Remember: aniversările auto ale lunii februarie
20 Februarie 2012, 16:04
Maşinile noi ne fascinează, fără îndoială, însă cele de odinioară reuşesc să ne trezească un fior cu totul deosebit, nu mai puţin intens. Ne-am gândit să dă azi startul unei serii de articole, care vor omagia modelele măreţe, care nu se mai produc demult, dar care au rămas adânc în memoria pasionaţilor de maşini. Astăzi aducem în vizor maşinile care marchează jubilee speciale în luna februarie a acestui an.

Mercedes-Benz C 124, sau E Class Coupe, 25 de ani

Acum 25 de ani, Mercedes-Benz lansa
un coupe seducător, absolut irezistibil.
Modelul purta numele de C124 şi este,
de fapt, versiunea coupe a renumitei
caroserii W124. Abia în 1993 modelul
avea să primească numele de E-
Class Coupe.
Faţă de sedanul W124, coupe-ul a avut modificări importante, deşi ambele împărţeau, în mare parte, acelaşi substrat tehnic.
Ampatamentul coupe-ului
fusese redus cu 85 mm faţă de sedan. Partea laterală, plafonul şi spatele maşinii au fost redesenate, astfel
încât doar partea frontală era identică cu cea a sedanului.
Coupe-ul C124 reuşise să realizeze lucruri pe care multe coupe-uri nu pot să le atingă. Montanţii din faţă ai maşinii fuseseră ranforsaţi, iar cei din spate au crescut în dimensiuni, astfel încât inginerii au putut să scoată cu totul montanţii centrali ai maşinii, creând o suprafaţă vitrată unică formată de geamurile uşilor şi cele din spatele lor. Coeficientul aerodinamic al maşinii avea o valoare impresionantă
pentru acele vremuri şi admirabilă
chiar şi pentru cele prezente: de doar
0.28.

Modelul debutase iniţial cu două motorizări, de 132 CP (230 CE) şi 180 CP (300 CE). Mai târziu, odată cu facelift-ul, germanii dezvăluiseră şi o versiune mai puternică, de 220 CP, cu motor de 3.0 litri, 6 cilindri şi 24 valve. Ceva mai târziu, apăruse o motorizare
mai bugetară, cu 2.0 litri şi 122 CP,
însă aceasta fusese exportată
doar în Italia, apoi şi în Grecia şi Portugalia.

Istoria a continuat cu noi motorizări şi noi revizuiri, până când producţia a încetat în martie 1996, la nouă ani după debutul său pe piaţă, În total, au fost produse la uzina din Sindelfingen 141,498 de exemplare ale modelului. Cea mai populară versiune, în acest timp, a fost 300 CE, căreia i-au revenit 43,986 exemplare.
Volvo 760, 30 de ani

În februarie 1982, acum 30 de ani, Volvo lansa modelul 760 GLE. Neobişnuit pentru Volvo, însă un purtător fidel al caracterului mărcii. Modelul era lansat într-o perioadă dificilă pentru industria auto, dar şi pentru Volvo. Prima criză a petrolului abia trecuse, iar abia lansatul model 240 era criticat pentru probleme la calitatea asamblării. O ruşine majoră pentru un producător din acele timpuri, însă timpurile economice dificile făceau producţia la uzina din
Torslanda foarte scumpă, iar exportul maşinilor Volvo neavantajos.

Prin urmare, suedezii îşi puneau mari speranţe în Volvo 760, care ar fi trebuit să le ofere un profit salvator în timpuri în care condiţiile economice se puteau schimba de la o zi la alta. S-a decis, prin urmare, că factorii-cheie pentru dezvoltarea noului 760, într-o astfel de situaţie, trebuie să fie eficienţa de consum, durabilitatea în timp, practicalitatea, izolarea fonică, designul şi performanţa. Modelul avea să aibă un ampatament cu 10 cm mai
mare decât al fratelui mai mic – 240 – însă trebuia să fie cu 100 kg mai uşor, la aceeaşi lăţime! Din considerente economice, multe din componentele maşinii trebuiau să fie comune cu cele ale lui Volvo 240, cu perfecţionări minore. Tocmai de aceea, motoarele, transmisia şi suspensia au fost preluate direct.

Designul maşinii a fost şi el subiect de dispută pentru o lungă perioadă, fiind aprobat abia în ultimă instanţă, atunci când şi partea tehnică era gata. Şeful de design Volvo de atunci, Jan
Wilsgaard, îşi dorea o caroserie hatchback. Designerii consultanţi, unii din ei din exteriorul companiei, propuneau caroseria sedan. Departamentul financiar al Volvo şi-a dorit unghiuri cât mai ferme, preferabil de 90 grade şi cât mai multe suprafeţe plane, pentru a reduce costurile de producere. Până la urmă, acelaşi Wilsgaard a adus în atenţie o idee aparent anonimă, de a crea un sedan cu lunetă aproape verticală, şi portbagaj cu margine verticală. Ideea a
plăcut şefilor Volvo, apoi s-a dovedit că ea aparţinea chiar lui Wilsgaard...

