Prima pagină  »  Ştiri  »  Chevrolet: 24 de maşini care au definit 100 de ani de
4 AUGUST 2011, 09:26
3,679
10
Chevrolet: 24 de maşini care au definit 100 de ani de istorie
De Ilie Toma
20
Anul 2011 este unul jubiliar pentru Chevrolet – marca americană aniversează 100 de ani de existenţă. Pe parcursul istoriei sale, Chevrolet a produs sute de modele de autoturisme şi camionete şi, ca în cazul celor mai multe mărci, unele din ele au rămas neevidenţiate, în timp ce altele au determinat identitatea mărcii la vremea în care au fost lansate.

Vă propunem, deci, să facem o scurtă incursiune în istoria mărcii americane, aducând în faţa Dvs. 24 dintre cele mai proeminente modele, care au definit marca pe parcursul existenţei sale. O incursiune în timpurile în care unele din modelele Chevrolet erau cu adevărat magnifice...

Chevrolet Royal Mail Roadster (1914)

Spre sfârşitul anului 1913, la doar doi ani de la lansarea sa, Chevrolet lansa pe piaţă modelul Royal Mail Roadster. Era primul model care reuşise să înglobeze toate atributele identitare Chevrolet într-o singură maşină. Contemporar şi agil, Chevrolet Royal Mail Roadster materializa, la acea vreme, imaginea unui automobil deosebit de atractiv.



Sub capota modelului era instalat un motor cu 4 cilindri în linie, de 2.8 litri, cu valvele montate în partea superioară a cilindrilor – o inovaţie care la acea vreme i-a garantat un raport de putere per capacitate destul de mare. Modelul era unul cât se poate de accesibil, şi costa 750 dolari, preţ în care se includeau plafonul retractabil, parbrizul şi vitezometrul. Pare hazliu să numim aceste elemente drept „dotare standard”, însă în anul 1914 acestea erau opţionale pentru multe automobile, unele chiar mai scumpe.

Chevrolet Sport Roadster (1932)

Lansat în toiul Marii Recesiuni, modelul era promovat cu sloganul „The Great American Value” („Adevărata valoare americană”). Stilizarea şi elementele de crom, prezente pe maşină, erau un ecou al modelelor mai scumpe din gama mărcii Cadillac, al aceluiaşi producător, deşi Chevrolet Sport Roadster costa doar 445 dolari.



Modelul beneficia de o banchetă unică, fixată de zona din spate a interiorului, iar sub capota sa se găsea propulsorul de 6 cilindri, lansat în 1929. Acesta oferea o funcţionare echilibrată, cu un bun raport de putere. În 1932 modelul a primit o cutie de viteze cu sincronizare, care a eliminat zgomotele frustrante de la schimbarea treptelor. Acest model a ajutat marca Chevolet să devine cea mai iubită şi populară în America acelor ani.

Chevrolet Suburban (1936)

Nu, în momentul apariţiei sale, Suburban nu era deloc aşa cum îl ştim astăzi, deşi poate fi considerat cu succes străbunicul SUV-urilor de azi. Cu o caroserie din metal, aşezată pe platforma dură a unei camionete, Chevrolet Suburban venea să răspundă nevoilor cetăţenilor americani care munceau în marile oraşe, dar locuiau în afara lor, în împrejurimi unde drumurile erau încă departe de perfecţiune.



Nu erau rare nici cazurile în care un Suburban era pus să transporte grupuri de până la 8 persoane, rezistenţa şi robusteţea sa jucând un rol esenţial în calea succesului său. De atunci şi până astăzi, peste 2 milioane de exemplare Chevrolet Suburban au fost produse, în diverse generaţii, transformând numele Suburban în cel mai longeviv nume de model din SUA.

