Prima pagină  »  Ştiri  »  Analiză: o maşină, compusă din piese de la zeci de furnizori
22 NOIEMBRIE 2011, 14:02
6,491
11
Analiză: o maşină, compusă din piese de la zeci de furnizori
De Ilie Toma
2
Noul BMW Seria 1 este primul automobil din segmentul compact, care oferă o transmisie automată cu 8 rapoarte. Aceasta este furnizată de ZF – unul din cei mai mari producători de transmisii din lume, care furnizează cutii de viteze pentru un număr impunători de producători.

Vorbim des despre diferite componente, care se regăsesc într-un automobil, şi care sunt furnizate de alte companii producătorului central, unde sunt utilizate la asamblarea finală. În 2009, scandalul recall-urilor Toyota, a fost cauzat de pedala de acceleraţie, care era de asemenea achiziţionată de japonezi de la un furnizor, pe nume CTS Group. Practic, în lume nu a existat nu există nici un producător, care ar produce toate componentele maşinilor pe care le asamblează. Nu este rentabil, pentru că rentabilitatea vine odată cu volumele mari. Şi nu este nici raţional, pentru că, de multe ori e mai sigur să cumperi un component de la o companie ultra-specializată în acel domeniu, decât să reinventezi bicicleta în mod independent.

Ne-am propus, astfel, să aruncăm o privire asupra unui automobil modern, pentru a vedea câte din componentele sale vin de la furnizori şi cât de diferiţi sunt aceştia. Vom vorbi despre noul BMW Seria 1, modelul despre care vă spuneam mai sus că beneficiază de o transmisie automată cu 8 rapoarte, furnizată de ZF.

Asamblarea finală a modelului are loc în Germania, la uzina BMW din Regensburg. La aceeaşi uzină BMW mai produce Seria 3 Coupe şi Cabrio, M3 şi Z4, şi, deşi asamblarea completă are loc aici, o mare parte din componente vin dintr-o mulţime de alte locuri. Astfel, la o analiză mai profundă descoperim că şi transmisia manuală cu 6 rapoarte a noii Serii 1 vine tot de la ZF. Sistemul de asistare electrică a direcţiei vine de la THYSSENKRUPP, canalele sistemului de răcire a motorului vin de la Contitech, componentele sistemului de admisie vin de la Mahle şi Rehau. Tot de Mahle vine şi filtrul de ulei. Sistemul de identificare electronică a cheii vine de la HUF HÜLSBECK & FÜRST, parbrizul de la Trakya Otocam, oglinzile exterioare de la SMR, iar cea interioară, cu efect de auto-întunecare, de la Gentex.

Airbag-urile laterale vin de la o altă companie specializată, Autoliv, sistemul de pretensionare a centurilor de siguranţă – de la TRW. Tapiţeria scaunelor este furnizată de ALV, iar structura lor vine de la C. ROB. HAMMERSTEIN. Bara de protecţie spate vine de la Magna Steyr. Etrierele frânelor vin de la specialiştii în frâne – BREMBO – iar plăcuţele de frânare vin de la ITT ITALYA. Imaginea de mai jos arată un tablou mult mai complet.



Trebuie să ne îngrijoreze multitudinea de furnizori care participă la un produs final, etichetat cu o marcă la care ţinem? Probabil nu, atât timp cât însăşi producătorul pune preţ pe calitatea produselor sale şi reputaţia de care se bucură, selectându-şi furnizorii după analize riguroase. Nu e o tendinţă nouă în industria auto, lucrurile funcţionau într-un mod similar şi acum câteva zeci de ani. E un sistem economic viabil, în care fiecare dintre companiile implicate îşi are specializarea sa, în care poate fi cu adevărat profesionistă.

ZF, spre exemplu – compania cu care am început prezentul articol – a fost fondată încă în 1916 de Graf Zeppelin şi Graf Soden, iar în 1917 a conceput prima sa transmisie, pe care nu a putut-o produce imediat, pentru că întreaga producţie era orientată spre tehnica de război, la comandă de stat. Îndată după încheierea primului război mondial, însă, ZF şi-a căpătat renumele de producător de trasnsmisii de calitate.

