GALERIE FOTO (22 IMAGINI)
De foarte mulţi ani, Volvo şi-a construit reputaţia sa în jurul unei valori dominante: siguranţa. Dacă se isca o întrebare de genul care ar fi cea mai sigură maşină din lume?, răspunsul ar fi fost, aproape indiscutabil, "Volvo".
După mulţi ani de performanţe financiare slabe, în 2010, chinezii de la Geely au achiziţionat marca suedeză de la fostul proprietar, grupul Ford, pentru 1.5 miliarde de dolari, iar la şefia Volvo a ajuns un fost director executiv al grupului Volkswagen Stefan Iacoby.
Sarcina pusă în faţa noului şef de noii proprietari ai mărcii a fost una pe cât de îndrăzneaţă, pe atât de radicală. Volvo trebuia să crească în vânzări, ajungând chiar la cifre duble, de până la 800,000 de unităţi anual, provocând astfel marii rivali germani ai segmentului premium Audi, BMW şi Mercedes-Benz. Despre Iacoby putem afirma cu siguranţă că acesta este unul din cei mai pricepuţi manageri din industria auto, prin urmare şi paşii care vor urma trebuie să reflecte aceste calităţi.
După o analiză profundă, Iacoby a venit cu o concluzie cutremurătoare pentru însăşi inginerii Volvo. În timp ce marca suedeză se promova drept cea mai sigură, o mulţime de concurenţi au reuşit să dezvolte tehnologii mult mai avansate în materie de siguranţă, iar mesajele celor de la Volvo privind avansul mărcii la acest capitol nu mai au acoperire. Modelele Volvo sunt în continuare printre cele mai sigure din lume, însă nici avansul unor concurenţi precum Audi, BMW sau Mercedes-Benz, cu care marca suedeză îşi propune să concureze, nu mai poate fi neglijat. Imaginea învechită şi fără o acoperire solidă, i-a făcut pe consumatori să ia tot mai puţin în calcul varianta achiziţiei unui model Volvo, atunci când îşi doresc un automobil. În SUA, spre exemplu, doar 15% din consumatori declară că ar analiza şi unul din modelele Volvo în momentul în care vor planifica achiziţia unui automobil nou, faţă de 22% în cazul Toyota sau 21% în cazul lui Lexus şi BMW.
Prin urmare, e nevoie de o nouă imagine, care să reflecte cu adevărat calităţile mărcii, care să pună accent pe lucruri pe care consumatorii şi le doresc cu adevărat în prezent şi care să poată impulsiona marca în a-şi atinge scopurile. Filosofia luxului discret ar putea sta la baza noii imagini. Volvo îşi flatează clienţii cu un design emoţional, dar armonizat, cu interioare aerate cu comenzi puţine şi succinte, dar care emană o doză bună de lux. Cu alte cuvinte, Volvo are o mulţime de alte aspecte atractive, care, dacă sunt parte a unui mesaj consistent, îi pot asigura mărcii o percepţie suficient de bună pentru a realiza creşteri.
Totuşi, deşi Volvo a vândut întotdeauna bine în Europa, atât şefii Volvo, cât şi noii proprietari realizează că o creştere masivă şi tangibilă a mărcii poate veni doar din China, cea mai mare piaţă unitară la acest moment. Marea majoritate a producătorilor germani care indică cifre de vânzări globale record în aceste momente, o fac datorită vânzărilor excelente în China. În primele 6 luni ale acestui an BMW a crescut în China cu 61% faţă de acceaşi perioadă a anului trecut, comercializând peste 121,000 unităţi. Mercedes-Benz a crescut cu 52% în China, ajungând la 92,174 unităţi în primele 6 luni ale acestui an, în timp ce Audi a vândut peste 140,000 de unităţi. Volvo, aflată la începutul drumului său în China, a vândut din ianuarie până în iunie a acestui an 21,028 de vehicule.
Recent, oficialii Volvo şi-au anunţat şi planurile de a construi o nouă uzină în China, pe lângă cele existente din Goteborg (Suedia) şi Ghent (Belgia). Apropierea producţiei de cea mai mare piaţă ar trebui să le fortifice esenţial poziţia celor de la Volvo pe piaţa chineză, marca suedeză estimând un volum de vânzări de 140,000 de unităţi în China către anul 2014. Chiar şi aşa, există mai multe voci care declară că va fi foarte greu pentru Volvo să se ridice la nivelul vânzărilor triadei premium germane. Audi, BMW şi Mercedes-Benz sunt percepute de foarte mult timp în China ca simboluri ale luxului, în timp ce Volvo ar putea rupe cu adevărat clienţi de la mărci precum Infiniti sau Lexus.
Filosofia luxului discret ar putea să atragă mai ales clienţii doritori de lux, dar nu şi de spectacol în faţa altora. Un client Volvo obţine luxul mai ales la interior, iar toate elementele luxului sunt axate spre a-i oferi senzaţii şi experienţe plăcute, şi mai puţin forme lucioase care să atragă ochiul zecilor de trecători.
Cert este că, deşi Volvo îşi doreşte o nouă imagine, aceasta nu va renunţa la calităţile de siguranţă şi la dezvoltările de noi tehnologii în acest domeniu. Recent debutatele modele S60 şi V60 dispun de o formă evoluată a sistemului de frânare automată în cazul sesizării riscului unei coliziuni, iar în prezent inginerii Volvo dezvoltă şi un sistem similar care ar putea să recunoască animalele pe traseu şi să frâneze în cazul în care acestea taie calea maşinii.