Chevrolet Pickup (1948)

După o perioadă dificilă de trecere prin cel de-al doilea război mondial, Chevrolet a lansat un pick-up care a ajuns imediat să fie îndrăgit de americani pentru practicismul, simplitatea şi fiabilitatea sa. Cu un design nou, dar bazat pe o platformă tehnică a unor modele care şi-au demonstrat durabilitatea în război, Chevrolet Pickup nu a avut nevoie de prea multă convingere pentru a deveni popular.



Acesta era cumpărat de muncitori, fermieri, comercianţi, iar ulterior, tot mai multe familii de americani îl achiziţionau ca a doua maşină în familie.

Chevrolet Canopy Express (1949)

Încă din primii ani după lansarea primelor camionete Chevrolet, din 1918, marca americană a produs o variaţie răspândită pe atunci, care avea părţile laterale ale zonei de încărcare descoperite. Această serie era numită de Chevrolet Canopy Express.



La acea vreme, astfel de vehicule erau foarte des folosite pentru diverse servicii de livrări. Până la apariţia marilor supermarketuri, comercianţii vindeau deseori fructe sau mâncare fast food în astfel de camionete. Versiunea din 1949 a lui Canopy Express fost una de un deosebit succes.

Chevrolet Corvette (1953)

În 1952, şeful de design Harley Earl şi o echipă de designeri au pornit conceperea unei maşini sport americane, cu intenţia de a folosi tehnologia fibrei se sticlă pentru construcţia caroseriei – una cu adevărat inovativă pentru acei ani. Rezultatul, cu numele Corvette, a fost dezvăluit publicului un an mai târziu, iar reacţiile au fost absolut incredibile.



Prima versiune de producţie a fost echipată cu un motor de şase cilindri, reglat să ofere ceva mai multă putere decât o făcea pe alte modele Chevrolet. Câţiva ani mai târziu, inginerul emigrant de origine rusă al celor de la GM – Zora Arkus-Duntov – i-a oferit lui Corvette o „inimă” de înaltă performanţă. Acesta a proiectat un nou motor V8, care a pus şi bazele unei careiere de lungă durată a sportcar-ului american.

Chevrolet Bel Air Sport Coupe (1955)

Ani de glorie pentru Chevrolet. O maşină genială, lansată la momentul potrivit, poate face istorie. La fel a făcut-o şi Bel Air Sport Coupe. La începutul anilor ’50, Chevrolet avea o imagine de maşină durabilă, dar plictisitoare, care trebuia reenergizată. Bel Air Sport Coupe a făcut acest lucru de minune.



Debutând exact atunci când muzica rock n’ roll era pe care să cucerească definitiv America, cu o siluetă lungă şi coborâtă. Bel Air Spor Coupe întruchipa optimismul american al unei vieţi libere. Mai mult ca atât, opţional, se putea comanda şi un motor V8 mai puternic, numit “Turbo-Fire”.

Chevrolet Bel Air Nomad (1957)

Cu acest model, Chevrolet a adus magnificul design Bel Air în segmentul break-urilor, considerate până atunci de o tentă utilitară. Astfel, încurajat şi de faptul că tot mai multe familii americane îşi doreau un break care să poate duce întreaga familie în confort, dar şi un număr mare de bagaje, Chevrolet a lansat în producţie acest model, asigurându-i un succes imediat.



Designul modelului este considerat drept unul care şi-a păstrat actualitatea un timp record de îndelungat. Şi astăzi Bel Air Nomad este adorat de fani şi colecţionari.

Chevrolet Impala (1963)

Formaţia Beach Boys au şi cântat la motorul lui Impala, din 1963. Are Impala un aspect de muscle-car? Parcă nu. Însă propulsorul său V8 de top, de 6.7 litri, dezvolta 425 CP!



Modelul mai oferea opţiunea altor două propulsorare V8 mai mici, dar şi unul propulsor în 6 cilindri. Totuşi, modelul din 1963, cu V8-ul de 6.7 litri sub capotă, este o piesă rară de colecţie astăzi!

