Prima pagină  »  Ştiri  »  Anvelopele de iarna in Moldova: noi reglementari si restrictii. Cu crampoane
22 NOIEMBRIE 2010, 14:00
11,194
0
Anvelopele de iarna in Moldova: noi reglementari si restrictii. Cu crampoane sau fara?
De Ilie Toma
3
Au mai ramas mai putin de 10 zile pana la 1 decembrie, atunci cand intra in vigoare obligativitatea circularii cu anvelope de iarna pentru automobilele din Moldova. Totusi, exista si cateva elemente aduse de noile reglementari, care necesita o atentie sporita.

Modificarea adusa legii stipuleaza ca in perioada 1 decembrie – 31 martie toate automobilele SUNT OBLIGATE sa circule doar cu anvelope destinate exploatarii in sezonul de iarna.

De ceva timp soferii din Moldova vorbesc insa si de interzicerea exploatarii rotilor cu crampoane si noua lege intr-adevar atinge si acest element. In aceeasi perioada de 1 decembrie – 31 martie, insa, exploatarea acestora ESTE PERMISA, indiferent de conditiile meteo de afara – zapada, ploaie, asfalt uscat, etc. In afara acestei perioade (in intervalul 1 aprilie – 30 noiembrie) circularea cu automobilele echipate cu anvelope cu crampoane ESTE INTERZISA, cu exceptia cazurilor cand carosabilul este acoperit cu zapada, gheata sau polei.

Prin urmare, anvelopele cu crampoane pot fi exploatate in continuare in intervalul 1 decembrie – 31 martie, insa in afara acestei perioade nu se mai poate circula cu ele. In luna noiembrie, spre exemplu, masina poate fi echipata cu ele doar daca ninge sau avem gheata, iar in cazul in care conditiile meteo se imbunatatesc, anvelopele trebuiesc demontate din nou. Montarea si demontarea in aceasta maniera poate fi practica doar daca aveti cele doua tipuri de anvelope montate pe doua seturi de jante diferite, in caz contrar insa, montarea si demontarea repetata a anvelopelor pe aceleasi jante devine nepractica si costisitoare.


Anvelope de iarna: cu sau fara crampoane?

Soferii care prefera anvelopele cu crampoane s-ar putea simti nedreptatiti de incomoditatile create de noile reglementari. Totusi, care sunt avantajele exploatarii celor doua tipuri de anvelope de iarna si cat de necesare sunt crampoanele in conditiile meteo ale Republicii Moldova? Care dintre acestea castiga, in general, in conditiile cele mai des intalnite pe timp de iarna?



Asfalt uscat. Pe carosabilul uscat anvelopele fara crampoane indica un spatiu de franare sesizabil mai mic decat cele cu crampoane, datorita contactului uniform al suprafetii benzii rulante cu asfaltul. Tocmai de asta, soferii neexperimentati, care ruleaza pentru prima data la volanul unui automobil cu crampoane, sunt sfatuiti sa incerce de cateva ori comportamentul automobilului la diferite forte de franare, pentru a se adapta modului de operare a acestora. La viteze ceva mai ridicate, in viraje, anvelopele fara crampoane vor oferi din nou o aderenta mai mare. De asemenea, anvelopele cu crampoane vor fi si mult mai zgomotoase la rulare pe asfalt.

Zapada. Din nou, anvelopele fara crampoane vor oferi caracteristici mai bune de aderenta. Pentru anvelopele de iarna, un rol major il are componenta chimica a cauciucului, care ii determina o mare parte din calitatile de aderenta. Zapada fiind o masa relativ “moale”, este important ca anvelopele sa poata adera eficient la aceasta, si mai putin sa o “zgaraie” cu crampoanele. Tocmai de asta, un set de anvelope bune, fara crampoane, va fi cel putin la fel de bun pe drum acoperit cu zapada, fata de acelasi model, echipat cu crampoane. Totusi, exista si un caz mai special: in cazul unei zapezi presate puternic, anvelopele cu crampoane vor oferi o mai buna aderenta.

Gheata. Aici este locul unde anvelopele cu crampoane vor invinge. Pe un drum acoperit cu gheata, crampoanele vor “zgaraia” la propriu suprafata de gheata, reusind sa asigure plusul de aderenta necesar in astfel de conditii dificile. La anvelopele fara crampoane, pe gheata Va va salva mai mult calitatea componentei cauciucului decat forma profilului, desi o banda rulanta inteligent conceputa, isi va distribui lamelele pe gheata asigurand si aici o buna aderenta.

Polei. Din nou un plus pentru anvelopele cu crampoane. Ca si in cazul ghetii, crampoanele vor oferi un contact mai bun cu carosabilul. In mod similar, si anvelopele fara crampoane pot oferi aderenta necesara unei rulari in siguranta pe astfel de carosabil.


Deci, cu sau fara crampoane in Moldova?

Dupa cum se poate observa, in conditiile unor zone climaterice cand zapada si gheata pe carosabil sunt aproape omniprezente pe timp de iarna, anvelopele cu crampoane sunt preferabile. In iarna dintre anii 2009-2010, si tara noastra a avut parte de o conditii dificile, cu multa zapada si mult ghetus. Totusi, de cele mai multe ori iernile noastre nu ofera decat perioade limitate de carosabil acoperit cu zapada si gheata, ceea ce inseamna ca se poate opta cu curaj si pentru anvelope fara crampoane.

De ce au fost acestea limitate totusi de noile reglementari? Deoarece crampoanele sunt obiecte metalice, iar pe asfalt uscat acestea au un efect negativ asupra durabilitatii carosabilului. Si pentru incheiere, Va spunem ca in foarte multe tari exista astfel de limitari vizavi de anvelopele cu crampoane, in unele din ele acestea fiind chiar interzise. Tarile unde crampoanele sunt cele mai populare sunt, in mod evident… Tarile Scandinave.

Va dorim o iarna fara primejdii!
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!