În fine, ne bucurăm să ştim că şi în Republica Moldova există un producător de componente auto, localizat în Zona Economică Liberă din Bălţi. Numele acestuia este Draexlmaier Automotive, şi este o companie-fiică a grupului german Dräxlmaier. Grupul Dräxlmaier este specializat în producţia de planşe de bord, instrumente de bord, cablaje electrice, şi sisteme de gestiune electrică, fiind renumit în industrie prin îmbinarea materialelor de înalltă calitate – precum lemnul sau pielea naturală cu componente funcţionale moderne. Tocmai de asta, Grupul Dräxlmaier furznizează componente unor producători ca BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Audi, Bugatti, Volkswagen, Jaguar şi Cadillac. Uzina din Moldova a Grupului Draxlmaier este specializată în producţia sistemelor electrice. Ar trebui să ne mândrim că există exemple admirabile şi în ţara noastră, nu?
COMENTARII (11)
Mihail
Chişinău
la 22 Noiembrie 2011 - 19:00
asta inseamna gindirea omului.... numa in moldova gasesti oameni care pot so faca pe :
doctorul,sfarsicu,ingineru,electricu etc... si nis una nu o fasi calumea... tat la haltura.....

cind omu se concentreaza doar asupra unui element... ap scoate rezultate... da cind omu vra sa prinda 2 iepuri dintrun foc....

da si uniunea sovietica era organizata in asa mod ... daca va mai aduceti aminte :)... urkraineanu facea o roata ... moldovanu gaisile .... rusu motoru (pe la dakistanezi nu le dadeau asa seva de lucru ca ei nis idei nu aveu despre tehnologie :) ) glumes...

buna tema piataauto... iac asa mai prinde lumea la minte cind spune : japonezii fac masini rele ca toyota so defectat la pedala de acceleratie ... :)
0
1
Eugen
Frankfurt am Main, Germania
la 22 Noiembrie 2011 - 19:32
ideea specializarii muncii vine inca de "tatal" economiei, Adam Smith, in lucrarea sa din 1717.

Mihai, nu-mi aduc aminte cum era in Uniunea Sovietca dar presupun ca daca avea sa fie cum zici tu, moldovenii (si nu doar) nu avea sa o faca pe desteptii in toate domeniile. Sau, alt argument, a fost ceva timp in urma un articol in care se zicea ca Lada e printre putinii producatori care isi produce (aproape) toate piesile de sine-statator. Nu cred ca pina 1990 aducea piesile din intreaga URSS iar dupa 1990 o ducea atit de bine ca a construit o multime de uzine pentru a-si produce piesele singur.
0
0
Mihail
Chişinău
la 22 Noiembrie 2011 - 21:32
eee shi pui tu lada... ma refeream la unele tehnici ca tractoarele... da clar ca toate zavoatele apartineau la unul singur... totusi o fost buna shi sistema uniunii sovietice :( pacat ca o distrusu dusmanu :(
0
2
FormulaS1
Chişinău
la 23 Noiembrie 2011 - 08:56
URSS nu facea asta de dragul calitatii sau tehnologiei, era una din pirghiile de a tine pe toti impreuna, daca fugi din URSS n-ai sa ai cui sa-i vinzi "gaisile" tale....clar ca e varianta simplifcata.

Tema buna.

"Uzina din Moldova a Grupului Draxlmaier" ? asta unde? stie cineva unde se afla si cine lucreaza acolo? interes sportiv.. :)
0
0
Mihail
Chişinău
la 23 Noiembrie 2011 - 15:51
FormulaS1 tu tre sa cresti mare si ai sa intelegii nu esti vinovat ca romanii te stapinesc prin istoria modificata.... :)

urss era uniunea cea mai avansata din punct de vedere tehnologic.... si nu vorbi prostii...

shi tehnologii aveau rachetele sovietice prin anii 1980 azi revolutioneaza pe piata libera....

urss era mai degraba o lume decit o tara... pentru ca avea de toate(fara banane) ... urss avea o economie proprie... nu ca de ex. a germaniei care depinde de tarile din afara....
nemtii is nevoiti sa pue capu in miscare cap mor de foame pe cind urss nish pe departe... nu erau nevoiti sa vinda in exterior ca sasi cistige piinea...
si apropo daca urss aplica toate tehnologiile pe care le avea ,in industria automobilelor ap ... masinele celea concurau cu cele din 2013 care a sa apara.... :)///
da odata si aplisi o tehnologie noua pe automobile ... nu tre mai mult de 5 ore ca sa o stie toata lumea...
asa ca fanatii care nus patrioti cisiiii :)


