Noul BMW Seria 1 este primul automobil din segmentul compact, care oferă o transmisie automată cu 8 rapoarte. Aceasta este furnizată de ZF unul din cei mai mari producători de transmisii din lume, care furnizează cutii de viteze pentru un număr impunători de producători.
Vorbim des despre diferite componente, care se regăsesc într-un automobil, şi care sunt furnizate de alte companii producătorului central, unde sunt utilizate la asamblarea finală. În 2009, scandalul recall-urilor Toyota, a fost cauzat de pedala de acceleraţie, care era de asemenea achiziţionată de japonezi de la un furnizor, pe nume CTS Group. Practic, în lume nu a existat nu există nici un producător, care ar produce toate componentele maşinilor pe care le asamblează. Nu este rentabil, pentru că rentabilitatea vine odată cu volumele mari. Şi nu este nici raţional, pentru că, de multe ori e mai sigur să cumperi un component de la o companie ultra-specializată în acel domeniu, decât să reinventezi bicicleta în mod independent.
Ne-am propus, astfel, să aruncăm o privire asupra unui automobil modern, pentru a vedea câte din componentele sale vin de la furnizori şi cât de diferiţi sunt aceştia. Vom vorbi despre noul BMW Seria 1, modelul despre care vă spuneam mai sus că beneficiază de o transmisie automată cu 8 rapoarte, furnizată de ZF.
Asamblarea finală a modelului are loc în Germania, la uzina BMW din Regensburg. La aceeaşi uzină BMW mai produce Seria 3 Coupe şi Cabrio, M3 şi Z4, şi, deşi asamblarea completă are loc aici, o mare parte din componente vin dintr-o mulţime de alte locuri. Astfel, la o analiză mai profundă descoperim că şi transmisia manuală cu 6 rapoarte a noii Serii 1 vine tot de la ZF. Sistemul de asistare electrică a direcţiei vine de la THYSSENKRUPP, canalele sistemului de răcire a motorului vin de la Contitech, componentele sistemului de admisie vin de la Mahle şi Rehau. Tot de Mahle vine şi filtrul de ulei. Sistemul de identificare electronică a cheii vine de la HUF HÜLSBECK & FÜRST, parbrizul de la Trakya Otocam, oglinzile exterioare de la SMR, iar cea interioară, cu efect de auto-întunecare, de la Gentex.
Airbag-urile laterale vin de la o altă companie specializată, Autoliv, sistemul de pretensionare a centurilor de siguranţă de la TRW. Tapiţeria scaunelor este furnizată de ALV, iar structura lor vine de la C. ROB. HAMMERSTEIN. Bara de protecţie spate vine de la Magna Steyr. Etrierele frânelor vin de la specialiştii în frâne BREMBO iar plăcuţele de frânare vin de la ITT ITALYA. Imaginea de mai jos arată un tablou mult mai complet.
Trebuie să ne îngrijoreze multitudinea de furnizori care participă la un produs final, etichetat cu o marcă la care ţinem? Probabil nu, atât timp cât însăşi producătorul pune preţ pe calitatea produselor sale şi reputaţia de care se bucură, selectându-şi furnizorii după analize riguroase. Nu e o tendinţă nouă în industria auto, lucrurile funcţionau într-un mod similar şi acum câteva zeci de ani. E un sistem economic viabil, în care fiecare dintre companiile implicate îşi are specializarea sa, în care poate fi cu adevărat profesionistă.
ZF, spre exemplu compania cu care am început prezentul articol a fost fondată încă în 1916 de Graf Zeppelin şi Graf Soden, iar în 1917 a conceput prima sa transmisie, pe care nu a putut-o produce imediat, pentru că întreaga producţie era orientată spre tehnica de război, la comandă de stat. Îndată după încheierea primului război mondial, însă, ZF şi-a căpătat renumele de producător de trasnsmisii de calitate.
În fine, ne bucurăm să ştim că şi în Republica Moldova există un producător de componente auto, localizat în Zona Economică Liberă din Bălţi. Numele acestuia este Draexlmaier Automotive, şi este o companie-fiică a grupului german Dräxlmaier. Grupul Dräxlmaier este specializat în producţia de planşe de bord, instrumente de bord, cablaje electrice, şi sisteme de gestiune electrică, fiind renumit în industrie prin îmbinarea materialelor de înalltă calitate precum lemnul sau pielea naturală cu componente funcţionale moderne. Tocmai de asta, Grupul Dräxlmaier furznizează componente unor producători ca BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Audi, Bugatti, Volkswagen, Jaguar şi Cadillac. Uzina din Moldova a Grupului Draxlmaier este specializată în producţia sistemelor electrice. Ar trebui să ne mândrim că există exemple admirabile şi în ţara noastră, nu?