Prima pagină  »  Ştiri  »  BMW Seria 3 – cinci generatii de succes
29 MARTIE 2011, 13:39
2,732
0
BMW Seria 3 – cinci generatii de succes
De Ilie Toma
0
Daca exista o astfel de notiune precum “tipic BMW”, atunci aceasta se refera, fara indoiala, la BMW Seria 3. De la lansarea primei generatii, in 1975, peste 12 milioane de exemplare Seria 3 si-au gasit un proprietar fericit, desi BMW Seria 3 este unul din modelele pentru care este foarte greu sa-i definesti clientul-tinta.

Polivalenta pe de o parte, si fidelitatea fata de conceptul initial, pe de alta, par sa fie elementele care i-au asigurat succesul Seriei 3 in decursul a 36 de ani de existenta. Pentru ca esenta sa a ramas intotdeauna aceeasi: o silueta compacta si eleganta, motoare moderne si eficiente, tractiune pe spate si o setare sportiva a suspensiei.

1975. Prima generatie.

Putini isi mai amintesc poate ca Seria 3 a debutat, de fapt, ca un sedan cu doua usi., si nu ca unul cu patru, asa cum il stim azi. In iulie 1975, BMW deschidea un nou capitol de succes in istoria, sa, lansand prima generatie a Seriei 3. Pe atunci, modelul masura 4355 mm lungime, iar silueta sa era o noutate pentru lumea auto, fapt care i-a conferit imediat o identitate unica.



Inca in 1975, BMW a echipat Seria 3 cu o suspensie de tip McPherson in fata si o suspensie independenta in spate, cu bare stabilizatoare si arcuri. Si asta in anii in care suspensiile dependente, cu bare de torsiune, erau o obisnuita pentru puntea spate.

Modelul era propulsat de motoare in patru cilindri, cu capacitati de 1573, 1766 sau 1900 cm cubi, iar indicii versiunilor erau 316, 318, 320 si 320i, ultima folosind acelasi motor de 1900 cm cubi, dar fiind echipata cu injector de combustibil.

O noutate absoluta, adusa de Seria 3 a fost consola centrala orientata spre sofer, un element care a devenit definitoriu pentru multi ani pentru automobilele BMW. Astazi, BMW revine la aceast element, aplicand din nou reteta consolei orientate spre sofer in modelele sale.

In 1977, BMW Seria 3 isi asuma rolul de prim model in segment care dispune de un motor cu 6 cilindri in linie, pe versiunile 320 si 323 facandu-si loc un astfel de propulsor. In scurt timp BMW 323 si-a castigat renumele de masina sport suprema, motorul sau livrand 143 CP, suficienti pentru a accelera cu usurinta masina pana la o viteza de 190 km/h. In 1981 de pe linia de asamblare iesea exemplarul cu numarul 1 milion al Seriei 3.

1982. A doua generatie.

Noua generatie reflecta evolutie in toate aspectele. Cu o silueta mai aerodinamica, motoare mai puternice, mai mult spatiu si mai mult confort, noua Serie 3 si-a castigat in scurt timp renumele meritat. Mai mult ca atat, in scurt timp modelul a debutat si in mai multe versiuni de caroserie. In 1983 apare versiunea axata spre familisti, in caroserie sedan cu 4 usi. In 1985 apare Seria 3 Convertible si tot in acelasi an porneste si povestea lui M3.



In 1987 debuteaza si prima versiune break a Seriei 3. In scurt timp, Seria 3 cunoaste debutul primului motor diesel de sub capota sa, iar mai apoi si a tractiunii integrale. Diversitatea a dat roade: pe parcursul carierei sale, cea de-a doua generatie a fost vanduta in peste 2.3 milioane de exemplare, depasind vanzarile predecesorului sau cu mai mult de un milion de unitati.

