Prima pagină  »  Ştiri  »  Cele mai accesibile SUV-uri în Moldova
27 DECEMBRIE 2011, 10:23
5,583
9
Cele mai accesibile SUV-uri în Moldova
De Ilie Toma
8
Segmentul SUV-urilor este unul tot mai dorit în lume, dar mai ales în ţara noastră, unde calitatea carosabilului ne face să ne gândim de 3 ori înainte de a lua o decizie în favoarea unui model. Cu o gardă la sol mai mare şi o suspensie în multe cazuri mai durabilă, SUV-urile par a fi alegerea corectă pentru o ţară în care asfaltul bun nu e nici pe departe o regulă firească.

Dar, există şi o altă parte a monedei – preţul. Ne-am obişnuit cu toţii cu ideea că SUV-urile costă simţitor mai mult decât un sedan sau un hatchback, şi de foarte multe ori, deşi privim cu dorinţă la SUV-urile potente şi arătoase, suntem nevoiţi să alegem altceva. PiataAuto.md şi-a propus să treacă în revistă oferta de SUV-uri din Moldova pentru a identifica cele mai accesibile dintre ele, mai ales că ne afăm în plină iarnă şi mai ales că raportul euro/leu e unul favorabil acum pentru achiziţie.

Să o luăm pe rând însă. Acum doar vreo 5 ani, un SUV costa, în mediu, 40-50 mii euro. Şi asta pentru că erau de o talie generoasă, aveau obligatoriu tracţiune integrală, şi mai veneau şi cu dotări generoase, de obicei. Astăzi, suntem tot mai des asaltaţi de noi modele, mult mai compacte, care ţintesc spre un segment de preţ mult mai modest, de 20 mii euro, sau, în unele cazuri, chiar şi cu mult sub 20,000 Euro. Astfel, noţiunea de SUV – originar însemnând Sport Utility Vehicle - şi sinonimizată de mulţi cu automobilul de teren clasic 4x4, a ajuns să nu mai semnifice obligatoriu un automobil foarte capabil în offroad. Nici SUV-urile cu tracţiune pe 2 roţi nu mai sunt o raritate, astfel că preţul senzaţional nu întotdeauna vine cu întreg pachetul de plăceri pe care credem că îl obţinem de la un SUV.

Deci, să vedem cum stau lucrurile în Moldova şi cât ne costă achiziţia celor mai accesibile SUV-uri.

1. Lada 4x4 – de la 112,000 lei

Surprinzător, dar cel mai accesibil SUV de pe piaţă nu e un nou-venit, ci o bătrână Lada 4x4, cunoscută de noi ca Niva. Ei bine, în prezent numele Niva e rezervat modelului Chevrolet Niva, construit de GM în Rusia, iar modelul celor de la VAZ foloseşte numele de Lada 4x4, chiar dacă, tehnic vorbind, e aceeaşi Niva 2121 de odinioară. Pentru doar 112,000 lei, adică puţin peste 7,000 Euro, primiţi un vehicul cu tracţiune integrală adevărată, cu diferenţiale blocabile şi capacităţi offroad foarte bune. Dacă nu sunteţi prea pretenţios la dotări de lux şi siguranţă, atunci Lada 4x4 se poate dovedi una din cele mai pragmatice opţiuni. Sub capota sa se ascunde un propulsor pe benzină în 4 cilindri, de 1.7 litri, care dezvoltă 81 de cai relaxaţi, şi un cuplu maxim de 128 Nm.



Viteza maximă, pe care o poate atinge modelul, se situează la valoarea de 142 km/h, iar datorită ampatamentului scurt, de doar 2,200 mm, Lada 4x4 poate să acceadă acolo unde multe alte SUV-uri cedează.