Chevrolet Corvette Sting Ray "Split-Window" Coupe (1963)

Chevrolet Corvette Sting Ray “Split Window” Coupe merită titlul de cea mai fascinantă maşină de producţie, pe care a văzut-o America, până la acea vreme.



Pe langă designul deosebit, modelul venea cu o nouă suspensie spate, independentă, cu un propulsor V8 de mare putere, dar reuşise să rămână şi accesibil. Deşi neoficial, în acelaşi timp Chevrolet devenise şi marca preferată a astronauţilor americani.

Ckevrolet Pickup (1967)

Încă o dată, Chevrolet Pickup duce designul camionetelor către o nouă eră. Mai aerat, mai coborât şi mai lat, Chevrolet Pickup reuşea să arate ca un autoturism, dar şi să-şi păstreze imaginea de durabilitate în acelaşi timp.



Modelul se putea lăuda şi cu un confort la rulare mult mai mare, câştigând astfel şi piaţa mai mică, dar crescândă, a celor care îşi cumpărau astfel de vehicule exclusiv pentru transportul de familie.

Chevrolet Camaro (1969)

Fiind o versiune restilizată a primei generaţii originale, din 1967, modelul din 1969 şi-a adjudecat o mulţime de succese în lumea sporturilor cu motor, confirmând caracterul sportiv al gamei Camaro. În cursele Trans Am sau de drag-racing, sau chiar renumitele Indy 500 – Camaro îşi adjudeca victorii după victorii.



Cum declară chiar cei de la Chevrolet, Camaro nu a fost niciodată “pur şi simplu o altă maşină”. Întotdeauna, prezenţa unui Camaro îl făcea evidenţiat din mulţime. Iar liniile acestui model au inspirat şi actualul Camaro, lansat în 2010…

Chevrolet El Camino SS 1970 (1970)

Varianta SS, sau Super Sport, a lui El Camino, poate fi numită cu siguranţă un apogeu al muscle-car-urilor din acea vreme.



Ediţia din 1970 oferea opţiunea a două propulsoare V8 – de 6.5 litri sau de 7.5 litri, care i-au asigurat performanţe mai mult decât demne pentru un muscle-car.

Chevrolet Chevelle SS (1970)

Era muscle-car-urilor îşi cunoştea apogeul în acest an, iar Chevelle devenise în scurt timp una din cele mai populare opţiuni din acest segment. Sub capota sa se găsea acelaşi propulsor V8 de 7.5 litri, care, de altfel, este şi motorul cu cea mai mare capacitate cilindrică produs de Chevroelt vreodată.



Motorul original dezvolta 450 CP şi putea accelera modelul de la 0 la 100 mile/ora (aproximativ 161 km/h) în doar 13 secunde. Versiunile cu acest motor sunt foarte rare, şi constituie adevărate piese de colecţie, Ceva mai răspândite au fost versiunile mai puternice, de 507 CP.

Chevrolet C/10 Cheyenne Pickup (1971)

Ceea ce Chevrolet să străduise să realizeze pe parcursul a mai mulţi ani devenise evident în 1971: America era îndrăgostită de pick-up-urile Chevy.



Acest model a ajutat Chevrolet să atingă un nou record de vânzări în acel an, de peste 3 milioane de unităţi. Numai Cheyenne Pickup a fost comercializat în aproape 740,000 de unităţi în acel an!

Chevrolet C/10 Stepside Pickup (1976)

Tradiţia contează în segmentul pick-up-urilor, iar Chevrolet a înţeles bine asta. Lansat pentru prima dată în 1958, Stepside Pickup a fost disponibil pe piaţă în diferite forme pentru 45 de ani.



Dintre toate versiunile însă, cea din 1976 s-a bucurat de cel mai mare succes.

Chevrolet Corvette ZR-1 (1989)

Furtuna Chevrolet a ajuns în Europa în 1989, când 24 de Corvette ZR-1, în versiune pre-producţie, au venit pe bătrânul continent pentru un tur destinat exlusiv jurnaliştilor auto. Acesta a avut loc în Sudul Franţei, iar modelul era propulsat de un motor V8 înalt tehnologizat, de 5.7 litri, cu 32 de valve, care fusese de dezvoltat de cei de la Chevrolet împreună cu britanicii de la Lotus.



