii hibrid “clasic”, precum este Toyota Prius. Amintim ca generatia actuala a lui Prius are de asemenea posibilitatea de a fi propulsata exclusiv pe baza electricitatii, acolo insa existand un singur motor electric.

Este sau nu Volt un model electric? Presa americana, dar si cea internationala, a rabufnit, acuzandu-i pe cei de la General Motors de minciuna. GM se apara, sustinand ca nu a putut dezvalui pana acum toate informatiile despre principul de functionare a propulsiei electrice din considerente concurentiale, dar si pentru ca asteptau aprobarea patentelor asupra inventiilor lor. De asemenea, cei de la GM sustin explicit ca fara electricitate Volt nu poate fi propulsat si ca nu exista o conexiune mecanica directa (prin ax sau roti dintate) intre motorul pe benzina si roti, scuzandu-si astfel schema propulsiei lui Volt.

Volt s-a dorit a fi un vehicul pus in miscare de electricitate, insa atat timp cat mai avem un motor pe benzina sub capota, acesta nu putea si nu poate fi nici acum numit pur electric. Ideea de la care a pornit Volt a fost sa aduca un vehicul deosebit de inovativ, dar care ar sparge barierele impuse de propulsia pur-electrica. Daca un automobil pur electric se opreste atunci cand i se epuizeaza bateria si are nevoie de priza pentru a-si stoca din nou energie, un Volt poate fi alimentat la o statie clasica de petrol pentru a-si continua drumul in modul “Extended Range”.

Pacatul cel mare al celor de la GM pare insa a fi tainuirea, sau mai bine zis, omiterea de pana acum a acestui motor electric secundar, care “intermediaza” mecanic motorul cu ardere interna si axele rotilor.

Aceasta este componenta neanuntata pana acum din sistemul de propulsie a lui Chevrolet Volt


Informatia este cu atat mai interesanta cu cat, dupa lansarea in productie a lui Volt din noiembrie 2010, urmeaza si lansarea paralelei lui europene, in pielea lui Opel Ampera. GM a anuntat cu mult timp in urma ca sistemul de propulsie al celor doua modele va fi identic, deci scandalul in care s-a pomenit GM ne priveste oarecum si pe noi, cei de pe batranul continent.

PiataAuto.md a fost invitata pentru a merge saptamana viitoare in Germania, la centrul de cercetare al celor de la Opel, unde mai multor jurnalisti auto din Europa li se va prezenta in detaliu sistemul de propulsie a lui Ampera, modul in care acesta a fost dezvoltat si, desigur, modul in care acesta functioneaza cu adevarat. Va fi cu siguranta o sursa pentru un articol amplu, deosebit de interesant si intrigant!
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!