2. Dacia Duster – de la 161,200 lei

Modelul românesc vine la o diferenţă de preţ de vreo 50,000 lei faţă de Lada, însă substratul său tehnic este cu mult mai modern. Totuşi, cu motorizarea de bază, care costă 161,200 lei, sau 10,500 Euro, Dacia Duster vine cu tracţiune pe doar două roţi. Sub capota aceleiaşi versiuni e amplasat un motor pe benzină de 1.6 litri, care dezvoltă 105 CP şi 148 Nm. Duster 1.6 4x2 e şi ceva mai rapid, fiind capabil să atingă o viteză maximă de 165 km/h, dar şi mai eficient, consumând, în mediu, cu 3.5 litri/100 km mai puţin decât ocupanta locului 1.



Pentru încă 32 mii lei în plus, adică 193,400 lei, se poate opta pentru un diesel de 1.5 litri sub capotă, care dezvoltă 90 CP, dar consumă doar 5.0 litri/100 km. Şi aici vorbim de tracţiune pe puntea faţă doar. Cea mai accesibilă versiune cu tracţiune integrală costă aproape la fel – 192,000 lei – şi are sub capotă acelaşi motor pe benzină de 1.6 litri şi 105 CP. Diesel-ul de 90 CP, echipat cu tracţiune integrală, ajunge să coste 218,000 lei, iar varianta diesel mai puternică, de 110 CP, cu tracţiune 4x4, costă 226,500 lei.

Totuşi, pentru Duster dotări precum airbag-urile, ABS-ul sau aerul condiţionat nu sunt străine, în contrast cu ocupanta primei poziţii.

3. Suzuki Jimny – de la 197,250 lei

În acest caz nu mai vorbim de un crossover, ci de un SUV adevărat, chiar dacă vine în formă compactă. Jimny e o legendă japoneză nemuritoare şi vine cu tracţiune integrală adevărată, cu demultiplicator de cuplu şi capacităţi de offroad fenomenale, favorizate de dimensiunile compacte. Nu vă aşteptaţi nici în cazul lui Jimny la prea multe dotări de lux, pentru că şi japonezul aplică o reţetă simplistă, însă, cel puţin, noţiunea de offroad vine în definiţia ei de bază aici. Astfel, cel mai accesibil Suzuki Jimny costă 197,250 lei. Deci, dacă tracţiunea pe patru roţi e un atribut esenţial pentru Dvs., Jimny e opţiunea numărul 2 ca preţ, după Lada 4x4.



Sub capota samuraiului e montat un propulsor pe benzină, aspirat natural, de 1.3 litri, care dezvoltă 85 CP şi 110 Nm. Ampatamentul modelului mărsoară doar 2,250 mm, fapt care îl face un căţărător minunat în cele mai greu accesibile locuri.

4. Nissan Juke – de la 205,690 lei

Urâtul ăsta are un preţ atractiv, de fapt, ceea ce poate compensa caracterul controversat al designului său exterior. Cea mai ieftină versiune a lui Juke porneşte de la 205,690 lei şi vine cu acelaşi propulsor pe benzină de 1.6 litri, ca şi în cazul lui Dacia Duster. Pe Juke, însă, acesta livrează ceva mai mulţi cai-putere – 117 la număr. De fapt, puţini sunt cei care ştiu că platforma tehnică a lui Juke este comună cu cea a lui Duster. Ca şi în cazul fratelui cu siglă românească, Juke nu se complică să aducă tracţiunea integrală în motorizarea de bază. De fapt, Juke vine cu tracţiune integrară doar în motorizarea de top, de 1.6 litri Turbo, unde dezvoltă 190 CP, care mai şi costă 285,500 lei. Spre deosebire de Duster, însă, această motorizare turbo de top, cu tracţiune integrală, poate veni şi cu transmisie automată cu raport continuu variabil. În rest, SUV-ul celor de la Nissan nu se sfieşte să se declare un crossover urban şi nu pretinde la oarecare calităţi extraordinare de offroad. Cea mai accesibilă motorizare diesel, cu propulsor de 1.5 litri şi 110 CP, costă, în cazul lui Nissan Juke, 255,000 lei.



