Deşi aproape că nu există producător european care să nu fi lansat sau să preconizeze în viitorul apropiat lansarea unui model electric, se pare că realitatea vânzărilor nu arată încă prea bine pentru maşinile electrice. Chiar şi subvenţiile guvernamentale, disponibile în mai multe state europene pentru cei care achiziţionează automobile electrice, nu reuşesc să convingă prea bine publicul, deocamdată.
În întreaga Europă, în prima jumătate a acestui an, au fost vândute în total
5,222 de automobile electrice. Germania conduce clasamentul ţărilor cu cele mai încurajatoare vânzări, cu
1,020 de automobile electrice comercializate în 6 luni (aproximativ 170 maşini pe lună). Tot în Germania subvenţiile guvernamentale la achiziţia unui automobil electric sunt cele mai mici din regiune de doar 380 Euro.
Clasamentul vânzărilor de automobile electrice este urmat de Franţa, unde au fost comercializate
953 de maşini în 6 luni. Guvernul francez acordă o subvenţie de 5,000 de Euro pentru clienţii modelelor electrice. Norvegia este cea de-a treia ţară clasată în top, cu
850 de maşini vândute în 6 luni. Subvenţiile guvernamentale sunt, însă, uriaşe: de
17,524 Euro pentru cei de decid în favoarea mobilităţii electrice. Chiar şi aşa, doar 850 de norvegieni s-au lăsat convinşi...
De subvenţiile cele mai mari din partea guvernului se bucură danezii, unde fiecare client al unui automobil electric poate obţine până la
20,588 Euro pentru decizia sa. Din păcate, doar
283 de cetăţeni ai Danemarcei au optat în favoarea unui automobil electric, timp de 6 luni ale anului curent.
În alte două ţări, cu mărime aproape identică a subvenţiilor guvernamentale Spania şi Marea Britanice, cu 6,500 Euro acordaţi de guvern cifrele de vânzări se deosebesc radical:
599 de maşini electrice în Marea Britanie şi doar
122 în Spania. Aceste cifre fortifică o concluzie importantă şi dură pentru producători: decizia de achiziţie a unui automobil electric este de departe mai influenţată de geografia oraşelor şi de dezvoltarea infrastructurii de realimentare decât de preţ şi subvenţii. Prin urmare, se cer eforturi colosale şi neîntârziate în direcţia dezvoltării infrastructurii.
Şi unele iniţiative locale pot da roade în unele oraşe. În Londra, spre exemplu, proprietarii maşinilor electrice sunt scutiţi de la taxa de acces în centrul oraşului, iar în Oslo aceştia pot utiliza bandele destinate autobuzelor şi pot parca gratuit în centrul capitalei norvegiene.
Chiar dacă modelele electrice înregistrează încă cifre foarte modeste de vânzări şi par a avea mai mult rol de locomotive de imagine pentru mărcile de care aparţin, dinamica vânzărilor este una încurajatoare. Astfel, dacă în primele 6 luni ale anului 2011 s-au vândut 5,222 de automobile electrice în Europa, atunci în aceeaşi perioadă a anului 2010 se vindeau doar... 507 maşini. Deci, timp de un an cifra de vânzări ale modelelor electrice a crescut de peste 10 ori.
Vă propunem mai jos şi tabelul desfăşurat al cifrelor de vânzări pentru fiecare dintre ţări
(tabelul nu conţine datele de vânzări ale automobilelor destinate uzului comercial).
Ţară |
Valoare subvenţii guvernamentale, |
Vânzări |
Germania |
380 |
1,020 |
Franţa |
5,000 |
953 |
Norvegia |
17,524 |
850 |
Marea Britanie |
6,500 |
599 |
Austria |
2,571 |
347 |
Danemarca |
20,588 |
283 |
Olanda |
4,936 |
269 |
Spania |
6,500 |
122 |
Suedia |
470 |
111 |
Italia |
1,200 |
103 |
Portugalia |
9,442 |
93 |
Belgia |
10,907 |
85 |
Cehia |
271 |
43 |
Irlanda |
5,000 |
36 |
România |
3,700 |
2 |