Cand in 1984 debuta motorul cu 6 cilindri in linie pe 325e, BMW dadea startul si unui noul concept de eficienta, 325e fiind nu doar puternic, ci si ecologic. Era prima versiune a Seriei 3 disponibila exclusiv cu un convertor catalitic. In 1989 aparea si BMW 318is, care adapostea sub capota primul motor in patru cilindri a celor de la BMW, echipat cu 16 valve.

1990. A treia generatie.

In 1990 isi facea aparitie si ce-a de-a treia generatie a Seriei 3, cu mai multe tehnologii si mai mult spatiu interior. In 1992 aparea si versiunea cu 2 usi, insa nu mai vorbim de un sedan cu doua usi, ci de o silueta eleganta de coupe. Cu doar cateva luni mai tarziu, BMW lanseaza si Seria 3 Convertible, iar mai apoi si noul M3.



In 1994 designerii de la BMW au reusit sa inglobeze conceptul Seriei 3 intr-o forma deosebit de compacta, in caroseria Seriei 3 Compact, care masura doar 4.21 metri lungime. Aceasta tintea in primul rand spre cei care isi doreau un pret accesibil de achizitie, dar nu doreau sa primeasca o doza mai mica de sportivitate.

Versiunile echipate cu motoare cu sase cilindri dispun deja de patru valve per cilindru, iar unitatile de propulsie de sub capota coupe-ului debuteaza cu sistemul de gestuionare a valvelor VANOS. O revelatie a fost si lansarea lui 325tds, care avea sub capota un propulsor diesel in sase cilindri, cu turbina si intercooler. Pe aceeasi generatie si-a facut debutul si primul turbodiesel in patru cilindri, sub capota lui 318tds.

1998. A patra generatie.

In mai 1998 apare si ce-a de-a patra generatie a Seriei 3, aceasta devenind cu 4 centimetri mai lunga si oferind un nou nivel de putere, confort si siguranta. Catre sfarsitul anului 1999, BMW Seria 3 urca pe pozitia a 3 in topul inmatricularilor in Germania, o realizare pe care nu a reusit sa o atinga nici o alta masina in segmentul sau.



Modelul cunoaste debutul primului propulsor diesel cu injectie directa sub capota sa. Motoarele cu 6 cilindri implementeaza tehnologia dublului VANOS, care gestiona atat valvele de admisie, cat si cele de evacuare. Versiunea 330d aplica pentru prima data tehnologia common rail in turbodieselul de sub capota sa.

Cea de-a patra generatie mai cunoaste si debutul unui nou sistem de tractiune integrala pentru sedan si touring: xDrive. Sistemul nu mai opera pe baza blocajului de diferentiale traditional, functia fiind preluata de sistemul electronic de franare selectiva a rotilor. De asemenea si distributia cuplului intre axe a devenit mai flexibila.

2005. A cincea generatie.

Cea de-a cincea generatie, care este si cea actuala, isi facea debutul la Salonul Auto de la Geneva din 2005. Noua combinatie de motoare eficiente, manevrabilitate de exceptie si design inovativ este primita calduros de public. Strategia EfficientDynamics isi face de asemenea debutul, demonstrand ca placerea de a conduce este compatibila cu un nivel extrem de mic al consumului.



Toate motoarele pe benzina include un sistem de injectie de inalta precizie. Pe versiunea 335i, sistemul de injectie este combinat si cu tehnologia TwinPower Turbo, precum si cu sistemul de control al valvelor Valvetronic.

In 2010, BMW 320d EfficientDynamics devine cel mai eficient model din segmentul sau, propulsorul cuinjectie directa si sistem common rail indicand un consum mixt de doar 4.1 litri/100 km. De asemenea, in prezent toate versiunile Seriei 3 beneficiaza de sistemul de recuperare a energiei la franare, iar modelele cu propulsoare in 4 cilindri, echipate cu transmisie manuala mai dispun si de sistem start/stop.

2011. A sasea generatie…

Da! Este adevarat! In acest an asteptam debutul noii generatii a Seriei 3! Deci, e doar o chestie de timp pana bavarezii vor face publice primele detalii ale noului model…
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!