Conceptul de cutie pătrată s-a dovedit a fi şi practic, favorizând spaţiul interior, şi cel din portbagaj. Iar maşina neconvenţională a fost apreciată şi pentru plăcerea de a fi condusă. Volvo 760 era disponibil în 3 motorizări: un motor turbo în 4 cilindri, un V6 de 2.8 litri şi un diesel construit de Volkswagen, dar configurat de Volvo, cu 6 cilindri în linie.
Iar în scurt timp, design-ul pătrăţos a devenit şi identitatea Volvo. Iar modelul 760 a obţinut un succes extrem de necesar companiei, care a făcut posibilă revigorarea ei financiară. În 1990 modelul dusese actualizat şi primise o nouă denumire – 960, iar versiunea derivată, V90, a fost produsă tocmai până în 1998. Numai între anii 1982 şi 1990, un total de 221,309 exemplare de Volvo 760 au fost produse şi alte 1,009,393 unităţi sub numele 740, făcând din acest model una din cele mai de succes maşini suedeze din toate timpurile.
Volkswagen Kafer. Campionul de acum 40 de ani.

Acum 40 de ani, Volkswgaen Kafer, renumita broscuţă germană, stabilea un record mondial, odată cu producerea exemplarului cu numărul 15,007,034 al modelului. Kafer devenea, astfel, cel mai popular model din istorie, iar marele eveniment era marcat de germani într-un mod corespunzător. Exemplarul aniversar a dat startul unei ediţii limitate, de 6,000 de exemplare, numită „Weltmeister” (campionul mondial,
în traducere). Toate unităţile
ediţiei limitate aveau aceleaşi caracteristici ca şi exemplarul
care a stabilit recordul, fiind
vopsite în culoare
albastră-azurie, dotate cu
roţi din oţel cu 10 spiţe şi
emblemă aurie „Weltmeister”.
Ediţia specială, creată în cinstea
recordului, costa 6,930 de mărci germane.

Puţini ştiu, însă Kafer-ul original a continuat să fie produs până în 2003 (!), fiind destinat în special pentru piaţa Americii de Sud în ultimii săi ani de
carieră. În total, au fost produse 21,529,464 de exemplare!
PiataAuto.mdIlie Toma
2
3,700
GALERIE FOTO (22 IMAGINI)
COMENTARII (11)
dima
Chişinău
la 20 Februarie 2012 - 16:34
masini legendare, mai ales mercedesul si volvo si pina azi sint in nr. foarte mare si le putem vedea si pe strazile noastre!
0
0
G e o
Floreşti, Moldova
la 20 Februarie 2012 - 19:47
Volvo sunt mai putine decit Mercedesurile pentru ca consuma mai mult decit Mercedesurile si bate putin la buzunar,dar oricum e vremea lor acestea masini faceau minuni,,,scoteau ochiid in cap,iti rupeau privirea de la orice,ele si in ziua de azi fac treaba dar nu prea,pentru ca apar altele care intereseaza mai mult,dar oricum ele au fost si vor fi o amintire dulce pentru altii.
0
2
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 20 Februarie 2012 - 19:54
SPLENDID!!! Aceasta a fost una din ideile mele, de a se crea pe site o rubrica cu masini care au intrat adink in sufletele milioanelor de proprietari din toata lumea...

Piataauto.md: Va multumesc mult ca existati!!! Sunteti cei mai tari la moment!!! Mi-a facut o mare placere citind acest artikol si kiar ati ales bine cu ce sa incepeti: Mercedes Benz C124, cel mai laudat Mers din Moldova...
0
1
andrei
Roma, Italia
la 20 Februarie 2012 - 21:41
stie oare cineva se poate de inregistrat la noi in tara masini de epoca??
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 20 Februarie 2012 - 21:58
Virus: Da se poate... cel putin asa am auzit eu. Devamarea costa 10.000euro indiferent de capacitatea cilindrica, virsta, aduci tu pojarca sau trotineta...
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 20 Februarie 2012 - 21:59
Virus: dar trebuie sa fie recunoscuta ca atikvariat.
0
0
G e o
Floreşti, Moldova
la 20 Februarie 2012 - 22:27
10.000 mai scump vor ei...scump de tot...
0
1
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 21 Februarie 2012 - 03:51
Nu se mai fac masini ca odinioara. Acum masinile sunt facute mai mult de economisti care incearca sa "taie" cat mai mult din materiale si calitate pentru a le creste profitul. pe vremuri, masina era masina si inginerii nu se uitau prea mult la bani cand trebuiau sa faca ceva bun. Caz concret... Am vazut pe Discovery, un Mercedes de 20 de ani, daca il reconditionezi tine mai mult la "trante" decat unul nou. Modelele noi, au amortizoare slabe, bucse si planetare de toata mila ...
0
0
petro
Chişinău
la 21 Februarie 2012 - 18:26
masinele care au iesit din uzina pina in 1999 sunt considerate fiable din toate punctele de vedere inclusiv si calitatea ansamblarii si a materialelor,dupa 2000 se punea accent designe si economie, unele detatlii se inlocuiau cu altul mai usor dar mai slabut...
0
0
andrei
Roma, Italia
la 21 Februarie 2012 - 19:23
VB_1O memersi de informatie...da e foarte scump, avem o tara cu niste legi de rahat baieti
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 21 Februarie 2012 - 20:10
Virus: asta e realitatea
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!