Un mic dezavantaj al lui Juke e spaţiul mai puţin vast rezervat pasagerilor din spate, cauzat de formele deocheate de design şi de linia plafonului.

5. Skoda Yeti – de la 218,280 lei

Primul SUV de la Skoda, vine cu aceeaşi reţetă a tracţiunii integrale disponibilă doar pe motorizările de top. Cea mai accesibilă motorizare vine cu un propulsor turboaspirat pe benzină, de 1.2 litri şi 105 CP, şi costă 218,280 lei. Yeti aduce multe din dotările obligatorii ale unui automobil modern chiar şi în dotarea de bază, iar amatorii maşinilor germane se pot consola cu faptul că Yeti e construit pe aceeaşi platformă cu Volkswagen Tiguan, prin urmare pentru bani mai puţini obţineţi un model cu un substrat tehnic destul de bun, dar cu un design ceva mai jucăuş şi dotări ceva mai simple. Motorizarea de bază vine şi cu o transmisie cu 6 trepte, spre deosebire de ocupanţii poziţiilor de mai sus, care mai fac uz de cutiile de viteze cu 5 rapoarte.



Cel mai ieftin diesel în gama Yeti, dotat cu tracţiune pe două roţi, costă aproximativ 280,000 lei, iar cea mai accesibilă versiune 4x4 ajunge la aproximativ acelaşi preţ. Un alt avantaj al lui Yeti este disponibilitatea transmisiilor automate pe 3 dintre motorizări, inclusiv pe una diesel de 2.0 litri TDI. În această versiune, însă, Yeti muşcă arzător din preţ, costând tocmai 370,000 lei.

6. Nissan Qashqai – de la 229,000 lei

Acceaşi platformă tehnică împărţită de Nissan Juke şi Dacia Duster, dar într-o formă mult mai practică decât în cazul lui Juke. Qashqai e mult mai încăpător la interior şi aduce un portbagaj mai util. Totuşi, cei de la Nissan şi-au învăţat bine lecţia de marketing, şi Qashqai vine de asemenea cu tracţiune integrală rezervată motorizărilor de top.



Cea mai accesibilă versiune vine cu propulsorul pe benzină de 1.6 litri şi 117 CP, şi costă 229,000 lei. Cea mai accesibilă opţiune, dotată cu tracţiune pe patru roţi, costă aproape 278,000 lei. La un preţ aproape identic e disponibil şi cel mai ieftin diesel, de 110 CP.

7. Mitsubishi ASX – de la 251,800 lei

SUV-ul japonez aduce un design mai agresiv şi un interior foarte spaţios, deşi portbagajul nu oferă un volum prea mare. Cea mai accesibilă versiune a lui ASX costă, în Moldova, puţin peste 250,000 lei şi vine cu un propulsor pe benzină de 1.6 litri, aspirat natural şi, desigur, tracţiune pe două roţi. Motorul dezvoltă o putere de 117 CP şi un cuplu de 154 Nm, suficient cât să-i asigure lui ASX o viteză maximă de 183 km/h.



Cea mai accesibilă versiune cu tracţiune integrală, cu un propulsor de 2.0 litri pe benzină, costă 318,000 lei. Din păcate, motorizarea diesel de 1.8 litri nu e disponibilă în ţara noastră, din cauza calităţii combustibilului, în timp ce în majoritatea ţărilor europene anume această motorizare e cea mai vândută. Transmisia automată poate fi, însă, cuplată la două dintre motoarele disponibile în ţara noastră – cel de 1.8 litri şi cel de 2.0 litri, ambele pe benzină, aspirate natural.

