Testul elanului vine... de la elan, iar cazurile în care un animal sălbatic taie calea unei maşini, generând un impact aproape inevitabil, sunt încă destul de frecvente în lume. Suedezii de la Volvo anunţă, însă, că maşinile lor vor fi dotate în viitorul apropiat cu un sistem capabil să identifice astfel de situaţii şi să evite eventualele coliziuni.
Tot inginerii la Volvo au fost cei care au dezvoltat, acum câţiva ani, sistemul City Safety, care a debutat pe actualul XC 60. Acest sistem monitorizează partea din faţă a maşinii şi, în cazul în care maşina din faţă frânează brusc sau un eventual pieton apare în calea maşinii, iar şoferul întârzie să reacţioneze, automobilul va acţiona frânele pentru a opri maşina sau cel puţin pentru a minimiza forţa impactului. O versiune mai evoluată a acestuia a debutat pe modelele S60 şi V60, iar acum inginerii Volvo dezvoltă sistemul pentru ca acesta să fie capabil să recunoască şi eventualele animale sălbatice.
Identificarea va avea loc pe baza a două componente ale sistemului o cameră sensibilă la razele infraroşii şi un senzor de tip radar, care vor monitoriza situaţia de trafic din partea frontală a maşinii. Se ştie că majoritatea mamiferelor vii emană căldură, deci raze infraroşii, iar o cameră sensibilă la astfel de raze poate sesiza cu uşurinţă prezenţa lor. Funcţionarea pe bază de infraroşii face posibilă funcţionarea sistemului şi pe timp de întuneric, mai ales că majoritatea coliziunilor cu animalele au loc către apusul soarelui sau către răsărit, ori în lunile întunecoase iarnă.
În cazul în care sistemul identifică un animal, acesta avertizează şoferul printr-un semnal sonor, iar dacă reacţiile celui de la volan vor întârzia să apară, automobilul va acţiona în mod independent frânele.
Una din cele mai mari provocări în calea inginerilor a fost învăţarea sistemului să recunoască diferite animale, alături de comportamentul specific al acestora, pentru a distinge corect pe cele periculoase pentru un potenţial impact. Un şoarece, spre exemplu, nu reprezintă un pericol şi automobilul ar trebui să omită acest animal, deşi şi corpul său emană raze infraroşii, în timp ce un elan sau un ren reprezintă un pericol major. Astfel, la faza iniţială, sistemul va reacţiona, în mare parte, la animalele mari, coliziunile cu care ar putea afecta siguranţa celor de la bord.
Accidentele cu implicarea animalelor sălbatice sunt o problemă deloc neglijabilă. Dacă în Austrialia, spre exemplu, problema o constituie cangurii, atunci în Suedia tonul este dat de elani şi reni. Anual, în această ţară scandinavă sunt raportate peste 40,000 de accidente în care sunt implicate animalele sălbatice. Din ele, 7,000 de accidente sunt cauzate de elani.