0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 23 Noiembrie 2011 - 17:04
FormulaS1: Draexlmaier este o companie germana care produce componente şi echipamente electrice pentru autovehicule. Compania opereaza in "Capitala de Nord» din 2007. Aceasta este - unul dintre cele peste 50 de întreprinderi producătoare de sisteme moderne de bord electrice pentru industria de automobile la nivel mondial. Draexlmaier Automotive este o intreprindere moderna, in care se aplică tehnologii avansate şi metodele de organizare a muncii. Compania investise peste 3 milioane de euro în reconstrucţia instalaţiilor de producţie moderne, care în prezent ocupă aproximativ 8 mii de metri pătraţi. Fabricile Draexlmaier Automotive sint situate în 20 ţări din întreaga lume doi, şi numărul salariaţilor este de 38.000. Clienţii sunt producătorii de autoturisme Mercedes, Audi, Bugatti, Jaguar, Lexus, Porsche, BMW, etc. Dar indiferent de locul unde sint fabricate produsele, aceastea corespund întotdeauna celor mai înalte standarde de calitate şi fiabilitate.

P.S.: La noi tot moldovenii lucreaza (forta ieftina de munca) si au salarii destul de bune, in unele cazuri ajung si la 7000 lei.
0
0
BMWPower.MD
Chişinău
la 23 Noiembrie 2011 - 21:48
se vb de piesele componente si producatorii respectivi dar iar se ajunge la dorul de carat rusii in spate....nu mai scapam niciodata de prosti...pacat.

@PiataAuto, multumesc de articol, citind am observat ca BMW a inlocuit unii producatori de-a lungul timpului, filtrele nu mai sunt Mann, placutele nu mai sunt TexStar, interior Recaro nu mai e...
0
0
FormulaS1
Chişinău
la 24 Noiembrie 2011 - 09:24
Mihai, nu am zis nimic de rusi sau romani. am zis de URSS. Nu stiu cine are dreptate, insa eu vad efectul :) ...

VB_1One, multumesc de raspuns , iata am gasit si eu azi un articol despre corporatia data, am inteles ca la noi se fac doar huse, insa e ceva deacum. Vad ca vor sa se extinda:

"DOSAR: Lear Corporation – este cel mai mare producător din lume de banchete pentru automobile şi unul din cei mai producători de alte accesorii pentru interiorul automobilelor. Cifra anuală de afaceri a companiei depăşeşte 13 mld. dolari. În anul 2010 compania a deschis în Zona Economică Liberă „Ungheni-bussines” o fabrică pentru producerea huselor pentru automobile. Se presupune că deschiderea celei de-a doua fabrici în Moldova va permitea crearea a circa 2 mii locuri de muncă. La comanda uzinelor din Polonia şi Ungaria, fabrica din Moldova produce huse din textile, piele pentru banchetele automobilelor BMW, Mercedes, Ford, Peugeot, Toyota şi Citroen. În primul trimestru al anului 2011 fabrica din Moldova Lear Corporation a produs peste 547,8 mii de huse în sumă de circa 99 mil. lei." - eco.md

0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 24 Noiembrie 2011 - 22:57
Incet cu incet in Moldova se va produce ce vrei pentru masini... poate se gasesc ingineri destepti si incearca sa deschida o noua pagina in istoria Moldovei, producerea de automobile. Adica puturosii ceia de peste Prut au putut face ceva in domeniu, dar noi cu ce suntem mai rai? Sunt sigur ca trece ceva timp si in Moldova va iesi de pe conveier un automobil elaborat partial sau totalmente de oamenii nostri.
0
0
Mihail
Chişinău
la 25 Noiembrie 2011 - 16:22
ingineri destepti in moldova e ca apa in desert.... la noi inginerii destepti stau cu sapa in mina pentru ca nau avut bani sa invete iar statu in loc sai sustina iau astupat cu totu.... coruptia asta a facut totul sa fie asa ... ce pacat :(
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 27 Noiembrie 2011 - 15:07
Daaaa... Mihaitza, corect. Glodul in care am intrat e mare :(
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!