Deşi motorul nu ducea lipsă de cuplu nici la rotaţii mici, acesta a devenit renumit pentru capacitatea sa de a livra performanţă maximă până la linia roşie a turaţiilor. Întârzierile în livrarea motoarelor au amânat versiune de serie a modelului până în anul 1990.

Chevrolet Camaro Z28 (1993)

Cea de-a patra generaţie Camaro, cu o siluetă absolut nouă, a fost lansată în 1993, exclusiv în caroserie coupe. Modelul era echipat cu un propulsor V8 de 275 CP, ocupându-şi locul imediat după Corvette în ierarhia puterii din gama Chevrolet.



Modelul a mai avut onoarea de a fi ales drept Pace Car – un gen de safety car – în cursa Indianapolis 500 din anul 1953, marcând cea de-a patra prezenţă a mărcii Chevrolet în acest rol. Conform tradiţiei, după îndeplinirea unui rol atât de onorabil, în scurt timp modelul a devenit disponibil într-o ediţie specială Pace Car la dealerii din SUA.

Impala SS (1996)

Chevrolet a încheiat existenţa sedanurilor largi, cu tracţiune pe puntea din spate, într-un mod onorabil, prin modelul Impala SS, disponibil între 1994 şi 1996. Performanţele sedanului erau suficient de nuanţate – propulsorul V8 de 5.7 litri dezvolta 260 CP, fiind capabil să accelereze maşina până la circa 145 km/h pe distanţa de 400 metri (1/4 milă).



Ca echipare standard pentru Impala SS venea o suspensie cu caracter sport, frâne cu discuri de mari dimensiuni pe toate patru roţi, dar şi jante de aluminiu de 17 inch.

Chevrolet Corvette Coupe (1997)

Cea de-a cincea generaţie Corvette a debutat în lumina aplauzelor. Toate erau noi – de la motorul V8 până la şasiu şi tehnologie a construcţiei caroseriei.



Transmisia îşi căpătase o nouă poziţie – pe axul din spate – fapt care a contribuit la o distribuţie dorită de 50/50 a greutăţii între punţi. Aceeaşi poziţionare a transmisiei este folosită astăzi, spre exemplu, în cazul lui Mercedes-Benz SLS AMG. Echipat cu o transmisie manuală în 6 trepte, modelul putea atinge o viteză maximă de 274 km/h.

Chevrolet Hybrid Tahoe (2008)

Tahoe Hybrid a fost primul SUV al celor de la Chevrolet care a adoptat tehnologia propulsiilor hibride, deschizând astfel calea către propulsia electrică viitoare.



Propulsia hibridă a lui Tahoe este rezultatul unui acord încheiat în 2004 între General Motors, BMW şi DaimlerChrysler (pe atunci), care au pornit în comun dezvoltarea unui sistem hibrid compatibil atât pentru montarea lui pe autoturisme, cât şi pe SUV-uri.

Chevrolet Camaro (2010)

Spotul publicitar care introducea primul Camaro, din 1967, îl arăta ieşind în viteză dintr-un vulcan în erupere. Pentru 35 de ani care au urmat, o lungă descendenţă de modele Camaro – plăcute de condus, dar şi mai plăcute de a fi ştiute drept maşină personală, au “ieşit” din acel vulcan metaforic. Totuşi, în 2002, vucanul s-a stins…



La Salonul Auto de la Detroit din 2006, Chevrolet aducea conceptul unui nou Camaro, inspirat din modelul original, care a fost primit cu ovaţii de presă şi public. Tot în stadiu de concept, câteva exemplare Camaro au fascinat publicul un an mai târziu, în filmul Transformers, după care presiunea de a-l pune în producţia de serie a devenit uriaşă. În sfârşit, în 2010, cei de la Chevrolet le-au alimentat entuziasmul fanilor, prin lansarea modelului de serie, iar la scurt timp a urmat şi versiunea decapotabilă, urmată de cea de înaltă performanţă, ZL1. Deci, reînvierea lui Camaro abia începe…