8. Kia Sportage – de la 253,000 lei

Sportage e, probabil, SUV-ul cu cel mai ţipător design din acest top şi a cucerit deja inimile a o mulţime de cumpărători autohtoni. Designul său deosebit şi raportul preţ/dotări/calitate excelent au contribuit esenţial la obţinerea unor cifre de vânzări excelente pe piaţa autohtonă.



Versiunea de bază vine cu tracţiune pe puntea din faţă şi cu un propulsor pe benzină de 2.0 litri sub capotă, care dezvoltă 166 CP. Acelaşi propulsor poate fi cuplat la o transmisie automată – caz în care preţul constituie aproximativ 268,600 lei. Tracţiunea integrală, pe acelaşi motor, e posibilă doar în tandem cu transmisia automată, iar preţul unui astfel de Sportage ajunge la 284,000 lei.

Kia Sportage e disponibil şi cu un propulsor diesel, de 2.0 litri, la un preţ de aproape 300,000 lei (cu tracţiune pe faţă). Acelaşi propulsor, dotat cu transmisie automată şi tracţiune pe patru roţi, ajunge la 330,000 lei.

De ce să alegeţi un SUV?

În mod normal, alegerea pentru un SUV se face din considerentele unor capacităţi de trecere mai avansate. Anume la „mai avansat” trebuie să fiţi pregătit atunci când optaţi pentru crossoverele compacte, mai ales dacă alegeţi şi tracţiunea pe două roţi, şi nicidecum la scamatorii de offroad. Excepţie fac doar Niva 2121 şi Suzuki Jimny, care se laudă cu capacităţi de trecere de excepţie.

În Moldova, mai avem alte câteva motive pentru care merită să alegem un SUV – clearence-ul mai mare şi suspensiile un pic mai rezistente. De fapt, cam toate cele 8 modele aduse în vizor mai sus se descurcă foarte bine pe carosabilul autohton şi nu prea generează probleme în exploatare, chiar dacă vorbim de cele mai accesibile SUV-uri.

Notă: Preţurile menţionate mai sus au un caracter informativ şi pot avea mici diferenţe faţă de preţul exact la zi, cauzate de oscilarea cursului valutar. Pentru un preţ exact, Vă recomandăm să contactaţi direct reprezentanţii showroom-urilor din Chişinău.
COMENTARII (9)
G e o
Floreşti, Moldova
la 27 Decembrie 2011 - 13:25
Imi pare rai k nu au pus sh UAZ-urile
0
2
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 27 Decembrie 2011 - 13:26
SUV-ul e SUV !!! Nu trebuie sa confundam un SUV cu off-road-ul desi Jimny e destul de tare ... Pe langa asta tractiunea 4x4 e extrem de necesara iarna.
0
0
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 27 Decembrie 2011 - 13:27
Aaaaaaa, UAZ Patriot ....
0
0
G e o
Floreşti, Moldova
la 27 Decembrie 2011 - 13:38
Mda UAZ patriot tot face treaba,numai sa nu uitam ca e maisna ruseasca si in orice clipa poate sa te lasa in drum:(:(:(
0
3
petro
Chişinău
la 27 Decembrie 2011 - 17:09
NIVA e buna de dus la vinatoare,in orce situatie nu te vei afla te va scoate,pacat ca de atitia ani se produce si unele dotari cuma ar fi ABS si AIRBAG nu se gasesc la ele...
0
0
///////
Chişinău
la 27 Decembrie 2011 - 18:18
cu ce Jimmy nu e SUV?
0
0
///////
Chişinău
la 27 Decembrie 2011 - 18:19
ca pret calitate cel mai ok e Duster.
0
0
G e o
Floreşti, Moldova
la 29 Decembrie 2011 - 14:59
Niciodata nu dau asa bani pe Duster,de banii acestia mai bine imi eau o Toyota Rav 4 mai veche dar mai buna cu mult
shi inca imi mai ramin bani in buzunar
0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 29 Decembrie 2011 - 18:19
Ghiton: Eu tot asa as proceda.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!