Chevrolet Volt (2011)

Propulsat de baterii pentru primii 40-80 km, după o încărcare deplină, Chevrolet Volt dispune şi de un motor cu ardere internă, capabil să-i asigure energia pentru o autonomie suplimentară la nevoie, eliminând astfel frustrarea autonomiei prea mici a automobilelor pur electrice.



La jumătatea anului 2011, la ceva mai mult de 6 luni de la lansarea sa pe piaţă, cei de la Chevrolet au estimat că exemplarele vândute clienţilor au parcurs un total de peste 3 milioane de kilometri, dintre care peste 2/3 au fost făcute pe baza electricităţii din baterii.

Chevrolet Corvette Centennial Edition (2012)

Ediţia specială a lui Corvette este un omagiu istoriei şi succeselor în cursele cu motor obţinute pe parcursul anilor. Modelul poate fi comandat exclusiv în culoare carbon metalic, cu desene grafice, şi jante negre exclusive, accentuate de frâne vopsite în roşu.



Ultima victorie în sporturile cu motor a lui Corvette vine chiar din Europa, de la Le Mans, unde modelul şi-a adjudecat câştigul în clasa GTE, clasându-se înaintea unor concurenţi ca Ferrari, BMW şi Porsche.

***

Deşi nu trăieşte tocmai vremuri de aur în prezent, marca Chevrolet asigură totuşi cea mai mare pondere de vânzări în cadrul grupului GM, iar cifrele de vânzări indică o revigorare modestă, dar sigură. Contribuţia mărcii în tabloul istoriei generale a industriei auto nu poate fi negată, însă, iar 100 de ani înseamnă cu adevărat mult. La mulţi ani, deci, Chevrolet!
COMENTARII (10)
G e o
Floreşti, Moldova
la 4 August 2011 - 12:17
Din toate marcile iubesc numai Chevrolet Camaro (2010) si Chevrolet Corvette
0
1
Nikita
Chişinău
la 4 August 2011 - 12:42
Chevrolet Chevelle SS imi place.
0
0
Mihail
Chişinău
la 4 August 2011 - 13:01
GHITON din toate marcile sau modelele? :)

mie imi plac aproape toate :) da sa fie pe timpurile celea ca vadca mia toate au motoare de v8 6.7 :)
0
0
Bentley
Chişinău
la 4 August 2011 - 13:19
Chevrolet Corvette Sting Ray "Split-Window" Coupe (1963)
0
0
Christoph
Cahul, Moldova
la 4 August 2011 - 15:54
Chevrolet Chevelle SS pentru anii 70 cand a aparut era ceva deosebit, ca din viitor cu un motor monstru..... Parca nu iti vine sa crezi ca e asa veki din cauza ca designu lui mai ramaine actual.... fata de celalte masini deatunci
0
1
Jeremy Clarkson
Chişinău
la 4 August 2011 - 19:16
Mama draga motor V8 de 7,5 litri..... imi inkipui kit ar costa sa devamezi astazi asa un motor in Moldova :)
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 4 August 2011 - 19:29
Imi place mult Impala SS, Chevelle SS, El Camino SS si C/10 Stepside Pickup. Foarte buna istorie are Chevrolet, si toate modelele imi plac.
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 4 August 2011 - 19:32
M-as duce la fetitza mea cu un El Camino V8 si 7.5Litri de adrenaline sub cur... Iubesc la nebunie americosurile astea din '70.
0
0
BMWPower.MD
Chişinău
la 5 August 2011 - 20:29
pentru ele as ajunge in state sa le ating
0
1
qaz
Chişinău
la 10 August 2011 - 11:12
Comentariu şters de redacţie.
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!